Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump/Kompressor problem?  (läst 2954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde Hansson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Värmepump/Kompressor problem?
« skrivet: 28 januari 2010, 15:54:39 »
Är helt nollad på detta med bergvärmepumpar.. flyttade in i kåken i somras och har inte haft några problem med våran NIBE FIGHTER 1210 förrän nu.. Har varit lite knepig och gått på tillsats el några timmar nu fast det bara varit några minusgrader.. och nu har jag märkt att lampan för om "Värmepumpen" är i drift inte lyser. Upptäckte detta när jag var in i pannrummet och pumpen var helt tyst. Kompressorn är alltså inte igång. Ska det vara så? Trodde den skulle vara igång jämt.
Har bara nÃ¥gra minusgrader här nu. 
VB fram står det 31 och varmvatten har siffran 43.. Vad kan vara fel?

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump/Kompressor problem?
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2010, 16:02:17 »
Nu kan inte jag Nibe men generellt är det väl så att värmepumpen inte går jämnt om inte installationen är anpassad efter det. Normalt stannars kompressorn åtminstone då och då, förutom vid väldigt låga utetemperaturer (vilken beror på installationen) då den går jämnt. För vissa kan den temperaturen ligga på -2 grader, för vissa -30 och ännu lägre.

Någon med mer Nibe-erfarenhet hoppas jag kan hjälpa dig med mer specifika frågor.. titta lite på "Märkesspecifikt" och "Nibe" så kanske du får lite tips där också.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!