Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För varmt. Tips pÃ¥ lämplig lutning?  (läst 5709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
För varmt. Tips på lämplig lutning?
« skrivet: 04 februari 2007, 17:27:38 »
Hej
Nu har pumpen gått i 3 dygn. Utetemp kring nollan. VI SMÄLTER BORT ???....
Började på lutning 35 och är nu nere på lutning 26 men skulle vilja ha ett tips på vad som kan vara rimligt eftersom vi knappast pallar veckor av små nedjusteringar. Är fn 25.1 grad inne...Inte skönt. Så hur lågt törs jag gå i ett slag?

Kåken är mkt välisolerad 160 m2 i Stockholm. Golvvärme i hela kåken + 1 radiator i källaren. Ecoheat 7.5 170 m borra (164 aktivt). EDIT;Värmen är runt 23,5 grader på morgonen (väl högt det med) men när två vuxna, fyra katter och en tonåring börjar stöka runt så hinner kåken inte med. Mätte övervåningen nyss, +29,3 häärligt va? :D

Lite driftinfo
kompressor 11.15 tim per dygn
29 starter
Tillskott frånslaget
Shuntfördröjning +240 min
Panna 45 (50)
Framledning 36 (22)
värmepump 42 (40)
Brine 6/4 (startade på 8/6)
Innegivare från
alla termostater öppna fullt (för injustering)

Som synes blir framledningen för hög i förhållade till börvärdet. Blev bättre när jag stängde av elpatron men som jag förstått det ska CTCs styr strunta i börvärdet i elpannedelen och då fattar jag inte varför den knuffar upp den så in i h-vete.

Ska jag sänka pannans börvärde och spetsa med el för VV iaf (låter knäppt)?
Tips snälla. Snart flyttar maken ut i garaget med en sovsäck...säkert skönare
Mvh
Millan
« Senast ändrad: 04 februari 2007, 18:04:25 av Millan69 »
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2007, 18:40:56 »
Varför inte ta hjälp av installatören???
Ingick inte igångkörning intrimmning i anbudet??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2007, 18:49:35 »
Varför inte ta hjälp av installatören???
Ingick inte igångkörning intrimmning i anbudet??

Jo och idag är det söndag... - 3 dagar =torsdag em. Inte många rörisar som jobbar helg Startvärdet på lutningen är det väl inget fel på men förutsättningarna visar sig vara lätt extrema. Det tar lång tid om man ska justera ner enligt instruktionen. Och forumet besöks ju även helger ^-^
Mvh
Millan
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2007, 19:25:19 »
Det går säkert att handmanövrera motorshunten så att framledningstempen sjunker.
Bara att ringa installatören imorrn
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2007, 19:48:28 »
jag tror shunten är handmanövrerad......testa att vrida den runt....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2007, 20:33:03 »
Vilka värden har du på följande parametrar: (Vill veta både vårde inom parantes och utanför parantes)

RUM
MIN FRAMLEDNING
JUSTERING

Vid temperatur runt nollan är det egentligen "justering" du skall trimma för att få bra temp inne, blir det kallare än typ -5 grader justerar du kurvan, när både justering och kurva är rätt skall du ha bra temp inne oavsett väder.

ÄR rumsgivaren inkopplad (RUM), och i så fall, var sitter den?

Om alla värden som jag räknat upp nu verkar normala så gissar jag på att det är något fel på shunten, att den helt enkelt inte stänger tillräckligt mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2007, 20:48:43 »
Vilka värden har du på följande parametrar: (Vill veta både vårde inom parantes och utanför parantes)

RUM
MIN FRAMLEDNING
JUSTERING

Vid temperatur runt nollan är det egentligen "justering" du skall trimma för att få bra temp inne, blir det kallare än typ -5 grader justerar du kurvan, när både justering och kurva är rätt skall du ha bra temp inne oavsett väder.

ÄR rumsgivaren inkopplad (RUM), och i så fall, var sitter den?

Om alla värden som jag räknat upp nu verkar normala så gissar jag på att det är något fel på shunten, att den helt enkelt inte stänger tillräckligt mycket.

RUM ------ (rumsgivare NEJ i meny inställningar -enligt instruktion för injustering)
MIN FRAMLEDNING från
JUSTERING 0

Mvh
MIllan
« Senast ändrad: 04 februari 2007, 20:50:53 av Millan69 »
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2007, 20:56:13 »
har dukollat så den inte går på manuellshunt??

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2007, 21:10:48 »
har dukollat så den inte går på manuellshunt??
Jepp och den står på "helblått". Går ju inte att shunta ut mer KV manuellt då heller :'(
Mvh
Millan
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2007, 21:13:28 »
Undra om shuntmotorn är felmonterad på axeltappen?

GÃ¥r det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2007, 21:31:33 »
Nä detta gÃ¥r bara inte 27 grader i köket - fan vet hur mycket uppe :D. Jag kan ju skicka ut mer KV via den gamla shunten som var ansedd för 90 gradigt vedpannevatten. Vi justerade ju den  eftersom det inte skulle släppas pÃ¥ samma värmemängd nu, men nu blir det manuell hantering som jag kan lösa till installatören kan komma.

Mycket trodde jag men inte att man skulle bli kokt
Ã…terkommer med resultat *roflmao*
Mvh
Millan

EDIT Och halleluja det blir svalare. Öppnat allt fönster -4 ute. Gamla shunten på max 25 ºC och åter till normalvärme studs
Mvh
Millan
« Senast ändrad: 04 februari 2007, 21:46:15 av Millan69 »
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2007, 21:52:59 »
Kanske ska tillägga att jag shuntat ut max 37 ºC nu när det var -15 ºC ett par dagar så några 46 grader (som den lett fram som max enligt historiken) framledning lär jag aldrig behöva.

Detta säger mig att lutning 35 med justering 1-2 borde stämma eg. Men vad vet en novis? Vad tror ni - kan man räkna så på ett ungefär...?

Bra isolering är det och det blir nog en bra ekonomi på detta bara grejerna funkar som de ska. Fasar för 55 ºC körning.....Installatör tillkallas pronto i morgon
Millan 
« Senast ändrad: 04 februari 2007, 21:56:26 av Millan69 »
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2007, 06:57:24 »
det känns för mig som om något är felkopplat, shunta under 40 grader vid så kalla temp då har du inte dåligt isolerat........det finns ingen patron i vedpannan???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2007, 07:11:26 »
HÃ¥ller med, nÃ¥got är förmodligen felkopplat, se till att fÃ¥ dit installatören frÃ¥n morgon medan hjärncellerna funkar.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: För varmt. Tips på lämplig lutning?
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2007, 14:43:26 »
Jaha - felmonterat från fabrik var det. Shunten stod halvöppen när den visade stängd. Rätt simpelt eg. Bara at skruva av höljet och vrida ratten i rätt läge. Snabbjobb för den som kan, men dit har jag en bit..
Så nu börjar det bli drägliga nivåer på värmen *roflmao* *roflmao*
Tack för hjälpen! Inte alltid lätt som nybörjare att bedöma om det är "skit bakom tangenterna" (för att använda bankspråk)...eller nåt faktiskt fel.
Mvh
Millan
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!