Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flera innegivare för AW290/Optima900  (läst 1459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HenrikBe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Flera innegivare för AW290/Optima900
« skrivet: 12 augusti 2008, 23:26:27 »
Hej, får börja med att tacka för ett intressant forum.

Är det någon som har koll på om man kan ha två inomhusgivare? Bor i ett källarhus och vill gärna ha lite varmt under sommaren i källaren för att "torka ut" och få bort "råheten". Installatören vill ha inomhusgivaren på entréplan men där är det ju varmt på sommaren. Skulle man kanske kunna ha två med en switch (sommar i källaren och vinter på entréplan)?

Vad är era erfarenheter av källarhus och placering av inomhusgivare? Tacksam för idéer och förslag.  Sc:,h

Mvh Henrik 

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Flera innegivare för AW290/Optima900
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2008, 07:29:48 »
Av samma orsak har jag satt givaren centralt i källaren, har fungerat utmärkt i 25 år. På sommaren stryper jag helt värmen till övervåningen. Har dessutom kompletterat med en luftavfuktare i källaren.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Flera innegivare för AW290/Optima900
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2008, 10:21:43 »
Själv har jag ett flertal givare på olika ställen. Dock har jag inte en switch för att byta, utan jag byter kontakt direkt på kontrollkortet.
Stänger du inte av pannan innan bytet så slår den själv av sig när den känner att givaren tas bort. Om du kommer runt detta med en switch törs jag inte svara på, bytet går ju iaf betydligt fortare och uppdateringsfrekvensen på givarna är ju inte snabb i sammanhanget.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad HenrikBe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Flera innegivare för AW290/Optima900
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2008, 18:29:43 »
Hej, tack för svaren! Det blev två inomhusgivare (och en utomhus ;)) med "sockel" på båda så att man enkelt kan byta dem. Kompletterade också med en luftavfuktare Mitsubishi MJ-E16VX.

Mvh Henrik 


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!