Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lösning för stort varmvattenbehov  (läst 13874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
Lösning för stort varmvattenbehov
« skrivet: 23 februari 2005, 12:46:24 »
Har nu kommit till nästa steg i om- och tillbyggnaden av huset - att göra något åt den skenande elförbukningen = värmepump.

Tack vare detta forum, som jag hittade för ett par veckor sedan, tycker jag att jag kan föra en vettig dialog med installatörer för att kunna få "vettiga" och jämförbara offerter.

MEN jag har ett "litet" problem - i vårt hushåll har vi troligtvis en extremt hög varmvattenförbrukning. Vi är 2 vuxna och 4 tonåringar och samtliga är aktiva vilket innebär det finns dagar då i princip alla duchar 2 ggr/dag. Till detta kan det tillkomma en eller annan av tonåringarnas pojk-/flickvänner också duschar hos oss. Ett antal av alla dessa duschande, inkl jag själv, är dessutom långduschare (c:a 20 min).

I nuläget har vi en 2 år gammal (=ny) vvb på 300 liter. För att få varmvattnet att räcka, i bland gör det ändå inte det, går den på 6kw och med termostaten på c:a 75 grader.

Dessvärre får jag lika många olika svar som antalet installatörer jag frågar angående lösning för varmvattnet:
- "Inga problem, denna typ av vpn ger högre vvtemp än andra fabrikat just för att klara en sitution som er"
- "Om man dockar vpn mot bef vvb och därmed låter vpn förvärma vattnet så kommer ni få ännu mera vatten"
- Vp utan egen vvb, 500 liters acktank med slinga till förvärmning och docka mot bef vvb
- Thermia Duo + Termia Mbh300
- ...

Har sökt på forumet men inte hittat den hjälp jag känner att jag behöver.
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2005, 12:55:36 »
Citera
- "Om man dockar vpn mot bef vvb och därmed låter vpn förvärma vattnet så kommer ni få ännu mera vatten"

detta är det allternativ som jag tycker är att föredra , du fÃ¥r 450-460 liter VV, VP'n förvärmer vattnet till VVB och där underhÃ¥lls värmen bara av elpatronen.  tittar du intresserad/tittar termia sÃ¥ borde Diplomat TWS vara nÃ¥got för dig.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2005, 13:28:48 »
HÃ¥ller med ME. Det är den bästa och billigaste lösningen.  Sätter man befintlig beredare pÃ¥ 60 grader behöver den inte gÃ¥ sÃ¥ mycket. Mest för att kompensera läckageförluster och stÃ¥r den i ett uppvärmt utrymme sÃ¥ kommer värmen till nytta.

Vad du väljer för VP spelar heller ingen större roll med denna lösning.

Om man ska kommentera de andra lösningarna:
 - Med säkerhet inte tillräckligt eftersom 300 liter och 6kW inte räcker idag.
 - 500 liters acktank onödigt om du väljer en VP med ~200 liters beredare. 200 liter + 300 som du har kommer att räcka.
 -  Varför? Räcker med VPn...

Det man kan argumentera emot med är att lösningen med beredaren i serie är att den driftsmässigt blir lite dyrare. Men slår man ut kostnaden för de dyrare lösningarna så behöver man göra av med mycket varmvatten under de åren.

Glöm inte heller att du behöver en långsiktigt hållbar lösning. En dag har tonåringarna flyttat och då kan du ev koppla ur beredaren och enbart köra med enbart VP:n för att spara lite pengar.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2005, 16:18:07 »
Citera
Det man kan argumentera emot med är att lösningen med beredaren i serie är att den driftsmässigt blir lite dyrare. Men slår man ut kostnaden för de dyrare lösningarna så behöver man göra av med mycket varmvatten under de åren.

Hur mkt energi tror du beredaren tar per år? Funderar själv på denna lösning i min hyresfastighet där det går åt mkt varmvatten...
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2005, 17:11:02 »
Citera
Det man kan argumentera emot med är att lösningen med beredaren i serie är att den driftsmässigt blir lite dyrare. Men slår man ut kostnaden för de dyrare lösningarna så behöver man göra av med mycket varmvatten under de åren.

Hur mkt energi tror du beredaren tar per år? Funderar själv på denna lösning i min hyresfastighet där det går åt mkt varmvatten...

Med tanke pÃ¥ att man brukar säga att upp till 25% av beredarens förbrukning är förluster sÃ¥ kan man väl anta att det mesta av förbrukningen med denna lösning är förluster. Att toppa av 100 liter 10 grader kostar lite drygt 1kWh, resten gÃ¥r Ã¥t för att hÃ¥lla värmen.  En försiktig överslagsberäkning ger att en 300 litersberedare kanske läcker mellan 1000-2000kWh per Ã¥r beroende pÃ¥ hur välisolerad den är.  :-\
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2005, 17:22:57 »
eftersom att du har en såpass ny vvb så är det nog en bra lösning att seriakopa den med VP:s vvb. då har du ju minskat investeringskostnaden en hel del.
i annat fall så bodre ju en extärn dubbelmantlad vvb på 500 liter gjort susen Sc:,h
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2005, 23:28:18 »
Thermias nya har bra kapacitet!!!!
Det är så här att under en mycket stor del av året har du INGET värmebehov, då kan värmepumpen enbart jobba med varmvattnet om det nu behövs mycket sånt!!!
Därför ska ni inte luras in i fällan att köpa för klen värmepump!!!! Det är viktigare med en rejäl värmepump än ev extra varmvattenberedare....

Hur stort hus har ni??
Du säger själv att 6 kw för enbart vv inte räcker ibland!!

Köt en thermia Diplomat TWS den rackarn kan avge hela sin effekt till varmvattnet om det behövs... köper ni en rejäl storlek, det måste bestämmas lite utifrån hur stort hus ni har.
Men den MÅSTE va större än 6 kw då ska den själv klara enormt vv behov under minst 9 månader/år utan nån som helst spets!!!!! Det blir i särklass billigast.
Eran bef. beredare tycker jag ni ska koppla in så den båda kan spetsa men även användas som nu ( den fixar allt varmvatten). Varför då? jo vid svinkyla har ni då möjlighet att låta värmepumpen jobba enbart med värmen det är den bäst på!! då kan den gå ostört för värmen och er bef vvb får ta hela varmvattenlasten.
Jag har kopplat så, det funkar toppen och med GARANTERAT i särklass lägsta möjliga kostnad för varmvattnet och värmen.

Precis som PerF säger en jättevolym varmvatten i onödan läcker massor av energi!!!! några tusen/ år kanske man inte tycker är så mycket men satsa det på en rejält djup borra och en "för stor" värmepump.
Då blir ni supernöjda  driften kommer att bli flera tusenlappar lägre/år det kan jag lova ;) ;D

En sak bara det står en hel del här om att kolla vilken temp som behövs till rad. kretsen vid (svin)kyla och hur varm stigen till rad. blir vid en viss tillförd effekt (tex det som en tänkt VP kommer att ge) det bör ni kolla. Bra om tempen inte överstiger 55 grader om ni tillför tex 9 kw!!  Men effektbehovet beror ju också på hur stort hus ni har!!!

Citera
Thermia Duo + Termia Mbh300
  Den här ska  ni inte köpa, påstå helt frankt att den där har ju (ganska) lägre varmvattenkapacitet än en Diplomat TWS med inbyggd beredare.  Säger inst emot tala om att han måste  b00k
Sen om den mot förmodan inte skulle räcka då har ni ju möjlighet att använda er bef. beredare som spets.
MEN bara om det behövs för det är mycket oekonomiskt att använda dirktel om VP räcker för att producera varmvatten!!! Det kostar max 1/3 mot elpatronen!!!!!
Huh jag blev riktigt  fiR: jag gillar inte dyr elpatrontid  _/- _/- det är inge kul  _/-

Lycka till
« Senast ändrad: 23 februari 2005, 23:30:42 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2005, 08:53:42 »
Tack för alla goda råd!

Bertil,
Förstår jag dig rätt att koppla så att det blir 3 alt:
- vv från vpn direkt
- vv från vpn via vvb
- inget uttag av vv från vpn dvs inkommande vatten direkt till vvb


Eftersom jag har en CTC Electronic har jag bara ett val för fast effekt och den är bara 3,7kw. Annars kan de gen upp till 12,85kw via 3 patroner på 1,85 3,7 resp 7,4kw. Kan jag i stället ställa upp kurvan så utg temp vid rådande utetemp ska vara 55grader? Fast då brassar den väl på med alla 12,85?

Eftersom vi byggt om och till så saknas kännedom om faktisk förbrukning, det var i somras det hela blev klart och sen har injusteringen av golvvärmen tagit sin tid. Men just nu verkar det som den kommer landa på 29-32.000kwh.
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2005, 09:22:49 »

Eftersom jag har en CTC Electronic har jag bara ett val för fast effekt och den är bara 3,7kw. Annars kan de gen upp till 12,85kw via 3 patroner på 1,85 3,7 resp 7,4kw. Kan jag i stället ställa upp kurvan så utg temp vid rådande utetemp ska vara 55grader? Fast då brassar den väl på med alla 12,85?

Om du kan brassa på med alla 12,85Kw det beror på hur stora dina huvudsäkringar är och vad effektvakten är inställd på, troligen så har du en sådan och den är inställd på vilken storlek du har på huvudsäkringarna. Dvs har du 20A huvudsäkringar så kan du max få ut 7,6Kw (P=U X I), med en 25:a 9,5Kw.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2005, 09:25:32 »

MEN jag har ett "litet" problem - i vårt hushåll har vi troligtvis en extremt hög varmvattenförbrukning. Vi är 2 vuxna och 4 tonåringar och samtliga är aktiva vilket innebär det finns dagar då i princip alla duchar 2 ggr/dag.

Att ni duschar 2 ggr/dag kan knappast påverka effektbehovet.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2005, 09:36:40 »

Eftersom jag har en CTC Electronic har jag bara ett val för fast effekt och den är bara 3,7kw. Annars kan de gen upp till 12,85kw via 3 patroner på 1,85 3,7 resp 7,4kw. Kan jag i stället ställa upp kurvan så utg temp vid rådande utetemp ska vara 55grader? Fast då brassar den väl på med alla 12,85?

Om du kan brassa på med alla 12,85Kw det beror på hur stora dina huvudsäkringar är och vad effektvakten är inställd på, troligen så har du en sådan och den är inställd på vilken storlek du har på huvudsäkringarna. Dvs har du 20A huvudsäkringar så kan du max få ut 7,6Kw (P=U X I), med en 25:a 9,5Kw.

Huvudsäkringarna är pÃ¥ 25A, de till pannan är pÃ¥ 20A.  Men frÃ¥gan kvarstÃ¥r om jag med ändring av kurva kan kan göra "55 graders-testet"
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2005, 09:41:35 »

MEN jag har ett "litet" problem - i vårt hushåll har vi troligtvis en extremt hög varmvattenförbrukning. Vi är 2 vuxna och 4 tonåringar och samtliga är aktiva vilket innebär det finns dagar då i princip alla duchar 2 ggr/dag.

Att ni duschar 2 ggr/dag kan knappast påverka effektbehovet.

Men om vpn dimensioneras efter en "normalfamilj" istället för vår vv-förbrukning så kommer den väl inte att räcka till vid kyla utan tillskott?
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2005, 10:27:53 »
Citera
Bertil,
Förstår jag dig rätt att koppla så att det blir 3 alt:
- vv från vpn direkt
- vv från vpn via vvb
- inget uttag av vv från vpn dvs inkommande vatten direkt till vvb

Helt rätt det krävs inte mycket rör extra!!! osså 3 ventiler extra prylarna kostar några hundra det är det värt tycker jag.
MEN kom ihåg att stora mängder stillastående varmvatten (även kallt) är en riskfaktor för legionella!!
Därför ska man ha stoppventiler mot beredarna så inte det stillastående vattnet har möjlighet att komma in i tappvarmvattnet. Normalt stänger man av en vvb bara på kallvattensidan, men du ska ha ventiler även på "varma" sidan. Dom ska sitta nära "huvudledningen"!
Rörigt blev det hoppas du fattade Ã¥tminstone lite  :-[

Blir det skarpt läge kanske jag kan ta en bild!

Ang test kör med maxeffekt det duger jättebra!!!
Det borde gÃ¥ om du maxar värmekurvan.  är du osäker om vilken effekt den "gÃ¥r" pÃ¥ kan man mäta det med en tÃ¥ngamperémätare. DÃ¥ är man riktigt säker.
Med flyt känner du kanske en elektriker!?
Vet du om den brukar gå för fullt vid svinkyla?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2005, 11:45:12 »
Citera
Bertil,
Förstår jag dig rätt att koppla så att det blir 3 alt:
- vv från vpn direkt
- vv från vpn via vvb
- inget uttag av vv från vpn dvs inkommande vatten direkt till vvb

Helt rätt det krävs inte mycket rör extra!!! osså 3 ventiler extra prylarna kostar några hundra det är det värt tycker jag.
MEN kom ihåg att stora mängder stillastående varmvatten (även kallt) är en riskfaktor för legionella!!

Om vvb varit frånkopplad enl alt 1 gäller det bara att i god tid innan inkoppling slå på elen och vrida upp termostaten så man tar död på ev bakterier  >:D

Citera
Därför ska man ha stoppventiler mot beredarna så inte det stillastående vattnet har möjlighet att komma in i tappvarmvattnet. Normalt stänger man av en vvb bara på kallvattensidan, men du ska ha ventiler även på "varma" sidan. Dom ska sitta nära "huvudledningen"!
Rörigt blev det hoppas du fattade åtminstone lite  :-[

Blir det skarpt läge kanske jag kan ta en bild!

Jag tror jag fattar, om rörisen som sen ska göra jobbet verkar minsta tveksam så hojtar jag till.

Citera
Ang test kör med maxeffekt det duger jättebra!!!
Det borde gå om du maxar värmekurvan.  är du osäker om vilken effekt den "går" på kan man mäta det med en tångamperémätare. Då är man riktigt säker.
Med flyt känner du kanske en elektriker!?
Vet du om den brukar gå för fullt vid svinkyla?

Jag testar med att maxa kurvan, jag ser vilken effekt den går på - en lampa per patron lyser när den är inkopplad.

Har ingen aning om hur mycket den brassar på vid svinkyla, förra vintern var intresset i ämnet inte så stort och hittills i vinter har vi inte någon riktig svinkyla (bor i Sthlms-området). Kallast hittills var -8 (när jag kollat närmare på detta) och då pendlade effekten mellan 1,85 och 7,4 men låg längsta tiden på 3,7kw.
Avläsningen var inte helt vetenskaplig, satt vid datorn och jobbade med dörren öppen in till pannrummet så jag kunde höra hur den kopplade in/ifrån resp effektsteg och kollade vilka då lampor som lös. Ska villigt erkänna att jag var mer fokuserad på jobbet.
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad Tor med hammaren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2005, 11:51:22 »
[Dvs har du 20A huvudsäkringar så kan du max få ut 7,6Kw (P=U X I), med en 25:a 9,5Kw.]
Hej! Nu kanske ni tycker att jag lägger mig i men jag vill bara hjälpa till att reda ut begreppen! :-X
P=U*I gäller EN FAS system
För trefas som detta gäller så är formeln P=U*I*roten ur 3 ;)
För 20 A så gäller således 380*20*1,73=13,16kW!! Har man dessutom 400V som de flesta har eller kommer att få så blir det :13,86kW
Så här fick jag i alla fall lära mig i skolan... Om någon har annan åsikt så får ni höra av er!
Nybyggt 240kvm i skånskamyllan. 700m markslinga+10kW pump??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!