Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 110mm - 140mm diameter borrhÃ¥l = nÃ¥gon skillnad?  (läst 35342 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #75 skrivet: 29 december 2009, 15:19:45 »
Jag ringde dit till stället som tillverkar/säljer räfflade slangar.. Denna gång svarade dom..

Han sade, att 4 lindade slangar gav 15% effektvinst men kostade ju endel mer att pyssla ihop.

De räfflade, som de kallade för turbo, gav ungefär 15% också fast man slapp de extra delarna runtom.

De hade inte 50mm turboslangar, bara 40mm. 210meter komplett sats skulle kosta 7800kr minus 50%...

Han ansåg att 110mm(4tum) hål var bättre, pratade vissa värden och sånt som tydde på detta.
Och visst kunde de ordna fram distanser ifall jag nu ville köra 140mm(5tum) men gav intryck att i 110mm hål så gick det inte.... fast han köpte väl inte mina 140mm spekuleringar...

Han tipsade även att om jag nu inte hade allt för långt ner till vattnet, så kunde jag montera tallrikar och fylla med betonit-lera
så nyttjar man hela hålet.. så inte slangarna svävade i luft...

Sen hade han bara isolerat den inkommande ledningen, inte utgående... Han nämnde lite kort varför fast lyssnade inte riktigt så noga.. hehe

* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #76 skrivet: 29 december 2009, 15:46:54 »
Sade de något om vad de menade med effektvinst i det här fallet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #77 skrivet: 29 december 2009, 17:55:54 »
njae.. fast han påpeka att de hade endel kontakt med forskare osv.. hehe

-hade ju varit bättre om nån utav er som har bättre koll hade diskuterat med honom..

vad tyckte ni om priset då?
« Senast ändrad: 29 december 2009, 18:58:40 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #78 skrivet: 04 januari 2010, 16:13:24 »
Ringde till Mouvitech och frågade lite om Turbulence Collector. Jag frågade först vad det är som förbättras 10-15 %. Svaret var att det blir 15 % bättre energiupptagningen från marken genom att det blir turbulent strömning i slangen.

Frågade därefter vad det innebär på elräkningen. Svaret blev att det var helt omöjligt att säga.

Svaren är helt korrekta utifrån de värden som presenteras i broschyren. Frågan är bara hur många som tänker på att orden "från marken" avser värmeöverföringen borrhålsvägg till köldbärare som är 1/3 av totala värmeöverföringsmotståndet vid kontinuerlig drift. Resten av temperaturfallet ligger i berget.

Att det är svårt att säga något exakt om minskningen i elförbrukning kan jag hålla med om men någon siffra borde kunna presenteras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #79 skrivet: 10 januari 2010, 13:45:20 »
Jag har varit i kontakt med en av deltagarna i projektet där slangarna testades (vi arbetade pÃ¥ samma företag en gÃ¥ng i tiden). Projektet heter Effektivare bergvärmebrunnar och mÃ¥let är att ta fram system som är 10 % bättre än dagens. Projektet var organiserat sÃ¥ att olika leverantörer sponsrade projektet med utrustning - slang och pumpar- mot  att de fick tillgÃ¥ng till och rätt att använda sig av resultaten.

Min f.d. kollega förstod inte heller hur mätvärdena kunde bli som de blev. Han påpekade, vilket jag inte hade tänkt på men vilket klart framgår i en annan av de nu försvunna rapporterna Rallykalle länkade till (de är för stora för att jag skall kunna bifoga dem), att det var turbulent strömning i den släta slangen. Värmeövergångstalet var runt 1000 W/(m2*K). Det betyder att värmeöverföringsmotståndet på den släta slangens insida bara var 5 % av totala borrhålsresistansen. Jag tycker att det är att ta i lite när man hävdar att en räfflad slang kan ge en minskning av borrhålsresistansen med 10-15 % när 5 % minskning är absolut maximum för vad minskningen kan bli.

Ett annat intressant påpekande var att slangarna utvidgas 5 cm för varje grads temperaturändring. Med tanke på att de ligger i ett smalt borrhål betyder det att de förmodligen ändrar läge under försökens gång. Det kan förklara att resultaten för olika flödeshastigheter varierar på ett lite konstigt sätt.
« Senast ändrad: 10 januari 2010, 16:06:04 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #80 skrivet: 23 juni 2010, 12:26:51 »
Nu har jag varit i kontakt med borrar igen. Får ta tag i saken nu känns det som innan det blir vinter igen.

Citera
Borrning av energibrunnar Ø110-115 mm samt kollektor som monteras i
borrhålen och fylls med sprit 30% 185:-/m

Foderrör ( minst 6 meter/ brunn enligt Normbrunn 07) 650:-/m

Containerkostnad för borrkax 2500:-/brunn

Slang med rörisolering mellan brunnar och fastighet 70:-/m

Håltagning i vägg (Betonghålsten samt Leca) inkl tätning 600:-/hål

Grävning och återfyllning ingår ej

Vid hål under 100 meter tillkommer en etableringskostnad 3000:-/hål

Jag sa att jag ville ha turboslang vilket de kunde ordna, frågade om roten och tyckte han svarade 60% på hela priset men jag måste ha hört fel.

Funderar fortfarande på borra 200meter aktivt, ihop med turboslang, sen får jag se hurpass stort värmesystem det blir i övrigt, kanske bara kör 1245an ändå, funderar på hyra ut huset istället för bo här själv...


Men nu i sista stund, någon som hört några tänkvärda nyheter inom borrhål, slangar osv?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #81 skrivet: 25 juni 2010, 11:41:15 »

Men nu i sista stund, någon som hört några tänkvärda nyheter inom borrhål, slangar osv?

det sista som hänt är väl att fler och fler komuner börjar kräva "borrhålskondom" eller att hålet efterfylls med bentonit vilket medför en fördyring på ca 10.000kr...
Bentonit kommer antagligen inte att bli så utbrett eftersom det även finns ett krav på att slangen ska gå att dras upp vid behov.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #82 skrivet: 27 juni 2010, 10:51:28 »


 frÃ¥gade om roten och tyckte han svarade 60% pÃ¥ hela priset men jag mÃ¥ste ha hört fel.


... han sa nog 16%
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #83 skrivet: 29 juni 2010, 11:50:10 »
Citera
Borrning av energibrunnar Ø110-115 mm samt kollektor som monteras i
borrhålen och fylls med sprit 30% 185:-/m

Foderrör ( minst 6 meter/ brunn enligt Normbrunn 07) 650:-/m

Containerkostnad för borrkax 2500:-/brunn

Slang med rörisolering mellan brunnar och fastighet 70:-/m

Håltagning i vägg (Betonghålsten samt Leca) inkl tätning 600:-/hål

Grävning och återfyllning ingår ej

Vid hål under 100 meter tillkommer en etableringskostnad 3000:-/hål




Ringde en annan firma nu,
200kr metern + moms. Då ingår slang och sprit.
600kr metern för stålröret, första 3meter ingår.
Ingick även att de ledde in röret in i huset...

sen var det inte så mycket mer... 30% rotavdrag...

Fast jag vet inte riktigt hur jag ska jämföra dessa prisuppgifter...



200meter aktivt hål kostar då 37000kr hos ena, 40000kr hos den andra.
säg 10 meter stålrör kostar då 6000kr hos ena, 6500kr hos andra.

Den sistnämnda, billigare, som dock inte specificerade något och knappt visste vad turboslangen var, de
hade fått ett dåligt betyg på internet nyligen då en ansåg att de inte hållit vad de lovat...

båda hade väl ungefär samma långa väntetid dessvärre...

några åsikter?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!