Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 november 2007, 20:34:22 »

I skåne är väl 10 ºC mittemellan?

Var glad om du kan hålla huset varmt med kurva 6, då har du en riktigt lönsam anläggning.  Thumbsup

Det där med kurva och förskjutning får man testa lite vid olika väderlekar vad som blir bäst. Måste man skruva på förskjutningen vid väderomslag så är det ett tecken på att man har fel kurva.
Skrivet av: Dextrozol
« skrivet: 07 november 2007, 18:11:35 »

Då är det en vecka sedan vi blev med jordvärme.
Sammantaget har det väl fungerat bra. Dock tycker jag att det är väl varmt inne.
Tempen pendlar dock lite mellan 21,7 och 23,5

Vi startade på kurva 9 (11 är rekommenderat här) men är nu nere på kurva 6.
Förskjutning: 0
Ärligt talat fattar jag inte skillnaden mellan kurva o förskjutning till fullo.
Manualen är ju närmast ett skämt när det gäller just det.
"Om det är varmt ute...."  "Om det är kallt ute..."
När är det varmt? är +10 varmt eller kallt? var går gränsen mellan varmt o kallt?

Pumpen har startat 134 ggr, och drifttiden är 51 timmar.
TS: 0

Ändrade värden
9.1.1: -500
5.4: -120

Första 2 dagarna hade vi en KB-diff på 3, men den har sakta ökat till 4,2-4,5

Någon som ser nåt som behöver trimmas in?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 november 2007, 12:26:17 »

Mitt i vintern är en bra tid för fintrimmning av kurva och fininställning.
Diff VB kan du kolla nu, då kompressorn går, bör vara ca 7-8 ºC, ändras med farten på VB-cirkpump.
Diff KB (7,8-4,8)=3 ºC är helt OK.

Antalet starter brukar ligga på max vid denna årstid, men vänta några dagar och anteckna summeringen så får du en historia att följa upp.

Ändra även 9.1.1 till -500 (tror det är minvärdet).
Skrivet av: Dextrozol
« skrivet: 01 november 2007, 10:56:16 »

Då var vi igång!  :)
Fick slangen fylld igår, och driftsatte vid 19-tiden.
Vid 01 kollade jag lite i menyerna, och såg då att jag haft 13 starter på kompressorn.
Tycker det verkade sjukt mkt på 6 timmar, så jag ändrade 5.4 till -120 efter att ha läst här i timmar.
Kollade precis, och nu 10 timmar efter ändringen har jag totalt 16 starter.

Men jag skulle vilja veta vad jag skall ha koll på för att kunna få hjälp med intrimningen? (även när det skall ske)
Undrar även om det är "riskfritt" att slå av/på pumpen för att kunna se vilken version jag har.
Undrar oxo om jag bör nollställa något nu eftersom jag kört VP'n på bara el några dagar.

Kollade lite vid drift igår, och såg 7,8/4,8 på KB
Skrivet av: Dextrozol
« skrivet: 20 oktober 2007, 23:27:21 »

Ja, jag skippar golvvärmen i plattan.
Jag tänker såhär.. när man utnyttjar uteplatsen är det förhoppningsvis skapligt väder.
Solen kommer att värma upp plattan under dagen, och den lär inte bli så mkt kallare under kvällen.
Man känner ju på teglen på kvällen hur ljummen den är...

När det gäller värmepumpen så står det en NIBE Fighter 1230-8 i tvättstugan nu.
Vilket as att släpa ner för trappen!!
Jag fick ligga i gipsvagga i en vecka efter det!
Skall ta den sista biten in till pannrummet i dagarna.
Sen kan rörmeckaren få komma när han vill o fixa in den.
Planerat datum är 27/10
Jag kommer tillbaka med uppdateringar, och behöver säkert er hjälp med inställningarna...
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 16 oktober 2007, 22:50:57 »


För det första.. golvvärmen i uteplattan var tänkt att bara köra då och då, och definitivt inte på vintern.
Den "inbyggda" delen kommer kanske inte ens att vara inbyggd, utan bara tak till att börja med.
Då kan man glömma golvvärmen om jag förstår er rätt...

Och det var inte tänkt att värma upp uterummet, utan bara göra plattan lite behagligare att gå på barfota.
Skall beläggas med klinkers...

Plattan kommer att ha 10cm frioglit under 10cm betong. Makadam 10-15cm.


Du gör helt rätt i att skrota planerna med värme i den klinkersbelagda plattan, 60m2, du tänkte värma 30m2. ej inbyggt, 10cm "frigolit" under, det bör vara 30cm. under iallafall, kanske lika mycket på sidorna. Trögt system som attan blir det, det går inte att säga att man ska värma när man vill gå barfota på plattan, nu drar vi på värmen, det funkar inte, det måste isåfall vara konstant varm temp på pöattan. Min garageplatta 6.3m.X8.5m. 35cm. i voterna, golvet 11-13cm. dubbelarmerat, 5" i väggar, 10" i taket, 20cm. styrofoam (beg. bra pris) under och på sidorna av plattan är för dåligt isolerad så jag tyckte det blev helt enkel för energislösigt så jag kopplade bort golvvärmen och installerade en vattenburen aerotemper istället, mycket mindre energikrävande för att hålla en viss temp i garaget. Gråter inget för det för golvvärmeslangarna jag fick var ju gratis, fick iofsig betala för de 2 skarvkopplingarna som fungerar som skarvar i plattan. Under styrofoamet så finns det 0,7m. kross av olika fraktioner av 3 olika dimensioner. "Råkade" gräva lite för djupt.

Detta är bara en erfarenhet som du efterlyste.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 14 oktober 2007, 14:21:41 »

Jag fattar inte varför det ska vara just 7-8 graders delta T. O att det i så fall ska vara generellt på alla pumpar och vid alla temperaturer. Hetgasen ligger väl mkt högre än normala drifttemperaturer? O sannolikt (jag vet egentligen inte) högre skillnad mellan hetgas o vatten vid låga temperaturer på vattnet, dvs gör man 30 gradigt vatten kommer skillnaden mellan hetgas o vatten vara större än om man gör 60 gradigt vatten. Dvs om man ska ha konstant 7 grader delta -T så måste man variera flödet med avseende på vatten temp, högre flöde vid låga temperaturer o lägre flöde vid höga temperaturer.

Däremot tror jag att jag fattar faran med att kyla för mkt (lågt delta-T)

Men är dessa 7 graders delta -T samma på alla maskiner vid alla temperraturer?

PS gjut in slang i två sektioner i betongsulan, det som är utomhus kan du köra köldbärare igenom o konstfrysa altanen så att du kan bli en isprinsessa! ;D
Du har naturligtvis helt rätt deltat-t stämmer inte alltid beroende på just de faktorer du nämner... just därför står det i manualen att diff skall vara 5-10 grader alltså tillåts det ett spann...
Så därför är just 7-8 grader perfekt då kan delta-t sjunka och öka men fortfarande vara inom det tillåtna..

Det som är farligt för kompressorn är just för hastigt flöde så man erhåller ett delta på mindre än 5 grader..
Skrivet av: COP-ojken
« skrivet: 13 oktober 2007, 18:49:03 »

Jag fattar inte varför det ska vara just 7-8 graders delta T. O att det i så fall ska vara generellt på alla pumpar och vid alla temperaturer. Hetgasen ligger väl mkt högre än normala drifttemperaturer? O sannolikt (jag vet egentligen inte) högre skillnad mellan hetgas o vatten vid låga temperaturer på vattnet, dvs gör man 30 gradigt vatten kommer skillnaden mellan hetgas o vatten vara större än om man gör 60 gradigt vatten. Dvs om man ska ha konstant 7 grader delta -T så måste man variera flödet med avseende på vatten temp, högre flöde vid låga temperaturer o lägre flöde vid höga temperaturer.

Däremot tror jag att jag fattar faran med att kyla för mkt (lågt delta-T)

Men är dessa 7 graders delta -T samma på alla maskiner vid alla temperraturer?

PS gjut in slang i två sektioner i betongsulan, det som är utomhus kan du köra köldbärare igenom o konstfrysa altanen så att du kan bli en isprinsessa! ;D
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 oktober 2007, 11:10:06 »

Om kollektorn får dåligt flöde stiger tempskilnaden mellan KB-in och KB-ut. Sen finns 2 larm som stoppar kompressorn om flödet på brine blir för lågt: Om KB-ut sjunker under -8 ºC (default på 1230, kan ändras i meny 5.1) eller om lågtryckspressostaten löser ut.
Skrivet av: Dextrozol
« skrivet: 09 oktober 2007, 09:05:49 »

Tänkte mest på om det går att mäta om kollektorn har för lågt flöde.
Fanns ett ställe där jag tvekade på att gå förbi med slangen, och jag ångrar mig djupt nu efteråt.
Om slangen blir hoptryckt till hälften för att ta ett exempel.. går det att mäta det?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 oktober 2007, 08:11:25 »

Hur är det med flödet i kollektorn.. kan man mäta/styra det oxo?

Jepp, det sitter ett litet vred på cirkpumpen där man ställer flödet, både på kollektor och värmebärare. VP:n har även tempgivare på både inkommande och utgående kollektor och värmebärare.
Skrivet av: Dextrozol
« skrivet: 06 oktober 2007, 03:44:41 »

Hur är det med flödet i kollektorn.. kan man mäta/styra det oxo?
Skrivet av: Digital
« skrivet: 06 oktober 2007, 00:37:03 »

Enkelt utryckt så skall flödet på radiatorvattnet flöda i lagom takt... inte för fort då mår vp:en skit och rasar... :'(

Kan man mäta det, och hur mycket är lagom?

Man mäter temperaturdifferansen på radiatorvattnet över värmepumpen, den ska vara ca 7-8 ºC då kompressorn går mot radiatordrift. Inte vet jag om kompressorn rasar med för högt flöde men VP:ns effektivitet minskar.

Tro mej... när jag säger att dom rasar av den anledningen, kompressorn får vätskeslag för vätska går som sagt inte att komprimera..
I de flesta av fallen där jag bytt kyldel för kompressorn har rasat så får man ställa ner flöden då dessa är alldeles för höga.. Det kan inte vara en slump.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 oktober 2007, 09:15:44 »

Enkelt utryckt så skall flödet på radiatorvattnet flöda i lagom takt... inte för fort då mår vp:en skit och rasar... :'(

Kan man mäta det, och hur mycket är lagom?

Man mäter temperaturdifferansen på radiatorvattnet över värmepumpen, den ska vara ca 7-8 ºC då kompressorn går mot radiatordrift. Inte vet jag om kompressorn rasar med för högt flöde men VP:ns effektivitet minskar.
Skrivet av: Dextrozol
« skrivet: 05 oktober 2007, 01:33:39 »

Har gjort två kalkyler, en på -6 kW och en på -8 kW.

Du behöver en elmätare för att hålla koll på resultatet  ;)
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22&osCsid=9f37b10fe85f8823e578651c8e6b0ce4

Tack så mycket för ditt engagemang Rickard.
Beställde en VP idag.. det blev en 1230-8 iaf.
NIBE hade ett gäng såna dom ville bli av med till bra pris...
Hoppas jag kan få hjälp av er att ställa in den så den fungerar bra.

Det kommer troligen att bli en separat elmätare.. ja.
Jag blir väl tvungen att fråga svärfar först (som jobbar på elverket), annars köper jag gärna en av dig..  :)
Skrivet av: Dextrozol
« skrivet: 05 oktober 2007, 01:29:30 »

Enkelt utryckt så skall flödet på radiatorvattnet flöda i lagom takt... inte för fort då mår vp:en skit och rasar... :'(

Kan man mäta det, och hur mycket är lagom?
Skrivet av: Digital
« skrivet: 04 oktober 2007, 16:34:09 »

Jag vill med en Åsnas envishet hävda att det viktigaste är trots allt att ha rätt Delta-T över kondensorn.

Kan någon förklara det för en glad amatör?   ::)
Enkelt utryckt så skall flödet på radiatorvattnet flöda i lagom takt... inte för fort då mår vp:en skit och rasar... :'(
Skrivet av: Dextrozol
« skrivet: 04 oktober 2007, 01:18:58 »

Jag vill med en Åsnas envishet hävda att det viktigaste är trots allt att ha rätt Delta-T över kondensorn.

Kan någon förklara det för en glad amatör?   ::)
Skrivet av: Digital
« skrivet: 03 oktober 2007, 18:34:09 »

OK, en "för stor pump" med liten vattenvolym - och utan att justera ned antalet starter genom att optimera gradminutregleringen kan eventuellt ge rätt haverier.
I detta fall har ju personen ifråga sökt kunskap redan innan investeringen och torde därför inte behöva råka ut för några sådana problem.

En kompressor kan dock haverera utan att antalet starter varit för många, skulle tro att en defekt cirkpump eller mycket luft i KB-systemet på kalla sidan kan ställa till det också, bara för att nämna ett par exempel.

Som ett generellt tips från en installatör till en okunnig/ointresserad köpare kan dock ditt råd vara vettigt.

På värmepumpar som reglerar med hysteres (t.ex IVT) istället för gradminuter (t.ex. Nibe och Thermia) eller PI/PID-reglering (Varmitek) är det viktigare med stor vattenvolym.
Med en CTC saknar det i princip betydelse så vitt jag kan se.
Jag vill med en Åsnas envishet hävda att det viktigaste är trots allt att ha rätt Delta-T över kondensorn.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 oktober 2007, 09:39:54 »

För det första.. golvvärmen i uteplattan var tänkt att bara köra då och då, och definitivt inte på vintern.
Den "inbyggda" delen kommer kanske inte ens att vara inbyggd, utan bara tak till att börja med.
Då kan man glömma golvvärmen om jag förstår er rätt...

Och det var inte tänkt att värma upp uterummet, utan bara göra plattan lite behagligare att gå på barfota.
Skall beläggas med klinkers...

Låter som att det skulle funka med elgolvvärme om den bara ska köras ibland på sommaren.

Alternativet är en separat krest med värmeväxlare, egen cirkpump och glykolblandning men det är en krånglig lösning och det kan bli problem om den råkar köras igång när det är rejält kallt ute, då fryser värmeväxlaren.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 oktober 2007, 06:43:55 »

Jag har räknat med fast lera som material, hittar inte alv eller vad du kallar det...
Har räknat med slangarna på 1.2 meters djup och med 0.9 meter emellan.
Nordöstra skåne, huset byggt före -79 och med ca 377 meter aktiv kollektor.
Jag har räknat med att ni eldar ca 3-4 m3 ved/år och att ni gör av med 4000 kWh på tappvarmvatten, bruttoenergibehov för värme och tappvarmvatten 22 000 kWh/år och hushållsel ca 6500 kWh.

Så vitt jag kan se klarar ni er bra med en 1230-6/1235-6 och den bör fungera bättre och kanske t.o.m ge en större besparing då framledningstempen under drift inte kommer att bli lika hög lika fort...

Har gjort två kalkyler, en på -6 kW och en på -8 kW.

Du behöver en elmätare för att hålla koll på resultatet  ;)
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22&osCsid=9f37b10fe85f8823e578651c8e6b0ce4
Skrivet av: Dextrozol
« skrivet: 03 oktober 2007, 00:50:23 »

Hmm.. mycket tacksam för era synpunkter. Tack!
Jag har blivit tveksam till det mesta nu...

För det första.. golvvärmen i uteplattan var tänkt att bara köra då och då, och definitivt inte på vintern.
Den "inbyggda" delen kommer kanske inte ens att vara inbyggd, utan bara tak till att börja med.
Då kan man glömma golvvärmen om jag förstår er rätt...

Och det var inte tänkt att värma upp uterummet, utan bara göra plattan lite behagligare att gå på barfota.
Skall beläggas med klinkers...

När det gäller VP så har jag blivit lite fundersam om det inte räcker/fungerar bättre med 6kw.
Det är inte ekonomiskt, utan tekniskt jag funderar... speciellt om det inte blir nåt med GV i uteplattan.
Finns det någon som kan köra beräkningsprogram baserat på mina uppgifter i 1a inlägget?
Eftersom det är en bekant som skall installera, och han säljer NIBE så är det där valen ligger.
Men jag vill gärna ha er gedigna kunskap att luta mig emot, och inte bara lita till en källa...

EDIT: Tilläggsinfo:
Källare 4 radiatorer
1a våning 5 radiatorer + GV på ca 8kvm i entré
2dra våning 8 radiatorer
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 oktober 2007, 23:34:00 »

OK, en "för stor pump" med liten vattenvolym - och utan att justera ned antalet starter genom att optimera gradminutregleringen kan eventuellt ge rätt haverier.
I detta fall har ju personen ifråga sökt kunskap redan innan investeringen och torde därför inte behöva råka ut för några sådana problem.

En kompressor kan dock haverera utan att antalet starter varit för många, skulle tro att en defekt cirkpump eller mycket luft i KB-systemet på kalla sidan kan ställa till det också, bara för att nämna ett par exempel.

Som ett generellt tips från en installatör till en okunnig/ointresserad köpare kan dock ditt råd vara vettigt.

På värmepumpar som reglerar med hysteres (t.ex IVT) istället för gradminuter (t.ex. Nibe och Thermia) eller PI/PID-reglering (Varmitek) är det viktigare med stor vattenvolym.
Med en CTC saknar det i princip betydelse så vitt jag kan se.
Skrivet av: qvisten
« skrivet: 02 oktober 2007, 23:25:24 »

Om du ökar Gradminuterna i styren behöver du ingen volymtank, du får kanske en nååågot lägre årsmedelCOP men få start och stopp.
Med IVT är det viktigare med volymtank.

Slanglängden räcker garanterat till en 1235-8 kW i Skåne.

De VP som jag har varit i kontakt med har inte varit IVT och jag säger inte att de är bättre.

Exempel, 2veckor sedan Nibe 10kW 5år gammal rep kostnad 22000:- kostnad för kund 6500:-

Problemet med för små mänger vatten kommer efter ca5år samma som en dåligt vakumsugd L/L.
En tank extra och du får bättre livslängd och ekonomi.

//R
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 oktober 2007, 22:26:08 »

Om du ökar Gradminuterna i styren behöver du ingen volymtank, du får kanske en nååågot lägre årsmedelCOP men få start och stopp.
Med IVT är det viktigare med volymtank.

Slanglängden räcker garanterat till en 1235-8 kW i Skåne.
Skrivet av: qvisten
« skrivet: 02 oktober 2007, 22:15:58 »

Vilken VP du än väljer med en on/off kompressor ska man ha en slavtank så man får ner antalet start/stopp och VP håller längre.
Sen får tillverkarna säga att deras kompakt modeller är så anpassade och fungerar i 15år utan problem.
Frågan är då varför havererar så många kompressorer då?
Störst problem får de med lite vatten i systemet typ golvvärme.

//R
Skrivet av: nic2
« skrivet: 02 oktober 2007, 16:46:13 »

Rek. slanglängder  på Nibes hemsida:
1235-6: 250-400m
1235-8: 325-500m

Fast de siffrorna kanske är i underkant, borrdjupen är iaf det.
Skrivet av: MadMan_swe
« skrivet: 02 oktober 2007, 16:00:34 »

Ser att du bara har 380m slang i backen. Räcker det till när du funderar på en  1230-8  Sc:,h
Har själv 450m på en 1230-6 och det var ett gränsfall sa dom.
Experterna här vet säkert...


Då har jag fått ner 380m 40mm slang, och tomten ser ut som en motocrossbana...
Tegelvillan som står i NÖ Skåne är en 1½-plans med källare, 90kvm på varje plan, byggd -76. Idag värms den av en trippelpanna som går på elpatron i vattenburet 2-rörssystem. Fönstren är kopplade 2-glas, och det finns vattenburen golvvärme i en begränsad del av entrévåningen.

Vi gör av med 25000kw idag. Vet att det låter lite, men elräkningen ljuger väl inte.
Vi har bott här i 7år, så det borde va stabilt. Dessutom misstänker jag att vi gör av med ganska mycket hushållsel eftersom datorer står på 24/7, och tanten har städmani..  ::)
Är 2 vuxna och 3 barn i familjen.
Vi stödeldar ganska flitigt med ved från nu, och hela vintern.
Det sker i kasett i öppen spis på plan 1 och gammal gjutjärnskamin på plan 2.

Slangen ligger på 100-110cm djup, och med 90-100cm mellanrum.
Jorden som slangen ligger i är almjord. Jag får inga träffar på almjord, men det sägs att det är den typen av jord överallt här. Såg ut som ljus lera.

Nu har jag fått ett bra erbjudande på en ny NIBE 1230-8 med 6 års trygghetsförsäkring.
Är det fortfarande ett bra val, eller skall man gå på en helt ny modell?
Är storleken rätt dimensionerad till vårt behov?
Priset är en bra bit under 50´ levererat till dörren.

Bygger samtidigt en ny altan där vi gjuter en platta på mark. ca 60kvm.
Tycker det är dumt att inte lägga golvvärmeslang när man ändå gjuter.
Jag hade tänkt att bara lägga slang i knappt hälften av plattan. Den del där jag framöver kommer att bygga in...  Funderingar/råd kring detta?

Mycket tacksam för tips och råd från er som har erfarenhet.
Säg till om ni behöver mer fakta för beräkningar...
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 02 oktober 2007, 15:28:54 »

Någon med funderingar på slangen i plattan till uteplatsen?
Bör jag lägga slang i hela plattan trots att drygt hälften kommer att vara under bar himmel/markis?
Plattan kommer att ha 10cm frioglit under 10cm betong. Makadam 10-15cm.
Man har ju läst här om pooler som drivs billigt med VP, men jag har dållig/noll koll....

Ingen slang i delen under bar himmel.
Ska resten vara uppvärmt under vintern så borde det funka.
Dessutom vore det bra om plattan ute och inne inte satt ihop utan att det fanns en isolering som går upp under under ytterväggen och skiljer de två plattorna åt. Annars kommer mycket värme att smita ut vintertid via plattan.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 oktober 2007, 15:16:40 »

Någon med funderingar på slangen i plattan till uteplatsen?
Bör jag lägga slang i hela plattan trots att drygt hälften kommer att vara under bar himmel/markis?
Plattan kommer att ha 10cm frioglit under 10cm betong. Makadam 10-15cm.
Man har ju läst här om pooler som drivs billigt med VP, men jag har dållig/noll koll....

Ingen slang i delen under bar himmel.
Ska resten vara uppvärmt under vintern så borde det funka.
Skrivet av: Dextrozol
« skrivet: 02 oktober 2007, 12:26:14 »

Är du säker på att det inte ska vara alvjord? *vinkar*

Aaah.. så kanske det skall vara. Thumbsup
Det var min svärfar som sa almjord, och han har grävt åt Elverket i 30år. Men å andra sidan är han inte så smart heller...  ;D

Då kommer följdfrågan.. hur bra är alvjord på en skala i sammanhanget?
Skrivet av: Farbror Sven
« skrivet: 02 oktober 2007, 12:06:57 »


Jorden som slangen ligger i är almjord. Jag får inga träffar på almjord, men det sägs att det är den typen av jord överallt här. Såg ut som ljus lera.


Är du säker på att det inte ska vara alvjord? *vinkar*
Skrivet av: Dextrozol
« skrivet: 02 oktober 2007, 11:49:34 »

Har du någon aning om hur mycket ved du gör av med?

Annars låter en 1230-8 som ett bra val, den nya heter 1235 och är nog väldigt lik 1230 men kolla vad du kan får ge för en sån. GDS säljer 1235-8 för ca 50 kkr.

Jag har tyvärr dålig koll på vedförbrukningen. Vild gissning.. 2 släplass med förhöjningslämmar.
Planerar att få en så billig/prisvärd VP-installation det bara går, eftersom jag misstänker att vi har mindre att tjäna på värmepump än många andra. Vill mest ha det bekvämt o underhållsfritt. Dessutom blir vi kanske inte kvar i huset så många år till eftersom det är stort, och 2 av barnen snart är vuxna.

Det lutar mycket åt 1230-8.. hade lite funderingar om den var för stor, men efter att ha läst lite här så bör man gå ett steg upp om man väljer mellan 2 storlekar. Om det nu är så att det mest är kosmetiskt som skiljer mot 1235 så är valet enkelt...

Någon med funderingar på slangen i plattan till uteplatsen?
Bör jag lägga slang i hela plattan trots att drygt hälften kommer att vara under bar himmel/markis?
Plattan kommer att ha 10cm frioglit under 10cm betong. Makadam 10-15cm.
Man har ju läst här om pooler som drivs billigt med VP, men jag har dållig/noll koll....
Skrivet av: kalkyl
« skrivet: 02 oktober 2007, 11:01:54 »

Vad jag har förstått så skiljer det sig bara i utseende mellan 1230 och 1235, samma innehåll. Nibe är säkert en kanon fin pump, men jag kommer kika lite på Thermian just för att pumpen kommer stå brevid ett "flick rum" i källaren, så ljudet spelar roll i mitt val. 1235 för 50 kkr är prisvärt....
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 oktober 2007, 07:49:36 »

Har du någon aning om hur mycket ved du gör av med?

Annars låter en 1230-8 som ett bra val, den nya heter 1235 och är nog väldigt lik 1230 men kolla vad du kan får ge för en sån. GDS säljer 1235-8 för ca 50 kkr.
Skrivet av: Dextrozol
« skrivet: 02 oktober 2007, 02:18:32 »

Då har jag fått ner 380m 40mm slang, och tomten ser ut som en motocrossbana...
Tegelvillan som står i NÖ Skåne är en 1½-plans med källare, 90kvm på varje plan, byggd -76. Idag värms den av en trippelpanna som går på elpatron i vattenburet 2-rörssystem. Fönstren är kopplade 2-glas, och det finns vattenburen golvvärme i en begränsad del av entrévåningen.

Vi gör av med 25000kw idag. Vet att det låter lite, men elräkningen ljuger väl inte.
Vi har bott här i 7år, så det borde va stabilt. Dessutom misstänker jag att vi gör av med ganska mycket hushållsel eftersom datorer står på 24/7, och tanten har städmani..  ::)
Är 2 vuxna och 3 barn i familjen.
Vi stödeldar ganska flitigt med ved från nu, och hela vintern.
Det sker i kasett i öppen spis på plan 1 och gammal gjutjärnskamin på plan 2.

Slangen ligger på 100-110cm djup, och med 90-100cm mellanrum.
Jorden som slangen ligger i är almjord. Jag får inga träffar på almjord, men det sägs att det är den typen av jord överallt här. Såg ut som ljus lera.

Nu har jag fått ett bra erbjudande på en ny NIBE 1230-8 med 6 års trygghetsförsäkring.
Är det fortfarande ett bra val, eller skall man gå på en helt ny modell?
Är storleken rätt dimensionerad till vårt behov?
Priset är en bra bit under 50´ levererat till dörren.

Bygger samtidigt en ny altan där vi gjuter en platta på mark. ca 60kvm.
Tycker det är dumt att inte lägga golvvärmeslang när man ändå gjuter.
Jag hade tänkt att bara lägga slang i knappt hälften av plattan. Den del där jag framöver kommer att bygga in...  Funderingar/råd kring detta?

Mycket tacksam för tips och råd från er som har erfarenhet.
Säg till om ni behöver mer fakta för beräkningar...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!