Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny metod?  (läst 7336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lennart

  • Gäst
Lennart
Ny metod?
« skrivet: 07 september 2004, 09:49:19 »
Det talas om en ny metod för att förlägga slang till värmepump där man använder ett system av "plattor" som man placerar längs husets sockel. I detta system tar man vara på den relativt höga marktemperatur som finns just där och även på en viss andel av solenergin under den varma årstiden.

Är det någon som vet var man kan skaffa mer information om detta system och om det framöver skulle kunna utgöra ett fördelaktigt alternativ till mer traditionell förläggning av slang?

Utloggad Staffan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ny metod?
« Svar #1 skrivet: 07 september 2004, 10:28:33 »
Jag har inte hört talas om något liknande, men marken närmast huset är väl några grader varmare på grund av värmeläckage. Men om man drar en jordvärmeslang där kommer det ju att resultera i en avsevärd avkylning av marken, frågan är vad det får för påverkan på huset .. ??? Vore väl kanske inte så bra att få tjäle precis intill grunden

Det är väl inte heller några längre sträckor just runt ett hus ca 40- 60 m enkel väg. Spontant låter det vettigare att dra en extra slinga jordvärme i gräsmattan eller borra lite djupare. Om det gäller sträckan från borrhålet till pumpen är det nog så kort bit att effekten är försumbar (som diskuterats här tidigare)

admin

  • Gäst
admin
Re:Ny metod?
« Svar #2 skrivet: 07 september 2004, 12:15:12 »
Generellt rekommenderas det inte att man förlägger yjordvärmekollektor närmare än 2 meter från grund.

Detta för att husets grundkonstruktion inte skall påverkas av markens frysning. (käle)

Kan det vara IVT:s nya kompaktkollektor du hört talas om???

Den skulle ju faktiskt kunna grävas ned 2 meter från huset och på så sätt ta till vara (i alla fall en del av) husets värmeläckage.

Vet dock inte vad den kostar.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ny metod?
« Svar #3 skrivet: 08 september 2004, 03:12:14 »
Kan man köpa den av IVT??? Har hört att det är ett stort dike, någon som vet hur stort???

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

admin

  • Gäst
admin
Re:Ny metod?
« Svar #4 skrivet: 08 september 2004, 17:06:31 »
Jag såg den på en mässa för några veckor sedan, men vet inte om den skall stå eller ligga i marken.

Kollektorn var ca 120 X 120 cm (ungefär) så skall den läggas i marken bör diket vara lite bredare än så kan man väl anta.

Om man ställer den så borde man kunna gräva smalt men djupt - ca 2 meter.

Utloggad nyborrad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ny metod?
« Svar #5 skrivet: 17 september 2004, 21:36:13 »
Ja inte kan jag mycket om detta men det låter inte som något att satsa på. Är inte husets värmeläckage ytterst marginellt i sammanhanget?
Thermia Duo 10 , 170m aktiv borra, södra norrlands kustland, 220kvm byggt 1916

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Ny metod?
« Svar #6 skrivet: 17 september 2004, 21:54:54 »
Skulle inte vilja ha en massiv isbit tryckandes mot min grund iaf.. ;)

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Ny metod?
« Svar #7 skrivet: 17 september 2004, 22:00:57 »
Nä, det lÃ¥ter sannerligen som ett lite ehhh..spännande projekt, skulle inte vilja vara den första pÃ¥ gatan som testar om jag säger sÃ¥  8)
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Re:Ny metod?
« Svar #8 skrivet: 30 september 2004, 10:44:20 »
Enligt uppgift kostar kompaktkollektorn 800-1000 kr per enhet. För en pump pÃ¥ cirka 10 kW  rekommenderas 18 st kompaktkollektorer samt Ã¥tervinning av värme i frÃ¥nluften.

Jag är ytterst nyfiken på att höra synpunkter på denna kollektor.

Något som jag själv överväger är att installera en kompaktkollektor som går under benämningen "slinky". Den är beskriven bland annat i SGIs rapport Varia 511 samt att jag har en amerikansk manual som avser installation av slinky. En stor fördel med detta system är att det är betydligt billigare än att installera konventionell markvärmeväxlare, eftersom grävarbetet blir mindre. Skillnaden på en vanlig markvärmarinstallation (ytjordvärme) är i huvudsak att väsentligt mycket mer slang används men att betydligt mindre markyta tas i anspråk.

Enligt min preliminära uppskattning skulle tre stycken 40 meter långa grävda schakt med slang motsvara cirka 600 m vanlig jordvärmeslinga. Slinkyn kan installeras antingen stående (vertikalt) eller liggande (horisontellt).

Jag har dock inte vågat gå igång med projektet och emotser tacksamt synpunkter.

Jag önskar att det läggs upp ett ämne som just avser synpunkter på kompaktvärmeväxlare/slinky. Som jag ser det är fördelarna stora och det finns stora möjligheter till rationalisering vad avser installation.
« Senast ändrad: 30 september 2004, 17:15:34 av värmemannen »

admin

  • Gäst
admin
Re:Ny metod?
« Svar #9 skrivet: 30 september 2004, 14:43:39 »
Har någon sett vilka inkommande temperaturer man kan fövänta sig i dylika installationer.

Jag får en känsla av att detta blir en variant på en direktkondeserande värmepump - med kopparkollektor direkt i mark.

Alltså låga inkommande temperaturer i slutet av eldningssäsongen, samt eventuellt problem med tjällyftning av tomtmarken som använts vid förläggningen.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Re:Ny metod?
« Svar #10 skrivet: 30 september 2004, 17:14:20 »

Genom att lägga mer slang i grävschaktet ökar man den mängd jord som aktiveras.  Mätresultat i Varia 511 indikerar att man vid slutet av säsongen fÃ¥r en lägre temperatur, som kan ligga ned mot minus tio grader men att detta bara pÃ¥verkar verkningsgraden motsvarande tio procent.

Om man gör en jämförelse med vanlig slang och ett system med två slangar på olika djup, så medger det senare ett ökat effektuttag på 60 procent. Grävningen blir redan på denna grund kortare.

Behovet av längd på grävschaktet minskar ytterligare genom att slangen läggs i slingor, sk slinky. Schaktlängden kan härigenom kortas till en tredjedel av längden för ett dubbelslangsystem.

Liknelsen med direktkondensering är inte helt främmande. Nyttjandet av marken blir mycket större med koppar, eftersom det är en bättre ledare än slangen.

IVT har varit involverade i tester av Slinky i Sverige tillsammans med Uponor (som tillverkar slangar). Enligt bÃ¥da saknas dock ekonomiska incitament för att satsa pÃ¥ en annan typ av förläggningen av slangen. De anser  helt enkelt att detta ankommer pÃ¥ grävarna (som av förklarliga skäl kanske inte vill att arbetet skall göras mindre eller att de saknar kunskapen).

För egen del är jag intresserad eftersom jag har en begränsad storlek på trädgården samt att det är tilltalande att bara behöva gräva tre eller fyra schakt, någon decimeter breda och vart och ett cirka 30 meter långt.

Upplysningvis kan anföras att byggnaden finns i Skåne och i tätbebyggt område.

Jag är som sagt tacksam för synpunkter. Något som tillkommer att beräkna är storlek och effektbehov vad avser cirkulationspump mm. Till detta får jag dock återkomma.

admin

  • Gäst
admin
Re:Ny metod?
« Svar #11 skrivet: 30 september 2004, 18:24:44 »
Du avser alltså att förlägga dem stående.

Lägger du t.ex. 3 slingor a 200 meter så bör dessa paralellkopplas, det innebär att du får höga flöden även om du inte kör cirkpumpen på högsta varvtalet.

Ett problem som jag kan tänka mig kan uppstå om du väljer någon form av stående kompaktkollektor, slinky eller IVT:s är att luft kan komma att samlas på högpunkterna.
Därför är det nog extra viktigt att du har en rejäl pump när du skall fylla/avlufta kollektorerna, tag god tid på dig, det är bättre att du ser till att mesta möjliga luft är borta innan du driftsätter anläggningen.

Detta är särskilt viktigt vid paralellkoppling av kollektorer, då dessa, förutsatt att de är helt fria på luft och lika långa, i viss mån är självjusterande med avseende på flödet i de olika slingorna.

Om du har en slinga som har mer luft samlat på högpunkterna så måste cirkpumpen lyfta vattnet förbi luftfickorna, detta innebär att ett större difftryck krävs för att cirkpumpen skall kunna få vattnet i den slingan att cirkulera.

Viss justering brukar man göra genom att sätta in strypventiler på varje kollektor. Mäta inkommande temp och strypa tills den är likadan på alla tre kollektorerna.

Men som sagt var, tre lika långa slingor ordentligt avluftade bör justera in sig själv - utan hjälp av strypning.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Ny metod?
« Svar #12 skrivet: 30 september 2004, 19:03:24 »
På varje vändrör så sitter det ett litet rör som går till nästa vändrör och till nästa osv. på kompaktkollektorn.
Det gör att luft kan passera lättare igenom kollektorn.
Det är dom små rörena som håller ihop konstruktionen dessutom.
Fast man bör ändå en rejäl pump när man ska fylla systemet.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Re:Ny metod?
« Svar #13 skrivet: 30 september 2004, 20:04:37 »
Varför sitter det små rör som sammanbinder ändrören?
Vilken funktion avser dessa att fylla?

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
Re:Ny metod?
« Svar #14 skrivet: 01 oktober 2004, 08:49:25 »

Detta är särskilt viktigt vid paralellkoppling av kollektorer, då dessa, förutsatt att de är helt fria på luft och lika långa, i viss mån är självjusterande med avseende på flödet i de olika slingorna.

Om du har en slinga som har mer luft samlat på högpunkterna så måste cirkpumpen lyfta vattnet förbi luftfickorna, detta innebär att ett större difftryck krävs för att cirkpumpen skall kunna få vattnet i den slingan att cirkulera.

Rickard!

Hur viktigt är det att det är EXAKT lika långa, utan att behöva någon strypventil??

Jag har lagt 2 * 300 meter. Fick kapa den ena slingan med ca 10 meter när jag nÃ¥dde panrummet. MÃ¥ste ha varit nÃ¥'t fel pÃ¥ tumstocken.  8)
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

admin

  • Gäst
admin
Re:Ny metod?
« Svar #15 skrivet: 01 oktober 2004, 10:30:43 »
Jag vet inte :-[

Men en fördubbling av längden ger 4 ggr högre difftryck.

Med ledning av det så borde dina 10 meter inte spela så stor roll, är du orolig kan du väl sätta upp två inne/ute-termometrar vid VP:n sätt utomhusgivaren inuti isoleringen på de två inkommande KB-ledningarna.

(kolla först att de visar likadant) Får du sedan temperaturskillnader på de två slingorna så bör den som är kallare (in) strypas något.

/Rickard

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
Re:Ny metod?
« Svar #16 skrivet: 02 oktober 2004, 23:12:31 »
Jag såg den på en mässa för några veckor sedan, men vet inte om den skall stå eller ligga i marken.

Kollektorn var ca 120 X 120 cm (ungefär) så skall den läggas i marken bör diket vara lite bredare än så kan man väl anta.

Om man ställer den så borde man kunna gräva smalt men djupt - ca 2 meter.

Var på Hem&villamässan i Stockholm igår. IVT hade kompaktkollektorn där, och den var mycket riktigt ungefär en meter. Dock så pratade jag med en säljare och då visade det sig att det som fanns i montern bara var en modell... I själva verket är "kompakt"-kollektorn två meter! Att gräva ner den stående ter sig alltså knappt genomförbart utan en riktig monstermaskin till grävare...

Dessutom så förutsätter kompaktkollektorn återladdning under sommarhalvåret, dvs man måste installera en frånluftsmodul (som värmer brinen) också.
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Ny metod?
« Svar #17 skrivet: 03 oktober 2004, 08:36:14 »
Jag kom ned till 2.5m,utan problem med en bobcat med grävaggregat när jag anslöt ett avlopp på tomten så det behövs ingen större grävmaskin än så.
Däremot så har kanske inte så många 3 meter jordmån på tomten. det går ju att lägga dom också eller luta dom.

Sytemet bygger på att kompaktkollektorn ska återladdas året runt, därför ska det finnas frånluftsmodul.
Pumpen ska dimensioneras för 100% täckning för att få pumpstopp även vid sträng kyla så att kollektorn kan återladda.

Systemet är till för hus med frånluftspump som har stort effektbehov och nybyggnation.
Hus med små tomter och inte har möjlighet att borra kan tänkas också.

Enligt IVT så är kompaktkollektorn framtagen främst för Europa marknaden där det visat sig vara enormt struligt att borra energibrunnar i villaområdena där.

I Sverige är det sällan problem, men det har ju borrats här i över 20 år också.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Re:Ny metod?
« Svar #18 skrivet: 03 oktober 2004, 09:49:19 »
Jag har tittat lite pÃ¥ amerikanska hemsidor upprättade av deras energimyndighet.  Det jag är i första hand intresserad av är kompkta markvärmeväxlare och "Slinky"

Man beskriver system med två eller fyra slangar per schakt. System med en slang per schakt verkar inte förekomma mer än i teorin. Detta tolkar jag som att man kommit längre när det gäller effektiva installationer.

TvÃ¥ slangar per schakt är cirka 60 procent effektivare än en slang. Med fyra slangar kan man förkorta schaktet ned till en tredjedel av ett schakt med tvÃ¥ slangar.  

(Systemet med fyra slangar motsvarar effektivitetsmässigt det som beskrivs som "Slinky".)

Möjlighet till effektivare markanvändning finns sÃ¥ledes.  Det verkar helt enkelt inte vara svÃ¥rt att även pÃ¥ en liten tomt kunna installera markvärmeväxlare. IVTs projekt är lovvärt om det för med sig oräddsla för nya lösningar.







Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
Re:Ny metod?
« Svar #19 skrivet: 03 oktober 2004, 21:11:38 »
Jag kom ned till 2.5m,utan problem med en bobcat med grävaggregat när jag anslöt ett avlopp på tomten så det behövs ingen större grävmaskin än så.
Nej, jag menade det naturligtvis relativt när jag skrev monstermaskin. Som jag ser det är den huvudsakliga målgruppen villaägare med väldigt små tomter. Där kan man ofta inte komma in med annat än 1,5-tons minigrävare och de kommer oftast inte ner djupare än drygt 2 meter.

När du skriver 100% täckning så menar du alltså effekt? Det låter som om det blir en fantastiskt dyr lösning. Först en jättestor pump och dessutom en frånluftsmodul.
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Ny metod?
« Svar #20 skrivet: 05 oktober 2004, 19:59:32 »
Den huvudsakliga målgruppen är nog övriga europa.
Och det är 100% effektäckning på dom anläggningarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!