Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missfärgad (brun) brine  (läst 10244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #15 skrivet: 18 november 2005, 14:56:53 »
Har ni enskilda vatentäkter??

Jag har en del erarenhet med "sumpgas" som ganska lätt diffunderade in i äldre typer av plastslang ( Pel )  det orsakade smak pÃ¥ dricksvattnet. Men ingen missfärgning vad jag vet iofs omsätts dricksvattnet rätt snabbt i en slang.
Diffundering är lite speciellt, man tycker att tex 6 kg vattentryck inne i slangen skulle räcka för att omöjliggöra inträngning av gaser. Men så icke!!

Normalt blir ju även brinevattnet helt dött så material måste gå blanda lite "hur" som helst!? Det borde inte bero på det.

Men det liknar problem som fanns i början med Pex slang som inte var tät, då rostade radiatorerna och ev "gröna"rör så att det blev stopp i ledningarna...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ab-cd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #16 skrivet: 21 november 2005, 08:09:38 »
Slingan är fylld med med kommunalt vatten. Har nedgrävd kollektorslang. Marktypen är "vanlig" morän.
Nibe Fighter 1215-5

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #17 skrivet: 21 november 2005, 12:22:47 »
ab-cd  dÃ¥ är det konstigt med missfärgningen....
Vet du vad du har i slangarna? Sprit glykol. Fabrikat på produkten?
kanske det kommer från den?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ab-cd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #18 skrivet: 21 november 2005, 12:29:35 »
Vet du vad du har i slangarna? Sprit glykol. Fabrikat på produkten?
kanske det kommer från den?

Ingen aning vad det är för typ av sprit i slangarna. Får se vad installatören kommer fram till för orsak till beläggningarna/partiklarna i systemet. Han har som sagt aldrig varit med om det tidigare.
Nibe Fighter 1215-5

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #19 skrivet: 21 november 2005, 15:04:26 »
Det behövs en ytterst liten järnhalt i vattnet för att göra det brunt tillsammans med syre som diffunderat in genom slangen.
Kanske bara 1milligram per liter.

Ofarligt men fult.

Det är därför som inga järnhaltiga mineralvatten säljs.
Folk tycker att den bruna sörjan är otrevlig att dricka.

Utloggad jonsko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #20 skrivet: 13 december 2005, 22:46:31 »
Är ägare till en Nibe 1110 installerad 1999.

Jag har precis samma problem som beskrivs med missfärgad brine samt bruna avlagringar. Fick LP-larm och röris kom och rensade ur filtret som var fullt med smuts. Han sa dock inget om det bruna exp.kärlet och jag hade inte reflekterat över det då. Nu när jag luftar så ser jag att smutsen rör sig i kärlet, kan inte vara bra. Jag har hög KB-ut temp(ned till -7) vilket tyder på dålig cirkulation, måste bero på detta.

Kommer att kontakta installatör snarast.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #21 skrivet: 01 november 2006, 23:23:17 »
FÃ¥r väl lyfta den gamla trÃ¥den som jag själv startat, eftersom ämnet Ã¥ter aktualiserats i annan trÃ¥d. Borde  nog redovisat tidigare, men har helt enkelt glömt.

Vet nu sen rätt länge tillbaka varför brinen blivit brun i fritidshusets VP-system.

Har kostat på en analys av det vatten som gårdens brunn levererar.

Rätt många parametrar ingår i analysen. Alla utom en parameter visar att jag har ett fantastiskt fint vatten.

Det enda värde som går snett är att vattnet är för surt (som så vanligt även i andra brunnar). Borde vara pH mellan 7,0 och 8,9. Men är i verkligheten 6,1.

Det innebär att vattnet är rätt så aggresivt. Det är fullt kapabelt att plocka med sig joner från gjutjärnet i cirk-pumpar.

Kan väl tillägga att analysen visar att järn och manganhalterna  är försumbara sÃ¥ länge vattnet befinner sig i brunnen. Det bruna tillkommer alltsÃ¥ efter det att vattnet lämnat brunnen och fÃ¥tt kontakt med järn.

Själv har jag beslutat att inte göra något åt det hela. Föredrar att betrakta den bruna färgen på brinen som ett estetiskt problem. Åtminstone så länge jag inte förknippar den fula färgen med några som helst drift eller ekonomiproblem i anläggningen.

Det är ju ändå så att utfällningen av brunfärg medför att vattnets syrlighet förbrukas. Borde vid det här laget ha neutraliserats. Byta till nytt aggresivt vatten kan knappast vara optimalt.

/Knut

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!