Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avfrostning funkar ej  (läst 31078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #15 skrivet: 23 december 2012, 11:12:57 »
TACK så jättemycket för tipset om isolering! Det kan mycket väl vara detta det beror på för jag har märkt att det bygger extra mycket frost och is när det är dimma och fuktig väderlek trots att det ej är extremt kallt ute.
Visst har jag funderat på att byta värmepump men jag är nyfiken också på vad som är felet. Byter jag pump som fungerar får jag aldrig reda på vad felet var. Det skulle också reta mej.....haha
Skall isolera nästa gång jag åker upp till huset.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #16 skrivet: 23 december 2012, 11:17:33 »
Att isolera pumpen kommer tyvärr inte att lösa dina avfrostningsproblem. Du bör ta ut en fackman som kan kontrollera pumpen avseende mängd kylmedia och kontrolla tryck.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #17 skrivet: 23 december 2012, 18:56:35 »
Nu har den ju varit så ända sen den var ny. Och den funkar bra, ger bra värme även vid minusgrader så jag tycker inte det borde bero på mängden köldmedia eller tryck !??? Det är "bara" Avfrostningen som inte funkar och det är tyvärr bara när jag inte befinner mig i huset.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #18 skrivet: 23 december 2012, 20:10:45 »
Har du noterat var det bygger på med is? Är det runt kanterna där videoklippet föreslår isolering?
Det låter troligt eftersom att där är inte lufthastigheten lika hög. Alltså ges luften chans att kylas mer där och avsätta kondesn/frost. Attt den sedan befinner sig på utsidan av förångaren där du bara har rörböjarna och inga lameller som kan leverera avfrostningsvärme där gör problemet än värre.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #19 skrivet: 30 december 2012, 11:47:45 »
Tack för alla tips!!
Jag tycker det bygger på med is jämnt fördelat över hela lamellpaketet och även på insidan (bakom fläkten) Bifogar en bild på hur det såg ut nu när jag kom till huset.
Just nu är det +4 C och jag har "avfrostat den manuellt" sÃ¥ nu funkar den jättebra "för tillfället". Men jag undrar över en sak - När den Avfrostar - skall fläkten i uteenheten snurra dÃ¥??? För dÃ¥ kyler ju uteluften paketet som ska avfrostas!??  SÃ¥ det är väl inte samma sak som att jag köra Luftvärmepumpen pÃ¥ COOLING.  För när man använder den för kylning sÃ¥ bör ju fläkten snurra för att snabbt leda bort värmen!!!?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #20 skrivet: 30 december 2012, 11:59:05 »
Hei.

Gjør et forsøk: Flytt utetemperaturføler på innsiden av fordamperen. Maskinen vil da lese temperaturen på luften som kommer ut av register/fordamper som under drift er omlag en grad lavere enn virkelig utetemperatur. Det setter maskinen tidligere i gang med å defroste, og på en Panasonic er det også bestemmende for hvilket brytpunkt den skal ha på temperturen ut av fordamper før defrost stenger.

Ja, i defrost skal viften stå stille, mens i COOL skal den gå.

« Senast ändrad: 30 december 2012, 12:01:00 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #21 skrivet: 30 december 2012, 12:07:20 »
TACK för tipset! Skall testa att flytta temp.givaren!!

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #22 skrivet: 30 december 2012, 12:27:22 »
TACK för tipset! Skall testa att flytta temp.givaren!!
Og har du etterisolert i utedelen?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #23 skrivet: 30 december 2012, 12:28:30 »
Du skriver att avfrostningen fungerar när du är i stugan men när du inte är där så fungerar inte avfrostningen. Min fråga blir då vilken temperatur har du i stugan när du är där och när du inte är där? Är temperaturen i stugan avsevärt lägre när du inte befinner dig där?
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Rixner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #24 skrivet: 30 december 2012, 21:54:23 »
Att isolera pumpen kommer tyvärr inte att lösa dina avfrostningsproblem. Du bör ta ut en fackman som kan kontrollera pumpen avseende mängd kylmedia och kontrolla tryck.
håller med boek här, isolering av pumpen har inget alls med dina avfrostningsproblem att göra och att isolera pumpen gör för övrigt varken till eller ifrån när det gäller pumparnas funktion.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #25 skrivet: 31 december 2012, 00:04:46 »
............ gör för övrigt varken till eller ifrån när det gäller pumparnas funktion.
Isolering gör inget med funktion, men prestanda, vilket i sin tur påverkar avfrostningen.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Rixner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #26 skrivet: 31 december 2012, 00:29:09 »
isolering betyder näst intill inget på pumparna vare sig när de gäller funktion eller prestanda.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #27 skrivet: 31 december 2012, 00:54:56 »
isolering betyder näst intill inget på pumparna vare sig när de gäller funktion eller prestanda.
Det är ett uttalande som kräver en förklaring.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #28 skrivet: 31 december 2012, 16:02:21 »
 tummenupp a:gl

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #29 skrivet: 04 januari 2013, 12:27:17 »
Tack för alla tips och synpunkter!
När jag är i huset så eldar jag i en vedspis och håller värmen men LV-pumpen är ju igång och står då på 21C men det är bara under kalla nätter och på morgon innan jag gjort eld som den "jobbar" och blåser varmluft, men den gör ju ändå nytta genom att under dagen hålla luften cirkulerande i huset. När jag inte är i huset ställer jag ner den så lågt jag kan d.v.s 16C och det är ju främst då jag vill den ska funka för att hålla huset frostfritt. (men jag har även några vanl. el-element, som tur är... :))
Nu har jag emellertid flyttat utegivaren till innanför förångaren och bakom fläkten. Har isolerat mellan förångare och chassi och även alla rör och ventiler i "kompressorutrymmet". Det kan ju aldrig skada..... ;)... Nu har det emellertid inte varit kallare än -6C sedan jag gjorde detta och avfrostningen har funkat helt okej "hittills"!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!