Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2014, 20:33:41 »

Kommer inte dunsen av att cp varvar upp  Sc:,h
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 26 februari 2014, 06:32:34 »

Har nu kört en tid med integral -30 och  :dt: 9, cp min 4 och Max 6. Och det är ganska ok men inte helt utan knäppningar, fast det kan jag leva med. Ett lustigt fenomen är att just som vp startar så hörs ett dovt svagt booong i rörsystemet?

Jag måste säga att jag är allt annat än imponerad av funktionen och styrningen av vp. Känns som rena rama stenåldern att behöva hålla på så här. Jag tror att till vårt system hade det behövts en stor tank (som flera av er redan sagt) och till det shunt och cp för att hålla en stabil värme och med minsta variation. Kanske att en inverter vp hade varit bättre val?

Jag får nog leva med många starter och korta gångtider...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 februari 2014, 20:43:38 »

jag kanske tog i. Jag menade bara att du förändrade förutsättningarna och då kanske det inte är konstigt om det knäpper tills det stabiliserat sig. Men jag håller med 1 grad är ju ingenting.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 21 februari 2014, 06:49:43 »

David, den hängde jag inte med på? Jag tog bara bort höjning +1, menar du att det ger större förändring på kurvan?

Nu har jag ökat  :dt: till 9 och ställt start CP till Max 6v och min 4v och samtidigt ökat kurvan till 38 med ingen brytning av kurvan. Det är ganska stabilt nu. Men många och korta körningar......
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 februari 2014, 19:03:37 »

kanske var det en tillfällig knäppning.

Du har ett system som går på 38 grader och så ändrar du till att det ska gå på 36 grader och det tar ett tag innan det stabiliserar sig?
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 20 februari 2014, 17:55:02 »

Smurfen, jag har provat högre CP varv och det gör inte någon större skillnad.  Sc:,h
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 februari 2014, 15:45:25 »

Prova med en högre fast hastighet på cp.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 20 februari 2014, 15:00:39 »

Jag har ingen annan referens att gå på än returen och när den svänger för mycket eller för snabbt så kommer knackljuden i rören. Så för mig är den en fingervisning av hur systemet fungerar och det har hittils varit riktigt.

Så när kompressorn går kan jag ju se hur snabbt returen går upp i temp och då vet jag ungefär hur snabbt det matats ut i systemet. Självklar så har det tappat en del i temperatur på vägen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 februari 2014, 14:32:24 »

Vad gör det om returen varierar i temp ?
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 20 februari 2014, 13:53:26 »

Ökar jag integralen så börjar det att svänga igen. Nu står den på -32. Räknat från mitten så är det vänstra med +1 på kurvan och den högra utan höjning.

Min teori är att kanske det fungerar bättre för mig med radiatorer som har hög värmeavgivning och med tvårörsystem att jag låter lite högre temperatur gå genom systemet och att jag (fin)justerar temperaturen på termostaterna. Då bör väl returtemeraturen vara högre?

Jag fattar snart inget längre, hur svårt ska det vara att få skiten att fungera vid mer än en temperatur...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 februari 2014, 12:07:53 »

skulle kunna vara att körningen blir för kort.

öka integralen lite. 35
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 20 februari 2014, 05:48:01 »

Har varit bortrest några dagar och när jag kom hem så verkade allt lugnt med pannan som fått jobbat med integral -30. Returtemperaturen visad på mycket stabilt läge, men så sänkte jag på 0 och +5 en grad och vipps så börjar det svänga igen, trots integral -30???
Framledning gick ner lite när sänkningen gjordes, från 40 till 38 med kurvan ställd på 37 och 0 grader ute.
Pumpen startar en gång /30 min.
Cp min 40  och Max 60

Returledningstemp svänger nu på ca 3-4 grader på den korta tiden.

Börjar fundera om det sker skiktning i tanken pga. för lågt flöde när vp vilar?

Eller kan det vara så att mitt system kommer inte att klara av köras på styrning av framledningstemp utan ska regleras på radiatorerna och att man överladdar tanken lite för att få tempen att räcka till?

Bifogar en bild som visar svängningar innan och efter att jag justerade kurvan +1 vid noll och fem plus.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 17 februari 2014, 08:44:52 »

Jag skulle undersöka om det går att byta en del radiatorer till modell större. tummenupp
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 17 februari 2014, 05:58:31 »

Tack alla bra svar! Ska kolla lite på de olika alternativ som nämnts.
Mike, jag har läst lite i din tråd om högljud 10 kW pump. Vår är en liten 6kW och den är ganska tyst. Men jag har haft en buller o bång maskin i 14 år och man blir tokig på oväsen från pannan!

David o Smurfen, jag ska fundera på om det ska få bli en större tank eller om jag får leva med fler starter. 45 minuter mellan varje start vid 2-3 grader ute.

Jarlen, jag ska kolla vad det kan kosta att byta raddar för som du skriver så är det inte mycket till element. Fast jag tror att en större volymtank gör samma jobb...

Nu har jag bara kunnat testat systemet vid relativt varmt väder och systemet är svårintrimmat så kanske större volym i radiatorer skulle hjälpa...
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 17 februari 2014, 02:20:09 »

Det är inte lätt att känna någon större skillnad i temp, jag tror att det går ganska fort igenom radiatorn som enbart har en liten rörslinga med plåtsegment som värmespridare.

Jag upplever att rummen som ligger längst bort får mindre värmetillskott och tänkte att det kanske har med tryck/flöde att göra. Men knackningarna kommer mer med ökat flöde? Nu har jag  :dt: höjt till 10, men ska prova att sänka den så får vi se.

Det tycks hela tiden komma något nytt att lista ut.....

Som du tidigare var inne på i tråden. Dimensionera upp dina radiatorer,  så kommer  problemet att lösa sig. Då kommer du att få en större vattenvolym och ett mer lättjusterat system utan onödigt stora temperatur svängningar med många start och stop. De radiatorer som du beskriver är inte lämpade för ett lågtempererat värmepumpsystem. Jag känner igen mig i ditt problem, att temperaturen inomhus hela tiden förändrar sig vid olika utetemperaturer och är svår att att justera in. Med andra ord du har underdimensionerade radiatorer. Jag har en ca 150l volymförstorare som räcker väl till. Istället för att dimensionera upp volym förstoraren, så öka på radiatorerna istället. Dina radiatorer är närmast att betrakta som konvektorer där värmen  flukturerar väldigt mycket, eftersom vatten volymen endasst består av ett vattenfylt kopparrör med kylflänsar, oftast i aluminium. Det medför att det hela tiden uppstår en utvidgning och krympning av materialet. Det närmast man kan komma det  här systemet är golvvärme, men då är det helt andra värmeavledningsytor man talar om. Med vanliga konventionella väl tilltagna radiatorer så kommer vattenvolymen och din värmeavledningsyta att öka och knäppningarna försvinna.

PS.Ta dig en titt i mina gamla tidigare trådar så hittar du säkert många "matnyttiga" tips.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 februari 2014, 15:49:16 »

precis som smurfen säger. Samma startvärde men större volym ger färre starter.

Självklart är ett alternativ att shunta ut, precis som din tidigare panna gjorde.
Skrivet av: mikethebike
« skrivet: 16 februari 2014, 14:07:16 »

Så med en 3 gånger större tank borde man kunna höja integralen till kanske -60 och fortfarande behålla ett tyst system?
Har som du irriterat mig på svängningar i systemet och även vissa knäppningar när jag enbart körde Vp, men nu när min vedpanna tjänstgör som volymtank/arbetstank, ca 300 liter, så fungerar det bra. Gradminuter på -30 och 14 starter/dygn vid 0 grader utetemp. Dock har jag problem med högljudd Vp, G3 10 Kw.

Mike
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 februari 2014, 10:50:38 »

Det är inte så säkert men du kanske kan köra med -30 och fortfarande få ok med starter. Har du letat vart det knäpper kanske går att smörja eller släppa nån anslutning/upphängning.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 16 februari 2014, 10:46:45 »

Så med en 3 gånger större tank borde man kunna höja integralen till kanske -60 och fortfarande behålla ett tyst system?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 februari 2014, 10:05:50 »

Med större tank kan du få jämnare framledning och rimligt antal starter men om det hjälper i ditt fall är svårt att veta men funkar det bra med integralen på -30 och enda problemet är antalet starter då bör det vara rätt väg att gå.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 16 februari 2014, 05:38:47 »

Knackningar är minsann kvar!  >:(

Nu minskar jag integralen till -30 och fungerar det så ska jag testa att gå ner lite i cp. Men jag är inne på samma linje som dig David, att låta tankens volym cirkulera i systemet.

Nästa steg är en större tank. Måste få mindre temperatursvängningar för att slippa knackningarna och då återstår bara större tank om inte vp ska gå väldigt ofta.

Efter några timmars körning så har systemet lugnat sig och tempen ligger stabilt och knackandet upphör. Har sänkt CP till 40, men jag tror att det är mer integralen som är den avgörande faktorn.

Kan man ha en större tank och samtidigt få en minimal svängning i systemet och med få starter? (mindre än 25/dygn)
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 15 februari 2014, 15:32:52 »

Har kört under dagen med 60 på cp och det verkar som om det svänger lite mjukare och jag tror att knackningarna är borta, fast det har jag trott förut också.... Ja vi får se om något dygn om det är bättre med lite fart i systemet eller inte.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 15 februari 2014, 08:27:50 »

Då kanske jag ska prova att sätta den på 50 som min och kanske sänka  :dt: till 8 och se hur det beter sig. Du har rätt David, och det är säkert så att med högre fart så blir det nog tydligare vilken temperatursänkning man har i systemet än med låg cirkulation där det stadigt sjunker till låg nivå. Återkommer.....
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 15 februari 2014, 07:32:42 »

sänker man farten så blir skillnaden mellan framledning och retur högre.


Om du kör på fart 7 när kompressorn går var min tanke att det skulle leda till minst knäppningar i fall du fortsatte på samma fart när kompressorn slutar gå.
(där 7 ovan bara är ett exempel)

Du har en större vattenvolym och vi vill ju att denna skall hinna rotera runt och göra sitt jobb.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 15 februari 2014, 07:12:28 »

Oj vad jag har provat olika inställningar nu i 3 veckor.....

Med lågt varv på CP när VP är i vila så blir det ganska jämn temp på returen, men knackningarna kommer då. Med ett högre varv på CP så verkar det som temperaturen åker mer jojo fast jag upplever att knackningarna minskar?

Kan det vara så att avkylningen i rörsystemet blir större med lågt flöde och att det i själva verket är en högre temperatur på det som går ut men att det kyls mer på låga flöden? (har tvårörssystem)

Jag har bara tempgivaren i pannan att gå på ska väl nämnas.

Med högre flöde så bör väl det varma till tanken snabbare komma ut i systemet än om man har lägre flöde? Men det är klart, CP går på ungefär samma varvtal vid VP i drift. Men om jag samtidigt minskar  :dt: så bör tillförd värme minska men att varvtalet ökar.

Hjälp min lilla hjärna att förstå hur det hänger ihop.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 februari 2014, 10:07:58 »

ja det är nog bra. Så jämt som möjligt brukar vara tricket!
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 14 februari 2014, 07:10:23 »

Nu har jag den på Max 6V och min 4V och med  :dt: 9 så ligger den mest på 5 ner till 4V. Så jag tycker den har ganska jämnt flöde...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 februari 2014, 06:33:25 »

Prova med samma hastighet när kompressorn står som när den går.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 14 februari 2014, 05:48:48 »

Det är inte lätt att känna någon större skillnad i temp, jag tror att det går ganska fort igenom radiatorn som enbart har en liten rörslinga med plåtsegment som värmespridare.

Jag upplever att rummen som ligger längst bort får mindre värmetillskott och tänkte att det kanske har med tryck/flöde att göra. Men knackningarna kommer mer med ökat flöde? Nu har jag  :dt: höjt till 10, men ska prova att sänka den så får vi se.

Det tycks hela tiden komma något nytt att lista ut.....
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 februari 2014, 20:57:27 »

Jag kan inte se annat än att en föränderlig hastighet på CP är negativt i ett knäppkänsligt system.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 februari 2014, 20:34:49 »

Känn på elementen skiljer det mycket mellan uppe nere får du kanske öka cp kolla alla radiatorer det kan vara nån långt bort som inte får nått flöde med för låg hastighet.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 13 februari 2014, 20:30:40 »

En Annan fråga, på vilket sätt påverkas systemet av variation av cp varvtal? Då menar jag främst när vp stoppat.
Det verkar som om temperaturen är mer stabil på returen med lågt varv medansvar det svajar mer med lite mer varv? Jag växlar mellan 30-40% men jag tycker att värmen i huset samtidigt ändras. Kan det vara så att på lägre varv så orkar det inte pumpa runt ordentligt och att det då får en låg värmeavgång???
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 februari 2014, 17:24:08 »

Tror inte förvärmning av vv är nån bra ide till ett knäppkänsligt system när du tar en lång dusch och vp växlar över till vv beredning i ca 20 min kommer radkretsen att kylas ner ganska rejält av duschandet och när vp sedan växlar över till värme finns risken för knäppningar fast å andra sidan när du har lågt värmebehov/låg framledning blir det ju samma sak även utan förvärmning så det kanske är en bra ide  Sc:,h
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 12 februari 2014, 13:11:17 »

Tack David, Smurfen och alla andra inblandade för alla bra svar och stöd!

1. Tanken är omkopplad och med integral ställd på -30 och kanske upp till -40 så fungerar systemet ok, men det gär många starter. Efter VV-produktion så kommer det en massa knackande, men vi har ingen VV-förbrukning nattetid så det kan vi leva med.

2. Det är lockande att sätta in en större tank och det skulle väl ordna gångtiden framför allt. Kan förvärmning av VV vara en idé att komplettera med när man ändå håller på?

3. Kanske den lösningen är mer intressant om det kan ge ett stabilare läge?

4. Sista utvägen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 februari 2014, 11:05:52 »

Min erfarenhet är inte att termostater skapar mer knäppningar i systemet. Men det finns inte heller något som säger att man måste köra med termostater bara för att en arbetstank öppnar upp för den möjligheten. Givet att en termostat kan stoppa hela flödet till en radiator borde det resultera i att ett rör då kan avsvalna och när termostaten öppnar borde det då kunna resultera i knäppningar? Har ni inte använt termostater tidigare är det kanske dumt att introducera detta nu.

Det bästa är väl att försöka skapa så likvärdiga förutsättningar som tidigare, när det inte knäppte.

Jag hade valt, som mitt tidigare inlägg beskrev, en flerstegslösning.
1. Försök att få bort knäppningar genom korrekt koppling av befintlig volymtank
2. Skaffa en större tank men börja med att koppla den som en volym/knäpptank
3. Koppla den större tanken som arbetstank med extern CP (buffertstyr utan överladdning) 
4. Koppla den större tanken som arbetstank med shunt (buffertstyr med överladdning)

Om 1 löser problemet så är resan över :)
Om 2 eller högre krävs så måste en ny tank införskaffas. Men kringkostnaderna hålls så låga som möjligt och steg 4 appliceras bara om inga av de tidigare lösningarna är tillräckliga.

Om man väljer arbetstank med shunt så kommer värmepumpen styra shunten så den skickar rätt temperatur mot radiatorerna. Då är tanken att det hela tiden är en väldigt jämn temperatur som går ut. Värmepumpen ser till att temperaturen i tanken är hög nog för att kunna leverera denna temperatur.

Vilken temperatur som behöver finnas i tanken avgörs av ute-temperaturen och på så sätt är det en semifast kondensering. Kontra en fast kondensering som alltid gör en så hög temperatur som krävs när det är som kallast. Eller helt flytande som svänger kring börvärdet med ungefär det delta du kör på värmepumpen. Dvs grovt räknat ca 7 under bör och 7 över bör.


Den extravärme som värmepumpen skickar ut när den gjort VV är ganska lite (volym) och bör inte skapa ett problem om man har en volym- eller arbetstank.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 12 februari 2014, 10:47:28 »

OK.
En annan fundering, om jag har ett tvårörssystem och om jag kopplar en större arbetstank med CP till; -hur skulle det fungera med en högre temp på framledningen och att man låter termostater justera värmen? Med vårt känsliga system (för temperatursvängningar) så borde det inte vara den mest optimala lösningen?

Just nu fungerar systemet ganska ok, fast det är många starter för att minimera svängningarna. HGW klarar nära på hel att sköta VV för oss, men hur blir det när det blir varmare ute och VP går mindre/kortare? Jag har ingen lust med att VP drar igång på natten för att göra VV och sedan slå över för att cirkulera i radiatorerna för då kommer snabb värmestegring igen och knackningarna uppstår.

Hade jag vetat detta innan köpet så hade jag satsat på annan lösning, men jag vet inte vad det skulle varit....el-panna kanske.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 februari 2014, 09:59:11 »

Ja den volymtankskoppling du har nu är effektiv när det kommer till att jämna ut snabba förändringar på framledningen.

Arbetstanken är nog lite bättre på att över hela perioden skapa ett lugnare system, förutsatt att du får upp volymen. Bland annat får du möjlighet att ställa flödet över radiatorerna utan att påverka flödet över värmepumpen.

Vidare öppnas möjligheten att shunta ut med semifast kondensering.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 11 februari 2014, 21:17:35 »

Sänkte ventilationen och det blev bättre.

Jag funderar trots allt på koppla om till arbetstank, men vill inte hamna i nya bryderier. Mitt system kräver små svängningar och med arbetstank så kommer matningen från vp gå in i toppen av tanken och ut till radiatorerna också från toppen? Är. Det inte risk då får att knäppandet tar ny fart? Det varma kommer ju in väldigt nära utmatningen till systemet?

I Thermia så finns det en funktion för arbetstank, är det någon som har erfarenhet från det?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 februari 2014, 14:31:33 »

Till luft på 18 grader borde räcka bra men du kanske har höga flöden så det drar eller dåligt placerade don. Jag har endast frånluft och upplever inte drag från till luften trots att den håller samma temp som ute men jag kan ev ha för lite vent är inte uppmätt.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 11 februari 2014, 13:45:10 »

Jag håller på att justera in ventilationen nu och jag väntar en tekniker till veckan, men det slog mig att det är ju också en bidragande del i systemet.

Om jag tänker efter så har jag upplevt det som kallt inne, trots att vi har 23 grader! När jag kollade på inställningarna så blåser det in +18 °C luft och det är ju en skillnad på 5 grader och om det dessutom är lite för högt flöde så blir det lite för mycket energi som försvinner ut och det bidrar naturligtvis till ökade starter på VP.

Nu har jag ökat till +20 på tilluften och jag ska prova att ställa ner ventilationen och se hur det påverkar. (Har en HERU 100 S EC, till 140 kvm och jag tror att fläktarna är ställda på 67%)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 februari 2014, 20:17:59 »

Forumvänner, knackningarna är borta! När jag ökade  :dt: till 10 så minskades flödet i systemet och med långsammare uppvärmning så upphörde knackningarna. Visste blir det något högre framledning men det dämpar av tanken.
Några tick i elementen är kvar, men de hade jag även innan bytet och de kan jag leva med.
Men integralen ligger -50 och lägre verkar jag inte kunna gå utan att det blir för stora variationer i systemet.

Jag funderar på vad det blir för skillnad med en större tank, vill ju inte göra ny ändring utan att förstå vad det blir för konsekvens. Men det borde bli längre intervall mellan start och stopp utan att temperaturen svänger för mycket.
Ett annat alternativ kan vara att sätta in nya radiatorer som håller mer vatten än de nuvarande (plåtradiatorer med rörslinga)?
Radiatorer innehåller inte så mycket vatten så det blir nog inte så stor skillnad för den delen men ökad värmeavgivning är ju  tummenupp
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 10 februari 2014, 09:55:34 »

ju större vattenvolym desto jämnare blir det.

utrymmet kan du utnyttja till att få färre starter med likvärdig jämnhet som nu. eller lika många starter men ännu jämnare temp.


Större volym i kombination med högre värmeavgivning ger även lägre framledningstemperatur.

Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 10 februari 2014, 06:52:23 »

Forumvänner, knackningarna är borta! När jag ökade  :dt: till 10 så minskades flödet i systemet och med långsammare uppvärmning så upphörde knackningarna. Visste blir det något högre framledning men det dämpar av tanken.
Några tick i elementen är kvar, men de hade jag även innan bytet och de kan jag leva med.
Men integralen ligger -50 och lägre verkar jag inte kunna gå utan att det blir för stora variationer i systemet.

Jag funderar på vad det blir för skillnad med en större tank, vill ju inte göra ny ändring utan att förstå vad det blir för konsekvens. Men det borde bli längre intervall mellan start och stopp utan att temperaturen svänger för mycket.
Ett annat alternativ kan vara att sätta in nya radiatorer som håller mer vatten än de nuvarande (plåtradiatorer med rörslinga)?
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 08 februari 2014, 16:56:59 »

Jag ska låta pumpen får köra ett tag med omställt  :dt: och sakta sänka integral. Det verkar som om det gjorde susen att öka  :dt: till 10k men kanske för tidigt att avgöra.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 februari 2014, 15:35:21 »

Du får låta tillverka en tank i dom mått du vill ha det finns en firma som heter tanksvets som gör tankar. I princip kan vilken svets firma som helst svetsa ihop en tank med dom mått du vill ha och tanken behöver inte vara isolerad och har du ont om plats kan den vara rektangulär. Känner du ingen duktig svetsare får du tex tag i en fyrkantsprofil 400*400 räcker det med att svetsa lock i varje ände + röranslutning.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 08 februari 2014, 14:24:10 »

CP går på lågvarv 3V och jag har provat att ha den på 4V men ingen större förbättring då. När VP går så ser jag att CP stegar sig ner mot 46% just nu känns det som om allt lugnar ner sig. Det är en fröjd i alla fall att slippa knackande rör och tickande radiatorer.
Men frågan är hur jag klara att hålla det stabilt när det blir några minusgrader och samtidigt -30 på integralen. Risken är att avkylningen i systemet går snabbare och att temperaturen börjar att svaja igen.

Är det någon som sett en tank som är lite högre och med en dia på ca 450-500mm och drygt 200l? Har sett att Nibe har 200l och 300l med dia 650 mm och det tar onödigt stor plats i vår tvättstuga. Vi hade inte planerat från början att ha en så stor tank och tappar en massa förvaring med så stor tank...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 februari 2014, 13:09:30 »

Men om det är rören som knäpper borde det inte hjälpa om termostaten reglerar värmen för i framledningen går fortfarande lika varmt vatten och du kommer få sämre cop. Prova alla möjliga olika deltan man vet aldrig kommer inte ihåg men går din cp på låg hastighet när kompressorn står skulle även prova ändra den hastigheten.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 08 februari 2014, 13:03:28 »

Det är väl det jag kommit fram till själv också. Men Thermia har visst någon funktion för buffertankstyrning där man höjer tempen till tanken. Sedan kan man ställa värmen med termostater på elementen.

Jag har nu provat att ställa  :dt: på 10 för att se om det kan hjälpa till att minska flödet till radiatorerna och att det kan hjälpa till att sänka integralen. Men troligen är det bara dumt.
Jag har ett lågtempererat system och flödet verkar gå snabbt igenom och då tänkte jag att det kan kanske hjälpa att justera ner flödet som nu ligger på 58 när kompressorn går.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 februari 2014, 08:52:27 »

Jag tror inte en arbetstank kommer göra att knäppningarna minskar och funkar det bra nu och det enda problemet är många starter som inte går att påverka med integralen för då får du knäppningarna tillbaka så tycker jag du ska skaffa en till eller ev en större tank. Om du väljer en till tank går det att placera den på returen fast det bästa är nog att placera den efter nuvarande med samma inkoppling in i toppen ut i botten då ska det nog bli tyst och ok med starter.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 08 februari 2014, 08:38:04 »

De kopplingsscheman jag sett för arbetstank så har man in i topp från VP och ut till radiatorer också från toppen? Blir det inte "kortslutning" då och att risken finns att det åter börjar knäppa?

Det känns som om vi skulle behöva en 200-300l tank och varför inte köra den som knäpptank? Det funkar ju nu med -30 på integralen fast korta gångtider.

Eller ska man koppla så CP på pannan går hela tiden och blandar om i arbetstanken för att jämna ut temperaturen?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!