Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nätarmerad slang pÃ¥ köldbärarsidan nibe 1215  (läst 1478 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Slangen är hård och har tappat all mjukhet och ser ut att skapa missfägning seg brun gegga i filtren i avstängningskrannar till mellaväxlaren måste vara materialfel, har någon bytt dessa slangar?

Utloggad micraracing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: nätarmerad slang på köldbärarsidan nibe 1215
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2012, 09:01:49 »
Jag har hört om fler som har fått byta värmepump pga värmeväxlaren har gått sönder då det har varit monterat felaktig slang som kompensatorer. detta inträffar oftast efter 5-10 år då garantin är slut.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nätarmerad slang på köldbärarsidan nibe 1215
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2012, 11:49:12 »
Jag undrar vilka följdskador detta kan medföraom man inte byter. och vilken kvalitetsnivå kan man i framtiden räkna med en investering på 70000 skall väl klara mer än 5 år, man pratar om att man sparar in på energi men skall man lägga på detta så blir det inte stora besparingar visserligen så täcks det av försäkringar men det är ett nederlag för värmepumpsbranchen synerhet Nibe.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nätarmerad slang på köldbärarsidan nibe 1215
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2012, 12:13:01 »
Hej igen jag kollade Folksams skadestatistik och helt klart har jag valt fel Pump jag skulle byt till Thermia som har betydligt bättre kvalitet enligt statistiken och det fungerade för mig i 25 år men man trodde att något annat märke NIBE skulle vara bättre enligt reklamen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: nätarmerad slang på köldbärarsidan nibe 1215
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2012, 17:44:49 »
Nu tar ju inte folksams statisstik hänsyn till sålda enheter så den säger egentligen (tyvärr) inte nånting.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: nätarmerad slang på köldbärarsidan nibe 1215
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2012, 22:43:05 »
Precis. Varje år går det sönder fler Volvo än Trabant i Sverige. Är Volvo sämre för det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!