0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ligger på -0,3 in och ~-1,7 ut. Har gjort så i någon månad nu. 385 meter jordkollektor i morän/ler-jord. 160 kvm villa med ettrörs-system och små radiatorer, huset byggt 1980.Någon med liknande konfiguration? Vet inte om det är bra eller dåligt. Elpatron slår in runt -20, eller som det var i julas när vi diskade o badade mycket så slog den in redan vid -13 någon gång, men det fick jag för mig berodde på att den var så upptagen med att värma varmvatten så gradminuterna stack iväg..Nibe 1235-6 installerad hösten 2008.MVHMarkus
In -1Ut-2
Jodå de är korrekta, hur ändrar jag inställningen på cirkulationspumpen?
Haha, givetvis, jag har en Nibe Fighter 1125. Kollade precis på VP och KB -pumpen stod på värde 0.Kan dessvärre ej dra några slutsatser av den siffran.
Citat från: ola.veinge skrivet 29 december 2010, 22:33:55Haha, givetvis, jag har en Nibe Fighter 1125. Kollade precis på VP och KB -pumpen stod på värde 0.Kan dessvärre ej dra några slutsatser av den siffran.Det du kollade på är nog en inställning där man kan tvångsköra KB-pumpen under 10 dagar. Jag tror (är inte helt hemma på just din vp-modell) du ska öppna vp-skalet och leta rätt på själva pumphuset (det finns två cirkpumpar, en kall och en varm, du ska ändra den kalla). På pumphuset sitter det en liten väljare som brukar ha tre snäpp. Står den på III, sänk till II. Står den på II, sänk till I.
Tack för hjälpen! Har nu ändrat värdet från 3 till 2, hoppas att det hjälper.
Citat från: ola.veinge skrivet 29 december 2010, 23:15:40Tack för hjälpen! Har nu ändrat värdet från 3 till 2, hoppas att det hjälper. Det ser du ju på diffen!? Men vp-n kanske vilar sig?
In +5,2 Ut +1,4 Nibe 1226 -11kW 200m borrhål som töms på vatten i toppen.- 11 grader ute just nu, men har ingen betydelse vad det är för temp ute, har alltid samma kb diff.
-1-3
Citat från: RH skrivet 29 december 2010, 20:28:23In +5,2 Ut +1,4 Nibe 1226 -11kW 200m borrhål som töms på vatten i toppen.- 11 grader ute just nu, men har ingen betydelse vad det är för temp ute, har alltid samma kb diff.Har du en pump som kontinuerligt tömmer? Eller självtryck? Hur många liter i timmen?
Nibe 1226 -11kW 200m borrhål som töms på vatten i toppen.
Citat från: RH skrivet 29 december 2010, 20:28:23Nibe 1226 -11kW 200m borrhål som töms på vatten i toppen.Hur går det till att tömma vattnet?MVH
1. Är det någon som kan säga med säkerhet att det är bättre med många +++ in jämfört med minus?2. Och är det någon skillnad på att ha dåligt eller bra flöde?
2. De flesta är överens om att man ska ha ett flöde som ger KBdiff 3grader om du har R407C-köldmedium.
Citat från: Labold skrivet 03 januari 2011, 21:52:022. De flesta är överens om att man ska ha ett flöde som ger KBdiff 3grader om du har R407C-köldmedium.Det finns väl inget fysikaliskt samband som säger att just 3 grader delta på kalla sidan är bäst, som det finns när det gäller 7-8 grader på varma sidan. Det som är viktigt är hög medeltemp på kalla sidan. 3 grader blir nog ofta en bra break-even när det gäller drivenergi till KBpumpen kontra ökad uteffekt.
Citat från: ola.veinge skrivet 29 december 2010, 23:56:18-1-3OK, det går framåt! Optimal diff är ju 3 grader, men man vill också ha ett bra flöde i kollektorslangen. Om du vill prova att sänka till 1:an på KB-pumpen, skulle jag först kolla så att KB-givarna visar lika, alltså att du inte har något mätfel på givarna. Det gör du så här:Tryck KANAL 7 sekunder tills du kommer till installatörsmenyerna. Stega vidare med kanalknappen tills du kommer till KB-PUMP. Se sedan bilden nedan. Gör du detta kommer KB-pumpen gå konstant i 10 dagar eller tills du startar om vp-n. Det gör inget att den går hela tiden, det påverkar inte borran, det kostar dig kanske en guldtia i drivström. Nu när KB-pumpen går hela tiden så kan du kolla diffen mellan in och ut:När kompressorn går och utvinner värme från brine så ska du alltså ha en diff, din verkar ju bli 2° nu. Men när kompressorn inte går, utvinns ingen värme, och därför ska in- och utvärdena vara lika en stund efter kompressorstopp. Om de inte blir lika under kompressorstoppet, har du ett givarfel. I så fall kan du kalibrera detta i nästa meny, se bild.Om du har välkalibrerade givare tycker jag du ska prova att sänka till 1-an på cp och se vad du får för diff då.
Citat från: tipo874 skrivet 03 januari 2011, 22:34:50Citat från: Labold skrivet 03 januari 2011, 21:52:022. De flesta är överens om att man ska ha ett flöde som ger KBdiff 3grader om du har R407C-köldmedium.Det finns väl inget fysikaliskt samband som säger att just 3 grader delta på kalla sidan är bäst, som det finns när det gäller 7-8 grader på varma sidan. Det som är viktigt är hög medeltemp på kalla sidan. 3 grader blir nog ofta en bra break-even när det gäller drivenergi till KBpumpen kontra ökad uteffekt.Tycker att mitt uttryck "de flesta är överens om" är ungefär samma sak som "ofta ett bra break-even". Något fysikaliskt samband har inte jag nämnt överhuvudtaget. Eftersom Zippas fråga var lite lustigt ställd, det absoluta flödet i sig brukar man ju inte mäta, valde jag att svara med den gängse uppfattningen om vilken diff som de flesta anser är bra att sträva efter när man reglerar sitt flöde. Vad du menar med att det är viktigt med hög medeltemperatur på kalla sidan fattar jag inte .
Det konstiga är att värmepatronen går hela tiden trots att utetemperaturen nu stigit till +-0. Ännu märkligare är att kompressorn producerar mycket varmare vatten då det går till ackumulatortanken är till elementen! Kan det ha samband med att kompressorn dånar så att det hörs i hela huset? Mvh/Ola
Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?
Det konstiga är att värmepatronen går hela tiden trots att utetemperaturen nu stigit till +-0.
Jag har en 7Kw NIBE till ett hål på ca 120m aktivt, och jag har nu KB ut på -7 och KB in på -3,5, funderar på att borra ett hål till för att få upp KB in en del.. Det vore intressant att höra vad ni har för temp?Typ.. 7Kw pump, 120m aktivt, ut -7 in -3,5 Jämtland
Jag reagerade på ordet "ska", då låter det som att det finns något fysikaliskt samband som säger att man måste ha det.
Jag menar hög medeltemp över förångaren. Det är bättre med +3 in och +2 ut än +3 in och 0 ut om man inte tar hänsyn till KB-pumpens driveffekt.
Labold. tack för svaren.När ja kollar på din bild så ser COP nästan lite för bra ut, men andra +3 in på en 9kw pump så har ju 4.4 COP, låter ju för bra eller läser jag den fel? Och sen när man har många minus in så blir ändå COP väldigt bra.Borde inte en luft VP har kanon bra under sommaren då man har 10-20 + grader, eller hur är verkningsgraden på en Luft vatten?
Faan vad nice det hade varit om man kunde kombinera en utomhusenhet till bergvärmen så inomhus delen kan ta värmen från berget eller luften alt båda.
Citat från: ola.veinge skrivet 04 januari 2011, 07:13:26Det konstiga är att värmepatronen går hela tiden trots att utetemperaturen nu stigit till +-0. Du menar då elpatronen, är den inkopplad hela tiden? Det låter som klen dimensionering, men något kan förstås vara fel.När elpatronen överhuvudtaget är aktuell att kopplas in, ska kompressorn gå konstant. Gör din det?Skriv lite om ditt system i övrigt. Raddar, golvvärme, arbets/volymtank, elförbrukning innan vp-installation. Kolla också vb-temperaturerna under drift.
Citat från: Labold skrivet 04 januari 2011, 12:11:25Citat från: ola.veinge skrivet 04 januari 2011, 07:13:26Det konstiga är att värmepatronen går hela tiden trots att utetemperaturen nu stigit till +-0. Du menar då elpatronen, är den inkopplad hela tiden? Det låter som klen dimensionering, men något kan förstås vara fel.När elpatronen överhuvudtaget är aktuell att kopplas in, ska kompressorn gå konstant. Gör din det?Skriv lite om ditt system i övrigt. Raddar, golvvärme, arbets/volymtank, elförbrukning innan vp-installation. Kolla också vb-temperaturerna under drift.Jag bor i ett gammalt tämligen dåligt isolerat sekelskifteshus i södra Halland. Bergvärmeanläggningen installerades för ca 2 år sedan och är en Nibe Fighter 1125-8 med 150 m (180) borrhål. All installation är mycket snyggt gjord av en lokal firma.När VP stått still i ca 10 min visar givarna på Kb-f 1, Kb-r 3.
Citat från: STJO skrivet 04 januari 2011, 10:44:19Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?Hur mycket värme vp ska ge bestäms av dig genom styrdatorns kurva. Värmepumpen kommer med en högre kbin behöva jobba mindre för att skapa den värmen du bestämt. Drivström till kompressorn minskar.
Citat från: Labold skrivet 04 januari 2011, 11:11:14Citat från: STJO skrivet 04 januari 2011, 10:44:19Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?Hur mycket värme vp ska ge bestäms av dig genom styrdatorns kurva. Värmepumpen kommer med en högre kbin behöva jobba mindre för att skapa den värmen du bestämt. Drivström till kompressorn minskar. Jo, givetvis reglerar datorn det, men det jag undrar är hur det framförallt märks att pumpen får jobba mot ett högre kb. När den går, kommer den att ge mer värme eller dra mindre ström eller båda?
Din vp kommer att dra lite mer ström vid högre kb-temp men avger samtidigt en mycket högre uteffekt, studera bifogat diagram.En bekant har ett artesisk borrhål och har dragit en avledningsslang till dagavloppet - han har aldrig haft under 5 ºC kb-in och man är inte alls avundsjuk.
Testade att öka KB-pumpen från läge 2 till 3, bara för att se vad som hände med deltat.Det blev, in +6,5 och ut +2,1, skillnaden är alltså 4,4 grader. Läste av detta i slutet på cykeln, gradminuterna är ställda på -180.När jag kör i läge 2 så är skillnaden 3,8 grader. Tappar som sagt mitt hål på övertrycket av vattnet som flödar, kan det förklara deltat? borde bli minde delta med högre hastighet, eller har jag tänkt helt fel?
Citat från: digitalrobert skrivet 08 januari 2011, 22:24:56Din vp kommer att dra lite mer ström vid högre kb-temp men avger samtidigt en mycket högre uteffekt, studera bifogat diagram.En bekant har ett artesisk borrhål och har dragit en avledningsslang till dagavloppet - han har aldrig haft under 5 ºC kb-in och man är inte alls avundsjuk. Intressant, lite konstigt, förstår inte riktigt varför den drar mer. Dock viktigt att påpeka att det är den momentana strömförbrukningen som ökar något, och att värmeeffekten procentuellt ökar mer. Som sagt, COP blir bättre, husets totala värmebehov kommer kunna produceras med mindre total strömförbrukning.
...Förångningstemp: 0 ºC --> 1,96kW och -5 ºC --> 1,94kW i tillförd effekt vid en kondenseringsemp på 35 ºC, COP ökade med ca 18% med 0 ºC....
Citat från: diesel_1964 skrivet 09 januari 2011, 12:17:52...Förångningstemp: 0 ºC --> 1,96kW och -5 ºC --> 1,94kW i tillförd effekt vid en kondenseringsemp på 35 ºC, COP ökade med ca 18% med 0 ºC....COP för Nibe 7kw ökar med 19% vid samma förutsättningar? Förvånande i så fall med tanke på att det sägs att scrollkompressorn inte tappar lika mycket som en kolvkompressor vid sjunkande kb-temp.
Citat från: digitalrobert skrivet 09 januari 2011, 22:06:17Citat från: diesel_1964 skrivet 09 januari 2011, 12:17:52...Förångningstemp: 0 ºC --> 1,96kW och -5 ºC --> 1,94kW i tillförd effekt vid en kondenseringsemp på 35 ºC, COP ökade med ca 18% med 0 ºC....COP för Nibe 7kw ökar med 19% vid samma förutsättningar? Förvånande i så fall med tanke på att det sägs att scrollkompressorn inte tappar lika mycket som en kolvkompressor vid sjunkande kb-temp. om man ökar kondenseringstempen till 50° vad blir skillnaden då?
Jag har en 7Kw NIBE till ett hål på ca 120m aktivt, och jag har nu KB ut på -7 och KB in på -3,5, funderar på att borra ett hål till för att få upp KB in en del.. Det vore intressant att höra vad ni har för temp?Typ..7Kw pump120m aktivtut -7in -3,5Jämtland
Citat från: digitalrobert skrivet 09 januari 2011, 22:06:17Citat från: diesel_1964 skrivet 09 januari 2011, 12:17:52...Förångningstemp: 0 ºC --> 1,96kW och -5 ºC --> 1,94kW i tillförd effekt vid en kondenseringsemp på 35 ºC, COP ökade med ca 18% med 0 ºC....COP för Nibe 7kw ökar med 19% vid samma förutsättningar? Förvånande i så fall med tanke på att det sägs att scrollkompressorn inte tappar lika mycket som en kolvkompressor vid sjunkande kb-temp. Hmmm, ja visar inte våra siffror det då? Det skiljer kanske inte mycket men skillnanden kanske ökar med ytterligare lägre förångningstemperatur som t.ex.-10 ºC, inte vet jag... Men dit kommer man säkert aldrig i en fungerande anläggning.
Citat från: STJO skrivet 07 januari 2011, 19:50:00Citat från: Labold skrivet 04 januari 2011, 11:11:14Citat från: STJO skrivet 04 januari 2011, 10:44:19Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?Hur mycket värme vp ska ge bestäms av dig genom styrdatorns kurva. Värmepumpen kommer med en högre kbin behöva jobba mindre för att skapa den värmen du bestämt. Drivström till kompressorn minskar. Jo, givetvis reglerar datorn det, men det jag undrar är hur det framförallt märks att pumpen får jobba mot ett högre kb. När den går, kommer den att ge mer värme eller dra mindre ström eller båda?Jag vet inte vilken av dessa som dominerar, men undrar varför det är intressant? COP ökar vid högre KBin, det är väl det som spelar roll för en VP-ägare?
Har sänkt hastighet på kb pump till läge 2 men det hjälpte inte,,törs jag sänka till läge 1,,orkar den driva runt vätskan nog bra ändå.
Har en diff på 2.5 ,läge 1 på kb-pumpen
Det ligger förövrigt redan(sen det tog stopp för borrarna) i planen att lägga ut slang i marken också.
0 ºC in och -3 ºC ut till ett 140m borra, aktivlängd sannolikt 136m eftersom gårdsbrunnens nivå är 4m under mark.Hålet är lite kort eftersom TS går in redan vid -5 ºC ? Vet inte om någon återhämtning sker över sommaren eftersom in-givaren var trasig tills igår. Får hoppas den nya håller några säsonger i alla fall. Noggrannhetan på Nibes display är bara hela grader och jag har inte kört enbart CP för att kolla eventuell diff mellan givarna än.
Citat från: STJO skrivet 29 december 2010, 12:47:57Jag har en 7Kw NIBE till ett hål på ca 120m aktivt, och jag har nu KB ut på -7 och KB in på -3,5, funderar på att borra ett hål till för att få upp KB in en del.. Det vore intressant att höra vad ni har för temp?Typ..7Kw pump120m aktivtut -7in -3,5JämtlandSänk kb pumpens hastighet!
Går och väntar på att usb-minnet ska bli fylld med rolig data.Har sneglat lite på displayen med viss oro för att borrhålet inte skulle räckatill.+4,1 in-0,3 utMedans maskinen arbetar.. -4grader ute men de siffrorna har varit typ sådär även vid -11..det vara bara när den nyligen slutat arbeta och släppte trycket då var det typ +5,x ut ner till hålet..- bara installerad maskin, inte in-justerad..Kan jag påverka siffrorna till något bättre?världens obalans i radiatorerna, dör av värmeslag i vissa rum kör ekonomiläge på tappvattnet så den blir väl mer belastad sen i framtiden..
-1.5 in och -4.5 ut, brukar inte gå lägre. Har eldat i braskaminen hela helgen så nu har pumpen fått vila. -22 ute och 23 inne, pumpen har bara gjort VV! Thumbsup
Har rensat båda filtren, men oförändrat, kb in är alltså bra med +5 men behöver få upp kb ut om jag förstått rätt, men hur justerar man det
Då min installatör inte kom ihåg att hålet inte blev 190 utan 160... så har han cirkulationen på max.. tror ni jag får bättre värden om jag sänker den?och de som minns min bild, så har jag en frigolitklump på väggen, om jag vill rengöra mitt filter som aldrig är gjort efter installationen, hur gör man då?
vadå, jag trodde desto större diff var bättre?Firman pratade på att försöka ligga på deltaT 5.. vilket jag med nöd och näppe (ca 4in -1 ut) har klarat när den kört en stund och siffrorna blir maxade..Ska jag stänga av maskinen när jag rengör filtret, eller blir den inte mupp om den försöker pumpa med stängda kranar?Kan dock tillägga att radiatorerna är lite justerade nu men skiljer knappt på in och ut.. han sänkte cirkulationen några procent... vilket fick mig att tänka på tidigare forumtrådar angående att köra procentsänkningar vilket då betraktades som oseriöst?
Nu lär folk bli upprörda då jag inte kollat i manualen, står säkert jättetydligt, men... när jag har bläddrat i menyerna så har jag aldrig råkat på var man kan ställa farten på cirkulationerna till både hål och raddar?
Citat från: Newmill skrivet 22 mars 2011, 20:54:51Har rensat båda filtren, men oförändrat, kb in är alltså bra med +5 men behöver få upp kb ut om jag förstått rätt, men hur justerar man det Höj hastigheten på kb-cirkpumpen så att diffen mellan kbin och kbut blir ungefär 3 grader.
Citat från: Labold skrivet 22 mars 2011, 20:56:23Citat från: Newmill skrivet 22 mars 2011, 20:54:51Har rensat båda filtren, men oförändrat, kb in är alltså bra med +5 men behöver få upp kb ut om jag förstått rätt, men hur justerar man det Höj hastigheten på kb-cirkpumpen så att diffen mellan kbin och kbut blir ungefär 3 grader.Har labborerat med cp på kalla sidan, men läge 3 och 2 ger samma resultat, läge 1 blev det ännu värre skillnad,har kört på läge 3 sen en tid tillbakaSå hur går man vidare för att ändra värdena, eller är det bara att gilla läget ?
Citat från: Newmill skrivet 23 mars 2011, 20:31:21Citat från: Labold skrivet 22 mars 2011, 20:56:23Citat från: Newmill skrivet 22 mars 2011, 20:54:51Har rensat båda filtren, men oförändrat, kb in är alltså bra med +5 men behöver få upp kb ut om jag förstått rätt, men hur justerar man det Höj hastigheten på kb-cirkpumpen så att diffen mellan kbin och kbut blir ungefär 3 grader.Har labborerat med cp på kalla sidan, men läge 3 och 2 ger samma resultat, läge 1 blev det ännu värre skillnad,har kört på läge 3 sen en tid tillbakaSå hur går man vidare för att ändra värdena, eller är det bara att gilla läget ?Om du får samma diff på 2 som 3 är det bättre att köra på läge 2 då drar cp mindre ström men det bör inte vara samma diff låter konstigt Har du krånglig rördragning med mycket böjar på brine ledning som bromsar eller ?
Newmill, har du kollat givarna? Kontrollmät med IR/anliggningstermometer.
Smurfen: VVS installatören var här och kollade läget lite, och då fick jag syn på hur man fick fram de roliga menyerna som jag typ blev tokig över att jagaldrig fann när man bläddrade runt.Så han sänkte till 80% vilket gav 0,5-1 grad bättre deltaT... Såklart började jag lattja lite på egen hand, sänkte till 70% vilket då blev att den hamnade på-2.x ut och +5.x in. Fråga: Sänkte då till 60% och gick in å la mig och sov en stund och nu är huset bra kyligt, har pannan exploderat nu eller allmänt hur vet jag när jag sänkt förmycket? - VVSaren sa att det helst inte skulle diffa mer än 5...?...Fråga2: jag plockade isär frigolitklupen i tro om att möta ett uppenbart filter, istället var det kranar och massa pluggar. Är filtret enormt litet, typ bakom största täckbrickan, och hur rengör jag den?
Fråga2: jag plockade isär frigolitklupen i tro om att möta ett uppenbart filter, istället var det kranar och massa pluggar. Är filtret enormt litet, typ bakom största täckbrickan, och hur rengör jag den?
Citat från: rallykalle skrivet 08 april 2011, 18:43:31Fråga2: jag plockade isär frigolitklupen i tro om att möta ett uppenbart filter, istället var det kranar och massa pluggar. Är filtret enormt litet, typ bakom största täckbrickan, och hur rengör jag den?Ser förmodligen ut såhär. http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=438
om huset är varmt till en låg månatlig kostnad är det väl bra? hög kb diff är väl inget problem om anläggningen för övrigt fungerar bra. Om du nu önskar ha DT 3 på kalla sidan så är det väl bara o sänka cp tills du uppnår detta?
Det som gör att det är dåligt är att du ligger på gränsen till att få ett lågtryckslarm. Vet inte när din VP ska lösa men om vi chansar på 0,8bar så kanske du ligger på 0,9-1,0 bar nu och balanserar på gränsen. Dessutom så hamnar din förångning lägre med en sådan diff. Höj till 100% så höjer du förångningen också och du slipper ett lågtryckslarm med medföljande isproblem.
Citat från: David Rinnan skrivet 09 april 2011, 00:17:32om huset är varmt till en låg månatlig kostnad är det väl bra? hög kb diff är väl inget problem om anläggningen för övrigt fungerar bra. Om du nu önskar ha DT 3 på kalla sidan så är det väl bara o sänka cp tills du uppnår detta? Kan kanske vara lika varmt till mindre kostnad.Tror inte en diff på 8 grader är optimalt.Skulle öka cp i så fall om man vill sänka diffen.