Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarfrÃ¥gor angÃ¥ende rengörning smutsfilter nibe 1215  (läst 3194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Simonlinder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej jag är nybörjare och skulle behöva lite tips om hur man gör rent smutsfilter på min nibe fighter 1215 har tagit några bilder på vad jag tror kan vara filter. Dom bifogar jag. Sen vad jag förstår ska man kunna stänga några ventiler både före och efter filtret men det ena som jag tror är filter går bara att stänga på ena sidan. också bifogad bild. Samtidigt ska jag passa på att fråga en till sak, och det är att när pumpen går så hörs ett konstant surrande som inte är nått konstigt men sen hör man även ett sporadiskt dovt dunkande/surrande som man även kan känna i rören som kommer in till pumpen utifrån och det kan jag inte riktigt förstå vad det skulle kunna vara.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Innan du börjar skruva, vad har du för tempdiff på varma och kalla sidan?

Det sistnämnda, är det ett dunkande i rören så kan vet vara "knäppningar" som uppkommer direkt efter en varmvattenladdning, kolla om detta händer när den växlat över från VV-laddning till husvärmning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Simonlinder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej jag har en tempdiff på ca 3° om jag minns rätt! Okej jag ska kolla om ljudet uppkommer när den går över till vv! Vad är lämplig diff på kallt och varmt? Och vilken temperatur är lämplig att skicka ut i radiator systemet?
Mvh

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
En tempdiff på 3 °C på kald side er riktig bra. På den varme siden bør du ha 5-8 grader tempdiff på vannet.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Och vilken temperatur är lämplig att skicka ut i radiator systemet?

Den temperatur ditt radiatorsystem behöver för att hålla önskad temperatur i ditt hus vid aktuell utetemperatur. Det finns inget enkelt svar på det, utan du får justera värmekurvan tills du hittar ett bra värde.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!