Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atria, lÃ¥gt delta pÃ¥ brine  (läst 3317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maverik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Atria, lågt delta på brine
« skrivet: 14 januari 2016, 23:23:53 »
Jag har en Atria 8, ca 6 år gammal. Nu det senaste så har jag märkt att delta är väldigt lågt på brine när det är kallt ute. Då skiljer det ofta bara 0-1 grader på in/ut. När det var -9 ute så blev brine in -13 och ut -14. Vad kan detta bero på? Innebär det problem?
Thermia Atria 8kw, värmer upp 180kvm+20kvm biyta.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Atria, lågt delta på brine
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2016, 07:13:24 »
Jag har en likadan pump som du och om jag har runt 0 °C in i brine sÃ¥ har jag runt -3 °C, alltsÃ¥ ca 3 °C :dt:. Men vid de temperaturer som rÃ¥der nu med en brinetemp pÃ¥ -20 °C sÃ¥ har jag ett  :dt: pÃ¥ max 2 °C, ibland mindre och det beror pÃ¥ att vid sÃ¥ lÃ¥g brinetemp och hög framledning sÃ¥ sjunker verkningsgraden sÃ¥pass att effektuttaget ur brinen minskar och därmed även  :dt:
Vill du kan du sänka hastigheten på brinecp ett hack så borde du få ett större :dt:.
Vilket  :dt: pÃ¥ brinen brukar du ha vid varmare väderlek?

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Maverik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Atria, lågt delta på brine
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2016, 12:34:38 »
Vid varmare väder så ligger brine delta mellan 2-3 °c. Det konstiga är att tidigare vintrar har brine-delta legat på ca 2°c även när det är ca -15 ute...
Cirk.pump står i dagläget på mellanhastighet, kanske dumt att sänka till lägsta hastighet?
Thermia Atria 8kw, värmer upp 180kvm+20kvm biyta.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Atria, lågt delta på brine
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2016, 15:23:25 »
Kanske någon givare som visar lite fel?
Du kan kontrollera att givarna åtminstone visar lika genom att via servicemenyn manuellt köra brinepumpen och avläsa temp på brine in/ut, om de inte visar lika är det bara att kalibrera den givare man tycker visar fel.


Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Maverik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Atria, lågt delta på brine
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2016, 19:28:02 »
Kör jag brinepumpen manuellt så får jag samma temp både in och ut så givaren borde ju stämma...
Thermia Atria 8kw, värmer upp 180kvm+20kvm biyta.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Atria, lågt delta på brine
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2016, 16:53:56 »
Ja  isf sÃ¥ kan du ju vara ganska säker pÃ¥ att deltat är sÃ¥ lÃ¥gt som du säger.
Om inget annat ändrats i kb-kretsen så borde slutsatsen bli att VP hämtar mindre energi ur brinen av någon anledning och isf även ge mindre effekt.
Va har du för delta på framledningen? Om deltat på framledningen också sjunkit så bekräftar ju det en lägre avgiven effekt.
Jag är ingen expert, nån mer får gärna komma med synpunkter :)
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!