Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offertval (=Ã¥ngest)  (läst 3281 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomas74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Offertval (=Ã¥ngest)
« skrivet: 20 april 2004, 22:33:38 »
Jag har ett enplanshus med källare (107+107m2) som är uppvärmt med olja idag (förbrukn. 3-3,5m3 per år).

Pannan har gått sönder och jag har planer på att byta ut den mot en bergvärmepump.

Jag har fått in 4 offerter enl följande (totalentrprenad):

1.nibe 1210-5, 100m borrhål 98000:-

2. CTC ecoheat 8,5, 130m borrhål 110000:-

3. IVT greenline C6, 120m borrhål , 106000:-

4. nibe 1215-7, 130m borrhål, 125000:-

Vad är det för skillnader rent tekniskt på dessa pumpar egentligen?

Vad jag har förstått så värmer CTC:n radiatorerna kontinuerligt, vilket är bra då jag har ett rörssystem.

Bl.a. IVT har rostfritt material mot allt vatten, vilket förlänger livslängden jämför med de andra, eller??

Vilken temp på varmvattnet kan jag få ut från dessa??

Jag ser fram emot svar :)

/Tomas

IVT HT7 plus ,djup 135m

admin

  • Gäst
admin
Re:Offertval (=Ã¥ngest)
« Svar #1 skrivet: 20 april 2004, 22:57:47 »
Välkommen till forumet, Tomas!

Du kan få ut ca 55 grader på framledningen.

Skall du ha mer får du välja Warmitek, IVT HT eller viessman 343. De ger samtliga ut ca 60 grader på framledningen.

(viessmann har en egen tavla på forumets förstasida, (scrolla ned) där de svarar på frågor om sina produkter. Tjänsten är helt ny, så det skulle vara kul att se om det funkar.)

Det kanske finns fler, men dessa var de jag kom på med en gång.

Vet du hur hög framledningstemp du behöver som mest för att hålla huset varmt.

Citera
Vad jag har förstått så värmer CTC:n radiatorerna kontinuerligt, vilket är bra då jag har ett rörssystem.

Detta har ingen betydelse, skulle värmebehovet vara så stort att det krävs ständig värmetillförsel så kommer aven de värmepumpar som inte arbetar med shunt att gå kontinuerligt.

CTC har en fördel, du får inga knäppningar i rören/radiatorerna p.g.a värmevariationer vid värmepumpsstart/stopp. Oftast är dessa problem små, men en del har installationer som gör detta till ett relativt besvärligt problem.

När det gäller rostfria kärl så beror det på vattenkvaliten om det är bättre eller ej, jag är ingen expert på detta men om du till exempel kollar med Borö www.boroe.com
, som gör acktankar så kanske de kan förklara vad som är bäst för dig. (de säljer inbyggnadsberedare till sina acktankar, både i koppar, rostfritt och emaljerat. Och de borde kunna ge en förklaring till när det är bäst att använda rostfritt)

Måste du borra, eller kan du förlägga ytjordvärme?

Det blir som regel billigare med ytjord...

/Rickard

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Offertval (=Ã¥ngest)
« Svar #2 skrivet: 20 april 2004, 23:07:35 »
När det gäller vatten och beredarmaterial så är ett tips. Att skicka vattenprov till NIBE och fråga vilken beredare (sommarstugeberedare) som de rekommenderar att du skall välja. Eftersom de har alla tre materialen emalj, kopper och syrafast (rostfritt).

Själv har jag koll på 08-området och med kommunalt Mälarvatten som är det vanligaste så är syrafast det bästa. (Men vissa med egen brunn har vatten som käcker en syrafast beredare på 2-3 år)

CTC:n har ju färskvattnet inne i slingan så de har en annan lösning.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Offertval (=Ã¥ngest)
« Svar #3 skrivet: 20 april 2004, 23:14:27 »
Dimensionerings mässigt tycker jag att offert 2 och 4 låter rimligt, de andra lite små.

Borrhålen låter djupfrusta inom kort ;)
skulle tippa ca 160 (-+10) meter, men det är lite beroende på var du bor.

1,3 och 4 jobbar direkt mot värmesystemet och har varmvatten beredare.

2. har en inbyggd akumulatortank pÃ¥ 223 liter och genomströmningsvärmare....  mer kan läsas under trÃ¥den om denna "Är Ni nöjda med CTC Ecoheat? "

priset på 4:an låter högt (de ha billigaste märket på pumpen. Dock ej ngt skrot vill jag på peka, som priset kan få dig att tro, skulle det varit en bil, skulle tekniken varit volvo 240. (och som vi alla vet så körde det sk*ten ur BMW och jaguar mfl första året dom tävlade med den)

Vad säger de beräkningar som dom gjort att du skall spara ?

HAR inte de som lämnat offert talat om vad som är bra med deras pump?? Något borde de förklarat ???
« Senast ändrad: 20 april 2004, 23:18:03 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

jani

  • Gäst
jani
Re:Offertval (=Ã¥ngest)
« Svar #4 skrivet: 21 april 2004, 07:36:13 »
Välkommen till forumet, Tomas!

Du kan få ut ca 55 grader på framledningen.

Skall du ha mer får du välja Warmitek, IVT HT eller viessman 343. De ger samtliga ut ca 60 grader på framledningen.


Nibe´s markvärmepumpar fixar "fortfarande" 60°C i framledningstemp.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Offertval (=Ã¥ngest)
« Svar #5 skrivet: 21 april 2004, 08:09:50 »
Men det är &Så så att retur temperaturen är viktig för att det skall funka. Är returen för hög så kan det ge problem med att punpem inte fungerar som den ska.

SÃ¥ det med hög framledning är bara endel av sanningen.  
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Offertval (=Ã¥ngest)
« Svar #6 skrivet: 21 april 2004, 15:38:07 »
Citera
Nibe´s markvärmepumpar fixar "fortfarande" 60°C i framledningstemp.

Undrar varför de inte uppdaterat sin information, jag har också sett att de på något ställe anger 60 grader, men vid telefonkontakt uppger de att det är 55 grader som gäller...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!