Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Priser......  (läst 21536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Priser......
« Svar #15 skrivet: 01 mars 2006, 22:31:46 »
Tja, priser är ju ganska beroende på av vem man känner och hur tillväga man går.
Köpte EcoEl 1550 samt EcoAir 105 inkl moms och frakten för 49 375:-
Har även handlat 2 st cirkulationspumpar 25-40 och en 25-60 3-stegs. Samt rör och kopplingar för ca 5500:-.
Har haft detta inkopplat i snart 3 veckor.
Så totalt kostnad är 58 765:-.
Körde enbart olja innan, och gjorde av med 2,5 kbm om året.

Köpte detta av "vän" med alla garantier.
Fick ett pris på enbart EcoEl 1550 och EcoAir 105 innan på 56 500:- PBH i Göterborg. Plus rör och cirkulationspumpar.

Och jag köpte min pump, styrdator, vvb samt alla rör, isolering, ventiler, takjärn, osv. för drygt 48 000 kr på firma inkl. moms och frakt (som jag skrev lite högre upp i tråden) a:gl

Detta visar återigen att det blir ca 10 000 kr dyrare med en EcoEl (som skall sparas in extra). För den summan klarar jag att driva min anläggning i ca. 1,34 år.

Följ stures och råd. Behåll pulsonexen till den trillar av pinnen..... byt sedan till vad som verkar mest lämpligt då.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Priser......
« Svar #16 skrivet: 02 mars 2006, 09:45:57 »
Grolim, du skriver (troligen korrekt) att det skiljer typ 10.000 kr mellan att behÃ¥lla gamla pannan och köpa en ny EcoEl. Jag gissar att det va därför du valde att behÃ¥lla din gamla panna istället för att köpa en EcoEl. Men, sedan skriver du att du snart kommer att byta din gamla panna till en annan begagnad panna! Kostar inte den nya begagnade pannan och installationen av den nÃ¥gonting? Kostar det inte nÃ¥got att göra tvÃ¥ installtioner istället för en? LÃ¥ter som du praktiserar en oortodox form av investeringsfilosofi. Jag vidhÃ¥ller även att en gammal kombi- eller oljepanna är mindre effektiv att koppla ihop med en EcoAir än en EcoEl. De som behÃ¥ller sin gamla panna borde rimligen rÃ¥ka ut för ett scenario att den gamla pannan pajar ur tidigare än om man direkt hade köpt en EcoEl. DÃ¥ fÃ¥r man, inom x Ã¥r, vänligen köpa sig en EcoEl och stÃ¥ där med en EcoLogic och en sep VVB helt utan nytta, plus att man fÃ¥r göra tvÃ¥ installationer istället för en. En intressant tanke är dock att hitta en bränslelexibel lösning, det hÃ¥ller jag med om. Det opitmala vore att ha en bra effektiv panna som man kan köra med el, pellets och/eller ved kopplad till en EcoAir. CTC:s EcoFlex funkar ju med el och pellets men den är dyr (39 tusen plus moms har jag hört) och kan troligen inte räknas hem i kombination med EcoAir i nÃ¥n vettig investeringskalkyl. Euronoms lösning med en speciell ack-tank som centrum i systemet tror jag pÃ¥ men det är en dyr lösning.   

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Priser......
« Svar #17 skrivet: 02 mars 2006, 13:36:40 »
Vid tiden för installationen av pumpsystemet trodde jag att min panna var bättre än den är, men när en luft vattenpump får en årsverkning på hela 62% måste det betyda att pannan min släpper ut för mycket värme i pannrummet.

Min åtgärd av det problemet kommer att bli en investering till en bättre = nyare panna (2000 - 2005 årsm.) för omkr. 2 000 - 3 000 kr, installationen gör jag själv och kan således inte prissätta den kostnaden annat än i tid.

Kanske kan det verka som om jag har praktiserat en oortodox form av investeringsfilosofi, men i mitt fall (förhoppningsvis unikt) handlade det om övertro på min befintliga panna, den är ju bara 21 år ung. ;)

Mina rÃ¥d till folk gäller i första hand om deras nuvarande panna är av nyare snitt, skall pannan ändÃ¥ bytas kanske en EcoEl kan bli lönsam undantaget problemet att man gör sig 100% elberoende dÃ¥. Sedan är det ju upp till folk att ta till sig mina rÃ¥d om de tycker att de verkar vettiga - trots allt sÃ¥ är jag en vanlig enkel lekman med Ã¥sikter om allt, passar dock inte alltid alla.  a:gl

Hoppas jag redde ut dina funderingar nÃ¥gorlunda, i övrigt verkar vi vara nÃ¥gorlunda överens om pannrummen i sverige.  Thumbsup

// Grolim
« Senast ändrad: 02 mars 2006, 13:38:39 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Priser......
« Svar #18 skrivet: 02 mars 2006, 15:44:39 »
Jag kan tillägga att min CTC 1100 Family från år 2000 läcker som ett såll. Den håller en källare om 70 kvm uppvärmd till 10 gr när det är knäppkallt ute. Nu gör det ju inte så mycket på vintern, men på sommaren känns det ganska onödigt. Om jag skulle titta på en möjlighet att skaffa en nyare mer bränsleflexibel panna skulle jag leta efter en välisolerad sådan, men finns det? Jag tror det bästa för dig är att istället satsa på en bra välisolerad ack, och till den i framtiden koppla en vattenburen kökspanna, braskamin, ren vedpanna eller en ren pelletspanna. Det enda man normalt har en gammal läckande kombipanna till vid dockning till EcoAir är ju att använda elpatronerna.

Jag håller alltså med dig om att en bränsleflexibel lösning kan vara aktuell. Det handlar i så fall om att ersätta elspetsen med nåt annat, pellets eller ved tex. Investeringsmässigt är det dessvärre svårt att räkna hem en sån övning tror jag. Att pelletselda i tex en CTC 1100 går, men det är enligt bekanta som provat en hel del jobb och pyssel så för min del är det inte aktuellt.

Tilläggas kan att jag idag har kvar min CTC 1100 family men funderar pÃ¥ att slÃ¥ till pÃ¥ nÃ¥t snart. Mitt "problem" är att jag har en ny modern kakelugn som jag eldar en hel del i och det spar mycket stÃ¥lars bara det. 

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Priser......
« Svar #19 skrivet: 02 mars 2006, 21:56:52 »
Grolim, du skriver (troligen korrekt) att det skiljer typ 10.000 kr mellan att behÃ¥lla gamla pannan och köpa en ny EcoEl. Jag gissar att det va därför du valde att behÃ¥lla din gamla panna istället för att köpa en EcoEl. Men, sedan skriver du att du snart kommer att byta din gamla panna till en annan begagnad panna! Kostar inte den nya begagnade pannan och installationen av den nÃ¥gonting? Kostar det inte nÃ¥got att göra tvÃ¥ installtioner istället för en? LÃ¥ter som du praktiserar en oortodox form av investeringsfilosofi. Jag vidhÃ¥ller även att en gammal kombi- eller oljepanna är mindre effektiv att koppla ihop med en EcoAir än en EcoEl. De som behÃ¥ller sin gamla panna borde rimligen rÃ¥ka ut för ett scenario att den gamla pannan pajar ur tidigare än om man direkt hade köpt en EcoEl. DÃ¥ fÃ¥r man, inom x Ã¥r, vänligen köpa sig en EcoEl och stÃ¥ där med en EcoLogic och en sep VVB helt utan nytta, plus att man fÃ¥r göra tvÃ¥ installationer istället för en. En intressant tanke är dock att hitta en bränslelexibel lösning, det hÃ¥ller jag med om. Det opitmala vore att ha en bra effektiv panna som man kan köra med el, pellets och/eller ved kopplad till en EcoAir. CTC:s EcoFlex funkar ju med el och pellets men den är dyr (39 tusen plus moms har jag hört) och kan troligen inte räknas hem i kombination med EcoAir i nÃ¥n vettig investeringskalkyl. Euronoms lösning med en speciell ack-tank som centrum i systemet tror jag pÃ¥ men det är en dyr lösning.   

Hej Synpunkter!

Jag kan inte riktigt hålla med dig.
Jag vet inte om mina antagande är riktiga med de är som följer:

En el/olje/pelletspannas livslängd räknar jag som 20 år.
En L/V VPs livslängd är 10 år.
Om man vid installation av VP har en panna som inte är för gammal tycker jag gott att man kan använda det att docka VP till.

Om man som du säger först kastar ut sin 10 år gamla panna och installerar en ny Ecoel. När sedan Eco Air går sönder om 10 år vad gör du då? Kastar ut din 10 år gamla Ecoel och ersätter den med en helt ny värmepanna?
Jag får inte ihop det.

För att återgå till ditt scenario där du beskriver att pannan går sönder efter X år och där man då har köpt på sig en Ecologic och en VVB helt i onödan.
Jag får inte ihop det heller!
Självklart köper man då en acktank eller dyligt. Inte tusan en Ecoel.
Visst, det blir 2 installationer, men fortfarande mycket billigare.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Priser......
« Svar #20 skrivet: 02 mars 2006, 22:40:05 »
Jag kan tillägga att min CTC 1100 Family från år 2000 läcker som ett såll. Den håller en källare om 70 kvm uppvärmd till 10 gr när det är knäppkallt ute.

Jag skulle tro att din panna står för en minimal del av de 10 °C som din källare håller, troligare är nog då att det är din våning ovanför som läcker värme ner till källaren.

Kompisen har just en family 1100 och om jag lägger min handflata ovanpå toppen av 1100:an så känns den inte ens ljummen, inte ens när han värmer med olja. Min CTC Total- panna däremot kommer upp mot nästan 40 °C när jag kollar under samma förhållande. Visst, jag kommer att få montera en radiator i pann/hobbyrummet när jag väl har bytt pannan men då har jag iaf. möjligheten att själv reglera tempen där inne.

Att pelletselda i tex en CTC 1100 går, men det är enligt bekanta som provat en hel del jobb och pyssel så för min del är det inte aktuellt.

Tja, om elpriset rakar i höjden har du iaf. kvar möjligheten att till en förhållandevis låg kostnad konvertera till pellets (polarn köpte ett demoex (enbart brännaren) av Janfire med full garanti för endast 12 000 kr). Med en EcoEl- panna har du förlorat möjligheten till konvertering billigt.

// Grolim
« Senast ändrad: 02 mars 2006, 22:44:59 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad MrDevils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvidinge, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Japp, CTC är grejen.
SV: Priser......
« Svar #21 skrivet: 03 mars 2006, 16:29:00 »
Varför inte byta allt med en gång????
Jag kör nu på 55 kW/ dygnet. Håller 21 grader inomhus.
Jag använde olja för 73 kr om dygnet innan + 17 kW/h om dygnet. Så jag tycker att jag gjorde en bra investering.
Alltså plockade bort den gamla pannan och in med nytt.
Jag hade en panna från 1970 innan. Så den körde ju på "övertid".
Om man tänker så att elen kostar ca 1 kr/kW så blev kostanden innan med oljan + hushålls el 90 kr dygnet. Och nu ligger jag på 55 kr/dygnet.
Då sparar jag in ca 35 kr/dygn och det blir igenom snitt per månad en besparing med 1050 kr som då betalar den nya anläggningen. Alltså så ska den vara betald på 4 och ett halvt år.
Den totala installations kostnaden med anläggningen var 58800:-.

Skönt att inte behöva tänka på om/när oljepannan ska lägga av.

Ha det så bra.
Bor i Kvidinge och i en Myresjö villa från 1970. En plans villa med källare om 112 kvm i våningen samt 112 kvm i källaren.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Priser......
« Svar #22 skrivet: 03 mars 2006, 20:32:42 »
Varför inte byta allt med en gång????
Jag kör nu på 55 kW/ dygnet. Håller 21 grader inomhus.
Då sparar jag in ca 35 kr/dygn och det blir igenom snitt per månad en besparing med 1050 kr som då betalar den nya anläggningen.

Hej,
Hänger inte riktigt med, du kan väl inte ta en kall vintermånad och multiplicera med 12 för att få ut besparing/år.
Sommartid är det ju endast varmvattnet som blir besparingen.



1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad MrDevils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvidinge, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Japp, CTC är grejen.
SV: Priser......
« Svar #23 skrivet: 05 mars 2006, 15:09:34 »
Sant, sommaren så blir det ju mer i besparing.
Men om nu det skulle bli kallare än -15 grader så stannar ju EcoAir och elpannan driver systemet för att hålla min 21 grader inomhus. Alltså blir det ju dyrare de dygnen. Alltså det jag sparar in på sommaren går ju åt på de kalla vinter dygnen, alltså räkna allt på 12 månader så blir man inte lurad. Gäller ju att "spara" de pengarna som man spara in på sommaren så man har de till vintern.
Litet tips bara.

Ha det
Bor i Kvidinge och i en Myresjö villa från 1970. En plans villa med källare om 112 kvm i våningen samt 112 kvm i källaren.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Priser......
« Svar #24 skrivet: 05 mars 2006, 19:17:06 »
Sant, sommaren så blir det ju mer i besparing.
Men om nu det skulle bli kallare än -15 grader så stannar ju EcoAir och elpannan driver systemet för att hålla min 21 grader inomhus. Alltså blir det ju dyrare de dygnen. Alltså det jag sparar in på sommaren går ju åt på de kalla vinter dygnen, alltså räkna allt på 12 månader så blir man inte lurad. Gäller ju att "spara" de pengarna som man spara in på sommaren så man har de till vintern.
Litet tips bara.

Ha det

Nu snurrar du nog lite tror jag... :D
Om jag tar januari månad 2005 så snittade jag 48 kWh/dygn, sedan gångrar jag det med 365 dagar och får då resultatet 17 520 kWh. Detta var resultatet med din teori.

I verkligheten slutade min förbrukning år 2005 på 13 228 kWh inkl. hushållsel.

Detta exempel visar att man inte kan ta en kall månad och tro att den är snittet för året.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Priser......
« Svar #25 skrivet: 05 mars 2006, 20:13:24 »
Ja,  MrDevils har fÃ¥tt detta om bakfoten.
Om du sparar 35Kwh/dygn nu på vintern och räknar med att den besparingen håller under 6 "vintermånader", alltså ca 6000kWh.
Till det skall besparingen för varmvattnet under 6 "sommarmånader" räknas med, kanske 10Kwh/dygn, alltså ca 1800kwH.

Den totala besparingen borde då hamna på strax under 8000kWh/år, vilket i sig är bra.
Men återbetalningstiden istället drygt 7år.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Priser......
« Svar #26 skrivet: 05 mars 2006, 21:03:08 »
Mitt resonemang byggde bl.a. på det måttligt vilda antagandet att den gamla pannan (om man behåller den) skulle gå paj före en ny EcoEl (om man väljer att kasta bort den gamla och köpa en ny). Jag har lite svårt för att resonera i typ följande termer: Jag behåller mina gamla panna för den håller säkert längre än om jag köper en ny och om jag behåller min gamla panna så har jag dessutom en sep vvb och en ecologic som jag kan använda när mina gamla panna går paj. Hur som helst det handlar om ganska lite pengar vilket man än gör. Sen är det ju så att var och en är salig i sin tro, dvs de som förespråkar att man ska behålla sin gamla panna råkar av någon anledning väldigt ofta vara en person som själv valt att göra så. Inget fel med det, man ska tro på det man gör.

Utloggad MrDevils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvidinge, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Japp, CTC är grejen.
SV: Priser......
« Svar #27 skrivet: 05 mars 2006, 21:43:32 »
Fint ju, det innebär att du har en elförbrukning som är lägre. Så då har du pengarna inne på banken för om det blir en kallare vinter tills nästa år?
Du har ju gjort en besparing på 4228 kW/h.
Det är ju detta jag menar. AlltsÃ¥ om jag snittar pÃ¥ genomsnitt förbrukning x12 sÃ¥ har jag ju de extra kW/h till nästa gÃ¥ng. Eller om du har pengarna pÃ¥ banken om  du nu lägger undan för genomsnittet sÃ¥ kan du köpa reservdelar och dylikt. Eller som i mitt fall sÃ¥ kan man slänga in dessa pengar till "lÃ¥net" om man har det för systemtet.
Jag räknar alltid på snitt för hela året.
Stör det er så ber jag om ursäkt.
Du vet att du ändå får en el räkning som är en beräknad och den stämmer inte så ofta i heller, såvida du inte har en nu digital som går direkt till elbolaget. För då får du räkningen exakt efter som du förbrukar.

Ha det.
Bor i Kvidinge och i en Myresjö villa från 1970. En plans villa med källare om 112 kvm i våningen samt 112 kvm i källaren.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Priser......
« Svar #28 skrivet: 05 mars 2006, 22:02:38 »
MrDevils:
55kWh/dygn, är det ett årsmedeltal?
Har du mätt förbr. under ett helt år för att få fram detta?
Eller hur har du fått fram dessa 55kWh/dygn?





« Senast ändrad: 05 mars 2006, 22:31:52 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad MrDevils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvidinge, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Japp, CTC är grejen.
SV: Priser......
« Svar #29 skrivet: 05 mars 2006, 22:27:45 »
MrDevils:
55kWh/dygn, är det ett årsmedeltal?
Har du mätt förbr. under ett helt år för att få fram detta?
Eller hur har du fått fram dessa 55kWh/dygn?


Nä, men jag har ett block sidan om min elmätare som jag skriver varje dygns förbukning i.
Som läget nu är så har jag en förbrukning på 55kW/h per dygn i genomsnitt. Detta är sedan den 19/2 till 4/3- 06.
Jag har bara haft mitt system EcoEl/EcoAir 105 i en knappt månad. Min beräkningar kommer att ändras. Men än så länge så ligger jag inom de beräkningar som energirådgivingen gjort för just mitt hus. De gjorde en beräkning på ca 18000kW/h per år, alltså 49kW/h dygnet. Kör jag 55kW/h på hela året så blir det 20075kW/h, då är jag ändå nöjd i och med att jag förbrukade ca 34000 kW/h innan. Olja + hushålls el ger ca 34000kW/h per år.
Idag elen till pannan med hushålls elen ger om man nu räknar 55kW/h per dygn =20075.
Detta motsvara en förminskning med 13925kW/h per år. Och då har jag inte räknat bort de låga sommar månaderna. Alltså blir besparingen mer. Skulle jag nu ta de "pengarna" kW/h som jag sparar så betalar det systemet på 4 år. Som det ser ut för tillfället.
Jag har haft -17 här om natten. Då steg det till 90 kW/h så jag kollade varför det helt plötsligt var så mycket. Då stog pannan att vid -10 stänger EcoAir ner sig. Ändrade det.
Min beräkningar är ju mina och de passar inte så om min granne skulle ha ett exakt likadant hus, för mina inställningar är ju efter mina behov.
Men jag är jätte nöjd med mitt system och hur det funkar.

Ha det



Bor i Kvidinge och i en Myresjö villa från 1970. En plans villa med källare om 112 kvm i våningen samt 112 kvm i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!