Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur minska antalet starter?  (läst 10663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thisbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hur minska antalet starter?
« skrivet: 14 december 2014, 14:27:25 »
Hej!

Jag har en nyinstallerad Diplomat 10 som startar alldeles för ofta. Som det är nu går den varje halvtimme, vilket också är mintiden som jag ställt i startintervallet.
Har ni några idéer på hur jag kan ändra styrparametrarna för att tvinga pumpen att starta mer sällan? Jag har inga problem att acceptera mer ojämn inomhustemperatur. Eldar ofta i en kamin så det är ändå ganska varierande temperatur inne.

Pumpen värmer idag 230 m² bostadsyta samt 77 m² garage. Dock är huset under om/tillbyggnad så jag har bara 55 m² golvvärme och 2 fläktradiatorer (Omnia 36) inkopplade idag, vilket blir alldeles för liten vattenvolym för pumpen att arbeta med. När allt är klart skall dock ytterligare 18 radiatorer vara inkopplade.
Jag har en överbliven 55 liters varmvattenberedare liggandes som jag funderar på att koppla in som en ackumulatortank till värmesystemet är fullt utbyggt. Vad tror ni om det? Är det värt jobbet?

Bifogar lite data från pumpen.

MVH
Jonas

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2014, 14:44:22 »
Har du provat ändra startvärdet för integralen från standard 60 till någonting högre?
Att ha sÃ¥ hög mintid är nog ingen bra ide när det blir kallt ute och den väl stannar.  LÃ¥t det vara pÃ¥ standard och prova integralen istället.
På de gamla thermia går den ställa till max 99 och på de nyare kan man ha högre.

Kom ihåg att ändra gränsen för tillsats från 600 till minst 600+ändringen av startgränsen.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #2 skrivet: 14 december 2014, 15:35:50 »
Det ser ut som om pumpen stoppar på hysteres. Framledning bör är 34, och pumpen stannar vid 44, vilket stämmer med standardinställningen för hysteres, 10. I så fall hjälper det knappast att ändra integralens startvärde, pumpen jobbar snabbt upp framledningen tills hysteresen bryter, och integralen nollställs. Öka hysteresen till 15 som första åtgärd och se vad som händer. Den finns på servicemenyn under värmepump. Sen kan du passa på att ändra integralen.

Hysteresinställningen stoppar resp startar pumpen om ärvärdet för framledningen avviker från börvärdet med mer än den inställda hysteresen. Samtidigt ställs integralen till 0 resp till startvärdet.

Om du enkelt kan koppla in beredaren som volymtank till ringa kostnad, så gör det också. Lite hänger det förstås på hur länge det dröjer tills systemet blir utbyggt (ett par veckor - kanske inte så lönsamt, månader - javisst, år - absolut).

Tillägg:
Det ser ut som om pumpen försöker starta på hysteres också, 34 som börvärde, och 24 som ärvärde, men mintiden hindrar den. Integralen är långt förbi startvärdet på grund av det. När 30 minuter har gått kommer pumpen att starta både på integral och hysteres.

Om du kortar mintiden så får du definitivt fler starter, det är den som styr starten nu, men med ökad hysteres och startvärde på integralen kan du få längre gångtider och bättre reglering när det blir kallare ute.
« Senast ändrad: 14 december 2014, 15:53:08 av claesc »
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #3 skrivet: 14 december 2014, 16:03:30 »
Är det fläktradiatorerna som kräver hög framledning? H
Gv kräver ju knappast 34 grader då det är +3 ute. Kom ihåg max temp på golvet om materialet inte får ha så hög temp.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Thisbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #4 skrivet: 14 december 2014, 19:30:26 »
Tack för snabba svar!
Jag kommer att testa av de Ã¥tgärder ni skriver, sÃ¥ kanske jag lär mig lite pÃ¥ vägen  :)

Apropå ack.-tank så försöker jag nog koppla in den. Kan göra det i garaget utan alltför mycket arbetsinsats. De flesta radiatorerna kommer tyvärr inte att kopplas förrän vintern är slut.

Framledningstemperaturen har jag inte ändrat (har inte haft tid att gjort så mycket alls ang. pumpen) men när det gäller fläktkonvektorerna så är ju en jämn värme behagligare än hög temp under kort stund. De är såpass effektiva så de räcker till bra ändå. Golvvärmen har jag på en separat shunt så framledningstemperaturen är inga problem. Dessutom så är det bara betong där än...

MVH
Jonas

Utloggad Thisbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #5 skrivet: 14 december 2014, 19:40:17 »
Har du provat ändra startvärdet för integralen från standard 60 till någonting högre?
Att ha sÃ¥ hög mintid är nog ingen bra ide när det blir kallt ute och den väl stannar.  LÃ¥t det vara pÃ¥ standard och prova integralen istället.
På de gamla thermia går den ställa till max 99 och på de nyare kan man ha högre.

Ändrade integralen till 100 och minskade startintervall till default 20. Resultat - pumpen startar var 20 minut. Testar att ändra hysteresen till 15 enligt annat inlägg.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #6 skrivet: 14 december 2014, 20:41:51 »
Hur kör du dina konvektorelement? Kör du dem på termostaten eller har du dem på max? Vissa konvektorelement har en magnetventil och således slutar flödet gå över den.

Utloggad Thisbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #7 skrivet: 14 december 2014, 21:04:15 »
Hur kör du dina konvektorelement? Kör du dem på termostaten eller har du dem på max? Vissa konvektorelement har en magnetventil och således slutar flödet gå över den.
Båda går med fullt flöde hela tiden(ingen termostat eller ventil på vattnet). Den ena har termostatstyrd varvtalsreglerad fläkt (sitter i bef. hus) och den andra har fasta fläktlägen (värmer garaget).

Utloggad Thisbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #8 skrivet: 15 december 2014, 20:56:46 »
Hej!

Justerade enligt Claesc´s rekommendationer och det verkar ju vara rätt väg att gå. Har nu 34 minuter mellan starterna trots att jag ställde tillbaka min startintervall till default 20 minuter. Vad tror ni, finns det mer att göra med parametrarna?
Enligt min/max på termometern i huset så verkar det inte varierat speciellt mycket, kanske 1,5°.
Känner mig lite lat som bara kastar ut frågorna här istället för att sätta mig och läsa på men med två småbarn runt benen så har inte det högsta prioritet...

MVH
Jonas

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #9 skrivet: 15 december 2014, 21:04:05 »
På vilket läge har du cirk.pumpen på varma sidan?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Thisbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #10 skrivet: 15 december 2014, 22:09:45 »
På vilket läge har du cirk.pumpen på varma sidan?
Vad jag vet så kan jag inte ställa den. Jag har en Diplomat, ej Optimum.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #11 skrivet: 15 december 2014, 22:46:29 »
Lyfter du av fronten borde du se den övre cp, som har en vippa med tre lägen
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #12 skrivet: 15 december 2014, 22:50:43 »
En fråga till Er som kan mer än mig. Vore det inte en ide att i det här fallet sänka kurvan lite. Jag tycker att det känns som att kurva 40 är väl så högt med golvvärme. Påverkar en lägre ställd kurva hysteresen något?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #13 skrivet: 16 december 2014, 07:35:55 »
Golvvärmen är var visst shuntad. Hysteresen påverkas inte av lägre kurva.
Lyft av fronten o kolla vilket läge cirkpumpen går på. Är den på I eller II kan du pröva höja o se vad som händer. Ta foto av displayen med siffror (temperaturer ) när kompressorn gått några minuter.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Hur minska antalet starter?
« Svar #14 skrivet: 16 december 2014, 11:59:00 »
Nu styr pumpen på integral och inte på hysteres.

Jag håller med Tumpi. Du har väl högt delta, 13 grader mellan retur och framledning. Det syns också på det höga vertikala hoppet i framledningskurvan när kompressorn startar. 8 grader är mer lagom, så du skulle behöva öka flödet med runt 50%. Pumpen levererar ju 10 kW, som systemet måste bli av med. Dina fläktkonvektorer är räddningen, framledningskurvan börjar bli flack när den närmar sig 50 grader, vilket visar att konvektorerna då klarar att göra varmluft av hela effekten. Dock är det till priset av att de blåser ganska het luft, och när kompressorn stannar blir luftflödet snabbt kallare. Därav din varierande rumstemp. Med din ringa vattenvolym är det oundvikligt.

Mer flöde kommer att trycka ihop framledningskurvan i vertikalled, du får lite mindre tempvariation från konvektorerna. Om du sedan ändrar integralen till -150 eller så, får du tillbaka temperaturvariationen, men startintervallen ökar. Det blir en kompromiss mellan kompressorstarter och komfort. Ytterligare förbättring får du med volymtanken, men se upp med flödet, små vv-beredare har ganska klena rördimensioner på in- och utlopp.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!