Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp - företaget trilskas!  (läst 38946 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #120 skrivet: 15 maj 2007, 15:23:14 »
Hej alla!

Idag kom en kille ut frÃ¥n NIBE som skulle ta bort mätutrustningen (den som mätte temperaturer pÃ¥ flera ställen, och INTE flöden, som jag trodde / fattat fel kanske???)  :-[

Jag passade pÃ¥ att frÃ¥ga en massa, och jag fick mÃ¥nga svar och klarheter sagda!  ^-^

Till att börja med sÃ¥ konstaterade han att det var ett "hop-plock" av rördimensioner och olika typer av element, och att det (ofta) blev problem när man kompletterade gamla system med att tillföra nya prylar... Jag frÃ¥gade om detta med att rörisen sa att den inre dimensionen var likadan trots att dom ser olika ut pÃ¥ utsidan, och han sa att dom gamla rören var 18 mm (eller möjligen 19 mm, minns inte helt här) och att dom nya rören var dels 18 mm med en inre dimension pÃ¥ 17 mm, samt 15 mm-rör med en inre dimension pÃ¥ 14 mm...  Sc:,h 

Han förklarade detta med justeringen av flödet, att det mÃ¥ste göras i samband när man installerat nya element pÃ¥ en befintlig anläggning (precis som vid nybyggnad) och jag sa att detta inte blivit gjort. Jag sa oxÃ¥ detta om att rörisen sagt att det inte fanns nÃ¥t ställe (gÃ¥r inte) att fixa flödet pÃ¥ elementen, men dÃ¥ visade han var man skulle in o skruva (med en varning att vara försiktig sÃ¥ det inte blev "fontän" inne  ???)

Golvvärmen MÃ…STE man ha sjunt pÃ¥ enligt honom, för annars kunde tex trägolv spricka samt fogar vid klinkergolv... Precis som jag pÃ¥pekat för rörisen, men som han bortförklarade med att det inte var tillräckligt höga temperaturer ut pÃ¥ vattnet för att det skulle vara nÃ¥n fara, man skulle upp i 70-80 ºC innan det skulle vara nÃ¥n fara enligt honom...  Sc:,h

Jaha, ord mot ord, men jag går på min magkänsla att den här killen från NIBE iaf i mina öron låter trovärdig. Rätta mig om jag har fel här!

Sen sa han att det skulle kunna vara möjligt att (kanske) få ner förbrukningen beträffande TS, om elpatronen satt installerad INNE i pannan, och inte nu externt, då kopplingstypen är "mot gaspanna" och det alltså bara finns ett till/från läge för elpatronen (detta med 3 olika steg för TS är alltså inte aktuellt i vårt fall, utan elpatronen krämar alltså för fullt eller inte alls). Men det var inte riktigt hans avdelning så han kunde inte svära på det, men tyckte iaf att det vore en mer "korrekt" installation för då skulle kopplingen (till TS) bli riktig - optimal... Kommentarer någon?

NÃ¥gra rör i källaren "hängde" mkt oroväckande, och kunde orsaka luft, eftersom ev luft inte skulle "komma fram" till den ventil som finns längre fram pÃ¥ rören (knepigt att förklara), han fattade inte hur man kunde ha sÃ¥ lÃ¥nga rör hängandes i luften, utan att fästa upp dom i taket... nä, det fattar inte jag heller, men sÃ¥ länge ingen använder dom som klätterställning eller sÃ¥, sÃ¥ trodde jag att det inte skulle vara nÃ¥n fara att dom skulle kunna gÃ¥ av eller sÃ¥, och detta med luft hade jag ingen tanke pÃ¥ (men sÃ¥ är ju inte JAG rörmokare heller...  ;) )

Han förklarade detta med vad som händer om det "rusar" igenom i första elementet (på en "slinga på flera element) vad som händer med värmen i dom element som kommer efter det fösta, och jämförde med om man kan strypa det första o vad som händer då. Eftersom vi tex har elementet i hallen som blir ashett...

Till sist tyckte han att vi skulle ta ut en (annan) röris som ska gå över hela anläggningen och kolla upp om det är luft och/eller skit i nåt/flera element, samt justera in flödet och byta ut "hop-plocket"...

Vad kan detta gÃ¥ loss pÃ¥ mÃ¥nne.....?????  :'(

Vi är ju tvungna att åtgärda detta iaf med tanke på försäljningen av huset (vi har köpare), annars blir det ändå problem senare (dolda fel lagom till vintern) och det blir minst lika dyrt, samt att det skulle vara så obehagligt att utsätta köparna för detta, och sen kanske få utstå bråk eller liknande...nej, det finns inte på kartan!

Jag undrar nu hur f-n man ska bete sig? Vi bor på liten ort, och även om rörisen nu är pensionerad, så vill vi inte ta någon från orten, eftersom det skulle snackas...
Har vi rätt att ändå hävda "felinstallation" eller nån annan term (förslag?) av rörisen, för att kanske få hjälp att betala "kalaset"??? Det känns faktiskt för j-ligt att behöva gå till honom och diskutera en sån sak, eftersom han ändå har haft mkt god vilja att hjälpa oss, han har ju varit här flera ggr även efter pensioneringen för att titta på pannan osv (tidigare inlägg som ni vet).

Det finns ingen form av försäkring som täcker sÃ¥na här grejer? Eller nÃ¥n fond kanske? Jag famlar efter halmstrÃ¥n, men det känns faktiskt rätt desperat just nu hela situationen!  :'(

Ett annat alternativ (fast det låter inte okej i MINA öron) som jag hört är att informera köparna om vad som behöver göras (genomgången av installatör) samt kostnaden för detta, och så dra av den kostnaden från köpeskillingen???

Ooops vad lÃ¥ngt detta blev - sorry!!!!!!!! Tacksam, som sagt, för alla typer av tips och rÃ¥d hur vi lämpligast gÃ¥r vidare nu...  *vinkar*

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #121 skrivet: 15 maj 2007, 15:25:06 »
Pm är ett private message  du klickar pÃ¥ namnet pÃ¥ användaren du vill skicka ett privat meddelande till sen klickar du pÃ¥ "skicka ett privat medelande till denna medlem"  sen är det bara skriva och skicka iväg meddelandet och om du fÃ¥r svar sÃ¥ ser du det uppe till vänster under PN klicka bara pÃ¥ PN och läs ditt meddelande.


//Krister

Okej, tack! Hann redan skicka ett svar "officiellt"...  ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!