Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja värmepump?  (läst 4049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pellen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Välja värmepump?
« skrivet: 01 augusti 2005, 10:34:58 »
Hej.

Ny på detta forum och önskar lite hjälp med val av värmepump.
Vi köpte hus i våras och har bott är i fyra månader, ett ganska litet men mysigt hus med stor potential.
Boyta 100 kvm + 38 kvm biyta (källare som på sikt skall inredas till tvättstuga och groventé.
Huset har vattenburen värme till radiatorer.
Vi har dusch idag och det finns inga planer på att sätta in badkar pga av platsbrist.

I planerna ingår att installera bergvärme vilket är tänkt att ske under hösten.
För detta har vi tagit in fem offerter från olika installatörer i Stockholm, frågan är vad man skall välja.

- Frost & Värmeteknik
  Thermia Villa 75
  Borrdjup 120 m
  Foderrör till fast berg, minst 3 meter
  Pris: 128 890 kr

- BGE
  IVT Greenline HT Plus C7
  Borrdjup 130 m
  Foderrör till fast berg, kostnad tillkommer
  Pris: 124 375 kr

- Svensk Eco Energi AB
  Nibe 1215-5
  Borrdjup 110 m
  Foderrör 6 m
  Pris: 124 400 kr

- Energikompaniet
  Nibe 1215-5
  Borrdjup 110 m
  Foderrör 6 m (om det behövs)
  Pris: 122 000 kr

- Svärdsgården AB
  Varmitek 6 TBR 6kW
  Borrdjup 115 m
  Foderrör 6 m
  Pris 170 000 kr

Utöver ovanstående är offerterna snarlika.
Samtliga är helentreprenad där borstforsling och nedmontering av panna och oljetank (inkl sanering) ingår.
I priset på samtliga ingår också ett extra element monterat i pannrummet (finns inget idag då oljepannan värmer).
Svärdsgården/Varmitek har separat varmvattenberedare på 300 l.

Som det känns står valet mellan Nibe och Thermia.
Jag var mycket sugen på en Varmitek tills deras representant lämnat en offert på 170 000 kr, en skillnad på ca 45 000 kr...

Hoppas på lite synpunkter

Mvh
Henrik




Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Välja värmepump?
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2005, 11:19:41 »
Hej,

Jag sitter själv och funderar på hur totalekonomin ser ut när det gäller värmepumpar i villor. Håller själv mest på med större fastigheter.

Du har tagit in pris på bergvärmeanläggningar från flera olika leverantörer, det som man slås av är att prisbilden är väldigt lika (förutom en leverantör).

Det vore intressant att låta några leverantörer räkna på vad en luft/vatten VP skulle kosta att installera. Sen kan vi hjälpas åt att räkna både besparingen och kapitalkostnaden och se hur totalekonomin ser ut för de olika lösningarna.

Vet du ungefär vilken värmeförbrukning tidigare ägare haft och hur den familjen sett ut med antal vuxna och barn? Har du någon aning om din vattenförbrukning, bra att veta för att uppskatta varmvattenförbrukningen.

PerJ


Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Välja värmepump?
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2005, 19:21:37 »
Perj

Det med vatten förbr och VV är det som jag skattar att ca 40% av vatten förbrukningen är 40 gr vatten. Räknar du så?

Citera
Min förbrukning hamnade på 440m3. Sen dumpar jag kanske 10m3 vatten till poolen. Det medför att 430*0,40=172m3är VV med 40 grader. Värmt från 10 grader är det 30*172*1,2=6192kWh/år för mig och med VP ca 1000 h VP drift med mina 6Kw från VP.
« Senast ändrad: 01 augusti 2005, 23:38:40 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Välja värmepump?
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2005, 20:29:53 »
Janne,

Att uppskatta varmvattenförbrukningen är inte så lätt. För vanliga lägenheter brukar man säga att 1/3 av vattnet värms till 55 grader, vilket innebär drygt 20 % mer än vad dina tumvärden ger. Men å andra sidan brukar inte lägenhetsägarna vattna gräsmattan och tvätta bilen med vattenslangen. Tar man hänsyn till det så kanske våra tumregler hamnar närmare varandra. Dessutom tror jag villaägare är snålare än lägenhetsinnehavare som inte betalar sitt varmvatten på egen räkning utan på ett gemensamhetskonto.

Sen så tillkommer värmeförlusterna från varmvattenberedaren 0,1 kW blir ju 876 kWh per år som i och för sig tillförs huset som värme men under 3 sommarmånader är det ren förlust, så där ökar varmvattenkostnaden med ytterligare drygt 200 kWh

PerJ

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Välja värmepump?
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2005, 20:46:47 »
Sen har jag hört att genomsnitt förbrukar man 200l vatten/dygn och person. Så en 4 person familj förbrukar mellan 600-800l/dygn. 3¨personsfamilj 500-600l/ dygn osv.


Vi är 5 personer i min familj. Vi förbrukar mellan 900-1100l/dygn och detta till allt disk tvätt dusch etc.
« Senast ändrad: 01 augusti 2005, 23:38:07 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Välja värmepump?
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2005, 21:25:02 »
Hej igen.

Vattenförbrukningen varierar ganska kraftigt. Snackade med syrran de bor tre i deras hus med en 4-årig dotter de förbrukar ca 110 m3/år (lågt), deras grannar som har likadant hus med liknande "invånare" förbrukar 150-160 m3 (mer normalt)

Din fem-personers familj förbrukar tydligen rund 350 m3 per år. Skulle tro att du har tonåringar med simhud mellan tårna...

Slutsattsen man drar av detta är att när man gör en besparingkalkyl för en värmepumpsinstallation sÃ¥ är varmvattenförbrukningen ytterst viktig. Ser att min kalkylmodell för ett givet hus som har en bestämd transmissonsförlust (med hänsyn till internvärme) ger en skillnad pÃ¥ besparingen under tio Ã¥r pÃ¥ 15000 sek pÃ¥ samma installerad värmepump, om man jämför syrrans förbrukning med din.  Varmvattenförbrukningen ligger i stort sätt konstant över Ã¥ret vilket gör att under stor del av Ã¥ret sÃ¥ ökar man drifttiden pÃ¥ VP vilket gör att intjäningen stiger.

PerJ

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja värmepump?
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2005, 23:33:06 »
När jag tittar på dina offerter ser det ut som du får mest för pengarna om du väljer antingen offerten från Frost & Värmeteknik eller BGE.

Deras lite större pumpar borde ge mindre tillskottsel.

Däremot är jag ingen expert på borrdjup, men jag tycker 120 meter för Thermia Villa 75 låter lite. Har du en uppfattning om hur djupt det är till berg?
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Välja värmepump?
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2005, 09:29:55 »
Svärdsgården måste ha fullt i orderboken för lång tid.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Pellen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Välja värmepump?
« Svar #8 skrivet: 02 augusti 2005, 10:36:27 »
Fredrik0
Jag är ingen expert på pumpar men måste en större pump betyda mindre elkostnad?
Det stämmer säkert som du skriver att det  betyder mindre tillskottsel men en större pump borde dra mer el när den snurrar, rätt eller fel?
Både Thermia (Frost & Värmeteknik) och IVT (BGE) har angivit en hägre driftkkostnad än Nibe (Eco Energi).

pellep
Svärdsgården har väldigt fullt i orderboken eller lever i sin egen lilla värd.
När jag påpekade skillnaden i pris och att det skulle ta mig minst 20 är att betala extrakostnaden fick jag till svar att jag inte kan jämföra äpplen och päron.
Driftkostnade skall vara ca 2000 kr lägre per år med en Varmitek samt att den "adrig" går sönder vilket jag bör räkna med om jag köper t.ex en Nibe.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Välja värmepump?
« Svar #9 skrivet: 02 augusti 2005, 11:26:18 »
Pellen,

Det vore intressant att se hur besparingskalkylen ser ut för de olika alternativen.
 
Har de räknat på samma nuvarande värmebehov?
Samma framledningstemperaturer till radiatorerna?

När man rätt ut att det direkt går att jämföra besparingsberäkningarna så kan man sedan ganska lätt räkna ut vilken avkastning man får på sin investering under tex en tio års period där man även gär antaganden om framtida energiprisutveckling.

Att betala extra för att gå från 98 % energitäkninsgrad till 100% är inte ekonomiskt försvarbart. För en villa med ett värmebehov på 25000 kWh skulle det ge en besparing på ca 350 kWh/år från en energitäkningsgrad av 95% till 100% så pratar vi om 900 kWh per år. Det är dessa relativt små besparingar som ska betala en 10-30 % större VP.

PerJ

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja värmepump?
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2005, 11:29:38 »
Pellen: Det är svårt det där med beräkningar som leverantörerna lämnar. Om man ska jämföra kalkylerna måste man vara säker på att de använder samma värden som input. Då tänker jag t.ex. på DUT, årsförbrukning, innetemperatur och inte minst temperatur på inkommande brine.

Svårt att ge ett råd. IVT, Nibe och Thermia är stora leverantörer med bra värmpumpar. Varmitek är säkert också bra. Det bästa är kanske att gå på den installatör du litar på mest och diskutera borrhål, storlek på pump etc. med honom/henne. Att svara som Svärdsgården tycker jag inte låter riktigt seriöst.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Välja värmepump?
« Svar #11 skrivet: 02 augusti 2005, 15:20:44 »
Väljer man för stor pump till ökar elförbrukningen dÃ¥ temperaturdifferensen i borrhÃ¥let  ökar vilket ger lägre COP. Detsamma gäller varmvattenberedaren. Volymen brukar inte variera med effekten vilket gör att det blir i genomsnitt lite högre temperatur ut frÃ¥n pumpen när den ökar i storlek.

Om det inte finns historiska data pÃ¥ värmeförbrukningen som visar att en 5 kW pump räcker bra skulle jag trots vad jag skrev ovan välja 7 kW. I mitt fall blev det ett snäpp för liten pump och det är känns inte kul när tillsatsvärmen mÃ¥ste kopplas in. 

Sen skulle jag vilja lägga pÃ¥ 10-20 meter till pÃ¥ borrdjupet. Noll grader in pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare bör det vara vid kontinuerlig drift. Skulle tro att Ã¥tminstone IVT:s offert är baserad pÃ¥ -2 grader in. Det är för lÃ¥gt för att vara lönsamt. Sen kanske du vill bygga ut ocksÃ¥. 

Den lilla skillnaden i borrdjup mellan alternativen 7 kW och 5 kW är rimlig med tanke på att det är samma värmemängd som skall tas från berget. 7 kW pumpen får ju kortare drifttider vilket delvis kompenserar för det högre effektuttaget per meter borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 614
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!