Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stänga av varmvattenproduktonen pÃ¥ Nibe 1215-7?  (läst 993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OlofZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur stänga av varmvattenproduktonen på Nibe 1215-7?
« skrivet: 01 december 2010, 09:16:03 »
Min Nibe 1215-7 orkar inte riktigt värma huset nu när det är runt tio minusgrader ute. (Av princip har jag inte tillsatselen aktiverad.) Har en extern varmvattenberedare är kopplad i serie med Niben. Det skulle alltså vara möjligt att låta värmepumpen koncentrera sig på värmeproduktion för att få upp framledningstemperaturen lite. Just nu har vi 34 grader ut till elementen!
Men hur stänger jag av varmvattenproduktionen? Har för mig jag såg något inlägg för länge sedan, men nu hittar jag det inte.

Mvh //OLof
1,5-plans trähus 1934, ca 160 m2 + 82 m2 källare.
Nibe 1210-7 med 135 m borrhål installerad 2001, kompletterad 2011 med ett andra borrhål på 140 meter parallellt med det första. 35 m till berg.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur stänga av varmvattenproduktonen på Nibe 1215-7?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 12:59:46 »
Det finns ingen funktion för detta på 1215.
Det du kan göra är att lura VP:n att VVB är varm genom att ansluta ett motstånd till ingången för VV.
Nu vet jag inte vilket värde det ska vara men prova att lossa trådarna på givaren och mät upp motståndet när VP:ns VVB är uppvärmd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!