Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 april 2013, 09:05:02 »

Om man kopplar in manometerställ på hög- o lågtryckssidan kan det väl inte vara så svårt att avgöra om kompressorn levererar kompression så att säga, som den ska?
Har TS's "reparatör" gjort detta, och vad visade mätarna?
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 22 april 2013, 06:53:57 »

Hallå!

Vi bytte tidigare i år kompressor på en 1115 som gick lite dåligt - då hade vi felsökt ett bra tag och till slut kom det ut en kylkille som kunde konstatera att den bara gav halv effekt. Men innan dess hade jag fått indikationer här på forumet att det kunde vara det som var knas - dels eftersom den bara drog 2-3kW när den gick (det är en 15kW kompressor) samt att det tog väldigt lång tid för den att göra varmvatten.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50437.0
Skrivet av: hplp
« skrivet: 18 april 2013, 12:51:24 »

Kan ju ha varit avläst just efter kompressorstopp, eller start... , men om vbr är 30 grader vid start så har man antingen stort värmebehov, för högt ställd kurva, eller så bryter VP på VB diff VP, vilket gör att den hamnar på stort gradminutunderskott och får väldigt täta start och stopp.
Kanske kan vara det då, Roland tyckte ju att det var många starter.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 april 2013, 12:37:33 »

Värmebärar :dt: var i de första mätningarna väldigt liten, trots det kör den fram 30-34 °C. Huset verkar inte ha behov, givarfel eller shuntfel, eller beror det på tröghet i gjutjärnsradiatorerna? Å andra sidan stämde det bra i andra mätningen.

Kan ju ha varit avläst just efter kompressorstopp, eller start... , men om vbr är 30 grader vid start så har man antingen stort värmebehov, för högt ställd kurva, eller så bryter VP på VB diff VP, vilket gör att den hamnar på stort gradminutunderskott och får väldigt täta start och stopp.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 18 april 2013, 12:34:12 »

Som sagt, det ska bli intressant att höra vad servicekillens förklaring till kompressorbyte skulle vara..
Thailandresan ::)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 april 2013, 12:22:24 »

Som sagt, det ska bli intressant att höra vad servicekillens förklaring till kompressorbyte skulle vara..
Skrivet av: hplp
« skrivet: 18 april 2013, 12:17:50 »

Värmebärar :dt: var i de första mätningarna väldigt liten, trots det kör den fram 30-34 °C. Huset verkar inte ha behov, givarfel eller shuntfel, eller beror det på tröghet i gjutjärnsradiatorerna? Å andra sidan stämde det bra i andra mätningen.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 april 2013, 09:15:21 »

Ett värde som jag saknar och är viktig - är temperaturen på hetgasen ut från kompressorn - en kompressor som arbetar dålig (läckande ventil etc.) trots ganska normala tryck och temperaturer på evaporatorn och kondensorn, ger markant högre hetgastemperatur än en dito frisk fungerande kompressor.  En kompressor som läcker mycket internt och får göra 1.3 kolvslag för samma mängd köldmedie ut på högtrycksidan som en frisk kompressor klarar på en, resulterar i mycket högre temperatur på hetgasen än vad en frisk kompressorn ger.

Hetgastemperaturen är intressant men i brist på den tager man vad man haver. Vettiga temperaturdifferenser på både varma och kalla sidan och rimligt antal drifttimmar per dygn med hänsyn till utetemperatur och gissad effekttäckning utifrån tillsatstimmarna. Det kan inte vara något större ventilläckage det handlar om.

Jag är lite fundersam över serviceteknikerns uttalande. Han blir tillkallad pga av att displayen indikerar utefel och konstaterar att kabeln är avgnagd. Sen när felet han kom för att reparera är avklarat sätter han igång att mäta på kompressorn. Varför det? Det normala borde ha varit att han tackade för sig och åkte vidare. Ingick en genomgång av pumpen i uppdraget?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 april 2013, 07:42:04 »

Rent praktiskt är det inte så enkelt att få ut temperaturen på hetgasen på en 1215.
Nån givare finns inte, och för att komma åt själva hetgasröret så måste man först demontera panelen på vänster sida och sen själva lådan som kompressornpaketet sitter i.
Men det är kanske värt jobbet för att slippa kostnaden för kompressorbytet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 april 2013, 06:29:14 »

Men nog säger det väl endel om kompressorns skick oxå, för om vp inte orkar höja framledningstempen nämnvärt nu när det är relativt varmt ute, då är den inte speciellt effektstark, eller tänker jag helt tokigt nu.. Sc:,h

Mmm du tänker rätt tokigt.
Om man gjort en liknande övning när värmepumpen är ny kan man iofs ha ett referensvärde att jämföra med, men som Roland skriver så är det mer eller mindre bara det värmeavgivande systemets volym, och förmåga att göra av med värmen, som avgör hur snabbt och hur högt framledningstempen går, inte kompressoreffekten.

Men i princip har du rätt, orkar den inte höja tempen nämnvärt - då är det något tokigt, men nu vet vi ju i detta fall att deltaT ter sig vara rätt normalt både på kalla och varma sidan.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 17 april 2013, 22:22:11 »

Ett värde som jag saknar och är viktig - är temperaturen på hetgasen ut från kompressorn - en kompressor som arbetar dålig (läckande ventil etc.) trots ganska normala tryck och temperaturer på evaporatorn och kondensorn, ger markant högre hetgastemperatur än en dito frisk fungerande kompressor.  En kompressor som läcker mycket internt och får göra 1.3 kolvslag för samma mängd köldmedie ut på högtrycksidan som en frisk kompressor klarar på en, resulterar i mycket högre temperatur på hetgasen än vad en frisk kompressorn ger.
 
Egentligen vill man ha trycken på evaporator och kondensorsidan, men i brist på bättre, temperaturen efter expansionsventilen så långt från expansionsventilen som möjligt innan den går in i evaporatorn (det är för att rören leder värme från den varmare kondensatet strax före expansionsventilen som gör att det mäter lite varmare än det egentligen är). Kan du mäta flera punkter -  mät kort före expansionsventilen (för att få fram kondensattemperaturen) , mät precis efter expansionsventilen , mitten på röret mellan expansionsventilen och evaporatorn och vid inloppet till evaporatorn/värmeväxlaren om det nu finns någon rördistans mellan dessa

- det jag jagar är dels kondensattemperaturen innan expansionsventilen och den kallaste temperaturen efter expansionsventilen då den är närmast temperaturen som köldmediet har inne i början av evaporatorn. Varför man också vill veta kondensattemperaturen före expansionsventilen är för att veta hur mycket av köldmediet som gasar iväg när den kyler sig själv till evaporatortemperaturen efter expansionsventilen då den delen är intressant med köldmedier som har glide som R407C då beroende på hur mycket som kokat upp i samband med expansionen så har gasen olika temperaturer vid en given sugtryck. R407C har egentligen en glide på 7 grader men eftersom man räkna med att ca 30% av kondensatet kokar upp när den kyler sig från typ 30 grader C till -2 - -4 grader C precis efter expansionsventilen  så är det ungefär 4.5 grader K 'glide' kvar på den flytande delen av köldmediet i evaporatorn och det är därför man säger 4.5 grader 'glide' för R407C


Kalkylerar jag att evaporatortemperaturen är -4 grader C (tempdiff 2 K genom värmeväxlarytan mot KB på -2 grader)  och din kondenstemperatur är 41 grader C, kompressorn isentropisk verkningsrad av 0.6 och med R407C som köldmedie i coolpack så skulle hetgasen ligga runt  78 grader C om kompressor kyler sig mot luft med 10% värmeavgivning av den inmatade effekten - är den helisolerad så kanske runt 83 grader C på hetgasen. värme-COP runt 3.7.

Är det inte mycket varmare än så på hetgasröret ur kompressorn när du mäter så finns det ingen orsak att beställa en kompressor att ha i reserv...   

---

Att prova uppvärmningstakten/temperaturdiff (beror på hur det är byggt) dels med bara elpatrondrift med känd effektförbrukning och dels med bara kompressorn vid samma cirkulation/värmeförbrukning ger en koll på kapaciteten på kompressorn gentemot elpatronens värmeproduktion, har du en separat elmätare som mäter kompressorns/elpatrons  elförbrukning så är det ännu bättre och det blir lättare att räkna om maskinen har rimlig effektivitet. 

Skrivet av: pricken
« skrivet: 17 april 2013, 21:17:04 »

Men nog säger det väl endel om kompressorns skick oxå, för om vp inte orkar höja framledningstempen nämnvärt nu när det är relativt varmt ute, då är den inte speciellt effektstark, eller tänker jag helt tokigt nu.. Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 april 2013, 10:00:54 »

Säkraste sätten att avgöra uteffekten är att mäta flöde och deltaT, eller jämföra deltaT först med med kompressorn i drift, och sedan med 6 kW elpatron.
DeltaT med kompressorn i drift skall vara något större än med elpatron i drift.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 april 2013, 08:25:59 »

Det tycker jag säger mer om radiatorerna än pumpen. Vet man inte pumpens effekttäckning och framledningstemperatur vid dimensionerande utetemperatur ger ett sådant test egentligen inget. Vi vet ju redan att pumpen verkar fungera som den ska.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 16 april 2013, 21:42:51 »

En sak man kan göra för att kolla om det är nå kräm i kompressorn, det är ju att vrida upp kurvförskjutningen till max och kolla hur mycket den orkar höja VBf, noga att alla termostater är fullt öppna så att elementen avger all effekt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 april 2013, 21:13:11 »

Värmebärardifferens 7 grader, precis vad det bör ligga på. Värmepumpen har gått 6 timmar på ett dygn. Det verkar för mig vara en helt normal siffra med tanke på utetemperaturen och att effekttäckningen är hög. Det finns inga som helst tecken på att kompressorn är på väg att lägga av.

Däremot verkar det vara lite väl många starter, den har gått bara en halv timme i snitt per start. Vad är det för inställning på gradminuterna? De kanske behöver ställas in på ett högre värde.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 april 2013, 21:02:36 »

Den här gången ser siffrorna normala ut, inga problem om man kollar på dom.
Jag vet inte varför installatören klagar på låg effekt, den ser ut att ge full effekt enligt mig.

När man ska tvångsstyra KB-pumpen så ändrar man till en 1:a i meny 14 och trycker på driftlägesknappen.
Då ändras 1:an till "KB" och pumpen startar.
För att stoppa ändrar man "KB" till en 0:a.
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 16 april 2013, 20:21:40 »

Nä men, ännu en ö-bo, trevligt!

När du försökte tvångsstyra din CP för KB, hörde du om den gick igång? Man brukar höra ett "knäpp" som från ett relä följt av ett lite surrande ljud...? Om du hörde det så borde CP gått igång och efter ett par minuter borde du ha likvärdiga temperaturer på KB-givarna.

Hm, en fundering, gick kompressor bara i 11 minuter innan den slog av igen? Kändes lite kort då jag gissar att du borde ha lite volym i ditt VB system med gamla radiatorer. Vet du om flödet blivit injusterat över dina radiatorer? Inte problem i ngn del av huset att få varmt/hålla jämn temp?

Det övriga kring kompressorn får giganterna på forumet kommentera.  tummenupp

/Sork utåt Högklint
Skrivet av: Plunta
« skrivet: 16 april 2013, 19:55:52 »

Vilket fantastiskt forum svar direkt annat är det på happypanncake, synd bara att det inte är några töisar som gillarvärmepumpar :-\

Jag har uppdaterat siffrorna ifrån pumpen nu ikväll när har den varit på i ca 10 min: start 19.33 stop  19.44

KB-f 2° C
KB-r  -2° C
kurvlutning 7
VPstarter 41573
VP tid 20089h
TS-tid 207h
VB fram 41 C
VB-r 34° C
Utetemp 6° C

Vi har ett ca 130m2 stort kalkstenshus på Gotland med mestadels stora gjutjärns element. Tillägsisolerat 30cm i taket och 3 glas fönster i de flesta delar av huset.
Precis som Roland gissade har vi markslinga på ca 300m.

Ja nu åter till Värmepumpsspecialisten han sade vid telefonsamtalet denna morgon att det handlade om förångnings effekt som var så låg när han satta på sina mätinstrument att han dels konstarerar låg effektutdelning och att pumpen kommer haverera inom ca ett år pågrund av ventilfel. Jag bad honom i vilket fall att avbeställa den nya kompressorn jag sparar isf den utgiften tills det blir ett totalhaveri vilket iof lär ske 24 december tOOmten

Jag testar nu med köra igång kb pumpen har satt den till 1 men det händer inget med pumpen den står still... jag läser av Kb-f till 6°C och Kb-r 1(-12)°C



Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 april 2013, 22:11:30 »

Även jag inne på att den som du hade hem för service/kontroll drog iväg ett höftskott och hoppades att du skulle nappa på det. Man kan inte bara häva ur sig en såndär sak utan att ge en grundlig förklaring till varför man tycker att den är slut och behöver bytas. Ta och ring till den där och be om att få en ordentlig förklaring varför, och sen återger du den här så skall du se att om han inte har riktiga belägg för bytet så blir hans argument direkt kapade av expertisen på detta forum. Här finns samlad kompetens!

I cant wait!   ::)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 april 2013, 21:37:05 »

Han kanske bara kollade på diffen på vbf/vbr och dömde ut den.
Men med så få tillskottstimmar kan den inte ha varit defekt mer än någon dag, för då skulle du haft avsevärt mycket mer eltillskott.
Att kolla så att tempgivarna är OK borde vara första steget.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 15 april 2013, 21:15:34 »

Även jag inne på att den som du hade hem för service/kontroll drog iväg ett höftskott och hoppades att du skulle nappa på det. Man kan inte bara häva ur sig en såndär sak utan att ge en grundlig förklaring till varför man tycker att den är slut och behöver bytas. Ta och ring till den där och be om att få en ordentlig förklaring varför, och sen återger du den här så skall du se att om han inte har riktiga belägg för bytet så blir hans argument direkt kapade av expertisen på detta forum. Här finns samlad kompetens!
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 15 april 2013, 20:47:57 »

Vid drift så verkar ju delta på KB helt normal som sagt, delta på VB ser väldigt lågt ut. Men sedan när pumpen står så känns det inte som tempgivar-fel då båda VB-temparna stämmer överens.  Sc:,h

Det jag undrar är om denna tekniker tog fram sin lilla IR-picka motsvarande och mätte alla VB och KB-temperaturer för att stämma av mot givarna?

Att tvångsköra KB-pump hade jag också gjort som redan nämnts.  tummenupp
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 april 2013, 20:34:40 »

Hade pumpen varit igång ett tag vid första avläsningen?

Prova att köra igång KB-pumpen (meny 14) och se vad KB-in/ut visar då kompressorn står? (för att utesluta givarfel).
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 april 2013, 20:33:42 »

Det är en bra idé att via forumet få en second opinion. Det har förekommit att kompressorer har bytts i onödan. Vad var det som fick serviceteknikern att tro att kompressorn var slut?

Temperaturdifferensen mellan in- och utgående köldbärare är 4 grader, det är en helt normal differens och tyder på att värmepumpen tar ut värme från berget eller, som det verkar vara i det här fallet, markslingan. Däremot är värmebärardifferensen konstig, fram 34 och retur 33. Värmebärardifferensen brukar alltid vara högre än köldbärardifferensen. Det kan vara givarfel någonstans. Det skulle vara bra med lite fler temperaturdata när pumpen har gått minst en kvart.

VP-tid i förhållande till TS-tid visar att pumpen är kraftig i förhållande till maximala effektbehovet. Har kompressorn tappat kapacitet har den gjort det nyligen.

Det behövs lite fler uppgifter. Vad är det för effekt på pumpen? Läs av drifttidsmätaren i morgon kväll igen och försök uppskatta dygnsmedeltemperaturen! Är kompressorn slut ska det bli onormalt många gångtimmar per dygn. Var ligger huset? 

Det går att kontrollera effekten hyfsat bra genom att jämföra värmebärardifferensen när pumpen går med den som elpatronen ger. Då elpatronens effekt är känd går det lätt att räkna ut pumpens effekt. Det kan bli nästa steg. 
Skrivet av: Plunta
« skrivet: 15 april 2013, 20:01:35 »

Hej hade idag en service tekniker att kolla på min värmepump, min konsol signalerade utefel vilket berodde på gnagar attack på kabel till tempgivaren. Det var lätt ordnat med en ny kabel. Men efter ett tag konstaterade han efter mycket huvudbry att kompressorn är slutkörd!?

Jag har lagt märke till att den går ofta men jag har tänkt att det beror på den ovanligt djupa tjälen samt att den inte kunnat korrelera med utetemperaturen.

Så vad skulle ni säga pumpen/kompressorn fungerar låter inte konstigt men skall ha en så pass låg effektutdelning att det skall vara värt 35000 att byta till en ny kompressor???
Efter att ha tittat runt lite på forumet ser jag inte att någon har bytt pga en låg verkningsgrad utan alla som bytt byter när pumpen helt har lagt av vilket min pump helt tydligt inte har.

När pumpen är igång kl 19.25

KB-f 2° C
KB-r -2° C
kurvlutning 7
VPstarter 41541
VP tid 20083h
TS-tid 207h
VB fram 34 C
Varmvatten 46° C
utetemp 5° C
VB-r 33° C
VVstart 46° C

När den är av: 19.30

KB-f 10° C
KB-r  -2° C
kurvlutning 7
VPstarter 41541
VP tid 20083h
TS-tid 207h
VB fram 34 C
Varmvatten 46° C
utetemp 5° C
VB-r 33° C
VVstart 46° C

När den är av: 19.56

KB-f 10° C
KB-r  6° C
kurvlutning 7
VPstarter 41541
VP tid 20083h
TS-tid 207h
VB fram 30 C
Varmvatten 46° C
utetemp 5° C
VB-r 30° C
VVstart 46° C


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!