Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Juli mÃ¥nads förbrukning  (läst 26974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Juli månads förbrukning
« Svar #75 skrivet: 23 september 2008, 16:49:01 »
Hej

Detta resultat fick jag när jag jämförde 2 stickproppsmätare med en Enermet elmätare. Jag mätte på en värmepump med inverterstyrning.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Juli månads förbrukning
« Svar #76 skrivet: 23 september 2008, 18:09:03 »
hej gano
Ser att du har installerat lesol solsystem för endast varmvattnet förstår att det fungerar bra.
Byggde du det själv?
Vad kostar de olika delarna och vad kan man göra själv?
Har du någon uppfattning vad tappvattnet gett dig i kwh eller återbetalningstiden på investeringen
Hoppas du kan svara på ovanst.
//kjulakalle :)
« Senast ändrad: 23 september 2008, 18:39:42 av kjulakalle »
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Juli månads förbrukning
« Svar #77 skrivet: 23 september 2008, 19:59:04 »
Hej Kjulakalle

Jo, jag byggde solfångaren själv. Gjorde allt utom rörinkopplingen på den nya varmvattenberedaren.

Idag kostar Lesol 3AR ca 2000 kr/kvm och då ingår styrenhet, tempgivare, backventil, filter, flödesmätare, expansionskärl, säkerhetsventil, kollektorer, glas, profiler, aluminiumfolie och isolering/träbyggmaterial till solfångaren (räknat på Byggmax priser). Det som tillkommer är tanken och rören från solfångaren till tanken och takplåtdetaljer.

För mej kostade det 32.000 kr (om jag minns rätt), men då ingick en ny solberedare för 10.000 och en rörmokarräkning på 2000. Den gamla beredaren började läcka runt elpatronen så den skulle bytas ändå. OBS sedan fick jag 7.500 kr i solbidrag från länstyrelsen, så netto 24.500 kr för allt. Jag plockar nog ner ca 3500 kWh/år. Det blir väl strax över 6 års pay-off med dagens elpris på drygt 1 kr/kWh. Jag har sedan 2005 fått tillbaka hälften av investeringen.

MVH/Gano



2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Juli månads förbrukning
« Svar #78 skrivet: 23 september 2008, 20:55:40 »
hej igen gano
tack för snabbt svar verkar intressant detta med dagens elpriser tycks ju inte bli billigare i framtiden.
//kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Juli månads förbrukning
« Svar #79 skrivet: 23 september 2008, 21:51:52 »
Hej Kjulakalle

Jo, jag byggde solfångaren själv. Gjorde allt utom rörinkopplingen på den nya varmvattenberedaren.

Idag kostar Lesol 3AR ca 2000 kr/kvm och då ingår styrenhet, tempgivare, backventil, filter, flödesmätare, expansionskärl, säkerhetsventil, kollektorer, glas, profiler, aluminiumfolie och isolering/träbyggmaterial till solfångaren (räknat på Byggmax priser). Det som tillkommer är tanken och rören från solfångaren till tanken och takplåtdetaljer.

För mej kostade det 32.000 kr (om jag minns rätt), men då ingick en ny solberedare för 10.000 och en rörmokarräkning på 2000. Den gamla beredaren började läcka runt elpatronen så den skulle bytas ändå. OBS sedan fick jag 7.500 kr i solbidrag från länstyrelsen, så netto 24.500 kr för allt. Jag plockar nog ner ca 3500 kWh/år. Det blir väl strax över 6 års pay-off med dagens elpris på drygt 1 kr/kWh. Jag har sedan 2005 fått tillbaka hälften av investeringen.

MVH/Gano
Fast frågan är ju om du har använt 3500 kWh/år? Att man får ner en massa kWh på sommaren som man dumpar i avloppet blir ju man knappast rik på eller?
Hur ser nerladdning kontra behov ut?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Juli månads förbrukning
« Svar #80 skrivet: 24 september 2008, 09:14:16 »
Tjena Hansson

Jag har ingen energimätare som mäter nerladdad energi, så siffran 3500 kWh kommer egentligen från ett ursprungligt känt varmvattenbehov och en uppskattad besparing. Jag har däremot mätt förbrukning/år på elpatronen i tanken, då hamnar det på ca 1400-1500 kWh per år. Besparingen kan vara 3000 kWh också, men nånstans 3000-3500 kWh ligger det.

Under den ljusa delen av året (apr-sep) har jag varmvatten kopplat till diskmaskinen och där har jag mätt energiförbrukning med kall-respektive varmvatten, tagit mellanskillnaden och gjort en grov beräkning. Denna besparing (ca 250-300 kWh) har jag lagt till besparingstotalen.

-Jag har alltså försökt beräkna/uppskatta besparingen snarare än att mäta nerladdning.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Juli månads förbrukning
« Svar #81 skrivet: 24 september 2008, 15:21:13 »
Okej då är jag med.
Jag trodde 3500 kWh var nerladdad energi frÃ¥n solfÃ¥ngaren  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Juli månads förbrukning
« Svar #82 skrivet: 27 oktober 2008, 13:19:54 »
Själv har jag varit riktigt dålig på att kolla elmätaren sista halvåret. Det var roligt när värmepumpen var ny. Borås energi bytte till nya mätare i juli u år och då trodde jag jag skulle få exaktare siffror månadsvis men de har ännu inte börjat fjärravläsa vår mätare :(
Vi har gjort åt med 3019kwh sedan 7/Juli, alltså 28kw/h per dag. Vi spar nästan ström på hösten gentemot sommaren eftersom vår poolpump tycks dra en del kräm.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!