Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta pellets mot värmepump? Hög tilltem, 60grader vid -15  (läst 5128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Hej
Jag eldar idag pellets i mitt hus. Det är en pelletsbrännare på en ctc 1100 family från 1997. Pelletsbrännaren är från 2010. Det är mycket arbete med pellets. Det ska bäras, förvaras, sotarn ska komma, utrustningen ska sotas, det dammar och smutsar ner, det blir avbrott i eldningen, tändelement går sönder stup i kvarten, när man ska duscha är pelletsen i viloläge så vattnet inte räcker till. Pallarna som pelletsen levereras på måste skickas till sopstationen som har begränsade öppettider. Det är helt enkelt en massa arbete för ingenting.

Anledningen till att jag valde att installera pellets 2010 var för att jag har ett speciellt värmesystem. Huset är från 1957 och har ett Bacho fläktsystem som värmer golv och fönster med varmluft. Jag har bytt ut orginalfläktarna mot nya och jag styr temperaturen i huset med en automatshunt. Värmen i golven är väldigt skön men eftersom systemet bygger på principen att 2 st väldigt små vattenelement i en låda värmer hela huset krävs höga vattentemperaturer. Nu är det ca -15 ute och till-temperaturen från pannan är ca 60. Jag vill ju kunna nyttja golvvärmen, var tanken när jag satte in pellets. Men nu funderar jag på alternativa lösningar. Kan jag docka en luftvattenpump till detta? Troligen inte med bra resultat.

Hjälp mig. Vad ska jag göra för att slippa pelletsen. Ska jag skita i golvvärmen och installera radiatorer i stället? Eftersom huset är litet, 95kvm boyta i ett plan så är planlösningen hyfsat öppen. Alla rum ansluter till hallen kan man säga.. (förutom badrummet). Kanske elradiatorer tillsammans med en l/l pump funkaR? eller ska jag sätta in vattenradiatorer och en annan typ av pump?

investeringskostnaden skiljer sig kraftigt i de olika alternativen. Fördelen med att kasta ut hela pannan är ju att jag spar plats.

För att sammanfatta min frågeställning. Kan jag installera en luftvattenpump och docka den mot pelletspannan och få någon effekt av det hela? Om inte, kan luftluft vara ett alternativ som stöd ev. tillsammans med elradiatorer eller elpanna med golvvärme när det är som kallast..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta pellets mot värmepump? Hög tilltem, 60grader vid -15
« Svar #1 skrivet: 24 december 2014, 21:16:54 »
Finns det möjlighet/plats att komplettera eller byta ut kanalvärmarna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Byta pellets mot värmepump? Hög tilltem, 60grader vid -15
« Svar #2 skrivet: 24 december 2014, 23:12:31 »
Det skulle rent teoretiskt gå att byta aggregat om man hittar ett i rätt storlek. Skulle detta kunna ge bra effekt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta pellets mot värmepump? Hög tilltem, 60grader vid -15
« Svar #3 skrivet: 24 december 2014, 23:35:55 »
Det beror ju på vad som sitter där idag?

Veab har ju en del i sitt sortiment, kolla om något av deras grejer passar?
http://www.veab.com/sv/kanal-vatten-varme-kyla/produkter/kanal-varme-kyla-vatten
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Byta pellets mot värmepump? Hög tilltem, 60grader vid -15
« Svar #4 skrivet: 24 december 2014, 23:43:02 »
Daikin har en värmepump som ger varmare framledning.

Daikin Altherma HT heter den
Kolla med med en återförsäljare om den kan lämpa sig för ditt system utan att bygga om det.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta pellets mot värmepump? Hög tilltem, 60grader vid -15
« Svar #5 skrivet: 25 december 2014, 08:49:28 »
Borde funka att byta kanalelemenkanalelemen till större som ger bättre värmeväxling. Har du provat att öka farten på fäktningen? Blir det oljud då eller gigantisk ventilation?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta pellets mot värmepump? Hög tilltem, 60grader vid -15
« Svar #6 skrivet: 25 december 2014, 08:54:30 »
Hur ofta är det -15 där du bor? Det kanske inte blir så många dagar per år det behövs varmare vatten än vad VP'n klarar att ge?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Byta pellets mot värmepump? Hög tilltem, 60grader vid -15
« Svar #7 skrivet: 25 december 2014, 12:01:37 »
Hej,

-15 är det ganska ofta ändÃ¥. Jag bor i Västernorrland. Det kan tom bli minus 30 men visserligen under kortare perioder.  Ganska fÃ¥ dagar räknat pÃ¥ ett Ã¥r misstänker jag.

I orginalutförande satt det en fläkt som drev båda "kanaler". Denna fläkt hade genomgående axel med en fläkt på var sin sida. Det fanns ingen varvtalsstyrning eller så. Temperaturen i huset styrdes genom en termostat som stoppade fläktarna vid rätt temperatur och sen startade när temperaturen minskat. Detta innebar att golvvärmen inte funkade sådär jättebra, ganska fläckvis värme. Nu när jag styr värmen i huset med vattentempen, och kör fläktarna konstant, så blir golven jämnvarma och härliga. I dag när det är minus 20 känns det väldigt varmt och gött i huset.

Principen är att det finns två vattenbatterier i en låda, varav en värmer luften som kommer ut vid fönstren och en värmer den luft som cirkulerar i golven. Den senare skulle kunna gå att byta mot något bredare möjligen, men frågan är då. Hur mycket effekt skulle det kunna ge? Dessa batterier är från 1957. Det krävs dock att övriga dimensioner förutom höjden är samma, för att man inte ska behöva bygga om allt för mycket. Det känns spontant som ett stort projekt... Det kanske är lättare att installera radiatorer i hela huset (7st fönster)...

Att öka fläkthastigheten går men då blir det ett ganska kraftigt oljud och flås främst vid fönstren. Fläktarna är ganska kraftiga jämfört med orginalfläkten som hade spelat ut sin roll.

En sån där Altherma ht är ju annars intressant.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Byta pellets mot värmepump? Hög tilltem, 60grader vid -15
« Svar #8 skrivet: 29 december 2014, 15:47:38 »
Kan uppdatera med att säga att huset värms med 284kwh/m2.. :-)

Det är alltså inte särskilt snålt.. mer än 100kwh mer än referenshuset enl energideklarationen. Kan detta luftburna system jag ha vara väldigt inneffektivt? tilltempen var 69 grader vid ca 22 minus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta pellets mot värmepump? Hög tilltem, 60grader vid -15
« Svar #9 skrivet: 29 december 2014, 15:52:16 »
Verkar dragigt, kan du täta några fönster kanske?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om vattenbatterierna är från -57 så kan dom vara rejält smutsiga och då värmer dom inte så bra. Så se till att det inte är en massa damm där luften går genom batteriet, då kanske du kan få ner framledningstempen. Eller byt till nya vattenbatterier, så stora du får plats med. Kör med detta ett tag, får du ner behovet av hög temp, blir det enklare att hitta värmepump.
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 521
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!