Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delar med mig av mina bästa tips för bättre COP och effekt.  (läst 7209 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det förklarar saken.

Men vad tyckte du om min idé att köra rundgång på VPvattnet tills panntempen sjunkit det den ska sjunka?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har gjort liknande test, med både radiatorpump och laddpump på läge 3. Det blir total omrörning i tanken så VPin får ungefär samma värde som tanktemp och framledning. Med båda pumparna i läge 1 tycks det bli hyfsad skiktning.

Jag känner inte igen din bild av att det skiljer flera grader mellan VPut och framledning, så jag kollade just nu:

Nedre pannan 45
Framledning 45
VPin/ut 41/46

Det är ungefär så det brukar se ut, tills kompressorn stannar. Då blir VPut=VPin=nedre pannan, och VPn vill starta igen efter bara några minuter.

Om att koppla ihop VPut med radiatorreturen - det kanske gÃ¥r bättre att koppla ihop med VPin? Det är ju samma krets. Det borde dessutom CTC kunna fixa till.   tOOmten

Är det att kolla ihop radiatorreturen med VPin du tänker på? isf är nackdelen när kompressorn inte går så blandas kallt vatten med det redan uppvärmda vattnet, vilket man vill undvika.

Bästa alternativet är att låta den gå så kall som möjligt genom att ta till vara på det varma vattnet som blandas ut till radiatorkretsen.

Min önskan är att en givare sitter på framledningen som meddelar VP när den inte längre kan hålla temperaturen och först då starta, inte starta för att pannan inte har rätt temperatur, det finns alltid mer varmt vatten ovanför temperaturgivaren.
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Nej, jag menar VPut. Vid minusgrader går ju laddpumpen konstant, för att VPn inte ska frysa ihop, och då tas ju VPin från botten av tanken, går rakt igenom EcoAir och släpps ut i toppen av tanken. Det förstör skiktningen och lurar systemet att tanktempen har sjunkit, vilket ju faktiskt inte är sant. När vattnet inte värms av VPn så borde det släppas tillbaka i tanken nere i botten, alternativt bara gå rundgång via laddpumpen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ang att ansluta VP ut till returen från radiatorkretsen så får du tänka på att de olika CP kommer då att jobba emot varandra och starkast vinner...

Gäller att se till att de olika CP inte jobbar emot varandra får då kan vattnet gå bakvägen upp i radiatorreturen.
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!