Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimerar min VP  (läst 11269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Optimerar min VP
« skrivet: 03 november 2006, 14:48:53 »
Nu har jag kört igång min FST på värmen, jag trodde inte det skulle bli sån skillnad.  fiR:

Jag har hittills sänkt kurvan 1 steg och åter sänt en tacksam tanke till rörkrökaren som installerade värmesystemet i huset. Av någon anledning satte han dit ett par överdimensionerade radiatorer i suterrängvåningen, hittills har jag haft dem hårt strypta, det var bara att öppna lite på dem för att få upp värme där eftersom värmen från FST:n inte når dit.  ^-^

Sen har jag tröttnat på att innetempen varierar så vid solsken/mulet (trots innegivare) och flyttat utegivaren till söderväggen. Får se vad resultatet av detta blir (jag har kvar sladden till gamla stället på givaren om det inte skulle funka bra).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Optimerar min VP
« Svar #1 skrivet: 03 november 2006, 18:01:46 »
HallÃ¥ här, FST  ??? kan jag fÃ¥ en sÃ¥n, och mer viktigt: vad är det  Sc:,h
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimerar min VP
« Svar #2 skrivet: 04 november 2006, 11:04:07 »
HallÃ¥ här, FST  ??? kan jag fÃ¥ en sÃ¥n, och mer viktigt: vad är det  Sc:,h

Fläktkonvektor av märke veneto, jag har en 34+1 vilket innebär att den har 2 växlare, en för kyla (brine är anslutet dit) och en för värme (VB är ansluten till den). Det kostade mig 16000 kr att få installerad och jag skaffade den för att kyla huset på sommaren. Lägre framledningstemp på vintern är en bonus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Optimerar min VP
« Svar #3 skrivet: 04 november 2006, 11:10:09 »
Fläktkonvektor av märke veneto, jag har en 34+1 vilket innebär att den har 2 växlare, en för kyla (brine är anslutet dit) och en för värme (VB är ansluten till den). Det kostade mig 16000 kr att få installerad och jag skaffade den för att kyla huset på sommaren. Lägre framledningstemp på vintern är en bonus.
Gör den mycket oväsen... skulle gärne ner under kurva 8 +2 på vintern...
Och sen..använder 9000Kwh (inklusiva FLM) i Ã¥ret för at värma up vÃ¥rt gamle tegelhus pÃ¥ ungefär 170 kvm. det kanske är bättre att betale, och spara lite pÃ¥ bekymringarna i stället  :-\
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimerar min VP
« Svar #4 skrivet: 04 november 2006, 11:50:13 »
Gör den mycket oväsen... skulle gärne ner under kurva 8 +2 på vintern...
Och sen..använder 9000Kwh (inklusiva FLM) i Ã¥ret för at värma up vÃ¥rt gamle tegelhus pÃ¥ ungefär 170 kvm. det kanske är bättre att betale, och spara lite pÃ¥ bekymringarna i stället  :-\

Just nu sitter jag i ett angränsande rum med dörren öppen och jag hör inte fläkten (den går på lägsta nivån).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimerar min VP
« Svar #5 skrivet: 06 november 2006, 20:03:57 »
Flytten av utegivaren till sydsidan av huset var kanon, idag sken solen och innetempen lÃ¥g ta mej f-n still. Dessutom fick borran vila större delen av dagen sÃ¥ mot kvällen när VP:n drog igÃ¥ng igen sÃ¥ hade KB-in stigit en grad under dagen.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Optimerar min VP
« Svar #6 skrivet: 07 november 2006, 21:21:08 »
Förr fanns rek om montering i söderläge om man hade mycket fö mot S

Det var Billman senare Landis o Gyr nuvarande Siemens som hade det i sina papper för hyreshus.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimerar min VP
« Svar #7 skrivet: 11 november 2006, 16:07:28 »
Efter en veckas mätning så har jag kommit fram till att VP:n gått ungefär 10% mindre tid sammantaget av dessa båda åtgärder. Det har varit soligt 3 dagar denna veckan så jag hoppas på större besparing om det blir finväder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Optimerar min VP
« Svar #8 skrivet: 12 november 2006, 20:12:00 »
Mycket intressant detta. Det vänder liksom upp och ner på alla tidigare teorier jag hört. Min leverantör läxade upp mig rejält när jag började prata väst-läge för utegivaren. Själv tänkte jag snart installera rumsgivare för att komma runt vår och höst-solen, men jag kanske ska byta strategi och flytta utegivaren istället? Jag har stora fönster mot söder 8)
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Optimerar min VP
« Svar #9 skrivet: 12 november 2006, 20:15:31 »
Skaffa en acktank sÃ¥ kan ni ha rumstermostater i varje rum och kan skita i alla jämra kurvor och syd-väst-norr-öst-snurr-yr-givare  ::)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Optimerar min VP
« Svar #10 skrivet: 12 november 2006, 20:22:00 »
Hade jag inte inomhusgivare (och har lyckats få den bra placerad och med fin kompensationsfaktor) så skulle jag direkt prova att flytta utomhusgivaren till söder eller sydväst.
Det måste vara nån teoretiker som suttit och tyckt att norrläge alltid är det bästa. Men det är inte alls relevanta värden som kommer från det väderstrecket!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Optimerar min VP
« Svar #11 skrivet: 12 november 2006, 21:06:05 »
Nisken

Inge bra, om man nu har VP.
genom att köra på en rumstermostat och höga flöden får vp jobba med låga temperaturer. Det sparar pengar mot att istället strypa flöden för att uppnå "rätt" temperatur!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Optimerar min VP
« Svar #12 skrivet: 13 november 2006, 13:57:08 »
Nisken

Inge bra, om man nu har VP.
genom att köra på en rumstermostat och höga flöden får vp jobba med låga temperaturer. Det sparar pengar mot att istället strypa flöden för att uppnå "rätt" temperatur!

Förstår inte hur du menar? Acktank passar utmärkt för lågtemp system. Men utan acktank kan du knappast ha rumstermostater, då VP:n styrdator får spatt när ibland alla termostaterna har stängt och ibland är alla öppna, det ger ju väldigt stora skillnader i tidskonstanten i reglersystemet - vilket en acktank dämpar kraftigt.

Du behöver enbart styra på tempen i uttaget av varmvatten från den i såfall. Med en skaplig hysteres på några grader behöver du inte ens en tempmätning på flera ställen i tanken. och du behöver definitivt inte en returtempmätare.

Den stora fördelen är mycket färre start/stopp vilket annars är det som knäcker de flesta VP:ar först. Har du en tillräckligt stor tank, behöver du inte ens lyssna på VP:n under natten, en laddning räcker hela natten.

Jag vet att de flesta här hatar acktankar, antagligen mest beroende på att ert egna system saknar sådan. Kognitiv dissonans kallar beteendevetarna det. Något som ofta står i vägen för utveckling.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimerar min VP
« Svar #13 skrivet: 13 november 2006, 16:50:28 »
Nisken

Inge bra, om man nu har VP.
genom att köra på en rumstermostat och höga flöden får vp jobba med låga temperaturer. Det sparar pengar mot att istället strypa flöden för att uppnå "rätt" temperatur!

Förstår inte hur du menar? Acktank passar utmärkt för lågtemp system. Men utan acktank kan du knappast ha rumstermostater, då VP:n styrdator får spatt när ibland alla termostaterna har stängt och ibland är alla öppna, det ger ju väldigt stora skillnader i tidskonstanten i reglersystemet - vilket en acktank dämpar kraftigt.

Du behöver enbart styra på tempen i uttaget av varmvatten från den i såfall. Med en skaplig hysteres på några grader behöver du inte ens en tempmätning på flera ställen i tanken. och du behöver definitivt inte en returtempmätare.

Den stora fördelen är mycket färre start/stopp vilket annars är det som knäcker de flesta VP:ar först. Har du en tillräckligt stor tank, behöver du inte ens lyssna på VP:n under natten, en laddning räcker hela natten.

Jag vet att de flesta här hatar acktankar, antagligen mest beroende på att ert egna system saknar sådan. Kognitiv dissonans kallar beteendevetarna det. Något som ofta står i vägen för utveckling.

Jovisst funkar det med en rejäl acktank, men dels optimerar vi våra VP:ar så att de inte ska dra en kWh för mycket, dels gillar vi att pula med instrypning på radiatorkoppel och pula med kurvor.  :D

Nästan så att jag börjar tycka att mitt system är för intrimmat, jag har inte ändrat på varken innegivare eller framledning sen jag flyttade utegivaren.  ::)
« Senast ändrad: 13 november 2006, 16:52:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Optimerar min VP
« Svar #14 skrivet: 13 november 2006, 18:31:45 »
 Thumbsup Hihi Carl !

Men det är ju dessa frågor som återkommer om och om igen, så uppenbarligen tillhör du ett fåtal, som kan och gillar att trimma, till skillnad från "Svenne"

Dessutom förutsätter de flesta att man kan använda rumstermostater som vanligt. Var på kafferep i går hos en nyinflyttad kompis med en NIBE pump, som inte funkade bra efter att han skruvat ner termostaterna från fullt öppet till 18-20 ºC.

Han tyckte det var jättekonstigt att termostaterna stod på 28 ºC när han flyttade in. Och undrade om jag förstod varför VP:n nu hade 4-5 start/stopp i timmen ibland, och ibland gick flera timmar i sträck.....han är ändå civilingenjör...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!