Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Heat?
« skrivet: 30 december 2006, 14:43:57 »

Om den sitter före kan man tappa innetemperatur om det förbrukas för mycket varmvatten, radiatorerna får inte rätt temperatur...

Trevligt att se dig här inne...
Trögheten i huset borde göra att en temporär störning av radiator temp inte ger så stor skillnad i verkligheten, sen kan man ju ha en inne givare som gasar på extra om man tappar länge och mycket...
Även vid litet värmebehov, säg 20C flt, borde kamslingan ge en ökad vv kapacitet...
Skrivet av: ME
« skrivet: 30 december 2006, 00:33:24 »

Usch, det var ett tag sedan....känner mig lite off

Gå in i servicemenyn och höj vp-min från 35 till ex. 43 så blir det skitbra... ;)
Är det inte som att köra med en "fast kondensering", eller kör du det bara temporärt ?

Det liknar Sommardrift det du vill åstakomma :) där VP' kör mot ett högt kondenserings intervall när inget värme behov finns.

tanken med att förlänga kambatterislinga är god, det borde göra att tapphastigheten kan ökas under ett kort tag utan att VV blir för kallt och kankse få ngn grad högre teperatur på utgående VV till en början... men bara om du har ett värme behov precise som bertil säger. Sedan kan man fundera på vart teperatursensorn som styr utshuntat radiatorvattnet, skall den sitta innan eller efter "kambatteriförstärkaren" ?

Om den sitter före kan man tappa innetemperatur om det förbrukas för mycket varmvatten, radiatorerna får inte rätt temperatur... Skulle den sitta efter så kan shunten försöka att kompensera genom att öka teperaturen så att den leverarar rätt till temperatur till huset.

Men om VP ligger på gränen av sin kapacitet så blir väl vinsten mimimal ?
Skrivet av: Kevin
« skrivet: 21 december 2006, 16:29:49 »

Gå in i servicemenyn och höj vp-min från 35 till ex. 43 så blir det skitbra... ;)
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 12 november 2006, 22:13:23 »

12 l/min tappas varmvatten. Sen har man ofta lite kallvatten också när man duschar   ;)

har man ett badkar på 300l så får man nog använda svarta ratten eller den nya fina fuktionen för extra varmvatten i V3, och med högre temp i tanken så borde man kunna tappa snabbare, åtminstonde i början...

Ja, thermia TWS verkar inte så dum, men den har ju fortfarande nackdelarna med t.ex. att man måste köra fullkondensering i hela varmvattentanken. Men klart bättre än Nibe/IVT. Iaf i teorin borde den vara det, jag har ju inte testat! :o

(många svar i samma inlägg)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 november 2006, 14:58:15 »

Heat?

Kolla flödet med en hink o klocka.. det enklaste är ofta det bästa.

Vi är 5 i huset vv räcker då till gott och väl, aldrig haft brist ännu.
Rickard berättade nån gång om att hela gäng duschat hos honom utan brist på VV.

Har man tex 7 kw pump så är det väldig kraft bakom, mot 3 kw som är det normala i en elberedare.

Nu minns jag allt kommer över mig.Jag har tömt beredaren en gång. Jag hade avloppstopp, lånade hem högtrycksspruta med slang för avloppsrensning.
Jag tänkte att nu ska fett och skit bort, kopplade den på vv!
Jag spolade nog en timme innan jag var nöjd, då var vv slut!!! Men det var som sagt enda gången.....
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 10 november 2006, 16:47:13 »

men jag tror att merparten av CTC-ägarna är nöjda i slutändan. :)

För att undvika missförstånd, jag är också nöjd med min CTC.  :)
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 10 november 2006, 16:43:40 »

så varje grad man kan öka innan den går in i pumpen är bra.

Har man ett vattenburet värmegolv så kan man ju använda den slingan... ::)
Då blir nog katterna glada...  ;D ;D ;D
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 10 november 2006, 16:39:27 »

Finns ju dom med badkar också....

Gör det?  :o
Då får man skylla sig själv...  ;D  ::)
med 12l/min tar det en stund att fylla ett bad på 300 liter(vad är normalt?) och så länge kanske man inte vill vänta, och jag undrar verkligen igen om man utan tillskott kan fylla ett badkar med VP börtemp-1C om man håller sig till 12l/min? Har bara dusch så jag kan inte prova, att lägga en slang till golvbrunnen och spola vv i 25 minuter känns inte som en kul lösning för att få reda på detta...  ???
Vad är flödet vid helt öppen kran?
 
Skrivet av: mso
« skrivet: 10 november 2006, 16:30:52 »

Hej alla .
 Heat ,håller med om att det är helt skälvklart att du kommer att få ut mera varmvatten och varmare varmvatten med en tank med kamslinga i som du säger.
Naturligtvis mer på vintern än sommaren , man skall ju komma ihåg att komunalvattnet ligger mellan 2-8 grader större delen av året (i alla fall här uppe) så varje grad man kan öka innan den går in i pumpen är bra.
Behöver man inte volymtanken så kan man ju sätta in en vanlig plattvärmeväxlare istället som förvärmer kallvattnet innan det går in värmepumpens ordinarie kamslinga.
Kan man med detta öka graderna från ex +2 till + 25 så förstår man ju att kapaciteten ökar mycket!

För övrigt så vet jag inte varför det bråkas om nibe och andra pumpars varmvattensystem ,har skälv en 1215-7 med 165 liter + dom 40 i manteln eller vad det är och aldrig några problem med lite varmvatten trots badkar och många och långa duschar.
Nån eller några extra omstarter vid ett större varmvatten uttag (bad) är då inget jag bryr mig om då mina dygns starter ligger mellan typ 5-17 stycken.
Tror också att dom 7kw värme som tillsätts tex under ett badupptappning är väldigt värdefull då det är det enda värmepumpen gör under 45 minuter om så behövs.

mvh Mso
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 november 2006, 13:02:09 »

Citera
Men har man termostatblandare störttappar man väl aldrig? Och vem störttappar en dusch?

Finns ju dom med badkar också....
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 10 november 2006, 11:59:30 »


Men har man termostatblandare störttappar man väl aldrig? Och vem störttappar en dusch?  :)
Om jag kör rent vv för fullt får jag ut 12 l/minut och då blir temperaturen aldrig lägre än panntempen minus en grad.
Så slingan gör sitt jobb.

Håller med om termostatblandarens fördel i detta läge.
Får man verkligen 12l/minut under en längre tid(säg 30minuter för att ha något att snacka kring...  ??? ) utan tillskott ?
Extra förvärming  borde generera större möjligheter till högre flöde under längre tid med bibehållen temperatur utan tilskott?

Det vore trevligt om man kunde styra VP så att den begränsar framledningen om den detekterar ett fall i vv temp. kanske går på V3? Finns det förresten någon VP som mäter verklig vv temp ut?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 10 november 2006, 03:30:29 »

Jag tror fortfarande att den externa slingan många gånger kommer att kyla snarare än värma vv :)

Den här tankeslingan fattar inte jag...  ???  ::)
Kallvatten 4-10C leds in i första radiator(100 liter med slinga) värms upp av framledningen(varierar från 20-43C i mitt fall) för att sedan fortsätta in i VP-slingans förvärmning och vidare till VP-slingans spetsvärme i toppen för att sedan rinna ut i avloppet eller vad man nu gör med sitt vv.


Ahok, då förstår jag och något kunde det kanske bidra - men den befintliga slingan brukar väl inte ha problem med att hinna värma? Jag menar att slingans kapacitet är tillräcklig, man behöver inte mera slinga om man inte störttappar. Det är kompressorns effekt som begränsar. Och det som en del (som overlander) efterfrågar - mera volym i tanken, vilket kunde vara bra både för värme- och vv-produktion (och antal starter). Men det skulle bli en klumpig vp  :)

Du skrev igen "prioriterar" framledning och det är väl så att styren alltid prioriterar framledning....nu funderar jag på om v3 kanske har en funktion där framledningsbör sänks när man beställer xtra vv?

nja vet inte om jag håller med.
I en slingberedare där vattnet håller tex 37 grader har du inte mycket marginal. Störttappar man blir det garanterat för kallt för tex dusch.
Men i en förrådsberedare spelar störttappning ingen roll!! 37 grader i beredaren blir 35 i kranen.

Störttappning är slingberedarens enda tillkortakommande.
Men har man termostatblandare störttappar man väl aldrig? Och vem störttappar en dusch?  :)
Om jag kör rent vv för fullt får jag ut 12 l/minut och då blir temperaturen aldrig lägre än panntempen minus en grad.
Så slingan gör sitt jobb.

Men kanske är Thermias omvända slingberedare TWS det optimala?

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 09 november 2006, 18:33:55 »

nja vet inte om jag håller med.
I en slingberedare där vattnet håller tex 37 grader har du inte mycket marginal. Störttappar man blir det garanterat för kallt för tex dusch.

Men i en förrådsberedare spelar störttappning ingen roll!! 37 grader i beredaren blir 35 i kranen.

Det är väl så mest jämt.... nackdelar o fördelar med allting här i världen.

Förvärmning i volymförstorare med vv slinga funkar helt klart så läng inkommande kallvetten är kallare än framledningen till rad kretsen.

Men har man inget värmebehov funkar det ju inte.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 09 november 2006, 18:08:26 »

Citera
Och Nibefolket borde också ha samma vv-temp till vardags för maximal besparing och minimalt slitage.
Men det kan dom inte, åtminstone inte om de är rädda för baciller.

Inte för att jag har Nibe.
Men det du syftar på är väl Legionellahöjningen.  det sker en gång var fjortonde dag på min Thermia....

Min totala åtgång av tillskottsel på 12 månader är 7 timmar *6kw= 42 kwh.... detta på ett år, det står jag ut med!

Nä tillskottet är inte mye att orda om, vad jag menade var att man med fördel kan ha en lägre vv-temp. I CTCn fungerar det bättre än i t ex Nibe (slingberedare vs. förrådsberedare).
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 09 november 2006, 17:37:24 »

Jag tror fortfarande att den externa slingan många gånger kommer att kyla snarare än värma vv :)

Den här tankeslingan fattar inte jag...  ???  ::)
Kallvatten 4-10C leds in i första radiator(100 liter med slinga) värms upp av framledningen(varierar från 20-43C i mitt fall) för att sedan fortsätta in i VP-slingans förvärmning och vidare till VP-slingans spetsvärme i toppen för att sedan rinna ut i avloppet eller vad man nu gör med sitt vv.

Jag tycker att det borde göra stor skillnad på vv kapaciteten om man matar förvärmningsslingan med redan förvärmt vatten.
Visst, vattnet blir aldirg varmare än spetsvärmen i toppen på tanken, men det blir lättare att bibehålla nivån under en längre tid...
Man får även en kompensering av VPs prioritering av framledning framför vv...

Med en väl tilltagen slinga i första radiatorn borde man alltid ha minst 20C in i förvärmningsslingan, således minst 10C mindre grader att höja till önskad temp. Någon kanske kan räkna ut hur mycket kapaciteten ökar, vad vet jag...
Sen får man ju en större systemvolym vilket gör att man kan sänka framledningen ytterligare  :) , vilket motarbetar denna ide i viss mån...   :(
När det gäller temperaturen så är det som du säger en vanesak, termostaten har ju oftast en knapp man skall trycka in för att köra "onödigt" varmt vatten. Om man låter bli den är det aldrig några problem... 
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 09 november 2006, 15:08:05 »

Citera
Och Nibefolket borde också ha samma vv-temp till vardags för maximal besparing och minimalt slitage.
Men det kan dom inte, åtminstone inte om de är rädda för baciller.

Inte för att jag har Nibe.
Men det du syftar på är väl Legionellahöjningen.  det sker en gång var fjortonde dag på min Thermia....

Min totala åtgång av tillskottsel på 12 månader är 7 timmar *6kw= 42 kwh.... detta på ett år, det står jag ut med!
Skrivet av: jehu
« skrivet: 09 november 2006, 14:40:03 »

Jag tror fortfarande att den externa slingan många gånger kommer att kyla snarare än värma vv :)

Den interna slingan hinner förvärma vv från 10 till 40 grader eller vad panntempen nu är. För att sedan slutvärmas i övre tanken.
Det enda man kunde försöka uppnå vore att öka tapphastigheten, men då tror jag inte att ytterligare slinga är rätt väg att gå.
Snarare en xtern beredare.

Jag menar att detta med en vv-temperatur på runt 45 grader som vi bör ha för maximal besparing bara är en vanesak. Särskilt om man kommer från olja eller ved, och är van vid rykande vv där man skållade sig om man inte såg upp.
Med termostatblandare på duschen blir det ju inget problem. När man vant sig inser man att det finns gott om vv - men kanske 40 grader för duschare #3 och inte 65.
Och Nibefolket borde också ha samma vv-temp till vardags för maximal besparing och minimalt slitage.
Men det kan dom inte, åtminstone inte om de är rädda för baciller. ;D
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 november 2006, 15:31:56 »

På 25 kw IVt´n  har vi en (tror ja) 750L utjämningstank, den har inbyggd beredare, via den går vv till VP beredare. Det ger vintertid mera vv. Men sommartid är ju den tanken helt kall så då funkar det inte.

Att den används beror nog på att med tidigare installation var detta den ordinarie varmvattenberedaren!! såden fanns redan i pannrummet.
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 06 november 2006, 14:16:26 »

Heat:

Det borde funka. :-[
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 05 november 2006, 19:43:27 »

Extrem isolering/elpatron?
Hur menar du? Om man har en första radiator(isolerad tank ca 100liter) med kamslinga i behövs väl ingen elpatron där? Visst isolering behövs för att minska läckage, men man kan ju ha den till att värma pannrummet...
Sedan låter man kamslingan fortsätta in i VP...
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 05 november 2006, 00:33:48 »

Heat:

Ditt resonemang om förstorad kamslinga och extra vv stämmer ju i teorion.

Men placerar du en burk utanför VP krävs det en extrem isolering kring kamslingan eller en elpatron som stöttar.
Jag dryftade själv en liknande teori om extern vv-beredare med min installatör, när jag stod i valet Nibe kontra CTC. Installatören medgav att Ecoheat visserligen ger färre liter VV än Nibe, men ger en lägre elförbrukning totalt sett. Snål som jag är, köpte jag CTC´s konstruktion i vetskapen om att blir vv-produktionen för dålig kan man alltid koppla till en extern vv-beredare.

I efterhand tycker jag att installatörens rådgivning motsvarar min familjs behov. Litet hus och få familjemedlemmar = litet behov av VV  Läser du min och STAFFAN55 svar i tråden FÖRBRUKNING I OKTOBER?, förstår du säkert att vi sitter nöjda, med våra låga förbrukningar.

Jag tror att har man ett litet vv-behov är CTC-pumpen idealisk. Möjligheten att optimera förbrukningen genom att stänga av tillskottet, känns för mig viktigare än att hela tiden ha obegränsat med vv. Och som drjukebox skriver:
 

Har du ont om vv? Är pumpen underdimensionerad och tillskottet avstängt kan det nog bli så, annars borde det väl finnas gott om vv.


Personligen kan jag tycka att CTC och säkert andra tillverkare inte verkar ha testat hur mycket det går att pressa värmepumparna.

Kalkylerna är för snävt tilltagna när det gäller djupet på borran, vilket kan tvinga folk att använda tillskott fastän pumpen kan klara av hela energibehovet om borran vore lite överdimensionerad. Eller ska vi säga, rätt dimensionerad.

I kalkylen jag fick från CTC rekommenderades en borra på 90 meter aktivt och tillskott skulle behövas redan från -9 grader. Det skulle innebära att jag skulle ha ett behov av 1700kwh i tillskott, enligt CTC. Jag beslutade att borra till 120 meter aktivt och har hittills kört enbart med VP ner till -18 med bibehållen innetemp och fullvärdig VV-produktion. Kanske har jag haft tur, vad vet jag? Jag kan medge att går man in som 3:a och duschar vissa mornar, är ju inte vattnet supervarmt men det funkar.

Det här svaret kanske blev lite spretigt, men jag tror att merparten av CTC-ägarna är nöjda i slutändan. :)



Skrivet av: jehu
« skrivet: 03 november 2006, 22:01:57 »

Jo, framledningen hålls jämn, en av fördelarna med CTC :)

Jag tror inte du kan lura fram mer vv så som du tänkte. Varmvattnet hinner värmas till tankens temp i den befintliga slingan vid normal tapphastighet. Efter shunten kan du bara ha lägre temperaturer...

Vill man sänka framledningen tillfälligt vore det enklaste att lura styren genom att koppla ett motstånd + brytare parallellt med innegivaren, så att den tror att det är varmare inne än det är.

Jag hade inget vv idag! Satte på elpatron fullt men inget hände.
Insåg då att shunten mellan tankarna stod öppen. Alltså hade kompressorn inte lyckats få upp panntempen till bör på 240 minuter...
När den shunten står öppen kan det verkligen tryta med vv om man har haft elpatron avstängd.
Skulle vilja kunna ställa in längre fördröjning alternativt stänga shunten permanent (á là v3!).

Å andra sidan fick vi några plusgrader ute, och brine steg snällt till +3/0.

Skrivet av: Heat?
« skrivet: 03 november 2006, 16:58:24 »

Med prioritera menar jag att den släpper ut framledn. efter behov oavsett vv temp.
När det gäller vv har jag inget problem med tillgången trots tillskott av, det var mer en fundering till de här inne som upplever det som ett problem.

Jag hinner tröttna på att duscha innan vv blir något problem, och då är jag ändå 2:a...
Skrivet av: jehu
« skrivet: 03 november 2006, 03:08:38 »

"Prioritera" är nog inte rätt ord, det finns ingen växelventil som kan styra produktionen till det ena eller det andra.

Kanske är det så att konstruktionen är tänkt för eltillskott. Åtminstone så i de äldre versionerna, v3 har väl börjat ändra på det.
I min styr har givaren i elpannan ingen funktion om elpatron är satt på 0 kW. Tempen däruppe blir vad den blir, och brukar hamna 5-8 rader över vp-temp, vilket funkar ok.

Din tanke att förvärma varmvattnet - det är ju så det fungerar i en CTC! Huvuddelen av värmningen av vv sker i den nedre tanken, säg från 10-12 grader till 35-40 beroende på aktuella temperaturer. Den övre delen av slingan fungerar som spetsberedare, där vv når sin slutliga temperatur.

Har du ont om vv? Är pumpen underdimensionerad och tillskottet avstängt kan det nog bli så, annars borde det väl finnas gott om vv.

Det vore intressant med en rapport från någon med v3 om hur vv och annat fungerar.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 01 november 2006, 20:45:26 »

Om jag fattat rätt så prioriterar styren på Ecoheat framledningen framför vv. alltså offrar den varmvattenkapacitet om framledningen kräver det.
kanske kan man kompensera för detta och samtidigt höja kapaciteten.
Om man skulle låta framledningen förvärma vv i en mindre tank med kamslingor(som första radiator) för att sedan ledas in i den normala vv slingan. Då borde man få lättare att generera större mängder med vv utan att vrida på rattar eller mecka med styren.
Säkert någon tankemiss i resonemanget, men någon kanske kan ge en kommentar på funderingen...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!