Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fundering knäppningar efter vv produktion!  (läst 5809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #15 skrivet: 28 juni 2010, 14:49:57 »
Nja, den bästa lösningen är en innegivare till VP:n så att VP:n inte producarar värme alls då det inte behövs.

Det är nog så jag tänkte med men sobris verkar ha en annan tanke ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #16 skrivet: 28 juni 2010, 15:06:20 »
Problemet var väl inte att VP'n producerar värme trots att det är tillräckligt varmt, utan att det efter VV-produktion 'spiller över' värme till radiatorsystemet? Det är väl inget man kan bygga bort med en innegivare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #17 skrivet: 28 juni 2010, 15:46:28 »
Just det, sobris har en annan tanke....

Det är inte alls så att det bara går ut för varmt vatten i huset efter vamvattenkörning.
Det är ju ett återkommande problem för massor av värmepumpsägare att VP kör ut
värme på radiatorerna även om det är tillräckligt varmt. Man märker det inte så ofta på
vintern (utom vid eldning i kamin), men så fort solen tittar fram på våren, så kommer
fenomenet på en gång. Andra källor av spillvärme: datorer och annan elektronik,
matlagning och bakning, folk på besök.....

Att det hjälper en del att sätta in innegivare borde ju få alla att komma lösningen på spåret.
Utegivaren klarar alltså inte att göra jobbet och det beror på att man inte kan mäta ute och
styra inne. Man måste mäta så nära som möjligt där man styr! Mätningen utomhus sker ju
dessutom i ett helt separat system som vi har gjort allt vi kunnat för att separera oss från
genom husets isolerade klimatskal. Utegivaren ligger alltid fel och innegivaren kan inte
kompensera för övertemperaturer i rum med stängda dörrar.

Innegivaren medför i allmänhet inte att värmeproduktionen i VP stängs av, om nu någon trodde
detta, den gör bara en korrigering av utegivarens gissning.

Innegivare och termostater på alla radiatorer och golvslingor är sättet att styra värmedistributionen
i ett vattenburet system. I rum som har fått nog skall flödet strypas till det rummet och när hela
huset har fått nog så skall både shunt och cirkulationspump stängas.

Att utegivare kan fås att funka bra i en hel del fall beror helt enkelt på att problemet är okomplicerat.
Man kan göra ganska mycket fel utan att det gör så mycket. Huset är väldigt trögt och "förlåtande"
och det tar lång tid innan en ändring i väderleken slår igenom.

Att det finns exempel på VP-installationer som fungerar bra med enbart utegivare, säger inget alls om
det generella fallet. Det är bara ett specialfall  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #18 skrivet: 28 juni 2010, 16:09:18 »
Sobris, du har helt rätt, men du överdriver problemen en aning.
Som jag skrivit tidigare har jag mindre problem med övertemp nu än när jag hade vanliga elradiatorer med bimetalltermostat, jag fick succesivt justera ned termostaterna på radiatorerna på våren med ca 4-6 grader för att slippa övertemp när värmebehovet minskade.
ÄVen detta har en naturlig förklaring (som jag inte orkar förklara just nu) men faktum är att problemen finns med alla uppvärmningssystem, inte bara de som reglerar med en central reglerdator och ute/innegivare.

En perfekt anläggning arbetar med väggtermostater i varje rum, termostaterna skall vara placerade på behörigt avstånd från radiatorerna (för att inte påverkas mer eller mindre beroende på effekttillförseln) och värmepumpen skall arbeta ,ed flytande kondensering, men även mot en acktank som rymmer 20 liter/kW värmepumpseffekt även när alla termostater stängt så att inget flöde alls går ut i radiatorsystemet.
Acktanken skall alltså vara på minst 200 liter om man har en 10 kW värmepump.

Sen tycker jag att det funkar rätt bra att vädra bort överskottsvärme också, samt justera några gånger under vår och höst på parallellförkjutningen - börjar man titta på kostnaderna så är de försumbara, och en massa termostater och acktankar tjänas aldrig in.
De kostnaderna får man sätta mer eller mindre helt på komfortkontot.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad andre78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #19 skrivet: 28 juni 2010, 17:30:44 »
Tack för alla ingående förklaringar!! tror jag släpper de där med shunt nu :-X..får nog ta och klämma in en knäpptank om jag upplever mycket knäppningar när vintern närmar sig Thumbsup..har ett öppet expansionskärl i rostfritt som har dia 30cm och höjd 150cm som blev över när jag slängde ut vedpannan!! tror det blir bra som knäpptank ^-^ kanske måste dit med en volymförstorare ändå, för jag är lite tveksam till vattenvolymen på golvvärmen kontra storlek värmepump. Har bara ca 75 kvm golvvärme nere och uppe ska jag sätta en fläktkonvektor på 3500 watt som ska kyla/värma sovrummen... kör med en fighter 1225-5 eller vad tror ni????

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #20 skrivet: 28 juni 2010, 17:31:16 »
Hur stora "problemen" är varierar ju kraftigt från fall till fall.

Vissa upplever inga speciella problem alls och andra upplever att det är fel
mest hela tiden. Ömsom för varmt och ömsom för kallt. Jag bekymrar mig
mer om dem som upplever problem än för dem som sitter nöjda  ;)

En korrigering ang. rumstermostater, så duger de vanliga radiatortermostaterna
oftast bra, möjligen kompletterad med separat känselkropp om man tror att det
kan bli bättre. Enkelhet ger säkerhet  Thumbsup

När det gäller golvvärme i tunga konstruktioner av t.ex. betong och klinkers duger
det inte att mäta rummets lufttemperatur. På grund av plattans enorma tröghet
måste man mäta i golvet. Om huset har någorlunda låg energiförbrukning kan man
styra mot fast temperatur i golvet. Varje grad som golvet är varmare än rummet ger
11 W/kvm. Ett passivhus behöver bara 1 grad varmare golv än den önskade innetempen
när det är som värst. Om vi styr golvet mot 21 grader kommer rummet att hålla 20 grader.
När rummet blir 21 grader slutar golvet automatiskt att avge energi, men vi fortsätter att
hålla 21 grader i golvet i alla fall. Om vi skulle låta golvet kallna hinner vi inte parera
när energibehov uppstår igen.

Tunga golv är en stor bov i dramat när det gäller oönskade svängningar i innetemperaturen,
men å andra sidan en fantastisk tillgång om man kan utnyttja buffertkapaciteten på rätt sätt.

Varma radiatorer när ingen värme behövs måste väl ses som ett misslyckande?
Kombinationen öppna fönster och varma radiatorer borde väl vara straffbar  a:gl
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad andre78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #21 skrivet: 28 juni 2010, 17:55:08 »
jag har torpargrund med golvvärme som jag shuntade ut ungefär 43 grader på i vintras när det var 20 minus, och då var det ungefär 20 grader inne, men borde bli bättre inomhusklimat med en vp som styr ut jämn temp jämfört med en vedpanna som inte höll värmen i 12 timmar.... med två acctankar??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #22 skrivet: 28 juni 2010, 20:23:17 »
kör med en fighter 1225-5 eller vad tror ni????

Ska du skaffa en 1225-5 eller har du en?
Jag gillar personligen inte denna modell som har enfaskompressor. Ska du ändå ha volymkärl så ta en 1225-6 som har 3-fas kompressor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #23 skrivet: 28 juni 2010, 20:43:36 »
Kombinationen öppna fönster och varma radiatorer borde väl vara straffbar  a:gl

Varför det?
Kostar det nån tia per år i vädringskostnad, varför skulle man vilja installera nåt som aldrig kommer att betala sig för att motverka detta.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #24 skrivet: 28 juni 2010, 20:55:43 »
Som sagt: den som är nöjd med allt skall förstÃ¥s inte ändra pÃ¥ nÃ¥'t.  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad andre78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #25 skrivet: 28 juni 2010, 21:18:33 »
Jag har installerat en 1225-5 för jag tänkte att det räcker med en 5-kilowattare till 75 kvadrat golvvärme+fläktkonvektor på övervåningen ;) vad är det för nackdel med enfaskompressor? Högre påfrestning vid start??

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #26 skrivet: 28 juni 2010, 21:21:52 »
Högre belastning på en fas. Kräver i värsta fall att man säkrar upp huvudsäkringarna och skaffar dyrare elabonnemang.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad andre78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Fundering knäppningar efter vv produktion!
« Svar #27 skrivet: 28 juni 2010, 21:41:25 »
Har 20 amp, huvudsäkring men då kanske man inte ska säkra ner till 16?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!