Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT och Thermia offerter  (läst 7301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT och Thermia offerter
« Svar #15 skrivet: 23 april 2009, 15:39:33 »
Är det någon annan fördel med att behålla den gamla varmvatten beredaren än att man får mer varmvatten?

Att ha den som volymtank.

Det där är 2 olika användningsområden, antingen är den volymtank till radiatorvattnet eller så sätter du den som extra VVB (om du har stort VV-behov) efter VP:ns VVB.

Som volymtank så kan den även funka som knäpptank = motverkar knäppningar i systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: IVT och Thermia offerter
« Svar #16 skrivet: 23 april 2009, 16:03:38 »
SÃ¥ som Carl N beskriver VVB är sÃ¥ jag ämnar använda min gamla 300L Nibe Compact. För att slippa knäppningar och fÃ¥ upp arbetsvolymen pÃ¥ radiatorsystemet lÃ¥ter jag VVB'n stÃ¥ kvar till detta - dÃ¥ slipper jag lägga pengar pÃ¥ en ny ack tank!  ;D Thumbsup

Det enda installatören nämnde om det var:
- Jag behöver då ett större exp kärl, från 18L till ca 50L för att matcha 10% av radiatorsystemets volym
- I VVB'n som är gammal kan det finnas nån gammal sörja, beläggning eller rost eller nåt som kan lossna och fastna i elementen, dessutom rostar ju tanken med tiden. Vet inte vad risken för detta är dock..

För att få ihop detta behöver jag en extra cirk pump för att dra runt radiatorvattnet från ack tanken (VVBn) till radiatorerna.

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad rekordmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT och Thermia offerter
« Svar #17 skrivet: 24 april 2009, 08:35:55 »
Om jag bara skulle ha VP med dess varmvattenberedare med 165-180l vatten och köper ett badkar som rymmer ca 200-250l.
Temperaturen i VVB skulle sjunka rejält, men är det praktiskt möjligt? Skulle det fungera?

Har lång tid tar det för VP att få upp temperaturen på vattnet igen efter att man har tappat så mycket varmvatten?
IVT Greenline HT+ C7 installerad i Oktober 2009 med 200m borrhål, huset är ett 1 och 1/2 plans byggt 1980 med 160+70m2 uppvärmd yta. Tidigare el förbrukning runt 35000 kWh.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT och Thermia offerter
« Svar #18 skrivet: 24 april 2009, 08:44:18 »
Om jag bara skulle ha VP med dess varmvattenberedare med 165-180l vatten och köper ett badkar som rymmer ca 200-250l.
Temperaturen i VVB skulle sjunka rejält, men är det praktiskt möjligt? Skulle det fungera?

Har lång tid tar det för VP att få upp temperaturen på vattnet igen efter att man har tappat så mycket varmvatten?

Jag kan tappa upp ca 180 l i badkaret ur min VP, sen tar det ca 45 minuter innan vattnet är någorlunda varmt igen, med en 9 kW VP borde det gå lite snabbare, 1/2 timme kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!