Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: acc-tank pÃ¥ brine  (läst 10293 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ville65

  • Gäst
ville65
acc-tank på brine
« skrivet: 10 december 2004, 15:15:10 »
Med risk för att få hela vargflocken efter sig för att man kommer med egendomliga frågor/funderingar.....


Skulle det vara nån mening med att ha en acc-tank på köldbärarsidan , typ bara låt oss säjja en 300l. på inkommande kb till värmepumpen?

tanken är att man ska fÃ¥ mer (varmare ) kb till värmepumpen under längre tid sÃ¥ att kb:n inte hinner komma tillbaka sÃ¥ himla kall,  dvs att pumpen stängs av innan det blir för kallt...


Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #1 skrivet: 10 december 2004, 15:20:57 »
VarifrÃ¥n kommer värmen som värmer brinen?  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:acc-tank på brine
« Svar #2 skrivet: 10 december 2004, 15:22:57 »
det cirkulerar ju när VP:n är igång , sen står ju det still i borran och värmsupp när VP:n står i viloläge...

kan medge att det kanske inte är så genomtänkt , men om KB:n aldrig används så länge så att acc.en kyls ner nämvärt... eller inget alls ,
så har man ju varmast möjliga KB hela tiden..
och på det sättet kyls ju inte borran ner lika fort i och med att KB returen inte är så kall , förhoppningsvis inte minusgrader iallafall....

Det kan ju vara dom enkla,okomplicerade lösningarna som ger stora besparingarna...
men det kanske var för lätt lösning för att funka...
alternativt en onödig lösning, för att besparingen kanske blir 0,001% eller ingen alls....

men man ska väl kunna spåna lite i ett forum... ;) ;)

« Senast ändrad: 10 december 2004, 16:42:28 av ville »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #3 skrivet: 11 december 2004, 14:35:20 »

men man ska väl kunna spåna lite i ett forum... ;) ;)


Självklart!  :D

Några saker att tänka på:

Acken måste isoleras väl. Annars stjäl den värme från utrymmet den står i. Står den ute, läcker den om det är kallare ute än i hålet. Dyr mycket välisolerad ack.

KB måste pumpas runt. Pumpen drar 150-200W.

Vämepumpens effektivitet ökar med 3% per grad varmare brine (enkelt räknat) under den tid acken förmår att höja tempen.

Ju fler timmar per dygn pumpen går, desto färre timmar att värma acken. Större delen av pumpens 3000-4000 driftstimmar är under årets tre kallaste månader då pumpen går 80-100% av tiden.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:acc-tank på brine
« Svar #4 skrivet: 11 december 2004, 16:22:29 »
sedan blir det ju inte en standrard tank för kall vätska utan det måste ju vara en som är klassad för mer än 1,5 Bar som ackarna är.
och vad jag sett så är dom ännu dyrare om man har en högre tryck klass på dom.
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

ville65

  • Gäst
ville65
Re:acc-tank på brine
« Svar #5 skrivet: 11 december 2004, 17:43:43 »
så med andra ord ....

inte en av mina smartaste ideer...

men som sagt , jag bara fick den tanken i huvudet och var tvungen att ventilera...

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:acc-tank på brine
« Svar #6 skrivet: 11 december 2004, 19:42:34 »
Kom o tänka på en t-shirt med ett som jag tyckte väldigt bra tryck...jag är inte dum jag bara tänker fel ibland ! ;) fråga ska man ju...hur får man annars reda på nåt.
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:acc-tank på brine
« Svar #7 skrivet: 11 december 2004, 20:39:06 »
för dom som inte ännu har borrat & läser denna tråd så kan vi som har fasit i hand rekomendera att man borrar regält mycke djupare än vad som står på offerten.
et djupare hÃ¥l  gör att man fÃ¥r den effekt som Ville var ute efter.
Förutom att ett djupare har den egenskapen att den ökar mängden "vatten" så att hålet nte kyls lika fort så värmar ju även berget vattnet också, man får alltså dubbel effekt av detta.

som av detta blir altsÃ¥, kolla pÃ¥ offerten & gÃ¥ upp en storlek pÃ¥ pump 6 borra 40m till. sen kan du skaratta Ã¥t grannen  ;D
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:acc-tank på brine
« Svar #8 skrivet: 11 december 2004, 20:57:57 »
Gör ett utrymme i mitten så kan du kyla ölen och brännvinet ;)

ville65

  • Gäst
ville65
Re:acc-tank på brine
« Svar #9 skrivet: 11 december 2004, 21:08:15 »
så med andra ord,
jag var rätt ute ,men tänkte fel...ha ha ha

Men,
i och för sig , om man har en Acc-tank pÃ¥ 1,5 kubikmeter sÃ¥ krävs ju det en himla massa minusgradigt kb-vatten innan den tappar i  temperatur  , och om denna tank sitter precis innan KB:n gÃ¥r in i värmepumpen sÃ¥ mÃ¥ste ju KB-ledningen cirkulera i timmtal innan det blir minusgrader i hela tanken.... och medan den stÃ¥r  still sÃ¥ mÃ¥ste ju den rimligtvis öka i temperatur hela tiden även om den är armaflexisolerad.

Detta är ju lÃ¥ngsökt... det var bara en tanke ifall man hade ett borrhÃ¥l som var för kort och ifall detta dÃ¥  var ett alternativ till att försöka hÃ¥lla uppe bÃ¥de in och utgÃ¥ende KB:temperatur...

( jo jag vet att då får man väl borra ytterligare hål eller lägga en slinga i gräsmattan för att kompensera detta , men ville bara kolla hur andra såg på denna ide)
« Senast ändrad: 11 december 2004, 21:44:45 av ville »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #10 skrivet: 11 december 2004, 22:17:41 »
i och för sig , om man har en Acc-tank pÃ¥ 1,5 kubikmeter sÃ¥ krävs ju det en himla massa minusgradigt kb-vatten innan den tappar i  temperatur  , och om denna tank sitter precis innan KB:n gÃ¥r in i värmepumpen sÃ¥ mÃ¥ste ju KB-ledningen cirkulera i timmtal innan det blir minusgrader i hela tanken.... och medan den stÃ¥r  still sÃ¥ mÃ¥ste ju den rimligtvis öka i temperatur hela tiden även om den är armaflexisolerad.

Stilla undran bara. Hur ökar den i temperatur? Var tar den värmen ifrån? Om det ska vara nån vits måste det ju vara ur hålet och då måste brinen cirkulera och pumpen drar ström. Normalt gåt ju den pumpen bara när kompressorn går.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:acc-tank på brine
« Svar #11 skrivet: 11 december 2004, 22:29:31 »
nu flög en lika tokig tanke upp i mitt huve. Vi har ju diskuterat värmning at hål tidigare, med tilexempel solfångare, man ska givet vis värma kb-acken med en solfångare :P
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:acc-tank på brine
« Svar #12 skrivet: 11 december 2004, 22:44:07 »
nu flög en lika tokig tanke upp i mitt huve. Vi har ju diskuterat värmning at hål tidigare, med tilexempel solfångare, man ska givet vis värma kb-acken med en solfångare :P

Ja för sjutton! Varför göra det enkelt för sig och värma radiatorvattnet direkt!  Man har ju värmepump!! ;D ;D

Men det finns ju en teoretisk, om man vill höja tempen pÃ¥ solfÃ¥ngarvattnet när det inte är mycket sol men ändÃ¥ tillräckligt för att vara varamare än berget. Kanske.  :-\
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:acc-tank på brine
« Svar #13 skrivet: 12 december 2004, 08:02:22 »
aha ...

nån måste ha missat det jag skrev i mitt första inlägg,eller så var jag lite luddig...

Tanken var att acc:en laddas medan KB-pumpen går när värmepumpen är igång....
vitsen är att det alltid ska finnas det varmaste av KB-vatten i Acc:en ,
 dvs att acc.ens volym ska vara anpassad sÃ¥ att värmepumpen bara ska behöva gÃ¥ sÃ¥ kort tid att den inte börjar fyllas  med kallare KB.

jag har varken räknat på det eller gjort nån vetenskapligare fördjupning kring detta ,
men det verkar inte vara nån som tycker iden verkar vettig , så det är väl bara att konstatera att det inte är nånting att spinna vidare på.!?

Utloggad challem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Re:acc-tank på brine
« Svar #14 skrivet: 12 december 2004, 09:48:22 »
HÃ¥ller med Per F!
Solvärme till acken. Det måste ju funka att värma kb under mycket längre tid än om man kopplar in solfångaren på varma sidan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!