Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt eluttag , reducerad el ?  (läst 14304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad storslagen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Högt eluttag , reducerad el ?
« skrivet: 21 februari 2011, 21:42:14 »
Hej .
Jag har noll koll var det gäller värmepumpar , blir dock lite ledsen när elräkningen kommer :(
Vi bor i ett hus på 110 kvm , enplansvilla .

Vi fick på displayen ett "felmeddelande" där det stod : Högt eluttag , reducerad el .

Vi tycks ha förbrukat 2800 kwh på en månad . Vad kan detta bero på ?
Kan orsaken vara att det har varit för kallt & att pumpen inte klarar av det så att elpatronen går in & "hjälper" värmepumpen ?

Hur gör vi nu för att få bort elpatronens "hjälp" , räcker det med att sänka graderna från 21 grader till kanske 19 grader .

Någon som kan detta liiite mer än mig ;O) Det verkar ju som att jag har hittat rätt forum iaf .. *pheew*

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2011, 22:25:55 »
ditt "felmeddelande" "ofarligt" den bara talar om att om den skulle gå till med full kraft skulle en huvudsäkring kunna brinna av.... det är effektvakterna som "spärrar" när effekten går upp, vad har du för huvudsäkring?

visst kan man spara mer.... det finns massor av tips hur här på forumet... t ex spärra den övre elpatronen

(vad du än läser, ALDRIG den nedre patronen den är din räddning när det blir riktigt kallt eller om det blir något fel med utedelen)
Nackdelen med att spärra den övrepatronen är att systemet blir mindre "automatiskt" du får aktivera extraVV om du skall duscha lite längre(beroende på utetemperatur)... kan tappa någon grad inne vid riktig kall väderlek om pumpen är tillåten att gå ända ner till -15ºC.... men som med gungor och karuseller så gäller samma sak med ekonomi och komfort

lycka till!! SvenE  
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2011, 22:47:03 »
Vi fick på displayen ett "felmeddelande" där det stod : Högt eluttag , reducerad el .

Du har väl redan fått svar, men ett förtydligande bara. Det är inget felmeddelande du fått.
Det är bara en upplysning om att det är andra elförbrukare som också vill använda några ampere, varför pannan för tillfället kör på reducerat uttag, och kommer att gå upp på fullt uttag, så snart det finns utrymme för det.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2011, 22:52:21 »
en del är lätt roade (läs jag!!!)
att jag för första gÃ¥ngen kom före den eminente erp.... det är en stor dag i mitt liv!!!  ^-^
vet inte hur många gånger jag har hållit med föregående talare
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2011, 23:15:35 »
Det är väl inga problem att stänga elpatronen i den nedre delen av pannan så länge du har aktiverat den övre. Stannar värmepumpen av någon anledning kommer shunten att ta från övre delen ( beroende på inställning) och i sin tur värma nedre delen med returvatten, visst du kanske inte har 100% komfort när det blir smäll kallt och värmepumpen inte fungerar. Men då har man ju upptäckt problemet tidigt.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2011, 22:25:15 »
Det är väl inga problem att stänga elpatronen i den nedre delen av pannan så länge du har aktiverat den övre. Stannar värmepumpen av någon anledning kommer shunten att ta från övre delen ( beroende på inställning) och i sin tur värma nedre delen med returvatten, visst du kanske inte har 100% komfort när det blir smäll kallt och värmepumpen inte fungerar. Men då har man ju upptäckt problemet tidigt.

Men den nedre elpatronen fÃ¥r inte gÃ¥ in (förblir frÃ¥nslagen) ända till det är kallare än inställt värde, ELLER det blir fel pÃ¥ utedelen och dÃ¥ säkerställer radiatorvärme och fryskydd till utedelen visst kommer en del returvärme frÃ¥n raddarna ned till nederdelen av pannan men dÃ¥ ecoelen skicktar  som bekant pannan med möjlighet att ha betydligt lägre temperatur i den nedre pannan. sÃ¥ kontentan: nedre elpatron gÃ¥r ENDAST in om den är tvungen till detta, inte annars.
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2011, 22:41:19 »
Nedre elpatronen är avsedd att ersätta pumpen, när pumpen kopplas bort. På EcoHeat finns ingen nedre patron eftersom kompressorn finns inomhus och inte spärras av kylan utomhus.
Visserligen klarar säkert övre patronen och returvattnet att hindra pumpen från att frysa, om den skulle kopplas från vid sträng kyla, men när det nu finns ett reservsystem som är avsett att gå in och ersätta pumpen, när den inte kan gå längre, är det väl ganska dumt att koppla bort nedre elpatronen. Det finns ju inga fördelar men en hel del nackdelar med ett sådant förfarande.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2011, 22:43:35 »
Anledningen till att man vill koppla bort elpatroner är ju självklart att minska andelen spetsel.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2011, 23:45:50 »
Nedre patronen kan inte ge elspets, den kan bara ersätta pumpen.
Den finns som reserv för pumpen och ska inte kopplas bort.
När pumpen är borta kan inget annat än elpatronerna värma huset, det spelar väl ingen roll vilken patron som värmer, de värmer inte mer än vad som krävs och ingen värme går förlorad.

Men om någon nu vill ha 25 grader i pannan när det är -15 ute, så kan de ju ha det, men det är väl inget att råda andra till.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2011, 00:44:50 »
Anledningen till att man vill koppla bort elpatroner är ju självklart att minska andelen spetsel.

hur tänker du när du i ena stunden menar att koppla bort den nedre elpatronen, för att du har den övrepatronen pÃ¥ sÃ¥ du därför inte behöver den nedre som RESERV, dÃ¥ den värmer radiatorerna vid grader under -15 ºC och returen skall värma nedredelen och därigenom frysskydda pumpen, för att sedan i nästa andemening avse att ha alla elpatroner avslagna? för att spara el... vad är avsikten med inlägget?  ???  för att spara energi (pÃ¥bekostnad av komfort minskningen med mängden varmvatten) sÃ¥ spärra/minska effekten pÃ¥ ÖVRE elpatronen DÄR ÄR BESPARINGEN!!! 

« Senast ändrad: 23 februari 2011, 00:54:25 av SvenE »
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2011, 08:02:55 »
AV någon anledning behöver EcoAir hjälp av elpatroner vid normal drift, inte bara till VVB. Vad jag kan seav mina loggningar så används mycket liten andel speltsel till enbart VV utan används i nedre delen av tanken. Nu har jag iofs lite problem med min styrning vilket inte gör saken bättre.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #11 skrivet: 23 februari 2011, 09:44:42 »
Nedre tanken kan inte spetsas av patronen. Nedre patronen är inte strömmatad om värmepumpen är tillåten.
Så länge pumpen inte är spärrad eller bortkopplad, finns inte någon nedre elpatron inkopplad, den kopplas först in, när pumpen kopplas bort.
EcoAir kan inte få hjälp av elpatoner, det finns bara en elpatron, den i övre pannan, så länge pumpen inte är bortkopplad eller spärrad. Pumpen kan alltså aldrig få hjälp av den undre patronen, den kan bara gå in och ersätta pumpen när den kopplas från.

erp
« Senast ändrad: 23 februari 2011, 09:48:53 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2011, 10:25:18 »
JAg har sett att min eleffekt med ökar under vissa driftförutsättningar när kompressorn är i drift (utöver de 2,1 kW som kompressorn drar), temperaturen höjs inte i övre delen vilket rimligen måste innebära att elspets sker i nedre delen.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #13 skrivet: 23 februari 2011, 10:35:11 »
Kan betyda att CTC korsat skidorna....

i programmet för Ecoel. Det går inte att koppla in en elmätare på undre pannans elpatron?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Högt eluttag , reducerad el ?
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2011, 10:38:02 »
JAg har sett att min eleffekt med ökar under vissa driftförutsättningar när kompressorn är i drift (utöver de 2,1 kW som kompressorn drar), temperaturen höjs inte i övre delen vilket rimligen måste innebära att elspets sker i nedre delen.

Har du kollat vad din reservtermostat står på? Står det för högt kan elpatronen i nedre pannan gå in och stötta. Den förbrukningen loggas INTE av EcoEl.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!