Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorvattnet ökar med varmvatten (IVT Greenline HT Plus C)  (läst 5839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Siqqe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Jag förstår inte hur detta hänger ihop.

Är pinnen på växelventilen utdragen stannar framledningstemperaturen (värmebärare ut) på ca 40 grader och varmvattnet på ca 41 grader (börvärde 45 grader). Trycker jag in pinnen på växelventilen ökar framledningstemperaturen upp emot 50 grader och först DÅ uppnår varmvattnet sitt börvärde.

Dessutom så vill styrningen att motorventilen på växelventilen ska trycka in pinnen på växelventilen och då ökar ju automatiskt framledningstemperaturen.

Någon som kan hjälpa?

Utloggad Siqqe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorvattnet ökar med varmvatten (IVT Greenline HT Plus C)
« Svar #1 skrivet: 19 november 2011, 17:28:52 »
Uppdatering:
Kompressorn gick till 51 grader, sen stängde jag av den och satte på den igen och nu finns det inget värmebehov eller varmvattenbehov. Men när jag kollar på varmvattentemperaturen sjunker den med 0,1 grader / sekund. Är inte detta mycket?

Om någon minut så kommer det finnas varmvattenbehov igen och då kommer även framledningstemperaturen öka igen. Jag förstår inte.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorvattnet ökar med varmvatten (IVT Greenline HT Plus C)
« Svar #2 skrivet: 19 november 2011, 19:49:28 »
GT8 (värmebärare ut) mäter temperaturen på vattnet innan växelventilen så den mäter inte radiator fram vid VV-laddning.

Direkt efter VV-laddning så skiktar sig vattnet i VVB vilket gör att VV-temp sjunker nån grad, men det bör stabilisera sig om ingen tappar varmvatten.
« Senast ändrad: 19 november 2011, 19:51:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Siqqe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorvattnet ökar med varmvatten (IVT Greenline HT Plus C)
« Svar #3 skrivet: 19 november 2011, 23:01:12 »
Nu har jag fått lite mer klarhet i vad som händer.

Jag har kopplat in motorn till växelventilen igen och detta händer.

Börvärdet på varmvattnet är 45 grader. När temperaturen sjunker några grader under detta värde startar värmepumpen. Men då skickar den även ut varmvatten i radiatorkretsen och värmer både radiatorkrets och varmvatten upp till 50 grader, sen stannar värmepumpen. Då sjunker temperaturen i radiatorkretsen snabbt ner till 25 grader (värmekurvan är sänkt till 0).

Varför händer detta?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorvattnet ökar med varmvatten (IVT Greenline HT Plus C)
« Svar #4 skrivet: 19 november 2011, 23:40:20 »
Om den värmer både VV och radiatorer samtidigt så måste växelventilen stå
någonstans mellan läge eller annat sätt vara fel. Vad har du för ventil ?
kan du få en bild eller märke på den ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorvattnet ökar med varmvatten (IVT Greenline HT Plus C)
« Svar #5 skrivet: 20 november 2011, 07:08:38 »
Hur mäter du radiator fram?
Det finns ingen sån givare på IVT C från fabrik.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Siqqe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorvattnet ökar med varmvatten (IVT Greenline HT Plus C)
« Svar #6 skrivet: 20 november 2011, 09:33:35 »
Om den värmer både VV och radiatorer samtidigt så måste växelventilen stå
någonstans mellan läge eller annat sätt vara fel. Vad har du för ventil ?
kan du få en bild eller märke på den ?
Det är en ESBE-ventil.

Hur mäter du radiator fram?
Det finns ingen sån givare på IVT C från fabrik.
Jag har en analog mätare direkt på röret från pannan.

Utloggad olof99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorvattnet ökar med varmvatten (IVT Greenline HT Plus C)
« Svar #7 skrivet: 20 november 2011, 11:59:23 »
Jag hade nyligen ett liknande fel på HT Plus C11, 3 år gammal. Växelventilen uppnådde inte sina ändlägen. IVT bytte från Honeywell VC4012 till LK Armatur LK525. Jag fick uppfattningen att feltypen är känd av IVT.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorvattnet ökar med varmvatten (IVT Greenline HT Plus C)
« Svar #8 skrivet: 20 november 2011, 14:40:03 »
Om det är den här typen av ESB så är det vanligt problem och jag tror att IVT byter den till LK artur grattis.
Det kan fastna kristalliserad smuts inne i ventilen sÃ¥ att fjädern orkar inte Ã¥terställa läget. 

http://www.esbe.se/produkter/?prodid=4046


Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Jag fick uppfattningen att feltypen är känd av IVT.

Ringde till IVT för några år sedan om just denna växelventil och dess kvalitet. Eller snarare brist på kvalitet. Och ja, det vet om det men vill inte erkänna det.

... och jag tror att IVT byter den till LK artur gratis.

Nej IVT gör inget för gratis. Även om du har pumpen försäkrad hos IVT (eller garanti) så vill de att du tar det på din hemförsäkring så ersätter sedan IVT dig för självrisken och eventuell värdenedskrivning. Så kanske gratis för dig men ditt försäkringsbolag får betala.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!