Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskydd kompressor  (läst 33343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #30 skrivet: 26 februari 2009, 08:37:53 »
Väcker liv i tråden igen jag med :)

Jag fick samma sak utbytt enligt detta  "Enligt CTC-killen hade de haft vissa problem med mjukstartskorten (vilket även innehÃ¥ller motorskyddet till kompressorn), inte sÃ¥ mycket tillverkningsfel utan mer problem med elverkens generösa gränser vad gäller krav pÃ¥ spänningsnivÃ¥n till abonenterna"

Och sedan dess har det vart tom -15 på nätterna för ett par veckor sedan, och jag har ej fått något larm, så verkar som detta löste mitt problem.
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad thorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #31 skrivet: 03 november 2009, 17:44:33 »
Ni som har fått mjukstartskortet utbytt, får jag fråga hur gammal era värmepumpar är? Jag har nämligen samma problem att under januari/februari när det var minusgrader ute så löste larmet ut "Motorskydd kompressor". Hela 19 gånger inom runt 30 dagar. För det första drar det ju mer el om elpannan går in och för det andra är det inte särskilt kul att behöva springa ner 1-3 gånger om dagen för att kolla om vp mår bra.

Nu har jag ringt och skrivit ett antal gånger till installatören som hänvisade mig till CTC kundtjänsten. Men dem sa att det inte kan vara mjukstartskortet eftersom min vp är för ny (installerades i december 2008) och där har man åtgärdat problemet. Dem i sin tur vill att installatören ska komma hit och mäter om det kommer tillräckligt med volt fram. På en bomässa sa en CTC tekniker däremot att det är ett vanligt problem och att mjukstartskortet behöver bytas ut. Jag struntar faktiskt i vad som behöver bytas ut, jag vill bara att den fungerar och att dem som fick betalt för både VP och elinstallationen fixar den. Det var iofs inga larm sedan februari/mars men så var det ju inga minusgrader sedan dess heller.

Ni som har haft problemet kan ni skriva hur gammal era vp är? Vill gärna ha några motargument när CTC/installatören skyller ifrån sig.

Tackar i förväg!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #32 skrivet: 03 november 2009, 18:13:27 »
vart i landet bor du Thorsten?

Utloggad thorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #33 skrivet: 03 november 2009, 18:37:33 »
Norra Stockholm och det var knappt kallare än -5 grader. kanske några enstaka dagar.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #34 skrivet: 04 november 2009, 17:00:30 »
Nu har jag ringt och skrivit ett antal gånger till installatören som hänvisade mig till CTC kundtjänsten. Men dem sa att det inte kan vara mjukstartskortet eftersom min vp är för ny (installerades i december 2008) och där har man åtgärdat problemet.

Ni som har haft problemet kan ni skriva hur gammal era vp är? Vill gärna ha några motargument när CTC/installatören skyller ifrån sig.

Tackar i förväg!

Hej Min VP köpte jag hem sent på hösten 2008 och installerade de första dagarna i januari 2009.
CTC fick serie/tillverkningsnumret och därefter var det aldrig något snack utan de skickade ett nytt kort.
Efter bytet har VP inte krångat en enda gång!

Mvh
Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad thorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #35 skrivet: 04 november 2009, 17:30:30 »
Min installerades redan december 08. Om din inte har legat pÃ¥ lager hos dem i en evighet ska den ju inte vara mycket annorlunda än den som jag har fÃ¥tt utan ska ha tillverkats ungefär samtidigt. Ska väl ringa till CTC igen och "be dem vänligt"  att komma hit och fixa den. Installatören ringer jag inte ens, dÃ¥ vill han bara ha mail som han aldrig svarar pÃ¥.

Tackar för svaret.
« Senast ändrad: 04 november 2009, 17:32:20 av thorsten »

Utloggad Jeppsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #36 skrivet: 02 januari 2010, 23:49:09 »
Hej

Det var ett tag sedan jag var och kollade på forumet men nu när det har blivit kallt så har jag samma problem som ni har. Mitt motorskydd till kompressorn har löst ut flera gånger nu när det har varit runt -8 till -10 grader.

Min EcoAir 109 är inköpt okt/nov 2008 och installerad jan 2009.

Det är kanske läge att kontakta CTC kundtjänst och be dom skicka en ny mjukstartsenhet.

thorsten>> Hur gick det för dig i ärendet?

Utloggad thorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #37 skrivet: 03 januari 2010, 10:19:46 »
Verkar som om CTC fortfarande har problem även med modeller tillverkade/installerade årsskiftet 2008/2009. Bara CTC som inte vill inse detta?

Jag fick inte tag / svar frÃ¥n installationsfirman efter mitt senaste inlägg. SÃ¥ kom jag hem en vacker dag och huset var svinkallt. Hela värmepannan var helt dött och säkringen till fas 2 hade gÃ¥tt (i elskÃ¥pet, i pannan har det inte gÃ¥tt nÃ¥gon säkring). Och den gick direkt igen efter ungefär 10 sekunder när jag försökte slÃ¥ pÃ¥ den flera gÃ¥nger. Ändrade lite inställningar i elpannans meny typ slÃ¥ pÃ¥/frÃ¥n VP, slÃ¥ pÃ¥/frÃ¥n pannan, etc (kul att ändra när man har 10 sek pÃ¥ sig tills säkringen gÃ¥r ;) ). Inget hjälpte sÃ¥ jourkillen sa att dem ska skicka hit elektrikern nästa dag. Jag försökte igen samma natt och till slut fungerade pumpen/pannan iaf. Nästa dag kom inte elektrikern utan VP installatörn. Efter lite mekandet med pannan kom han fram att han inte kommer fram till nÃ¥got. "Konstig att den fungerar nu, bäst är väl att du testar ett tag och ser vad som händer". Men det ville jag inte, det var ju vad jag har gjort dem 12 mÃ¥naderna innan. SÃ¥ jag fick honom ringa CTC kundtjänst. Till slut kom dem fram till att byta mjukstartskortet för att testa om det hjälper (det är ju inte sÃ¥ att jag har sagt precis det i ett Ã¥r nu)  huvuddunk. Sedan dess har inte mycket hänt dÃ¥ det var jul/nyÃ¥rshelg. Ska ringa imorgon och höra hur det gÃ¥r. Hoppas bara att jag fÃ¥r skiten utbytt innan dem 2Ã¥rs installationsgaranti har gÃ¥tt ut.

Nu har dessutom kondenskÃ¥len frusit igen och det är ett tjockt lager is bÃ¥de i skÃ¥len och pÃ¥ marken där avloppsröret gÃ¥r. Kul  ;)

Utloggad thorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #38 skrivet: 01 juni 2010, 16:40:28 »
En kort updatering:
Jag har efter mycket tjafs med både installatören och CTC fått mitt mjukstartskort utbytt (Februari tror jag det var) och har inte haft ett enda larm sedan dess. Det tog mig 1,5 år att övertyga både CTC och installatören att det är mjukstartskortets fel men nu till slut funkar allt som det ska. Om ni har problemet att motorskyddet utlöser ofta, kan det mycket väl vara mjukstartskortet som löser ut för tidigt. Även med VP som har byggts senare än vad CTC tror sig ha åtgärdat problemet. Min tillverkades i slutet av 2008.

Dessutom har kondensskålen bytts ut då värmekabeln har gått sönder också. En vacker dag stod hela elpannan still och en säkring hade gått (den till elpannans andra fas). Säkring gick alltså i elcentralen INTE i elpannan. De tyckte även här att det inte kan bero på pannan/VP utan husets elinstallation. Pannan kunde slås på igen efter ett par misslyckade försök. Men när det blev 50 cm is under VP var de till slut tvungen att inse att det är kondensskålen som inte fungerade som den ska.

Så om ni har ett av ovanstående problem någon gång, kanske det är CTC som behöver åtgärda problemet.

Utloggad Enzo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Eco Air 105 & Eco El
SV: Motorskydd kompressor
« Svar #39 skrivet: 19 januari 2013, 13:05:48 »
Tack för denna tråd! Min vp från 2006 stannade inatt för första gången med utlöst motorskydd. Vi hade ca -18 inatt. När jag försökte återställa felet stod så kom det direkt tillbaka. Vid återställningsförsöken flimrade på skärmen en varning om reducerad effekt, vilket gjorde mig konfunderad. Men jag hade inte kommit på att kolla säkringscentralen om jag inte läst denna tråd och mycket riktigt, en säkring var utlöst. Efter det fungerade återställning.

VP:n fanns redan här när jag köpte huset, men jag har senare kompletterat med EcoEl. Har inte haft några problem under de 4 år jag bott här och det har ju varit lika kallt förut. Kanske säckade elnätet av andra skäl inatt. Men det lutar ju åt att kortet behöver bytas...
« Senast ändrad: 19 januari 2013, 13:13:01 av Enzo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!