Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytande kondensering  (läst 2675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
Flytande kondensering
« skrivet: 23 maj 2010, 15:52:08 »

Hej

Ska installera en Nibe F1225-10 och docka den till min gaspanna. Då jag samtidigt lägger golvvärme så får jag liten vattenvolym för pumpen. Kopplar därför in en utjämningstank.
FÃ¥r jag flytande kondensering enligt ritningen, tanken har nummer 1.
Ska man koppla returen(5) från elementen till tanken eller direkt till pumpen?
Pumpen styrs av en rumstermostat men även pannan styrs av en termostat, hur koppla dessa så att gaspannan endast går in då pumpen inte orkar?
Nästa problem är hur man ska styra golvvärmeslinga 3. Hade tänkt mig en termostat per rum men då kanske detta kommer i konflikt med de andra termostaten?
Ellerska mansatsa på Nibes SMO 10 och att köra golvslinga(2) endast med injustering???
Tacksam för all hjälp.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flytande kondensering
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2010, 23:02:37 »
Det där ser ut som en Nibe 2025 (luft/vatten)?
Ska det vara en sån eller 1225 (bergvärme) som du ska ha?

Returen från pannan ska kopplas till returen från elementen.
Bypassen borde bort och ha alltid slingan mot elementen öppen (utan termostater).

Ledningen (5) är nog bra att ha.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Flytande kondensering
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2010, 02:39:44 »
Det där ser ut som en Nibe 2025 (luft/vatten)?
Ska det vara en sån eller 1225 (bergvärme) som du ska ha?

Returen från pannan ska kopplas till returen från elementen.
Bypassen borde bort och ha alltid slingan mot elementen öppen (utan termostater).

Ledningen (5) är nog bra att ha.
Ja det är en 2025 luft/vatten.
Bypassen kan jag ta bort då endast 1 rum får termostat, resten kranar.
Vilken panna menar du? Det befintliga systemet kan jag inte ändra på.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flytande kondensering
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2010, 08:27:12 »
Det där ser ut som en Nibe 2025 (luft/vatten)?
Ska det vara en sån eller 1225 (bergvärme) som du ska ha?

Returen från pannan ska kopplas till returen från elementen.
Bypassen borde bort och ha alltid slingan mot elementen öppen (utan termostater).

Ledningen (5) är nog bra att ha.
Ja det är en 2025 luft/vatten.
Bypassen kan jag ta bort då endast 1 rum får termostat, resten kranar.
Vilken panna menar du? Det befintliga systemet kan jag inte ändra på.


I ditt första inlägg i tråden skrev du så här:
Citera
Ska installera en Nibe F1225-10 och docka den till min gaspanna.
I bilden har du ritat in en 2025, därför blir man lite förvirrad  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flytande kondensering
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2010, 08:50:52 »
Vilken panna menar du? Det befintliga systemet kan jag inte ändra på.


Oj, jag har fel, shunten är vänd sÃ¥ den stänger bypassen vid pannan när den öppnar ser jag, dÃ¥ kommer det funka.  :-[

Du bör ställa pannans termostat (som bara ska styras av innetemp) att öppna vid en lägre innetemp än VP:ns termostat.

Golvvärmens termostater bör ställas upp så de stänger vid en högre innetemp än VP:ns givare styr emot. När du kör din VP mot en acktank på detta viset så kan du ha aktiva termostater, men låt inte dessa styra värmen inne i första hand utan försök att styra värmen med VP:ns givare främst.
« Senast ändrad: 24 maj 2010, 09:05:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Flytande kondensering
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2010, 12:44:41 »
Vilken panna menar du? Det befintliga systemet kan jag inte ändra på.


Oj, jag har fel, shunten är vänd sÃ¥ den stänger bypassen vid pannan när den öppnar ser jag, dÃ¥ kommer det funka.  :-[

Du bör ställa pannans termostat (som bara ska styras av innetemp) att öppna vid en lägre innetemp än VP:ns termostat.

Golvvärmens termostater bör ställas upp så de stänger vid en högre innetemp än VP:ns givare styr emot. När du kör din VP mot en acktank på detta viset så kan du ha aktiva termostater, men låt inte dessa styra värmen inne i första hand utan försök att styra värmen med VP:ns givare främst. Kommer
Tänkte köra dessa på samma termostat. SMO10 bör väl ha justering för olika temp. för de olika värmekällorna.
Tnkte låta VP.ns givare styra värmen till 100% och justera fördelaren för resp. rum. D.v.s. golvvärmen kommer inte att ha rumstermostat.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flytande kondensering
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2010, 15:34:31 »
Jepp, med SMO10 så kan du styra både VP, pannans shunt och golvvärmens shunt samt alla cirkpumpar. Till denna kopplar du både ute och innegivare.

Men du borde fundera på om du inte ska göra varmvattnet med VP:n också?
Fast det kan du vänta med om du vill, men SMO10 kan styra VV-laddning med VP:n också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Flytande kondensering
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2010, 16:03:44 »
Jepp, med SMO10 så kan du styra både VP, pannans shunt och golvvärmens shunt samt alla cirkpumpar. Till denna kopplar du både ute och innegivare.

Men du borde fundera på om du inte ska göra varmvattnet med VP:n också?
Fast det kan du vänta med om du vill, men SMO10 kan styra VV-laddning med VP:n också.
Jo SMO10 kan väldigt mycket men jag tänker köra gaspannan et tag till och även ha den som reserv.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!