Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sätt att utesluta förbrukat borrhÃ¥l.  (läst 6042 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sätt att utesluta förbrukat borrhål.
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2016, 15:07:22 »
Installatören är ju på plats kort tid i samband med installationen. Att finjustera måste man ägna sig åt själv, det tar lång tid innan man ser resultatet efter man ändrat något.
Är det jämn temperatur inne, hur varmt har ni?

Om du menar husventilation så är det självdrag, gammalt hus med timmerstomme.
Det var det jag menade. Om du haft mekanisk ventilation så kunde man eventuellt återvinna värme från den.

Borrhålet är från 90-talet men VP bara ett år, vid installation var det -1 ut och 3,5 in, en diff på nästan 4 grader alltså på mindre än ett år.
Var det också mitt i vintern under en kylig period liknande den vi haft nu? Det skiljer ju mycket i temp beroende på hur mycket kompressorn jobbar.
En ny VP är mera effektiv så den tar mera värme från marken, det blir kallare.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Sätt att utesluta förbrukat borrhål.
« Svar #16 skrivet: 13 januari 2016, 09:14:06 »
Borrhålet är från 90-talet men VP bara ett år, vid installation var det -1 ut och 3,5 in, en diff på nästan 4 grader alltså på mindre än ett år.
DeltaT har inget med borrhålets kondition att göra, det är enbart en funktion av flöde och pumpens effekt. DeltaT blir större när köldbärartemperaturen ökar i och med att pumpens effekt då ökar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sätt att utesluta förbrukat borrhål.
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2016, 10:08:32 »
parallellförskjutning har inget med brine att göra, det är att flytta kurvan upp och ner, för framledningstemperaturen.
Ju varmare du vill ha inne, desto högre framledning.
Det går att optimera systemet med avseende på korrekt flöde i varje radiator så att man kan sänka framledningen, vilket ökar COP och vpns effekt. Första steget är att slita bort alla termostater i alla rum och se var det blir varmast.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sätt att utesluta förbrukat borrhål.
« Svar #18 skrivet: 13 januari 2016, 10:20:03 »
Man förbrukar inte ett energihål utan det laddas med ny "värme" hela tiden. Dock kommer hålet att så småningom frysa OM man tar ut mer energi än det "återladdas"-
Med tanke på rubriken.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Sätt att utesluta förbrukat borrhål.
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2016, 10:52:39 »
Inflikar en fråga gällande köldbärare. Är det annan kvalitet på kb från 2012 jämfört med 2001 d v s föreligger det större risk att kb fryser lättare nu jämfört med tidigare ?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Sätt att utesluta förbrukat borrhål.
« Svar #20 skrivet: 24 januari 2016, 11:10:27 »
Vad jag vet är det samma blandning som används ca 30 % etanol. Har man blandat rätt börjar den frysa vid lägre temperatur än -15 så lågtryckspressostaten eller någon temperaturgivare har stannat pumpen långt tidigare.

Etnolen är inte ren etanol, det sak finnas lite isopropanol och butanol men jag har inte hittat någon uppgift om hur mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sätt att utesluta förbrukat borrhål.
« Svar #21 skrivet: 25 januari 2016, 11:59:53 »
Det har förekommit/förekommer andra saker än etanol också. Glykol eller pottaska t ex.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Sätt att utesluta förbrukat borrhål.
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2016, 17:23:58 »
Man hade mer glykol förr, men av miljöskäl är det inte tillåtet. Etanolen har ersatt glykol enligt svar ifrån Rickard 2007.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!