Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypa nära värmepumpen  (läst 948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Strypa nära värmepumpen
« skrivet: 29 november 2010, 14:23:45 »
Hej, jag har någon gång läst här på forumet att det kanske inte är så bra att strypa ett element nära värmepumpen men nu hittar jag inte var det är. Jag har lite för varmt i fd. pannrummet där nu pumpen står och jag har bra deltaT på pumpen, ca 6,7 ºC beroende på vad gradmin. är på, men nu undrar jag om någon kan förklara vad som händer om man stryper elementet som sitter vid pumpen, blir delta fel eller räknar den gradmin. mindre fördelaktigt (läs ekonomiskt/värmekomfort) eller var det något annat jag läst. Kan någon ge svar eller hitta tråden där det diskuterats.
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Strypa nära värmepumpen
« Svar #1 skrivet: 29 november 2010, 14:42:36 »
Det var nog tvärtom. Det är ofta så att radiatorer nära pumpen får för högt flöde, de sitter för nära cirkulationspumpen. Är de sedan små kan temperaturdifferensen över dem bli så liten att de i praktiken fungerar som en kortslutning och det är inte bra när man har en värmepump. Minst 5 graders differens över radiatorerna brukar jag tjata om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strypa nära värmepumpen
« Svar #2 skrivet: 29 november 2010, 19:25:28 »
Vad bra, dÃ¥ törs jag strypa det sÃ¥ jag slipper ha 26 ºC där.  Tack för hjälpen :)
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!