Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 2 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ch85st
« skrivet: 26 februari 2024, 08:19:18 »

Vad har du för framlednings temp i Skåne då?
just nu i Olofström 40 in 36 ut från radiatorerna vid 0 Grader ute och 22,2 Innomhus temperatur.
CTC 610M och I250.
Skrivet av: johnblund
« skrivet: 18 februari 2024, 14:36:19 »

Vad har du för framlednings temp i Skåne då?
Skrivet av: gossen
« skrivet: 15 januari 2013, 13:08:45 »

Enligt mina loggar från förra året så hade jag 30°C i framledning runt nollan, men då kördes elpatron och värmen i huset var kallare än vad jag kommer att ha i vinter (men vid vilken innetemperatur efterfrågades inte). jag har raddar.

Detta måste jag nu korrigera, jag har nu en kurva som bygger på framledning = (0-ute)*0,5+34 alltså 34 grader vid nollan och 21* inne. (Eldade i kaminen för mer än mys förra vintern då vi hade elpatronsdrift)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 december 2012, 11:22:18 »

Många värmepumpar klarar i dag 65 graders framledning men det blir ett sämre cop vid högre temperaturer. Men har du 65/45 vid Dut kan det gå att öka flödet så du får 60/50 istället eller komplettera med nån större radiator.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 09 december 2012, 11:22:03 »

Dimensionerande Ute Temperatur
Skrivet av: alladin86
« skrivet: 09 december 2012, 11:17:48 »

det är dåligt för ett låg-tempsystem och normalt för ett högtempsystem.
lågtempsystem är 55/45 vid DUT.

Du har antagligen 65/45 vid DUT.

Vad betyder DUT?

Det kanske inte är någon ide att montera in en värmepump i mitt hus då. Eller vad tycker ni som vet?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 09 december 2012, 09:52:09 »

Det är ju väldigt individuellt från person till person. Vi har själv 22-23 grader i hela huset. Skulle vi haft 20 hade vi frusit och inte trivts. Visst kostar det en del att ha så varmt. Men jag drar hellre in på något annat och har den temperaturen i huset som jag vill ha. Men visst. Det hade ju varit skönt om jag tyckt 20 grader varit lagom. Som min svåger. Dom ligger på 18-20 grader och tycker det är skönt. Men jag och min fru fryser som f-n när vi är där ;)

Jag har inget problem med 20 grader egentligen. Men då blir man lätt frusen. Man kan inte gå runt barfota eller sitta i t-shirt. när det är 20 känns det mer som att luften inne är ok men att huset och golv inte riktigt är varmt på samma sätt.

Kanske kan man hålla en lägre temp i ett väl isolerat hus? Utan att man upplever det som lite för kallt.

Fast jag vill nog ha det så här oavsett =) det är ju gött! och billigt (jämförelsevis).
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 09 december 2012, 09:49:03 »

det är dåligt för ett låg-tempsystem och normalt för ett högtempsystem.
lågtempsystem är 55/45 vid DUT.

Du har antagligen 65/45 vid DUT.
Skrivet av: alladin86
« skrivet: 09 december 2012, 09:37:16 »

Nu ligger det till så här 47 i framledning Utetemp -3 Innetemp 22.

Fortfarande dåligt eller?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 december 2012, 22:50:20 »

Kanske läge att fundera på en bastu i stället!  a:gl
Verkar oekonomiskt att det så varmt i alla rum.  tummenupp
/Henrik
Det är ju väldigt individuellt från person till person. Vi har själv 22-23 grader i hela huset. Skulle vi haft 20 hade vi frusit och inte trivts. Visst kostar det en del att ha så varmt. Men jag drar hellre in på något annat och har den temperaturen i huset som jag vill ha. Men visst. Det hade ju varit skönt om jag tyckt 20 grader varit lagom. Som min svåger. Dom ligger på 18-20 grader och tycker det är skönt. Men jag och min fru fryser som f-n när vi är där ;)
Skrivet av: Exmistella
« skrivet: 08 december 2012, 22:22:39 »

jag har börjat inse att jag vill ha det väldigt varmt :)

så nu är det kurva 30 = 30 grader vid 0 grader ute. Men med rum 22 så i realiteten 6 grader till ovanpå.

blir det 23e inne så blockar jag kompressorn.

Nu är det varmt och gött.
Kanske läge att fundera på en bastu i stället!  a:gl
Verkar oekonomiskt att det så varmt i alla rum.  tummenupp
/Henrik
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 08 december 2012, 08:21:57 »

jag har börjat inse att jag vill ha det väldigt varmt :)

så nu är det kurva 30 = 30 grader vid 0 grader ute. Men med rum 22 så i realiteten 6 grader till ovanpå.

blir det 23e inne så blockar jag kompressorn.

Nu är det varmt och gött.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 08 december 2012, 07:33:33 »

Vid utetemp -1 ligger framledningen på 23, innetemp ca. 19-20 grader. Vattenburna golvvärmeslingor överallt förutom i duschutrymmet där det är elgolvvärme.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 december 2012, 15:44:41 »

För en timme sen stannade kompressorn för första gången sen i lördags (förutom ett gäng avfrostningar). Det finns hopp om en varmare framtid...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 05 december 2012, 01:04:09 »

Ja detta är alltså ett dåligt värde. Huset är ifrån 1980, bra fönster och bra isolerat. Förstår inte vad det beror på. Några tips??

Huset har gjutenplatta och 100mm med frigolit + 25 spånskiva. Mina rör ligger mellan plattan och frigoliten. Så jag tror mycket av värmen försvinner ner i plattan.

Ja detta är alltså ett dåligt värde. Huset är ifrån 1980, bra fönster och bra isolerat. Förstår inte vad det beror på. Några tips??

Huset har gjutenplatta och 100mm med frigolit + 25 spånskiva. Mina rör ligger mellan plattan och frigoliten. Så jag tror mycket av värmen försvinner ner i plattan.

ja det är ett dåligt värde. värmepumpen kommer inte klara av att generera den framledningstemperatur du kräver medelst enbart kompressor. eller rättare sagt även om den gör det har du ju för kallt inomhus :)

En anledning kan vara att du har ett väldigt lågt flöde. Om du ökar flödet kommer du kunna pressa ur lite mer effekt ur dina raddar vid en lägre framledningstemperatur.

Vidare skulle det kunna vara så att dina radiatorer har termostater som så att säga motverkar framledningen. Dom stryper ner och du måste öka framledningen för att kompensera för detta. Men det är ju bara en hypotes.

Ju större radiator man har desto lägre framledning krävs för att avge samma effekt.

Med en olje, el eller pelletspanna skiter man i vilket.

Med en värmepump bryr man sig ganska mycket givet att ju lägre framledning desto bättre verkningsgrad.


Inget är dock omöjligt. Det är lätt att resonera och fundera men det saknas typ 1000 faktorer innan man kan säga något konkret i ditt fall.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 04 december 2012, 23:14:58 »

Reste bort 2 dar. Ute +5 °C när jag for och -12 °C när jag kom hem.
Har ställt av eltillskott. Resultat innetemp 17 istället för 20. Framledning-bör låg på 40 °C vid -12 ute. Höjde värmekurvan 3 °C, vilket VP inte riktigt orkar med, går 100% nu, men innetempen stiger sakta mot målet.
Hustrun, frusen ändå, tog en långdusch, VP går över till att värma VV istf huset, men hellre en belåten Quinna än en nöjd VPskötare... a:gl
Skrivet av: alladin86
« skrivet: 04 december 2012, 23:09:44 »

huga den värmepumpen får jobba en del då kan vi konstatera - när den väl kommer på plats

Ja detta är alltså ett dåligt värde. Huset är ifrån 1980, bra fönster och bra isolerat. Förstår inte vad det beror på. Några tips??

Huset har gjutenplatta och 100mm med frigolit + 25 spånskiva. Mina rör ligger mellan plattan och frigoliten. Så jag tror mycket av värmen försvinner ner i plattan.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 04 december 2012, 22:02:00 »

Typiskt!
Jag har nog en motsvarande maxbegränsning så det kanske är läge att hålla ett extra öga på framledningen när tempen sjunker.
/Henrik
Till mitt försvar kan jag väl säga att jag inte trodde det skulle bli så kallt.
Nu är det 50 °C framledningen men fortfarande 19 °C inne.

Misstag tar tid  >:(
Skrivet av: Exmistella
« skrivet: 04 december 2012, 21:49:13 »

Jag gjorde misstaget (för andra gången på 2 1/2år) att begränsa framledningen till 40 °C
Dumt, det blev -22 °C ute, 2 dygn i rad.

Nu får jag sota för det.
Det var 16 °C inne när jag vaknade imorse.

Har spenderat hela kvällen med att elda för att få upp innetempen igen.

Nu är framledningen ställd på 50 °C
Typiskt!
Jag har nog en motsvarande maxbegränsning så det kanske är läge att hålla ett extra öga på framledningen när tempen sjunker.
/Henrik
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 04 december 2012, 21:31:34 »

Jag gjorde misstaget (för andra gången på 2 1/2år) att begränsa framledningen till 40 °C
Dumt, det blev -22 °C ute, 2 dygn i rad.

Nu får jag sota för det.
Det var 16 °C inne när jag vaknade imorse.

Har spenderat hela kvällen med att elda för att få upp innetempen igen.

Nu är framledningen ställd på 50 °C
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 december 2012, 21:31:17 »

huga den värmepumpen får jobba en del då kan vi konstatera - när den väl kommer på plats
Skrivet av: alladin86
« skrivet: 04 december 2012, 21:29:57 »

-17 grader ute 65 grader i framledning, de ger mig 18 grader i huset.

Detta med en gammal el-panna, har ej hunnit montera min värmepump än.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 december 2012, 21:20:50 »

vid -12 framledning på 40 och 10 timmars drifttid. Radiatorer.
Förbrukningen landar då på mellan 45-50kWh. COP 4,2. snittbrine vid kompressordrift lite drygt 5.
Skrivet av: Exmistella
« skrivet: 04 december 2012, 21:17:25 »

Det har inte varit så kallt här i Mölnlycke denna säsong. Vid -10 var det ca 33 grader men betydligt mer driftid.
Systemet stöttas av FTXen även vid dessa temperaturer.
/Henrik
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 04 december 2012, 21:13:06 »

Hej,
Nu vid minus 7 grader har jag ca 29-30 graders framledning, vilket ger 20,5-21 grader inne. ;)
Kör kurva 30 på min CTC Eco Air.
Drifttiden per dygn senaste dygnen med kyla har legat runt 12-15h.
Hur ser era siffror ut för driftuttaget av pumpen vid minusgrader så som det är nu?
/ Henrik

Hur var det igår med -20 ute?
Skrivet av: Exmistella
« skrivet: 04 december 2012, 21:10:47 »

Hej,
Nu vid minus 7 grader har jag ca 29-30 graders framledning, vilket ger 20,5-21 grader inne. ;)
Kör kurva 30 på min CTC Eco Air.
Drifttiden per dygn senaste dygnen med kyla har legat runt 12-15h.
Hur ser era siffror ut för driftuttaget av pumpen vid minusgrader så som det är nu?
/ Henrik
Skrivet av: dadid
« skrivet: 04 november 2012, 18:35:48 »

Ca 39 grader vid 0
Som synes har det labbats lite under året. De höga värdena representerar fast kondensering för ordentlig VV-förvärmning.
Huset har oisolerade tegelväggar och ligger vindutsatt i Skåne. Golvvärmen på nedre plan hade klarat en lägre kurva (32 grader vid 0), men inte 40-talsraddarna på övre plan, där vinden smiter förbi genom bjälklagen....
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 01 november 2012, 14:09:08 »

fick ställa upp pumpen till 29 grader vid nollan. Men kör den bara mot radiatorer och aerotemper. Returen går till golvvärmen. retur på 21 - 22 vid 22 graader inne så pumpen ska få bättre COP.
Skrivet av: o o
« skrivet: 01 november 2012, 11:59:06 »

Ingen orsak! :)
Lufttempsensorn drog jag utanför lådan. Vattentempsensorn stoppade jag helt sonika in under befintlig isolering o buntband.
Det sitter tre separata spjäll under varav ett är mindre, det längst till höger framifrån sett. Manuell inställning.
Det är samma konvektor som tex denna http://www.energysave.se/FCW_9_1.asp?page=produkter
Skrivet av: orre
« skrivet: 01 november 2012, 10:18:10 »

Tack för ditt svar JEB

Om jag förstår dig rätt så har du flyttat bort lufttempsensorn för att den låg för nära vattenrören och gav utslag på rådande vattentemp?
Du har dessutom isolerat in vattentempsensorn så att den skall registrera en mer exakt vattentemp? SNYGGT!

Det framgår inte av manualen om man kan ställa luftflödet med spjäll åt vänster-höger, jag skulle vilja blåsa nedåt och åt ena sidan in i ett annat rum. Vet att man kan göra det på Aermec FCW.

Tack för din tid

/O
Skrivet av: o o
« skrivet: 31 oktober 2012, 06:18:47 »

Under normala förhållanden fungerar nog styrningen ok.
På fläktläge låg och superlåg tänker man inte på att den snurrar och på högre flåsar den givetvis men som helhet jämför med andra fläktar är den tyst.

När det gäller styrningen och låga vattentemperaturer finns ett problem för min del iom att jag helst vill köra den så lågt det går iom Nocrians bidrag till varmvattnet. Personligen hade jag gärna velat kunna välja fläktläge superlåg manuellt. 
Citat ur manualen:
"Fläktkonvektorn är utrustad med funktion där den inte skall kunna blåsa kall luft i värmeläge, detta resulterar i att enheten reducerar fläkthastigheten till ”super låg” om vattentemperaturen understiger 30°C. Vid lägre vattentemperatur än 24°C stängs fläkten helt av."

Det i sig är bra och inget problem men det blir ett när man tittar på hur sensorerna sitter.
Vattentempsensorn kommer att registrera 24°C där den sitter vid högre vattentemp än så och stänger ner fläkten. Sedan kommer lufttempsensorn att registrera i princip vattentemp och fläkten startar inte när vattentemp stiger.

Det jag gjorde redan efter att den gått i fem minuter var att rycka ut lufttempsensorn vid sidan om. Nu har jag även flyttat vattentempgivaren och stuckit in den under isolering o buntband på inkommande vattenrör istället.

Frånsett det är jag nöjd med den.
Skrivet av: orre
« skrivet: 30 oktober 2012, 20:04:42 »

gossen, det är inte så farligt när den väl sitter där. ;) Köpte min på deras outlet i våras. Det värsta kanske är att det står Anslut på den, den säljs även under andra namn.
Men jag har nåt som är ännu fulare o sticker ut 30cm, Nocrian. :) Tack o lov döljs nästan hälften bakom en gardinstång som går ut vid sidan.

Får man fråga om du är nöjd med denna, väsnas den, funkar styret? Behöver få ned framledningen i vårt system...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 oktober 2012, 07:14:43 »

-7 ute och 37 i framledning. 22 inne förutom garage/förråd/hobby som får nöja sig med 18-19 grader.
40kwh producerat på 8 timmar COP 4.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 27 oktober 2012, 22:26:12 »

+3 ute idag, ingen värme på under dagen, ändå +0,5gr över börvärde inne ikväll...
Solen gör allt jobb dessa underbara höstdagar.
Skrivet av: Exmistella
« skrivet: 27 oktober 2012, 20:33:08 »

Har just nu -1 grad ute och 21 i framledning. Håller 21 grader inne. Det var ju sol idag så nu krävs inte så mycket för att bibehålla värmen i huset.
Är det någon som vet om man kan räkna på vilket u- värde huset som helhet har utifrån att 12 H strömavbrott med 0 grader ute resulterade i 2 graders sänkning av inomhus temperaturen? Bör väl finnas en formel som ger ett bra riktvärde?
/Henrik
Skrivet av: no1_martin
« skrivet: 23 oktober 2012, 17:32:22 »

29 °C framledning vid 0 °C ute och 22 °C i alla rum utan vårat sovrum. Där styr rumsgivaren de andra står för det mesta öppna. Kan se att vardagsrumsgivren stänger ibland på kvällarna då vi sitter och tittar på tv.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 10 oktober 2012, 23:09:27 »

Jag testade att öka radiatorflödet förra vintern, och då blev det lite varmare inne så jag kunde justera ner huskurvan nån grad, fast VPn stannade eftersom det blev så stor omrörning att skiktningen försvann och VPin steg snabbt och stoppade VPn. Så den varianten avstår jag från.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 10 oktober 2012, 13:35:46 »

jo så ska det vara. plus inte minus =)

Ett 55/45 system är byggt för att vid DUT kräva 55 i framledning och att då ha en retur på 45.

Det du beskriver låter rimligt och hyfsat i linje med ett DT30 alltså (55+45)/2 - 20 = DT30

Kör man på det sättet kan man få ut ca 10% mer i effektavgivning genom att dubblera flödet. Vilket är ett ganska stort pris att betala för så lite effekt.

Har man ett system som går med ett avsevärt högre delta så kan det vara värt att forska i om det går att öka flödet utan övriga negativa konsekvenser givet att det skulle gå att i så fall hålla värmen vid en lägre framledningstemperatur.

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 10 oktober 2012, 12:09:05 »

enklast ser man på det så här.
Effekten ligger i deltat som ges mellan radiatorns medeltemp och rumstempen, enligt beräkningen

(framledning - returledning) / 2 - rumstemp.

Har vi 55/35 och 20 i rum så ökar vi medeltempen hyfsat mycket genom att dubblera flödet. Men har vi 55/45 så är det väldigt liten skillnad.

Ska det inte vara (framledning + returledning) / 2 - rumstemp ?

Min kurva är inställd så jag får 41 i framledning vid nollan, elementfläktar på radiatorerna i köket för att få upp temperaturen där en grad till ca 21.

Rinnan, betyder ditt 55/35 att det är 55 i framledning och 35 i returen från radiatorerna? Just nu, vid +6 ute och 33 i framledning är returen hos mig ca 30, båda delar mätta på rören vid pannan. Radiatorpumpen på lägsta varvtal för att inte förstöra skiktningen i tanken.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 10 oktober 2012, 09:06:54 »

fram 33 vid +3
har inte justerat kurvan ännu. den är kvar på 35 (vid 0).
som sämst 5 grader över bör vid slutet av körningen.
16 starter per dygn inkl VV.
3.8 timmar kompressor vid dygnsmedel 5, inkl vv.
GM start -30 GM topp +60

Inga termostater eller innegivare aktiverade så det ligger på ca 21 grader som standard och 22 grader lite drygt när vi är hemma och lagar mat/tv osv. I vissa rum knallar det upp mot 24 då, som tv rummet.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 oktober 2012, 08:38:06 »

Knappt 40 grader fram vid +2 ute och 21 inne... Hoppas det inte blir så mycket kallare i vinter  :P
Skrivet av: o o
« skrivet: 09 oktober 2012, 12:13:09 »

gossen, det är inte så farligt när den väl sitter där. ;) Köpte min på deras outlet i våras. Det värsta kanske är att det står Anslut på den, den säljs även under andra namn.
Men jag har nåt som är ännu fulare o sticker ut 30cm, Nocrian. :) Tack o lov döljs nästan hälften bakom en gardinstång som går ut vid sidan.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 06 oktober 2012, 10:04:47 »

Jag har funderat på att sätta en fläktare i källaren som idag bara värms av pannans läckage och ett självcirculaerande element, såg att jula hande aänkt priset på deras till 2995;-. Synd bara att den är så ful
Skrivet av: betong81
« skrivet: 06 oktober 2012, 07:52:38 »

mm fläktkonvektorer kan vara riktigt bra i vissa fall!

Det gäller att försöka hitta sina bovar. Att ha en eller ett par riktigt bra radiatorer kan fortfarande innebära ett problem om man har kvar någon eller några radiatorer som i förhållande är väldigt underdimensionerade. Ska man få varmt nog i hela huset blir de minsta radiatorerna vägledande för framledningen.

I många fall sprider värmen sig och det kan vara så att så länge dörren står öppen till ett rum med underdimensionerad rad så blir värmen ok ändå.

Du har så rätt har en så länge i källaren, beställt en till, så får hur de artar sig, anledningen att ja sätter de är att om jag skulle har raddisar så skulle ja få fylla väggarna me dem :-(
Har två rum på ca 30kvm och hade 200/60 sektionsrad men då var ja ju tvungen att höja kurvan om ja skulle få 20grader men då blev de för varmt uppe.
Så konvektorn är på mer än dubbla effekten för att kunna köra fläkten på låg hastighet!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 06 oktober 2012, 07:14:22 »

mm fläktkonvektorer kan vara riktigt bra i vissa fall!

Det gäller att försöka hitta sina bovar. Att ha en eller ett par riktigt bra radiatorer kan fortfarande innebära ett problem om man har kvar någon eller några radiatorer som i förhållande är väldigt underdimensionerade. Ska man få varmt nog i hela huset blir de minsta radiatorerna vägledande för framledningen.

I många fall sprider värmen sig och det kan vara så att så länge dörren står öppen till ett rum med underdimensionerad rad så blir värmen ok ändå.

Skrivet av: betong81
« skrivet: 06 oktober 2012, 07:09:18 »

Alternativet någon eller ett par fläktkonvektorer!
Kollade precis fremledning 23grader 3plus ute 19,8 inne
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 06 oktober 2012, 06:39:23 »

Nej inget är omöjligt, bara nästintill :)

Det enklaste sättet att få mer effekt ur en radiator är att öka framledningen. Och detta ska ju ställas mot det COP som värmepumpen ger.

Effekten som krävs för att värma ett rum är samma oavsett vilken framledning som detta kan tillgodoses med. Skillnaden blir bara hur stora raddar vi kan tjonga in i rummet. Med 7000kwh i förbrukning på ett år gissar jag att man kan minska energiåtgången i värmepumpen med 20-30% genom att sänka framledningen 10 grader.
Det blir en förtjänst på 1750 kwh per år.

I mitt fall skulle då framledningen vara 35-36 grader vid DUT.
Men då ska jag också ha en radden ovanför fönsterblecket också.  70cm hög 200 cm lång  33

Prisskillnaden på ett riktigt billigt ställe med nätshop är 4000kr per radiator.
med 15 radiatorer är det 60 000 extra vilket tar 34 år att tjäna hem.

grovt räknat så klart. Men både ur ett estetiskt perspektiv samt ett platsperspektiv blir det svårt att få till och väger vi därtill in kostnaderna kan det bli riktigt jobbigt.
Skrivet av: betong81
« skrivet: 06 oktober 2012, 06:26:04 »

jag har inget emot att montera stora radiatorer. så är det klargjort :)
Men ni vet dom som sköter planeringen hemma skriver to do lister  mm  , Många av dom har det, inte alla men dom flesta.
Ta ett sovrum på 12 m2 som exempel så ser vi skillnaden , 720 watt.
80/60   50 *90  11 hallrad
55/45   50*70   33 hallrad lämnar  721 watt   en 50 * 90 lämnar 927 watt men passar estetiskt under fönstret .. (räknar om den lite på kv regleringen :) )
40/30 ja betong 81 nu börjar protesterna på allvar från "planerarna/inredarna"  Bom, och radiatorn  går ca 50 cm förbi 1 meters fönstret på varje sida, den blir 50 *200 cm lång  33 hallrad rsk 6735592

35/28  ja då är risken stooor du att du har den ovanför fönsterblecket också.  70cm hög 200 cm lång  33 hallrad rsk 6735714...

I nybyggda passiva och nästan passiva termiska skal är man nere och talar om radiator dimensionering med lägre framledning vid dut.
samma rum men med  30 watt per m2  45/38 ja då blir det en  50*90  22 hallradd  och den kan gå igenom inredarn man har hemma :)
cc

Jo de e ju inte lätt o få plats me raddisarna, skulle komma på något nytt att få ut värmen!
Skrivet av: betong81
« skrivet: 06 oktober 2012, 06:22:27 »

Att sikta på 35/28 med ett 70-tals hus som har radiatorer innebär även vid ny-konvertering att man måste ha ganska biffiga raddar =)

En radiator som ger 1000w vid 55/45 kommer ge en fjärdedel av den effekten vid 35/28. Allt annat lika skulle du då behöva 4 gånger mer radiatorer.

Kan vara svårt men inget e ju omöjligt!
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 06 oktober 2012, 05:44:14 »

jag har inget emot att montera stora radiatorer. så är det klargjort :)
Men ni vet dom som sköter planeringen hemma skriver to do lister  mm  , Många av dom har det, inte alla men dom flesta.
Ta ett sovrum på 12 m2 som exempel så ser vi skillnaden , 720 watt.
80/60   50 *90  11 hallrad
55/45   50*70   33 hallrad lämnar  721 watt   en 50 * 90 lämnar 927 watt men passar estetiskt under fönstret .. (räknar om den lite på kv regleringen :) )
40/30 ja betong 81 nu börjar protesterna på allvar från "planerarna/inredarna"  Bom, och radiatorn  går ca 50 cm förbi 1 meters fönstret på varje sida, den blir 50 *200 cm lång  33 hallrad rsk 6735592

35/28  ja då är risken stooor du att du har den ovanför fönsterblecket också.  70cm hög 200 cm lång  33 hallrad rsk 6735714...

I nybyggda passiva och nästan passiva termiska skal är man nere och talar om radiator dimensionering med lägre framledning vid dut.
samma rum men med  30 watt per m2  45/38 ja då blir det en  50*90  22 hallradd  och den kan gå igenom inredarn man har hemma :)
cc

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!