Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpen stänger tidigt?  (läst 1615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pumpen stänger tidigt?
« skrivet: 18 mars 2011, 09:37:48 »
Hej,

Har precis börjat logga mitt system och upptäckte då följande fenomen:

Pumpen går konstant under lång tid och radiator returtempen stiger sakta, när tempen når upp till stoppvärdet så slår pumpen av och returtempen sjunker brant. När tempen når startvärdet igen så inser systemet att det behöver stöttning av elpatron. Lite surt att stänga av pumpen en stund för att lite senare behöva köra med tillskott. Hur gör jag för att justera detta, skall jag ändra GT1 gränserna? Vad är nackdelen, kommer jag att få lite för varmt inne?

Se bifogade grafer.

Mvh Niclas
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpen stänger tidigt?
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2011, 11:01:54 »
Du bör ställa upp tillskottstimern, meny 8.1, öka till åtminstone 120 minuter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpen stänger tidigt?
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2011, 12:11:18 »
Du bör ställa upp tillskottstimern, meny 8.1, öka till åtminstone 120 minuter.
OK, tack skall testa.

Behöver jag inte kompensera så att pumpen kör lite längre innan den stänger av för att inte innetempen skall hinna sjunka (speciellt när jag ökat tiden till att tillskottet skall gå in)?

Mvh Niclas
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpen stänger tidigt?
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2011, 12:38:45 »
Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men inställningarna för kurva och fininställning ska ju justeras så att du får rätt innetemp.
Den styr ju innetemp genom att slå på/av kompressorn så har du rätt innetemp nu är det väl inget mer att göra?

Inte tror jag du kommer att hinna märka nått på innetemp om tillskottstimern ökas från 60 till 120 minuter, kompressorns tillslag fördröjs ju inte av detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpen stänger tidigt?
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2011, 10:03:27 »
Det verkade göra susen att öka tillskottstimern. Tack Carl!
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!