Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskydd kompressor  (läst 33460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Motorskydd kompressor
« skrivet: 05 januari 2009, 09:21:21 »
Hej,

Jag har nu fått detta fel "motorskydd kompressor" 2ggr, både gångerna var det runt 8-9 minus grader ute, pumpen går igång igen efter jag resettar felet, men det känns ju lite trist att köra på elpanna varje gång det blir lite kallt ute.

Vad kan orsaka detta? , jag har 20a säkringar (ett block på 3st vad jag förstår) för pump & elpanna, och 25a huvudsäkring

MVH
PG
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2009, 23:22:42 »
Jag konstaterade samma fel på min EcoAir 107'a idag när jag kom hem.
Har fungerat klanderfritt sedan jag körde igång den för 14 dagar sedan.

Jag tog av luckan på VP'en, återställde larmet på EcoElens panel och gick ut för att lyssna efter missljud från en havererad kompressor eller liknade.
........Inte ett missljud. VP'en körde igång och fungerade precis som vanligt.
Efter återställning av felet har den kört normalt hela kvällen, får se om den är OK i morgon bitti.

Har sökt lite här på forumet och det verkar som vanligaste orsaken för detta fel är att det varit störningar på elnätet utifrån, underspänning, nätblinkningar, fasbortfall eller liknande.
Märkligt om utrustningen är så känslig. Trist om kompressorns motorskydd utlöser för minsta nätstörning och pannan går över till elvärme. Kan ju bli dyrt om man är bortrest en vecka och det hände samma dag som man åker hemmifrån.

Får se om felet återkommer.

Mvh
Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2009, 09:10:52 »
Det är inte för tätt mellan starterna, sÃ¥ maskinen inte hunnit tryckutjämna   Sc:,h
då försöker kompressorn starta mot högt tryck.
Vet inte hur CTC:n ser ut i styrningen för att undvika för täta start och stopp .
men det är vanligt att man har en min-tid mellan starter  tiduret startar alltsÃ¥ räkningen frÃ¥n kompressorstarten.
skulle denna tid vara tex 30 min och gångtiden råkar bli 28 min, så är startblockeringen hävd nästan omedelbart, och är sen till/frånslagsdiffen snålt ställd så kan detta uppstå.

prova att öka mintiden mellan tillslagen, samt höj diffen mellan till och frånslag .

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2009, 09:54:18 »
Den är ställd på 10 min startfördröjning vid
 leverans.....

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2009, 10:27:59 »
Det är inte för tätt mellan starterna, sÃ¥ maskinen inte hunnit tryckutjämna   Sc:,h
då försöker kompressorn starta mot högt tryck.
Vet inte hur CTC:n ser ut i styrningen för att undvika för täta start och stopp .
men det är vanligt att man har en min-tid mellan starter  tiduret startar alltsÃ¥ räkningen frÃ¥n kompressorstarten.
skulle denna tid vara tex 30 min och gångtiden råkar bli 28 min, så är startblockeringen hävd nästan omedelbart, och är sen till/frånslagsdiffen snålt ställd så kan detta uppstå.

prova att öka mintiden mellan tillslagen, samt höj diffen mellan till och frånslag .

ACE

Hej,
Kunde varit ett alternativ men som Nisse-Gurra skriver så har CTC EcoAir ( i alla fall V3 modellen ihop med EcoEl 1550) en parameter som ger 10 startfördröjning.
Nu när det är kallt kör VP'n i mitt fall 22 till 24 timmer per dygn med 0-2 starter.

Var för övrigt ute och kollade utrustningen i morse och kunde konstatera att allt surrade på som det ska så troligen har det varit en nätstörning som utlöste mitt kompressormotorskydd igår.

Mvh,
Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2009, 11:24:35 »
Pumpen är byggd i Ljungby= den är byggd med både hängslen & livrem....alla skydd utlöse innan något större kan gå sönder.....

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2009, 11:33:15 »


Märkligt om utrustningen är så känslig. Trist om kompressorns motorskydd utlöser för minsta nätstörning och pannan går över till elvärme. Kan ju bli dyrt om man är bortrest en vecka och det hände samma dag som man åker hemmifrån.

Får se om felet återkommer.

Mvh
Fredrik

Det kanske hade varit ännu tristare, om motorskyddet inte löst ut. Nu kostar väl en vecka med elpatroner max 600-700 kWh mer än vad enbart pumpen dragit, det är kanske bättre än att pumpen brinner upp.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2009, 12:49:48 »


Märkligt om utrustningen är så känslig. Trist om kompressorns motorskydd utlöser för minsta nätstörning och pannan går över till elvärme. Kan ju bli dyrt om man är bortrest en vecka och det hände samma dag som man åker hemmifrån.

Får se om felet återkommer.

Mvh
Fredrik

Det kanske hade varit ännu tristare, om motorskyddet inte löst ut. Nu kostar väl en vecka med elpatroner max 600-700 kWh mer än vad enbart pumpen dragit, det är kanske bättre än att pumpen brinner upp.

//Ronnie

Helt rätt!! Motorskyddet ska ju skydda utrustning mot skador.
Vad jag menade var att VP's skyddssystem kunde varit konstruerat så att det "ser skillnad" på om det är ett utifrån kommande fel (nätstörning) eller fel på kompressorn. I de fall felet är utifrånkommande så kunde pumpen själv återställa felet 10minuter efter att nätet är OK igen och köra igång.
Detta är kanske ändå lite overkill då EcoEl troget går in och värmer medan EcoAir inte fungerar. Hade varit allvarligare om det blev kallt i huset vid utlöst motorskydd. De kWh som åtgår extra till elpatronerna resulterar ju inte i någon personlig konkurs.... fast de pajjar statistiken.. ::)

Mvh
Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2009, 13:00:32 »
Jaha...
Då stod min EcoAir med utlöst motorskydd i morse igen!!
Stannade troligen igårkväll mellan 22:00 och 23:00 och har alltså gått drygt 24 timmar sedan jag startade upp den efter förra motorskyddsfelet.
Samma som i fredags, reset-uppstart och allt går som det ska igen.
Vår elleverantör är normalt sett otroligt duktiga och har nästa aldrig nätstörningar.
Ingen annan utrustning såsom klockor i micro, video, mm har ballat ut fast dessa är ju klart inget exakt mätvärde att kolla eventuella nätstörningar.
Ska ta med en strömtång hem och mäta på VP'n och se vad den drar.

Vad kan anses normalt vad gäller strömförbrukning per fas vid hög fläkthastighet och full effekt på en 107'a om man mäter på inkommandekabeln från EcoEl ute i VP ??

Mvh
Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2009, 14:23:27 »
Vad har ni för BV ? ?

Det är inte sÃ¥ att ni har BV pÃ¥ typ 50 ºC  ...med överbelastad kompressor vid lÃ¥g ute-temp som följd ? ?
max 43 ºC vid -15 ºC ute.....med stigande maxtemp-kurva med stigande utomhustemp  b00k

mvh. ACE


drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2009, 20:17:12 »
Vad har ni för BV ? ?

Det är inte sÃ¥ att ni har BV pÃ¥ typ 50 ºC  ...med överbelastad kompressor vid lÃ¥g ute-temp som följd ? ?
max 43 ºC vid -15 ºC ute.....med stigande maxtemp-kurva med stigande utomhustemp  b00k

mvh. ACE




Vi har just nu +-0 grader ute.
VP'en klarar dock inte att värma nedre pannan till 50 grader utan kommer bara upp till 45-46 grader vilket är strax under vad vi har i framledningstemperatur till huset.
Sedan uppstart för ca 2 veckor sedan har pumpen vid ett flertal tillfällen kört 24 h per dygn med 0 starter.
Detta borde dock inte vara något problem. Borde vara värre med många "kallstarter"

Mvh
Fredrik.
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2009, 20:39:54 »
Hej

Jag tycker inte att din pump verkar fungera som den ska. Vi har haft runt 2-3 minusgrader senaste dygnen, och jag kör med elpatronen bortkopplad, framledningstemperatur cirka 50º.
Jag har cirka 52º i övre pannan och pumpen kör till 55º. Pumpen går då cirka 20 timmar på 15 starter.

Det är först när det börjar bli 7-8 minusgrader som jag slår på elpatronen, men pumpen kör då fortfarande till mer än 50º. Att din pump inte kommer upp till mer än 46º runt nollan verkar konstigt, vid noll grader ute startar min pump vid 48º och stannar vid 54º, jag har diff start/stopp satt till 6º. Övre pannan ligger då på 52º utan någon elpatron inkopplad.

Kan det vara så att huset kräver så mycket energi, att pumpen inte klarar att leverera det. I så fall är det därför att den inte kommer upp till mer än 45-46º. Det verkar ju vara något sådant, eftersom den går 24 tim/dygn, den borde inte gå mer än runt 20 timmar vid nollgradigt ute.

//Ronnie

« Senast ändrad: 18 januari 2009, 20:47:06 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2009, 21:10:22 »
erp är ine på det !
kommer bara upp till 45-46 ºC vid 0 ºC ute , vilket är stax under framledningstemp !!!!
och värmepumpen går 24h/dygn .....

Ditt distrubitionssystem är inte optimalt för värmepump...vad krävs för framledningstemp vid -10 ºC ... 60 ºC eller  Sc:,h 
Maskinen är även i klenaste laget i förhållande till ovan .

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2009, 22:02:48 »
Hej

Jag tycker inte att din pump verkar fungera som den ska. Vi har haft runt 2-3 minusgrader senaste dygnen, och jag kör med elpatronen bortkopplad, framledningstemperatur cirka 50º.
Jag har cirka 52º i övre pannan och pumpen kör till 55º. Pumpen går då cirka 20 timmar på 15 starter.

Det är först när det börjar bli 7-8 minusgrader som jag slår på elpatronen, men pumpen kör då fortfarande till mer än 50º. Att din pump inte kommer upp till mer än 46º runt nollan verkar konstigt, vid noll grader ute startar min pump vid 48º och stannar vid 54º, jag har diff start/stopp satt till 6º. Övre pannan ligger då på 52º utan någon elpatron inkopplad.

Kan det vara så att huset kräver så mycket energi, att pumpen inte klarar att leverera det. I så fall är det därför att den inte kommer upp till mer än 45-46º. Det verkar ju vara något sådant, eftersom den går 24 tim/dygn, den borde inte gå mer än runt 20 timmar vid nollgradigt ute.

//Ronnie



erp är ine på det !
kommer bara upp till 45-46 ºC vid 0 ºC ute , vilket är stax under framledningstemp !!!!
och värmepumpen går 24h/dygn .....

Ditt distrubitionssystem är inte optimalt för värmepump...vad krävs för framledningstemp vid -10 ºC ... 60 ºC eller  Sc:,h 
Maskinen är även i klenaste laget i förhållande till ovan .

mvh.ACE


Känns som om min VP är underdimensionerad.
Hjälper dock inte klaga hos installatören då jag själv gjort installationen.
Valet av storlek på VP'en är baserad på tidigare el/oljeförbrukning, strax över 30000kWh/år och dessförinnan drygt 3m3 olja.
Har också hört mer än en gång att det är bättre att välja en VP som är aningen för liten än för stor.

Huset är dåligt isolerat har stora fönster (2 glas) och kyls av fort vid blåsig väderlek. Känns som att det kräver mer värme vid 10m/s och nollgradigt än vid -10 grader och några få m/s. Tyvärr blåser det nästan alltid här (Trelleborg ca 200m norr Östersjön).
Läget är som sämst nu och borde bli bättre efterhand som renovering och isolering av huset fortskrider.

En av akutplanerna är att eftermontera fler radiatorer, en under varje fönster med ett utanpåliggande rörsystem (vilket sedan ska byggas in i samband med renovering av rummen) för att få ner framledningstemperaturen. Har jag idag endast har en stor sektionsradiator centralt placerad (innerhörn) per rum.

Blir situationen bättre med en lägre framledningstemperatur eller innebär detta bara att VP'n får ännu svårare att nå 50grader i under pannan?
Som info har jag idag en temperaturskillnad på ca 4-5 grader mellan framledning och retur på radiatorkretsen.

Mvh
Fredrik

Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2009, 22:14:54 »
Fler radiatorer hjälper inte. Dom kan inte bidra med någon effekt. Klarar pumpen bara runt 45º nu, så klarar den betydligt mindre om du ökar på med fler radiatorer.

Dina radiatorer kan inte ge ifrån sig mer energi än vad pumpen förser dom med. Fler radiatorer innebär bara lägre framledningstemperatur, men inte mer värmeeffekt.

Men jag tycker att en 107:a ska klara sig om det inte gått mer än 3m³ olja förr. Den borde inta ha några problem med 55º vid noll ute. Jag gjorde av med 2,8m³ i snitt förr. Sedan har jag visserligen satt in 3-glasfönster i stället för de gamla på södersidan, cirka 4,5 x 2 meter fönsteryta. Det kan ju vara något med pumpen som behöver åtgärdas.

//Ronnie
« Senast ändrad: 18 januari 2009, 22:16:29 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!