Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knasig utegivare?  (läst 1970 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
Knasig utegivare?
« skrivet: 11 januari 2006, 18:02:32 »
I fredags när jag kom hem frÃ¥n jobbet kände jag att det var varmt som f..n i huset. Sprang ner i källaren till Diplomaten och plockade fram trendkurva pÃ¥ framledningstemp. 52 grader!!!! :o Utetemp var ju bara -16. Började syna tempkurva utetemperatur, den liknade tänderna pÃ¥ ett sÃ¥gblad :o Temperaturen hade hoppat mellan -16 till-23 grader inom nÃ¥gra minuter fram och tillbaka i ojämn takt. (Ojämna tänder i kurvan) TS hade gÃ¥tt i 2 tim. :'( :'( :'(  När det sÃ¥ blev lite varmare ute (-15) Ã¥tergick kurvan till en jämn och fin trend som stämde med husets övriga termometrar. Sedan dess har det varit mildare ute och tempkurvan har varit jämn och fin.TÃ¥l inte utegivaren kyla?? knUp Har nÃ¥gon upplevt nägot liknande eller har nägon nÃ¥got  förslag pÃ¥ vad problemet kan vara?? Väntar själv med spänning pÃ¥ nästa köldknäpp.
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad AndersS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Knasig utegivare?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2006, 19:18:28 »
Jag har haft fukt i dosan. Hos oss blev det istället att den visade varmare utetemperatur och det blev kallare inne. Det är väl ett temperaturkänsligt motstånd (termistor?) som sitter där och benen låg tryckta mot den fuktiga plasten i dosan. Lite torkende så blrv det ok. Men det kan väl vara så att det är något fel på givaren vid kyla, att byta den kan inte kosta många kronor då det säkert är en standardkomponent. Det sitter skruvat i en plint.
Thermia VillaClassic55, 15-01-2001, 100m borrhål, Kalmar.
Bosch Compress 6.0, sedan 2013 i fritidshus

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Knasig utegivare?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2006, 19:40:21 »
Vad jag tycker är underligt är att den fungerar bra när det är-15 eller varmare.  Fukt verkar inte troligt, vid -15 borde det vara is. FÃ¥r väl skruva lite och se om jag kan hitta nÃ¥got fel.
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Knasig utegivare?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2006, 12:06:44 »
Får väl skruva lite och se om jag kan hitta något fel.

Dagen är räddad.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Knasig utegivare?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2006, 12:49:54 »
Nu är problemet troligen fixat. Hittade en kabelanslutning i utegivaren som ej var ordentligt dragen (kabeln lös).  Ser fram emot nästa köldknäpp sÃ¥ att jag fÃ¥r veta om allt är OK nu. ;D ;D
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!