Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd  (läst 2978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
« skrivet: 25 april 2005, 22:10:02 »
Satt o titta lite på hur AC kompressorer i bilar är konstruerade.
det finns ju idag effektstyrda kolvkompressorer till ac-agregaten. kan kan ju inte styra kompressorns hastighet då den styrs av motorns varvtal.
men man styr då iställer hur mycke kolvarna ska öppna, viket är en mycker enkelkonstruktion som är svårt att berkriva i text. :,v(

man kan ju undra varför dom inte har dena typ av kompresorer i värmepumpar Sc:,h
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
« Svar #1 skrivet: 26 april 2005, 08:01:48 »
Det försämrar förmodligen verkningsgraden, nåt vi inte bryr oss om när det gäller bilkyla, men som är "superviktigt" i egnahemsapplikationer.

Lite konstigt att vi fokuserar sÃ¥ pÃ¥ enonomi när det gäller hemmet, men inte vad gäller bilen  Sc:,h (om det jag tror stämmer)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
« Svar #2 skrivet: 26 april 2005, 09:34:49 »
I bilen har det handlat mest om att få liknande effekt oavsett varvtal. Gamla kompressorer som inte reglerar slaglängden kan ta ganska många hk vid motorns maxvarv, 7-10hk är inte ovanligt.

Men med fler rörliga delar minskar livslängden där även miljön i motorrummet kanske inte direkt är gynnande med vibrationer och kraftiga temperaturskillnader. Ponera att en bil ska rulla 30000 mil, med en medelhastighet på 75km/h och brukandetid på 25% (högt antagande!) i snitt för kompressorn ger en drifttid på 1000h. Inte alla kompressorer i bilarna som fixar detta men det ger en liten vink om skillnaden i förväntad livslängd.
« Senast ändrad: 26 april 2005, 09:39:38 av Norr »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
« Svar #3 skrivet: 26 april 2005, 17:39:11 »
Det försämrar förmodligen verkningsgraden, nåt vi inte bryr oss om när det gäller bilkyla, men som är "superviktigt" i egnahemsapplikationer.

Lite konstigt att vi fokuserar så på enonomi när det gäller hemmet, men inte vad gäller bilen  Sc:,h (om det jag tror stämmer)

i mitt huve så tycker jag att man borde få högra cop med en effektstyrd kompressor. konstruktionen är så enkel så jag tror inte livslängden påverkas.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
« Svar #4 skrivet: 26 april 2005, 19:05:36 »
Varför inte varvtalsreglera istället för ex deplacementsändringar? Sådana möjligheter finns ju inte lika enkelt på en remdriven i fordon. Spontant känns det som att det enda man tjänar in är färre start & stopp!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
« Svar #5 skrivet: 26 april 2005, 19:37:35 »
Varför inte varvtalsreglera istället för ex deplacementsändringar? Sådana möjligheter finns ju inte lika enkelt på en remdriven i fordon. Spontant känns det som att det enda man tjänar in är färre start & stopp!

med lägre effekt kan jag se till att inte få för varmt vaten ut till golvvärmen utan att ha ett tempstom som drar upp antalet starter.

i bilar andvänsd metoden för att inte få rtt ryck vid start av kompressorn & för att hålla en jämn temp på förångaren, iställer för att starta o stoppa för att håla jämn temp.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
« Svar #6 skrivet: 26 april 2005, 20:17:36 »
I bilar gjorde man förr så att vid hög trottelvinkel slogs kompressorn ifrån för att ev inte stjäla från den önskade höga effekten som vanligtvis utvinns på höga varv. I bilar som har kompressorer med variabelt deplacement är en vanlig reglering ex mellan 5% och max och på köpet fås en mjukare start, men start och stopp finns fortfarande kvar.

Många här verkar vara COP:ister  ;)  så intresset är nog lågt för en sådan lösning, framförallt när kompressorer i bilar inte tilltalar en vad gäller livslängden. Intressant blir det först när radiatorvolymen är alltför klent tilltagen mot VP-effekten. Dessutom "finns ju redan" en varvtalsstyrd kompressor!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
« Svar #7 skrivet: 26 april 2005, 22:35:55 »
I bilar gjorde man förr så att vid hög trottelvinkel slogs kompressorn ifrån för att ev inte stjäla från den önskade höga effekten som vanligtvis utvinns på höga varv. I bilar som har kompressorer med variabelt deplacement är en vanlig reglering ex mellan 5% och max och på köpet fås en mjukare start, men start och stopp finns fortfarande kvar.

Många här verkar vara COP:ister  ;)  så intresset är nog lågt för en sådan lösning, framförallt när kompressorer i bilar inte tilltalar en vad gäller livslängden. Intressant blir det först när radiatorvolymen är alltför klent tilltagen mot VP-effekten. Dessutom "finns ju redan" en varvtalsstyrd kompressor!

man har fortfarande ingen ac vid full trottel
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: varvtalsstyrd kompressor / efektstyrd
« Svar #8 skrivet: 27 april 2005, 09:35:23 »
man har fortfarande ingen ac vid full trottel
Lite OT, säkerligen vid "stämpling" och det är ju upp till varje tillverkare hur de vill styra detta, men nya bilar är klart komfortablare vad gäller temperaturen i kupén i Tyskland sommartid... Jag hade en bil med ej justerbart deplacement i kompressorn som bröt, enligt manualen, vid cirka 70% trottelvinkel...varmt...   :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!