Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DirektförÃ¥ngning i marken  (läst 8081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Direktförångning i marken
« skrivet: 03 februari 2007, 09:47:37 »
Har läst lite lätt om ziriuspumpar där man kör kopparrör i marken,jag står inför ett vägval där jag funderar på att bygga en ny luftvattenpump eller med direktförångning i marken,nu till mina frågor hur kommer kopparrören att hålla ute i trädgården,då jag arbetar som kylknodd så hjälpte vi en gubbe för enn massa år sedan som byggde ett sådant system men han fick problem med läckor ute i förångaren, verkningsgradsmässigt kontra luftvattenpump?
Vill här stämma av lite med er som vet om liknande system eller rent av har det själva funkar det bra?
massor av svar önskas

Mikael
290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Direktförångning i marken
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2007, 11:08:04 »
Jag hade en kompis på 80-talet vars farsa skaffade en VP med direktförångning. Deras gräsmatta blev aldrig grön på sommaren utan var konstant brun. Sen har jag också hört talas om våldsam tjälskjutning på våren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Direktförångning i marken
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2007, 11:26:46 »
vi brukar vid tillfälle åka runt ett visst lokalt område för att titta på en tomt där.
vet ej om han har DX i marken, men jag misstänker det.
alla ungar är där och leker på våren, det enda stället i kommunen med snö kvar på en del av gräsmattan en månad efter att resten av kommunen är snöfri.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Direktförångning i marken
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2007, 11:31:10 »
Det låter som om verkningsgraden på en luft vatten verkar mer lönsamt här i göteborgstrakten,jag kommer nog att försöka utveckla min ide med att köra luftvatten och direktkondensering i min solslinga i botten på acktanken (låga fina temperaturer samt ingen cirkulationspump på varma sidan).

Mikael
290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Direktförångning i marken
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2007, 12:06:14 »
Det fanns kring 90 en kombination av direktförångning och luft som fungerade ganska bra i en del fall. Vid plusgrader och högre utetemp gick den som luft/vatten och vid minusgrader som mark/vatten.
Problemenen var att tillverkaren envisades med att inte löda kopplingar (vanligt med gasläckage) samt att kopparrör i marken korroderade och började läcka. Med rätt material och ordentlig utprovning skulle det kanske fungera bra på rätt ställen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Direktförångning i marken
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2007, 21:21:07 »
Är själv nyfiken på DX och bygga sjäv, jag kan bara säga att jag har en vattenledning till mitt hus som består av en direktförlagd kopparledning som har legat sedan 50-talet utan att materialtjockleken minskat märkbart (jag har nämligen grävt fram den för att grena till ett annat hus)
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Direktförångning i marken
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2007, 16:19:56 »
Det kanske bättre att köra en frånluftsfläkt från avloppssystemet och ta tillvara på värmen från stadens avloppssystem och köra via ett dx batteri,frågan är bara hur det kommer att lukta, men klart man kyler ju soprum för att slippa lukt,vem blir först att prova min eminenta ide?

Mikael
290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

Utloggad 12man

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Direktförångning i marken
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2007, 16:42:08 »
lite kul urspårning, men några kommuner i sverige har redan förbjudit att ta värme ur avloppet
villoor har ju annars ett rör med härlig doft på taket bara att dra lite lätt genom ett frånluftsbatteri..

annars kan man väl lägga en slinga längs fjärrvärmenätet??
Carrier NQC9 xp, 175m hål souterräng(1971), 240m2, sollentuna, inst 2007-01

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Direktförångning i marken
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2007, 19:21:21 »
Min förra granne hade också dirketförångning i marken... Man såg snön som låg kvar i en fyrkant efter att den smält överallt annars ;D
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Direktförångning i marken
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2007, 08:10:55 »
siriuspumparna med direktförångning fungerar otroligt bra ,vi har många anläggningar här i norr den enda nackdelen är om marken är lerig då lyfter det rejält.en fördel är att man har mellan 70-90 ºC varmvatten

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Direktförångning i marken
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2007, 08:22:34 »
siriuspumparna med direktförångning fungerar otroligt bra ,vi har många anläggningar här i norr den enda nackdelen är om marken är lerig då lyfter det rejält.en fördel är att man har mellan 70-90 ºC varmvatten

Jag funderar just på varför inte CTC hakat på idén med direktkondensering i acktanken, man får ju även en hetgasväxling i övre delen av tanken.

Sirius går ju att få med vanlig markslinga med brine och direktkondensering vilket borde funka helt OK, de borde dock stoppa in en skiktningsplåt i acktanken och bivalent shunt enligt CTC:s modell.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Direktförångning i marken
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2007, 07:23:19 »
Ja inte bara ctc utan även dom andra

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Direktförångning i marken
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2007, 07:34:14 »
Ja inte bara ctc utan även dom andra

Jag har för mig om att nibes 1215-4 kunde tidigare fÃ¥s med hetgasväxlare till VVB:n.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Direktförångning i marken
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2007, 18:17:51 »
siriuspumparna med direktförångning fungerar otroligt bra ,vi har många anläggningar här i norr den enda nackdelen är om marken är lerig då lyfter det rejält.en fördel är att man har mellan 70-90 ºC varmvatten
Är det så pass? Låter väldigt trevligt, stora mängder varmvatten!

Vet du ungefär hur COP ligger när den gör så höga temperaturer?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Direktförångning i marken
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2007, 13:53:04 »
vet faktiskt inte siffrorna(har dom på jobbet)men det är ungeför lika som tex nibe el ivt,genom att man kör hetgasen direkt till acctanken istället för att använda en växlare så minskar förlusterna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!