Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering och kompaktkollektor eller inte?  (läst 2161 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anne71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dimensionering och kompaktkollektor eller inte?
« skrivet: 08 februari 2015, 21:49:47 »
Hej!

Mannen har ledsnat på kombipannan från -82 konverterad till pellets med bionorrbrännare från -06.

Tegelvillan i souterräng byggd i Norduppland -56 har tvÃ¥ plan pÃ¥ vardera  heluppvärmda 90 kvm. I källarplanet är ett mekaniskt ventilerat golv inlagt med frÃ¥nluftsfläkt som sedan leder luft rakt ut genom ventil i väggen.

Närmare 6 ton pellets går åt och med schablonberäkningar uppskattar jag effektbehovet till ca 21 000 kWh/år för värme och vatten.

Tomten är på 1100 kvm med äkta lerjord :) men "uppenbar" yta för slang är ca 420 kvm.

Jag vill såklart återanvända frånluften och även säkerställa att murstocken ventileras.

Så därför undrar jag:

Är kompaktkollektor att föredra med tanke på tillgänglig yta för slang?
Är IVT bäst för kompaktkollektor eller kan jag köra med Nibe 1255 som verkar lovande? Är i så fall 1255 6 eller 1255 16 lämpligast dimensioneringsmässigt?
Kan jag dra luften vidare ca 8 meter efter frånluftsfläkten och ny värmepump och ansluta till murstocken för ventilering av den, eller blir luften för kall efter värmeväxlingen?

Många frågor, tacksam för svar :)

Hälsningar

Anne






Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering och kompaktkollektor eller inte?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2015, 22:04:36 »
Jag skulle nog välja att lägga slang men vet egentligen inte varför men känns säkrare. Vilken vp du väljer spelar ingen roll alla bör gå lika bra på kompakt kollektorer. Luften blir för kall för mur stocken så dra den rakt ut och isolera den väl så det inte blir kondens.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering och kompaktkollektor eller inte?
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2015, 13:58:29 »
Du kan inte dra ut kalluften i skorsten, så du får välja att antingen värmeväxla den eller värma skorsten med luften.
Och min åsikt är att det inte betalar sig särskillt bra med en frånluftsmodul till jordvärme, bättre att gräva ner lite extra slang och värma murstocken med frånluften.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anne71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering och kompaktkollektor eller inte?
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2015, 18:35:06 »
Jättetack för svaren, jag har övertygats om att värmeväxlad luft inte är något att skicka ut i murstocken... Det får alltså lösas på annat sätt eller som Carl N föreslår.

Jag är ändå fortsatt nyfiken på kompaktkollektor, där en förutsättning är att det finns frånluft som kan användas till att återvärma marken - har någon erfarenhet eller synpunkter på kompaktkollektorer? Jag befarar att vi har lite för lite yta för att kunna dra lite extra slang...

/Anne

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering och kompaktkollektor eller inte?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2015, 17:54:39 »
Kan du få ner 400 meter slang så behöver du inte återladda du kan säkert klara dig med lite mindre också i nödfall om energibehovet är endast 21000 kwh hur mycket mindre som räcker finns det andra som kan beräkna. Gjorde en kalkyl för ett hus i Tierp som förbrukar 21000 kwh till värme samt vv
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Anne71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering och kompaktkollektor eller inte?
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2015, 21:51:19 »
Ja, 300 meter slang borde gå :)

Jag pratade med IVT idag och fick klart för mig att det är rätt mycket som ska stämma för att få till kompaktkollektorer, inte minst tillräckligt antal liter luft/sekund från frånluftsfläkten och luftens temperatur. Frågan är om vår räcker till då det inte är ett fullfjädrat FTX-system utan endast ett ventilerat golv från större delen av källaren. Kanske är temperaturen på luften också för låg då den förmodligen kyls ner lite av den kalla plattan.

Så just nu lutar det åt vanlig slang, och att frånluften får ventilera murstocken istället. Eller kanske gå ut i garaget för att hålla det frostfritt :)

Om någon undrar så undviker jag att borra pga att det är väldigt långt till berget och att grundvattnet är ovanligt kraftigt, båda två gör borrning dyrare än normalt.

På fredag kommer en värmepumpskille och kollar läget inför offert, det blir spännande :)

/Anne

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!