Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Eko 155  (läst 4394 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad amazontommy

  • Toastmaster
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Madrid, Spanien
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Eko 155
« skrivet: 14 januari 2008, 15:17:26 »
En 8år gammal Eko Classic 155 som är kopplad till diverse ger inte värme som den ska.
En liten märklig installation om jag får säga det själv.
Golvvärme i betong med c-c 300mm mellan plaströren (jag vet, det är glest)
Byggnad i två plan. Har även aktiv kyla.
Extra cirk.pump ditsatt på värmesidan.
Värme till golvvärme och konvektorer.
Kyla till samma konvektorer.
VV helt OK.
Inställd på kurva max 55 och kurva rum 45.
Rumbör 23 men ger bara 17,5 i verkligheten.
Framledning 41(bör=38) och retur 41(bör=46).
KB in 16, ut 10.
Kylan var tidigare kopplad även till golvslingorna men är sedan ett par år bortkopplad.
Vet inte riktigt var man ska börja kolla..........
Tips någon??
Värmepumpsinstallatör i Spanien.
Värme + kyla = Sant

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eko 155
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2008, 18:57:24 »
Först måste du läsa av framledning och retur då kompressorn går. Detta gäller även KB-in och ut.

Kurva 45 är relativt hög kurva, är kylan på din konvektor avstängd?  ;)

Höjer du fläkthastigheten på konvektorn så ger den antagligen mer värme. Annars verkar du tyvärr ha ett högtemp-golvvärmesystem.  :'(

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Eko 155
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2008, 22:37:49 »
felet tror jag inte ligger i värmepumpen, utan någonstans i installationen. Om det, som i detta fall, cirkluerar 41°C vatten i golvvärmen och mot konvektorer är det nog så att golvvärmen och konvektorerna helt enkelt inte räcker till.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad amazontommy

  • Toastmaster
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Madrid, Spanien
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eko 155
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2008, 09:21:22 »
I går tittade jag på värdena igen. Värmeproduktionen pågår bra ca 5 min direkt efter det att kompressorn stängs av. Då går framför allt temperaturen på framledningen ner från något över 50º vid vv produktion till ca 40º. Returen sänks bara ca 1-2º till ca 40. Det märkliga är att returledningen håller samma temp som framledningen vid värmeproduktion.

 

Det slog mig att med det märkliga systemet inomhus där köld-/värmemedia vid varje stängd konvektor går via by-pass till returledningen och alltså tillbaka till värmepumpen(?) borde innebära att om jag stänger av slingan till konvektorerna så borde temperaturen på returledningen sjunka och bättre avspegla värmeförlusterna i golvslingorna. Jag stängde alltså mekaniskt av framledningen till konvektorerna för att se om det gav resultat. Efterr ett tag märkte jag att både framledning och returledning sjönk ner till 39º när pumpen efter ca 5 min aktiv drift åter gick över till vv produktion. Fortfarande följdes dom dock åt och visade samma temp!

 

Jag tittade också på temp ut till och in från golven i bottenvåningen i går kväll. Ut i slingorna visade 38º och in från slingorna 29º. Kollektorn i garaget för den korta slingan till ett badrum i källarplanet har ingen termometer men jag kände att temperaturskillnaden var liknande den i BV. Hur kan returledningen vid produktion och distribution av värme visa högre temp än den högsta för inkommande från golvet vid kollektor? Antingen har jag fått en hel del av detta om bakfoten eller också är något fel. Kan givaren för returledningen sitta eller fungera fel?
Värmepumpsinstallatör i Spanien.
Värme + kyla = Sant

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Eko 155
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2008, 12:18:23 »
Har du samma temp. på framledning och returledning när denne gör varmvatten? Då har du antingen ett helsikes flöde eller så är returgivaren kass.

Om du får tillbaka samma temp som du skickar ut mot golvvärme slingan, då är det ju golvvärmen som stänger. Du har ingen rotation på vattnet.

"Det slog mig att med det märkliga systemet inomhus där köld-/värmemedia vid varje stängd konvektor går via by-pass till returledningen och alltså tillbaka till värmepumpen(?) borde innebära att om jag stänger av slingan till konvektorerna så borde temperaturen på returledningen sjunka och bättre avspegla värmeförlusterna i golvslingorna."

Om inte konvektorn går så kan ju inte temperaturen sjunka. Den avger ingenting..
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad amazontommy

  • Toastmaster
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Madrid, Spanien
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eko 155
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2008, 10:22:59 »
Mera funderingar.Cirkulation i den längsta slingan på överplanet (salongen) kräver att man stänger av slingorna i KV och BV. Vi har gjort det nu och låter det vara så 1-2 dgr.
Cirkulation i golvvärmesystemet fungerar endast under den korta tid som display visar att cirk pumpen går men inte mot varmvatten. Då och endast då går också den extra pump som nu sitter på framledningen. Detta sker bara när kompressorn stänger av och innan varmvattensymbolen åter lyser (i passiv drift).

Varför går aldrig kompressorn samtidigt med cirkulation i värmeslingan?

Var tar värmeslingan värmeenergien från?

Kan och bör man ta värme till värmeslingan från vv beredaren på ungefär motsvarnade sätt som till poolen på sommaren? Det är ju den enda ackumulatorn i hela systemet.

Vad har mätningen av returledn temp för funktion?

Man kan säga att golvvärmen cirkulerar för svagt och för sällan. Dimensionering?

Värmepumpsinstallatör i Spanien.
Värme + kyla = Sant

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Eko 155
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2008, 18:36:06 »
Den käre vxl ventilen fungerar inte som den ska
Mest kyla men lite värme också

Utloggad amazontommy

  • Toastmaster
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Madrid, Spanien
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eko 155
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2008, 09:17:45 »
Växelventilen verkar fungera däremot upptäckte jag två saker. I ett desperat försök hade ägaren ställt ner VV till 42 grader och startgränsen för VV är troligen 40, alltså startar den ofta för VV-beredning. Tid för VV var 20min och värme 20m.
Nu har vi höjt VV till 45 och tid värme till 40 minuter och det verkar än så länge äntligen ge lite värme till golvslingorna. Nu återstår att vänta några dygn och se vilka värden vi får. ^-^
Värmepumpsinstallatör i Spanien.
Värme + kyla = Sant

Utloggad amazontommy

  • Toastmaster
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Madrid, Spanien
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eko 155
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2008, 13:03:21 »
 :'(
Inget verkar hjälpa. Här är den senaste analoga loggern.

Jag har omväxlande stått vid v-pumpen och suttit på golvet i övervåningen och studerat anslutningen av golvslingorna till kök, matrum och salong .

21/2  kl. 14.16 – 15.22: Intervaller 4-5 min cirkulation i alla 3 slingorna, därefter 10-11 min uppehåll.

22/2 kl. 15.46 – 16.07 (inomhus i överplan och ute vid v-pumpen):
Temp till slingorna varierar mellan ca 35º – 36º och från slingorna stadigt ca 20º. Utetemp 14º och rumstemp (salongen) 18º.
4-5 min cirkulation i alla 3 slingorna, därefter 10-11 min uppehåll varav ca 2 min ”VP Aktiv” och resten ”Drift ej behov” (!!!) Hela uppehållet med ”Drift VV”.
Jag öppnade en (1) kort slinga i BV (huvudbadrum). Då upphörde cirk i en slinga (salongen) på överplanet.

23/2 kl. 11.13 – 12.03 (inomhus i överplan och ute vid v-pumpen):
Temp till slingorna varierar mellan ca 31º – 34º och från slingorna stadigt ca 20º. Utetemp 14º och rumstemp (salongen) 17,5º. Börvärde på framledning har stigit till (47º).
Endast cirk i slingor (kök, matrum). Jag stängde av dom slingorna och då indikerades cirk i salongen, om än rätt svagt.
4-5 min cirkulation i enda öppna slingan, därefter 10-11 min uppehåll varav ca 2 min ”VP Aktiv” och resten ”Drift ej behov”. Hela uppehållet med ”Drift VV”.
Jag öppnade slingorna till kök och matrum och då försvann åter cirk i salongen.
4-5 min cirkulation i 2 slingor, därefter 10-11 min uppehåll varav ca 2 min ”VP Aktiv” och resten ”Drift ej behov”. Hela uppehållet med ”Drift VV”.

23/2 kl. 14.58 – 16.18
Jag ställde om BV pumpen till 2 (Hand) så att den går kontinuerligt och ej bara ca 2 min varje kvart vid aktiv drift.
Först ca 5 min cirk i kök och matrum följt av 11 min uppehåll.
Nästa cirk om ca 4 min fick igång även den tredje slingan om än med viss fördröjning (ca 1,5 min) och till synes ganska svagt.

Ca 15.44 startade cirk efter vanligt 11 min uppehåll, men denna gång varade cirk i tre slingor i ca 8 min(!). Detta medförde också att temp vid utgång till slingorna steg från ca 34 till 40. Jag har vid ett par tidigare tillfällen sett att den temperaturen har varit ca 38-40 viket förmodligen har berott på tillfälligt längre cirkulationstid som då bör ha inkluderat någon minut aktiv drift mot värmesystemet!?? Temp in från slingorna var dock fortsatt 20.
Efter den längre cirkulationstiden stannade cirkulationenåter i salongslingan och intervallen återgick till dom vanliga ca 4 min cirkulation resp ca 11 min uppehåll.

Jag återställde BV pumpen till 1 (Auto) och tog på en ylletröja till.

 

Värmepumpsinstallatör i Spanien.
Värme + kyla = Sant

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Eko 155
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2008, 14:40:27 »
Hej.

Detta har inget överhuvudtaget med värmepumpen att göra. Det ser du på temperaturer och drifttider. Felet ligger i stort tryckfall över slingorna. Dålig cirkulation.
Ganska naturligt eftersom att du stänger en slinga så går det lättaste vägen till en annan slinga..

That's the problem.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eko 155
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2008, 15:15:27 »
Problemet är att cirkpumparna till golvvärmen inte går jämnt och att slingorna inte är öppna jämnt.

Börja med att plocka bort alla termostater på golvvärmen och säkerställ sen att alla cirkpumpar går hela tiden så kanske det blir lite bättre.
« Senast ändrad: 25 februari 2008, 15:18:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad amazontommy

  • Toastmaster
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Madrid, Spanien
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eko 155
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2008, 10:58:11 »
Jag börja nu komma närmare lösningen. Pumpen verkar funka som den ska men golvslingorna har varit ett bekymmer. Nu visade det sig att de för en tid sedan hade för svag brineblandning så att förångaren började frysa. Då fyllde de på med etylenglykol utan att blanda systemet.
Misstänker att vid största tryckfallet i golvslingorna blir det en propp som systemet inte orkar trycka igenom. Ska nu blanda ordentligt, ta och öppna alla slingorna och se till att cirkpumparna går hela tiden.
Värmepumpsinstallatör i Spanien.
Värme + kyla = Sant

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eko 155
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2008, 14:59:43 »
Jag börja nu komma närmare lösningen. Pumpen verkar funka som den ska men golvslingorna har varit ett bekymmer. Nu visade det sig att de för en tid sedan hade för svag brineblandning så att förångaren började frysa. Då fyllde de på med etylenglykol utan att blanda systemet.
Misstänker att vid största tryckfallet i golvslingorna blir det en propp som systemet inte orkar trycka igenom. Ska nu blanda ordentligt, ta och öppna alla slingorna och se till att cirkpumparna går hela tiden.

Men, men...  ???

Har du glykol i golvvärmeslingorna? ???

Om det fryser i förångaren så är det i kollektorn det ska i mer glykol, det kan möjligen även påverka kylfunktionen på konvektorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!