Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta utegivare - skarva kabel?  (läst 8218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Österby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Flytta utegivare - skarva kabel?
« skrivet: 21 april 2016, 20:17:24 »
Hejsan,

Som rubriken lyder, kan man skarva på kabeln till utegivare eller bör det vara en heldragen kabel? Som skarvning tänker jag mig en IP-klassad kopplingsdosa med "sockerbit" i alt löda ihop och dra några krympslangar över.

Utegivaren sitter så den får direkt solljus på sig från sen em till solnedgång just nu.

Har en Thermia Diplomat Optimum G3 Duo.

Tack på förhand,
Österby

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #1 skrivet: 21 april 2016, 20:37:17 »
Thermias utegivare är ju ett ganska lÃ¥gohmigt NTC-motstÃ¥nd. Det är inga problem alls att skarva kabeln.  Jag föreslÃ¥r lödskarv och krympslang med smältlim pÃ¥ insidan.

Ett tips är att inte dra kabeln långa sträckor parallellt med kraftkablar, med tanke på risken att det induceras nätbrum. Om man är absolut tvungen att göra det, så använd en skärmad kabel till givaren och jorda skärmen till lämplig skyddsjordanslutning i värmepumpen, låt andra änden av skärmen vara oansluten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Österby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #2 skrivet: 21 april 2016, 20:48:08 »
Tack för snabbt svar!

Du har inte tips på lämplig kabel att skarva med också? :-)


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #3 skrivet: 22 april 2016, 07:43:27 »
Om man ska använda oskärmad kabel och bara en kortare sträcka så duger det bra med t ex vanlig tele- eller nätverkskabel. Ska den gå utomhus bör man förstås se till att det är en kabel som tål väder och vind, t ex med mantel av svart polyeten.
Blir totala kabellängden mer än kanske 20 m så kan det vara bra med lite större area - kanske 0,35 eller 0,5 mm2, och då finns det ju många trevliga skärmade kablar med flertrådig innerledare som egentligen är avsedda för fältbussar i industrier mm.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #4 skrivet: 22 april 2016, 08:29:34 »
Det duger gott med en "telefonkabel" typ EKKX 1x4x0,5. På dom längder som kan bli aktuella i en vanlig villa är länden inga problem, vill man kan man dubbla paren. Man även i styrdatrorn kan kompensera ev felvisning av temperaturen några grader om det skulle behövas.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #5 skrivet: 22 april 2016, 08:41:19 »
Sol pÃ¥ utegivaren under kvällstid brukar vara rätt bra, ofta har man sÃ¥ pass varmt inne dÃ¥ tack vare solens pÃ¥verkan att det bara är bra om utegivaren bromsar lite extra, sÃ¥ det blir svalare inne till  natten.
Men det där är ju en smaksak, upplever du att du har problem på grund av placeringen, eller är du bara typen som vill att det skall monteras enligt instruktion?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #6 skrivet: 22 april 2016, 10:01:34 »
Det finns telefonkopplingar som passar utmärkt att skarva med. In med trådarna och så trycker man till med en polygriptång så att skarvet blir tät.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #7 skrivet: 22 april 2016, 14:19:43 »
Skarvarna kallas "fiskögon" och är fyllda med vaselin för att hålla fukten borta.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #8 skrivet: 23 april 2016, 22:43:37 »
Det duger gott med en "telefonkabel" typ EKKX 1x4x0,5. På dom längder som kan bli aktuella i en vanlig villa är länden inga problem, vill man kan man dubbla paren. Man även i styrdatrorn kan kompensera ev felvisning av temperaturen några grader om det skulle behövas.

Dock ger en kabelresistans i serie med givaren inte en konstant felvisning, mätfel av den orsaken blir större ju högre utetemperaturen är.
Kompenseringsfunktionen är mest till för att korrigera för toleranser i givaren och det fasta motstånd på styrkortet som utgör andra halvan av mätkretsen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #9 skrivet: 23 april 2016, 22:51:01 »
Med dom "nivåer" och behov av exakthet det handlar om i det här fallet är det inga som helst problem. Man ska inte göra det svårare än det är. ^-^
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #11 skrivet: 23 april 2016, 23:32:56 »
Observera bara att det finns olika storlekar   .,;-
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #12 skrivet: 24 april 2016, 07:31:57 »
Med dom "nivåer" och behov av exakthet det handlar om i det här fallet är det inga som helst problem. Man ska inte göra det svårare än det är. ^-^
Såg en gång då elektrikerna hade skarvat cat6 kabel med dessa. Frågade dem om de alltid brukar skarva nätverkskabel med dessa då det finns/ska vara korrekta kopplingar för nätverkskabel. Jo det brukade de för det mesta.... undras om kopplingen blir godkänd om man skulle göra en installationsmätning?

Nästa elektriker som kopplade in elektroniken som enligt hen är "mycket känslig för störningar" hade inte heller korrekta kopplingar utan kopplade in en "sockerbit" för att skarva ihop nätverkskabeln då hen saknade modularkontaktdonen i lösvikt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #13 skrivet: 24 april 2016, 08:26:20 »
Man skarvar aldrig nätverkskabel med fiskögon, man försöker alltid att undvika skarvar på datanät men om man ändå måste finns speciella "skarvboxar" som man använder. Fiskögon använder man bara då det inte ställs några större krav på signalerna typ telefonledningar. Så jag har svårt att tro att någon yrkesman skarvar datakablar med fiskögon och gör h*n det är h*n nog inte vuxen uppgiften.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #14 skrivet: 24 april 2016, 11:49:43 »
Man skarvar aldrig nätverkskabel med fiskögon, man försöker alltid att undvika skarvar på datanät men om man ändå måste finns speciella "skarvboxar" som man använder. Fiskögon använder man bara då det inte ställs några större krav på signalerna typ telefonledningar. Så jag har svårt att tro att någon yrkesman skarvar datakablar med fiskögon och gör h*n det är h*n nog inte vuxen uppgiften.

Det gick väl an på 10Base-T -tiden, så om en elektriker lärde sig skarva nätverkskabel i början av 90-talet och inte har insett att det är lite högre överföringshastigheter idag, så kan det väl vara förklarligt om än inte ursäktligt.

Jag har hört en historia om att man en gÃ¥ng i tiden pÃ¥ en kurs för nätverkstekniker inom försvarsmakten provade att köra 10Base-T pÃ¥  tex kronans telefonkabel 1000DL , en uppriggad bit elstängsel med fyra parallella stängseltrÃ¥dar mm , och det fungerade bra nästan hur tvivelaktig ledningen än var.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!