Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vi har haft bergvärme i ett Ã¥r.  (läst 4034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har haft bergvärme i ett år.
« skrivet: 30 januari 2014, 10:42:04 »
Det är ett Ã¥r sedan vi installerade bergvärme och 10 element. Nibe F1145 6 kw. Huset är pÃ¥ 100  m2 + 10 m2 tvättstuga i källaren. Vi har drygt 20 grader i huset och tvättstugan.
Drifttiden 2610 h varav 535 h uppvärmning av varmvatten. 5430 starter och 13.8 tillsatsel.
Huset är byggt 1936  1 1/2 plan med original gamla kopplade fönster i Södermanland. Vi har förbrukat 8336 kw varav  ca 4800 är hushÃ¥llsel.
Verkar det normalt. Vi är i alla fall mycket nöjda.

hälsningar

Patricia

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2014, 10:47:49 »
det enda man skulle kunna klaga på är antalet starter som är ganska många.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2014, 10:49:17 »
15 starter per dygn i snitt är väl inget att oroa sig för?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2014, 10:53:17 »
mjae nä visst. kanske inte. utifrån ett livslängdsperspektiv är det enda orosmomentet i de siffror som anges.

Jag har ju själv ca 15 starter under den kallare delen av uppvärmningssäsongen. men det är ju färre på sommar, vår och höst.

skulle kunna vara värt o se om det finns utrymme att justera något. om man schablonmässigt skulle räkna med 50 000 starter i snitt. Så skulle 3000 starter per år ge 16 år och 5400starter ge 9 år.

Det är ju snitt och schabloner och diverse "fukta pekfingret och hÃ¥lla upp det i vinden" 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2014, 11:16:04 »
Du har ju en 300 liters arbetstank, så det går inte att jämföra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2014, 11:23:27 »
Skulle tro att antalet starter på en bergvärmeanläggning med kompressor innomhus har mindre betydelse än på lvvp där kompressorn sitter utomhus.
Alla rörliga mekaniska delar har en livslängd mätt i drifttimmar.
Att ha få starter behöver inte nödvändigtvis vara positivt för livslängden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2014, 12:39:41 »
Du har ju en 300 liters arbetstank, så det går inte att jämföra.

Nu förstår jag inte? det går väl att jämföra vad som helst. Jag skulle kunna välja att ha 5 starter per dygn eller 30. det är en avvägning mellan olika faktorer. Precis som för de utan tank.

Vidare verkar TS anläggning och min vara ganska likvärdiga i det att effekten vida överstiger behovet just nu. Frågan är om det i TS fall beror på flödesproblematik eller konkret övereffekt.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2014, 13:59:32 »
Nu förstår jag inte? det går väl att jämföra vad som helst. Jag skulle kunna välja att ha 5 starter per dygn eller 30. det är en avvägning mellan olika faktorer. Precis som för de utan tank.

Vidare verkar TS anläggning och min vara ganska likvärdiga i det att effekten vida överstiger behovet just nu. Frågan är om det i TS fall beror på flödesproblematik eller konkret övereffekt.

Vad betyder TS.

Patricia

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2014, 14:11:59 »
Vad betyder TS.

Patricia

TrÃ¥dSkaparen  tummenupp

Edit I vissa fall kan det ocksÃ¥ betyda TillSkott, med det menas vanligtvis en elpatron eller annan stöttande maskin som tex olje eller vedpanna  Sc:,h
« Senast ändrad: 30 januari 2014, 14:14:27 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2014, 14:46:39 »
TrÃ¥dSkaparen  tummenupp

Edit I vissa fall kan det ocksÃ¥ betyda TillSkott, med det menas vanligtvis en elpatron eller annan stöttande maskin som tex olje eller vedpanna  Sc:,h

Tack.

Patricia

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2014, 14:54:02 »
Tack för alla svar.  Verkar det som om vi har nÃ¥got fel pÃ¥ vÃ¥r bergvärme eftersom vi har sÃ¥ mÃ¥nga starter. Vad gör man Ã¥t det i sÃ¥dana fall. Tittade pÃ¥ Nibes hemsida och de skrev att det är normalt med 4000 till 16000 starter per Ã¥r och eftersom vi bara har 6 kw borde vi ligga lÃ¥gt. De skrev ocksÃ¥ att drifttimmarna ligger mellan 3000 och 4500 och där ligger vi lägre med vÃ¥ra 2610. Är det nÃ¥gon sorts obalans. Jag är inte tekniskt lagt sÃ¥ jag vÃ¥gar inte gÃ¥ in och börja göra ändringar. Har försökt nÃ¥ Nibe i dag men det är nÃ¥got fel pÃ¥ deras telefoner, är väl snöstormen som drabbat dem. Kan man gÃ¥ in och ändra pÃ¥ hur mÃ¥nga starter man vill ha om man kan hur pÃ¥verkar det andra värden i sÃ¥dana fall.

Patricia

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2014, 14:59:18 »
Jag tycker inte att antalet starter är oroande mycket. Eftersom ni har ganska få drifttimmar och lite eltillskott så verkar VP'n vara relativt kraftig för ert hus och då är det normalt med lite fler starter.
Det går att justera värdet för vid hur stort gradminutunderskott VP'n skall starta för att få lite färre starter, men då bör man hålla koll på lite andra saker också... Skulle ni kunna logga nåt dygn till USB-minne och lägga upp filen här?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2014, 15:05:56 »
Tack för alla svar.  Verkar det som om vi har nÃ¥got fel pÃ¥ vÃ¥r bergvärme eftersom vi har sÃ¥ mÃ¥nga starter. Vad gör man Ã¥t det i sÃ¥dana fall. Tittade pÃ¥ Nibes hemsida och de skrev att det är normalt med 4000 till 16000 starter per Ã¥r och eftersom vi bara har 6 kw borde vi ligga lÃ¥gt. De skrev ocksÃ¥ att drifttimmarna ligger mellan 3000 och 4500 och där ligger vi lägre med vÃ¥ra 2610. Är det nÃ¥gon sorts obalans. Jag är inte tekniskt lagt sÃ¥ jag vÃ¥gar inte gÃ¥ in och börja göra ändringar. Har försökt nÃ¥ Nibe i dag men det är nÃ¥got fel pÃ¥ deras telefoner, är väl snöstormen som drabbat dem. Kan man gÃ¥ in och ändra pÃ¥ hur mÃ¥nga starter man vill ha om man kan hur pÃ¥verkar det andra värden i sÃ¥dana fall.

Patricia
Jag skulle vara helnöjd med 15 starter/dygn och har varit på pumpar som har mer än det dubbla som är från 80-talet och tuffar på utan problem.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2014, 16:14:27 »
Adine,

Hoppas du inte tror något är fel. Som jag skrev inledningsvis:
"det enda man skulle kunna klaga på är antalet starter som är ganska många."

Det är lite som att säga... ja livet är ju bra för all del, men det hade ju varit trevligt med en Porsche..

Är man sådan av naturen att man gillar att fixa och trixa och se om det går att kräma någon sista droppe av effektivitet eller annat ur både det ena och andra (läs: Värmepumpsnerd) ja då finns det kanske något att titta närmare på. Har man köpt bergvärme för att få ett varmt och trevligt hem utan att behöva lägga ner tid och kraft och samtidigt ha en riktigt bra besparing då tycker jag inte man ska göra någonting.

För det är verkligen inget fel på något sätt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vi har haft bergvärme i ett år.
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2014, 16:28:08 »
Adine,

Hoppas du inte tror något är fel. Som jag skrev inledningsvis:
"det enda man skulle kunna klaga på är antalet starter som är ganska många."

Det är lite som att säga... ja livet är ju bra för all del, men det hade ju varit trevligt med en Porsche..

Är man sådan av naturen att man gillar att fixa och trixa och se om det går att kräma någon sista droppe av effektivitet eller annat ur både det ena och andra (läs: Värmepumpsnerd) ja då finns det kanske något att titta närmare på. Har man köpt bergvärme för att få ett varmt och trevligt hem utan att behöva lägga ner tid och kraft och samtidigt ha en riktigt bra besparing då tycker jag inte man ska göra någonting.

För det är verkligen inget fel på något sätt.


Vi är supernöjda och jag vet att firman sa att vi kunde utöka med nÃ¥gra element om vi ville i källaren för det skulle bergvärmen klara av.  Vi har det sÃ¥ varmt och skönt och inga höga elräkningar sÃ¥ det finns ingenting att klaga pÃ¥.

Tack igen för svar.

Patricia

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!