Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Master 103-9L byta eller renovera?  (läst 2545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rogerm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
CTC Master 103-9L byta eller renovera?
« skrivet: 17 maj 2009, 11:53:39 »
Hejsan!
Vi har köpt ett Myresjöhus byggt 1991 på 136 kvadrat med en-rörssystem och har nu bott här i ett år ganska precis.
När jag flyttade in sa förra ägaren att värmepumpen(CTC Master 103-9L har fungerat klockrent i alla år och han har aldrig pillat på den. De var två vuxna och två barn och hade en årsförbrukning på 36000kwh/år(här ingår även hushålls-el).
De har bott på sommarställe april-september och har enligt grannes utsaga alltid haft väldigt varmt inomhus. Sen har den även haft ett torkskåp som gick varje dag.

Mina första förändringar:
Köpa en täljstenskamin(Tullikivi)
Förbjuda all användning av torkskåpet och sänkte rumstermostaten till 17-18 grader.
Luftat alla element och lossat på fastsatta termostater, utom ett element där termostaten måste bytas.
Bytt el-avtal.
Har med dessa åtgärder och beroende på att vi bara är två personer sänkt förbrukningen till 18000kwh/år (beräknat)

Problem:
1. Pumpen låter väldigt högt och det går ej att ha dörren öppen till tvättstugan där den står. Antagligen är det tilluftsfläkten som antingen är för smutsig eller att ett lager har skurit ihop på den.
2. Det tar runt 8 sekunder att få varmvatten i kranen närmast värmepumpen.
3. Pumpen ger för lite tillluft för att serva min kamin så att jag antingen måste öppna fönstret eller stänga av pumpen och all ventilation under de tre timmarna per dag jag eldar.
4. Jag förstår inte hur jag ska komma in och titta på fläktar och göra rent värmeväxlaren/batteriet i ventilationsdelen.
5. Jag upplever det som att den tar utomhusluften och skickar in i huset för att om jag eldar så att jag har 2 grader varmare längst bort ifrån kaminen, sen slutar att elda och slår på ventilationen så är det 18 grader där igen.

Jag har funderat över dessa möjligheter:

Byta till en ny luftvattenpump ifrån Nibe med till och frånluft och köra på rakt av. Grannen som bor i en likadant hus har gjort så.

Har även funderat på att pröva på solvärme och en pump till det men det tror jag är onödigt efter lite mer studerande.

Den idén som verkar intressantast men lite mer jobb är väl att sätta in fönsterventiler eller freshventiler.
Sköta frånluften mekaniskt och sen använda befintliga tilluftskanaler till att flytta luft ifrån kaminen med en kanalfläkt.

Eller utföra en service på befintlig pump och låta den gå tills den rasar och börjar läcka.

Skulle uppskatta lite tips och råd och gärna erfarenheter.
Sen tar jag gärna emot tips på hur jag avgör om kompressorn går. För den låter väldigt illa ifrån ventilationsdelen så det är svårt att avgöra.

//Roger





nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!