Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: legionella igen!  (läst 5293 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
legionella igen!
« skrivet: 29 december 2005, 21:34:15 »
Ja jag vet at vi diskuterat detta en homla massa gånger & jag har faktiskt kolat tilbaka på en del diskutioner.


Jag har faktiskt stora funderingar på att stänga av min varmvattenhöjning.

vattnet överst i beredaren är ju alltid över 50 grader = bakterierna dör sakta, det gör juinget om dom dör sakta, så länge dom dör!
(om jag tapar upp ett bad & dursar så kanseke jag efter uprepade dursar jan få en vaten temp som är lägre än 50 grader överst i beredaren???)

vattnet som står i ledningarna är ju aldrig över 50 grader, oavset om jag har vv-höjning eller ej & eftersom man spär varmvattnet med kalvatten så får man ju vatten som inehåller bakterier igen.

sen det här med att höja varje 14 dag. jag & ni andra måste ju omsätta beredarens volym några gånger under denna tid & då har man ju andvänt massa vatten som inte har fått vv-höjning.



nu till frågorna.
är jag helt från vettet om jag stänger av vv-höjningen?
hur många av er där ute är det som kör utan vv-höjning?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: legionella igen!
« Svar #1 skrivet: 29 december 2005, 21:49:58 »
och frågan är väl om du överhuvdtaget har legionella bakterier i ditt vatten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: legionella igen!
« Svar #2 skrivet: 29 december 2005, 22:57:22 »
Jag har ingen legionellafunktion i mitt system, har sÃ¥ledes alltid runt 50 grader i beredaren. Däremot cirkulerar jag vattnet ett par timmar varje dygn i ledningarna för att skölja ur det. Det är ju ingen garanti för att inte drabbas, men än sÃ¥ länge har i sluppit att bli sjuka.  *vinkar*
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: legionella igen!
« Svar #3 skrivet: 29 december 2005, 23:05:41 »
En enda fråga: Varför stänga av legionella körningen?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: legionella igen!
« Svar #4 skrivet: 30 december 2005, 09:01:03 »
Hej!
Kör utan höjningen, tror inte tillväxt av legionella kan förekomma med tanke på omsättning på vattnet i min villa.
För övrigt tror jag tillverkarna har tillsatt denna funktion för att stilla en oro av bristfällig kunskap.
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: legionella igen!
« Svar #5 skrivet: 30 december 2005, 09:40:53 »
nu till frågorna.
är jag helt från vettet om jag stänger av vv-höjningen?
hur många av er där ute är det som kör utan vv-höjning?

Min gamla Völundpump, som jag körde från 1983 tills i dec förra året hade med sitt enkla och okomplicerade styrststem ingen sådan funktion, det vållade mig inga problem. Så jag har inte kopplat in vv-höjningen i min nya anläggning.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: legionella igen!
« Svar #6 skrivet: 30 december 2005, 11:24:49 »
Vid all riskanalys använder man i huvudsak två parametrar:

1. Konsekvenserna om det inträffar.
2. Hur ofta det beräknas hända.

Rätt självklart egentligen men ändå ett instrument för hur man ska tänka.

Svaret på (1) är enkelt att ta fram. Dödligheten är 14% i europa om man får sjukdomen enligt boverket något lägre i Sverige.

Sannolikheten (2) att det inträffar påverkar man i hög grad själv...

Legionella är ytterst ovanligt om man har kopparrör med genomströmning, men plastslangar höjer risken markant.
Se denna materialjämförelse http://www.scda.com/sv/legionella.htm

Inga blindledningar, nästan alltid över 50 grader, spola igenom duchslangen innan man kliver in och andas in dimman, o s v  = minimal risk. Det här vet CarMan redan men övriga kan ju alltid läsa den här länken  http://www.boverket.se/novo/filelib/nedladdn/legr.pdf

Fast jag tror inte det är någon på forumet som vågar skriva till dig att: "Japps koppla du ur den periodiska höjningen" Det beslutet får du ta själv ;)


« Senast ändrad: 30 december 2005, 11:27:56 av maha6305 »

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: legionella igen!
« Svar #7 skrivet: 30 december 2005, 11:53:33 »
När det nu finns en funktion för att periodiskt höja vv tempen varför skall man inte använda den?
merkostnaden på ett år måste vara försumbar.
Varför ta risken , även om den är liten. SnÃ¥lheten fÃ¥r inte bedra visheten  Sc:,h
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: legionella igen!
« Svar #8 skrivet: 30 december 2005, 12:05:14 »
När det nu finns en funktion för att periodiskt höja vv tempen varför skall man inte använda den?
merkostnaden på ett år måste vara försumbar.
Varför ta risken , även om den är liten. Snålheten får inte bedra visheten  Sc:,h

Därför att de flesta värmepumpsinnehavare är besatta av att minimera antalet tillskottstimmar...
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: legionella igen!
« Svar #9 skrivet: 30 december 2005, 12:49:38 »
Min VP installerades 23 mars 2005. Det har hittills gått åt 5 tim. el för legionellahöjning.
 
Inte mycket att tjäna där. Omräknat i pengar,med kommande Ã¥rs elpris sÃ¥ har det kostat 4kr 13öre hittills i Ã¥r.  (Mycket skrik för lite ull sa kärringen som klippte grisen) ;D ;D

Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: legionella igen!
« Svar #10 skrivet: 30 december 2005, 13:44:50 »
Kör med "legionellafunktion aktiverad!!  Det kostar nästan inget som sagt!!!

Men ni ska veta att det är lÃ¥ngt ifrÃ¥n tillräckligt, det är ofta "blindledningar" som ställer till problem oftast i stora anläggningar.  Där kommar man inte Ã¥t ev tillväxt!!!!

Ska ni proppa gamla ledningar gör det ALLTID vid anslutningen aldrig proppa tex i en vägg för det är lättsamt. Säger ALDRIG.  Även om det är stenhus, bila er fram till anslutningen!!
Jag känner mig stolt ibland, drivit på många gånger om detta redan för 10-15 år sen!

Har ni skräck för det här kan jag nämna att dom kan bo i duschuvudet, har man konstaterat Legionella blir det stor sanering. Ska man va säker ska hela systemet genomspolas.

Större nyare anläggningar tex duschar i badhus har ofta legionellafunktion körd på tidur... alla duschar startas elekroniskt dom körs igenom med hetvatten ett tag...

Där har ni förbättringsomrÃ¥den antar jag  ;)

Men som sagt nästan inga kända fall i villor!!  Konstigt nog eftersom en VP INTE är en Legionellasäker anläggning per definition.
En sådan ska hålla en hög och säkerställd temp kontinuerligt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: legionella igen!
« Svar #11 skrivet: 30 december 2005, 14:24:27 »
Hmm jag som har gjort 2st pluggade avstick på mina nya rör...
Avsedda för kommande kök & badrum. Ca: 50cm långa i 15mm rör.
Är detta ett problem??? Har iaf endast kopparrör kvar i huset numer :)
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: legionella igen!
« Svar #12 skrivet: 30 december 2005, 14:36:31 »
Har för mig att man rekommenderar maxlängden på proppningar till halva diametern på röret!!

Det är tuffa krav som jag ser  det! 

Här är lite läsning
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2310

Här stod det om "proppning" sid 9. även en del tänkvärt kring tex fritidshus...
men hu rmÃ¥nga rengör VVB regelbundet?  Det gÃ¥r ju inte ens  >:(

http://www.boverket.se/novo/filelib/nedladdn/legr.pdf
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: legionella igen!
« Svar #13 skrivet: 31 december 2005, 14:10:30 »
Vist är det så att det inte kostar många kronor att ha funktionen aktiverad, även om det kostar något mer nu när jag har den mycket stora VPA:n

men det käns som det är falsk tryghet & där med onödigt.
Man kör det 1 gång / 14 dag, & det är ju bara då man har dödat bakterierna, dom övriga 10 dagarna lär det vara som att köra helt utan denna funktion.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: legionella igen!
« Svar #14 skrivet: 31 december 2005, 14:49:55 »
Legionellabakteriens tillväxt är relativt långsam,så det är inte helt fel med en höjning var 14:e dag. Sedan är det ju upp till var och en att själv avgöra om det är värt att skippa höjningen för att tjäna ca:50 öre/månad. Sc:,h
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!