Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Skenande framledningstemp  (läst 1562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wynot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Skenande framledningstemp
« skrivet: 29 september 2014, 16:08:29 »
Hej.
Vi har ett tvåplanshus med golvvärme på båda våningarna. Huset är byggt 2004 och värmen styrs av en IVT 490. Vi köpte huset för cirka ett år sedan. Och jag själv är helt ny på området men har försökt att läsa på det som finns, samt försökt kontakta IVT men deras kundsupport är ju under all kritik.
Problem med värmen har vi haft mer eller mindre hela tiden. Jag tröttnade på detta för en tid sedan och bestämde mig för att försöka reda ut detta, till saken hör att förra ägaren uppger att han inte upplevt några problem.
när jag kollade vilka slingor som styrdes av vilken termostat och hur de var inkopplade i styrboxen visade det sig att det var ihopblandat både på första och andra våningen samt att i stort sett alla instrypningsventiler var öppna till max. Efter kontakt med Energijägarna vilka är de som har ritat systemet fick jag ritningar och instrypningsvärden.
Sorterade ut slingorna och styrdon och justerade instrypningsvärden.
Så långt allt gott men nu visar det sig att framledningstemperaturen skenar upp över 40 grader.
Värmekurvan är ställd på 2.5 och parallellförskjutning är -2.
Börvärdet är då 20,5 vid ute GT2 13,7.
Jag har testat att sänka shunten manuellt utan framgång och den "hoppar" ur till automatik på kallaste läget.
Är det någon som har vettiga idéer om hur jag skall felsöka vidare?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Skenande framledningstemp
« Svar #1 skrivet: 29 september 2014, 18:38:56 »
Låter som att den inte är riktigt frisk, prova en fabriksåterställning (meny 12).
Att shunten själv hoppar ur manuellt läge låter skumt, det är kanske själva shuntmotorn som är knas?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wynot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Skenande framledningstemp
« Svar #2 skrivet: 29 september 2014, 19:09:19 »
Har gjort fabriksåterställning, samt även en norsk bootning av systemet. Lät den då vara avstängd cirka två timmar innan omstart. Framledningstemperaturen hade då sjunkit till 28 grader men började stiga direkt efter omstart.
När det gäller shunten uttryckte jag mig nog lite oklart, den hoppar inte ut själv annat än när jag manuellt vrider den till kallaste läget då hoppar den så att säga ur det manuella läget.
Jag är lite novis vad det gäller el men kan man på något sätt mäta upp om det är shuntmotorn som är boven?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Skenande framledningstemp
« Svar #3 skrivet: 29 september 2014, 22:02:53 »
När det gäller shunten uttryckte jag mig nog lite oklart, den hoppar inte ut själv annat än när jag manuellt vrider den till kallaste läget då hoppar den så att säga ur det manuella läget.
Jag är lite novis vad det gäller el men kan man på något sätt mäta upp om det är shuntmotorn som är boven?

Aha, då förstår jag.
Jag tror dessvärre inte man kan köra shunten manuellt från någon meny på IVT 490, så man kan inte felsöka om det är styrkort eller shuntmotor som är trasig.
Men jag gissar på shuntmotorn, det är inte ovanligt att den lägger av på IVT 490, vad jag sett på forumet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!