Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vem ansvarar för kollektorslangar inkl nedgrävning vid jordvärme ?  (läst 7110 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja, som ämnet lyder ?
Har inte nÃ¥gon BVP ännu och har inte begärt offerter.  Men jag undrar hur "det gÃ¥r till" när man ska ha jordvärme.  När det ska borras sÃ¥ tycker jag mig förstÃ¥ att man dels har ett avtal med VP-leverantören och dels ett avtal med borraren etc.  Och i det senare fallet med specifika specar pÃ¥ borrhÃ¥lets egenskaper.

Men när man ska lägga ner slangar, hur gör man dÃ¥ ?  Jag har sett här pÃ¥ forumet att mÃ¥nga sköter saken själv (verkar det som) med vanligvis underleverantörer av grävning etc.  Men man (jag) vill ju ha viss garanti för att slangarna ska funka sedan !  Dvs inte luft i dom, inga veck, inga läckor, fyllda med rätt vätska och lagda pÃ¥ rätt djup och slingavstÃ¥nd.

AlltsÃ¥, om man själv är osäker pÃ¥ hur slangarna ska hanteras och läggas, vad gör man dÃ¥ ?   Sc:,h

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Är man osäker ska man köpa ett helt "paket" där allt ingÃ¥r. dÃ¥ är det den som säljer VP anläggningen som svarar för allt. När du begär in offert ska du prata med nÃ¥gra olika firmor och dÃ¥ bestämma hur du vill ha det. Det är den enklaste lösningen och kan man inte sÃ¥ mycket själv kanske den billigaste.  Ska man dela pÃ¥ dom olika momenten krävs det att man vet vad, hur och när saker och ting ska göras för att det hela ska flyta pÃ¥ och för en ovan kan det vara rätt knepigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är man osäker ska man köpa ett helt "paket" där allt ingÃ¥r. dÃ¥ är det den som säljer VP anläggningen som svarar för allt. När du begär in offert ska du prata med nÃ¥gra olika firmor och dÃ¥ bestämma hur du vill ha det. Det är den enklaste lösningen och kan man inte sÃ¥ mycket själv kanske den billigaste.  Ska man dela pÃ¥ dom olika momenten krävs det att man vet vad, hur och när saker och ting ska göras för att det hela ska flyta pÃ¥ och för en ovan kan det vara rätt knepigt.

Hurpass mycket rutin brukar VP-leverantörerna ha pÃ¥ sÃ¥nt här ?  Hur mycket brukar VP-installatören vara inblandad ?

NÃ¥gon som har gjort en "totalpaket"-installation av jordvärme ?  Erfarenheter ?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Dom flesta som köper värmepumpar brukar nog köpa färdiga "paket" och alla seriösa VVS och värmepumpsfirmor kan erbjuda "totalisar". Oftast monterar den som säljer anläggningen in värmepumpen och tar bort det gamla uppvärmningssystemet, ofta hyr dom in en bergsborrare och/eller grävare för arbetet med slangarna ute. Men dom har fortfarande fullt ansvar och kontroll på hela jobbet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jazon2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Fick själv en skräck-offert innan jag satte in jordvärme
Ett paket med grävning och värmepump (stor känd firma)
ca 150000 varav grävning 43000kr
Aldrig tänkte jag och ringde istället en mindre lokal grävfirma
Totalpris för grävning, ca 16000 kr (fick själv vara med och lägga ner slangen)
27000kr billigare så det finns pengar att spara

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Fick själv en skräck-offert innan jag satte in jordvärme
Ett paket med grävning och värmepump (stor känd firma)
ca 150000 varav grävning 43000kr
Aldrig tänkte jag och ringde istället en mindre lokal grävfirma
Totalpris för grävning, ca 16000 kr (fick själv vara med och lägga ner slangen)
27000kr billigare så det finns pengar att spara

Samma här, fick ett "totalpris" på 160000 men valde att gräva och lägga slang själv. Sparade 35000 på det, kostade iofs 2 dagars jobb med utkommenderad kamrat + lunch/ middag/1 platta öl/träningsvärk! ;D //gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det

Jag köpte (2004) borrning och slangar fram till grundmur där borraren anslöt till mina slangar.
Borraren fyllde också på brine. Dessutom lämna han en 15 liters dunk med sprit som reserv för kommande tider. Denna står fortfarande orörd.
Jag är mycket nöjd med borraren jämte den övriga installationen.
.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för inläggen!  :)

Nu är väl själva grävningen inte kritisk, t o m jag vet/kan ta reda på djup och avstånd, men slanghanteringen vill jag nog ha en kunnig till.

NÃ¥gon som har tips om slangkunnig i Upplandstrakten ?  Skulle kanske kunna fixa lokal grävare och bara hyra in en slangexpert ?

(Hmm.  Undrar om det finns nÃ¥gon Värmepumpsforumsexpert i Upplandstrakten som är mutbar...  ;D )


Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
...
Dessutom lämna han en 15 liters dunk med sprit som reserv för kommande tider. Denna står fortfarande orörd.
...

Du lyckades behärska törsten alltsÃ¥ ?   ;D

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Din "pumpleverantör"/rörmokare kan säkert även hjälpa dig med slanghantering, det kan säkert även många grävare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Tack för inläggen!  :)

Nu är väl själva grävningen inte kritisk, t o m jag vet/kan ta reda på djup och avstånd, men slanghanteringen vill jag nog ha en kunnig till.

NÃ¥gon som har tips om slangkunnig i Upplandstrakten ?  Skulle kanske kunna fixa lokal grävare och bara hyra in en slangexpert ?

(Hmm.  Undrar om det finns nÃ¥gon Värmepumpsforumsexpert i Upplandstrakten som är mutbar...  ;D )
Själva slanghanteringen kändes som minsta problemet under installationen, vi lånade en slangvinda som användts till bredbandskabel och ställde upp på ett vanligt bilsläp, bara att köra lungt bredvid diket och dra ut slangen eftersom. Vi satt bara silvertape på slangändarna, la ut 3st 350 meters rullar på detta sätt, funkade kanon. Mest kritiskt kändes faktiskt att fylla igen diket, vi hanskottade första lagret för att slippa kläm/krosskador av nån storsten.//gulag


nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för inläggen!  :)

Nu är väl själva grävningen inte kritisk, t o m jag vet/kan ta reda på djup och avstånd, men slanghanteringen vill jag nog ha en kunnig till.

NÃ¥gon som har tips om slangkunnig i Upplandstrakten ?  Skulle kanske kunna fixa lokal grävare och bara hyra in en slangexpert ?

(Hmm.  Undrar om det finns nÃ¥gon Värmepumpsforumsexpert i Upplandstrakten som är mutbar...  ;D )
Själva slanghanteringen kändes som minsta problemet under installationen, vi lånade en slangvinda som användts till bredbandskabel och ställde upp på ett vanligt bilsläp, bara att köra lungt bredvid diket och dra ut slangen eftersom. Vi satt bara silvertape på slangändarna, la ut 3st 350 meters rullar på detta sätt, funkade kanon. Mest kritiskt kändes faktiskt att fylla igen diket, vi hanskottade första lagret för att slippa kläm/krosskador av nån storsten.//gulag

SÃ¥ ni lade ut tomma slangar och fyllde pÃ¥ efter igenfyllning av diket ?  Är det inte lätt att det blir veck dÃ¥ ?  Hur säkerställde ni att det inte blev luftfickor i slangen ?
Vem bestämde vilken vätska som skulle användas i kollektorn ?
Varifrån levererades vätskan ?
Vem räknade fram slanglängden ? Vad ansÃ¥g VP-leverantören om slanglängden ?  Hade han nÃ¥gon synpunkt om att det var för kort eller lÃ¥ng slang ?
Hur anslöt ni slangen, dvs gick de in i huset direkt eller via någon omkopplare med kran innan ?

Sorry för mina mÃ¥nga frÃ¥gor!  ::) :)

Utloggad jazon2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SÃ¥ ni lade ut tomma slangar och fyllde pÃ¥ efter igenfyllning av diket ?  Är det inte lätt att det blir veck dÃ¥ ?  Hur säkerställde ni att det inte blev luftfickor i slangen ?
Vem bestämde vilken vätska som skulle användas i kollektorn ?
Varifrån levererades vätskan ?
Vem räknade fram slanglängden ? Vad ansÃ¥g VP-leverantören om slanglängden ?  Hade han nÃ¥gon synpunkt om att det var för kort eller lÃ¥ng slang ?
Hur anslöt ni slangen, dvs gick de in i huset direkt eller via någon omkopplare med kran innan ?

Sorry för mina mÃ¥nga frÃ¥gor!  ::) :)

Japp,tomma slangar och ja, det var lätt för veck (man får vara försiktig)
Luftfickor tror jag inte på... dels så ser man till att grävar´n gräver så plant som möjligt och när man fyller slangarna så pumpas vätskan runt flera varv.
Vätskan bestämdes av min Nibe installatör.
Vätskan levererades av samma Nibe intallatör.
Slanglängden bestämmdes av mig själv efter mycket sökande av information och diskussioner med bekanta som har jordvärme.
Nibe installatören ansåg att slangen gott och väl skulle räcka till min Nibe 1245-8 (2x300m)
Efter bilning och grävning under den gjutna plattan så drogs slangarna ända in till värmepumpen för att sedan kopplas ihop med ett T-rör

Mina svar på dina frågor!

/jazon2

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SÃ¥ ni lade ut tomma slangar och fyllde pÃ¥ efter igenfyllning av diket ?  Är det inte lätt att det blir veck dÃ¥ ?  Hur säkerställde ni att det inte blev luftfickor i slangen ?
Vem bestämde vilken vätska som skulle användas i kollektorn ?
Varifrån levererades vätskan ?
Vem räknade fram slanglängden ? Vad ansÃ¥g VP-leverantören om slanglängden ?  Hade han nÃ¥gon synpunkt om att det var för kort eller lÃ¥ng slang ?
Hur anslöt ni slangen, dvs gick de in i huset direkt eller via någon omkopplare med kran innan ?

Sorry för mina mÃ¥nga frÃ¥gor!  ::) :)

Japp,tomma slangar och ja, det var lätt för veck (man får vara försiktig)
Luftfickor tror jag inte på... dels så ser man till att grävar´n gräver så plant som möjligt och när man fyller slangarna så pumpas vätskan runt flera varv.
Vätskan bestämdes av min Nibe installatör.
Vätskan levererades av samma Nibe intallatör.
Slanglängden bestämmdes av mig själv efter mycket sökande av information och diskussioner med bekanta som har jordvärme.
Nibe installatören ansåg att slangen gott och väl skulle räcka till min Nibe 1245-8 (2x300m)
Efter bilning och grävning under den gjutna plattan så drogs slangarna ända in till värmepumpen för att sedan kopplas ihop med ett T-rör

Mina svar på dina frågor!

/jazon2

Tack!  *vinkar*

Vad hade ni för dimension pÃ¥ slangarna ?  (Innerdiameter.)

Jag planerar att använda en äng som ligger vid pannrummet för kollektorn.  (Pannrummet ligger i ett magasin ca 20-30 meter frÃ¥n huset som ska värmas. Det gÃ¥r alltsÃ¥ en kulvert med värme och varmvatten emellan.)
Men ängen lutar något, den stiger bort från magasinet. Frågan är då hur man gör när man lägger slangen där ?

 

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0

[/quote]

Tack!  *vinkar*

Vad hade ni för dimension pÃ¥ slangarna ?  (Innerdiameter.)

Jag planerar att använda en äng som ligger vid pannrummet för kollektorn.  (Pannrummet ligger i ett magasin ca 20-30 meter frÃ¥n huset som ska värmas. Det gÃ¥r alltsÃ¥ en kulvert med värme och varmvatten emellan.)
Men ängen lutar något, den stiger bort från magasinet. Frågan är då hur man gör när man lägger slangen där ?

 
[/quote]

Stämmer som jazon skriver här ovan, i normalfallet sÃ¥ dimensionerar och beställer värmepumpsleverantören allt som behövs,  rätt slang brine osv. mitt jobb var att fÃ¥ ner slangen i backen och in genom källarväggen. Letade priser pÃ¥ slang och brine själv, men hittade inget billigare än vad pumpleverantören kunde erbjuda. Du behöver en avluftnings möjlighet pÃ¥ högsta punkten pÃ¥ slingan om den blir högre än värmepumpen, kan bli svÃ¥rt att fÃ¥ ut all luft annars. //gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!