Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips ifall din foma fryser igen, och har slutat att avfrosta  (läst 10284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Byt avfrostningsgivaren som sitter på ett av rören i anslutning till värmeväxlaren i utedelen, jag har bytt ganska många såna, och dom verkar haverera på varenda pump.
på foma 6300 skall denna givare ha samma värde som lufttemperaturgivaren (vid samma temp förstås)
men dom havererar även på de äldre modellerna.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tips ifall din foma fryser igen, och har slutat att avfrosta
« Svar #1 skrivet: 28 november 2011, 07:04:51 »
Bra tips.
Då kan jag nämna att ett liknande fel uppstår på panasonic -05, dom som blivit fixade för H16, dom har ett plastband som håller avfrostningsgivaren istället för metallklamman som sitter original.
Det plastbandet går av och givaren blir hängande, har fått mixtra dit ett antal givare som lossnat på sista tiden
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Det står en hel del om detta problem i Energicentratråden, där finns även en del tips om förbättringar man kan göra i anslutning till den där givaren (t ex byta givaren mot en annan typ som reagerar snabbare på temperaturändringar, och ändra montaget så att det inte rinner smältvatten över givaren medan avfrostningen pågår).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Alvar63

  • Gäst
Alvar63
SV: Tips ifall din foma fryser igen, och har slutat att avfrosta
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2012, 11:00:07 »
Hej, ny medlem på forumet.
Även min Foma 5500 har slutat avfrosta men jag hittar inte svaret som ni hänvisar till  :-\. Det nämns en givare som kan vara problemet, den givareliknade prylen jag hittar sitter med monterad med buntand i gallret pÃ¥ höljet, är det den som avses? Jag har inte lyft av häljet pÃ¥ utedelen ännu och letat, kan det sitta nÃ¥gon givare pÃ¥ insidan?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips ifall din foma fryser igen, och har slutat att avfrosta
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2012, 12:16:20 »
Givaren som mäter tempen i röret till värmeväxlaren i utedelen brukar sitta ungefär som på denna bild:
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips ifall din foma fryser igen, och har slutat att avfrosta
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2012, 12:43:10 »
Ok.
Den givare jag hittat sitter som jag skrev monterad på höljet till utedelen. Den går sedan in på kretskortet. Vad kan en sådan givare göra för nytta? Pumpen levererar värme men hela utedelen är insvept i 3-5cm is och frost. Kan det vara brist på media?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips ifall din foma fryser igen, och har slutat att avfrosta
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2012, 13:10:34 »
Bäst att du tar en bild för att förklara vad du menar med "monterad på höljet". Stäng av värmepumpen och bryt sedan strömmen. Smält bort isen med värmefläkt eller varmvatten. Starta sedan värmepumpen igen i fullt värmeläge och se efter om påfrostningen blir jämnt fördelad över värmeväxlarens hela yta (kräver ganska låg utetemp för att synas bra). Om det blir frostfria fält/rand på mitten trots full värmeeffekt kan det vara bist på köldmedia.

Med tanke på vad som skrivits i olika trådar kan det vara denna givare som är trasig, bäst att koppla loss och ohm-mäta:
http://www.pudu.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=193&artnr=144175&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips ifall din foma fryser igen, och har slutat att avfrosta
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2012, 14:17:46 »
Nu har jag kommit en bit pÃ¥ väg. Avfrostade genom att köra pumpen i kylläge och dÃ¥ avfrostar den. Givaren du länkat till ser precis ut som den jag menar. Ena änden är monterad pÃ¥ kretskortet och andra änden sitter"strippad" pÃ¥ utsidan av utedelen. När jag nu kör igÃ¥ng den pÃ¥ max värme sÃ¥ blir det ett ca 2dm brett band av frost pÃ¥ lamellerna, ganska mitt pÃ¥. Detta kan ju innebära att dels är givaren trasig, men dessutom verkar gasmängden vara för lÃ¥g  :(. Att efterfylla R407 verkar väl vara knepigt att göra om jag förstÃ¥tt rätt, kan man byta media?

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips ifall din foma fryser igen, och har slutat att avfrosta
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2012, 15:53:05 »
Hmmm. Efte mycket läsande pÃ¥ detta fantastiska forum sÃ¥ är det nog uteluftgivaren jag hittat (heter den sÃ¥) visste inte ens att det fanns en sÃ¥dan. Givaren för avfrostning har jag inte hittat, det är ju lite kallt och äckligt väder ute nu sÃ¥ felsökandet är lite trist. Ã… andra sidan är det ju nu man önskar att den fungerade  :(.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips ifall din foma fryser igen, och har slutat att avfrosta
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2012, 12:10:33 »
Var ju bra att den avfrostade ordentligt i kylläget men om den sedan bara frostar pÃ¥  i ett band över värmeväxlaren i läge max värme är det troligen brist pÃ¥ köldmedia eller annat större/dyrare fel pÃ¥ köldmediekretsen. DÃ¥ är det dags att se sig om efter en ny värmepump. Ett tips är Jula som just nu säljer Nordic Inverter med 4000kr rabatt om det ska vara nÃ¥got liknande det du har men mer modernt...
« Senast ändrad: 02 januari 2012, 22:54:37 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Tips ifall din foma fryser igen, och har slutat att avfrosta
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2012, 09:33:11 »
Nån som har en tabell med vad ohm och temperatur värde ska va???


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Nån som har en tabell med vad ohm och temperatur värde ska va???

Det finns någonstans i tråden om Energicentrapumpen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Tips ifall din foma fryser igen, och har slutat att avfrosta
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2012, 19:13:26 »
Tack ska leta där :)

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips ifall din foma fryser igen, och har slutat att avfrosta
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2012, 17:30:16 »
Bytte givaren och nu funkar den igen. Stort tack, man lär sig något varje dag. Lite för lite köldmedia är det nog i men nu får den tuffa på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!